5.Szent Ivn jszaka
2005.08.23. 15:45
Szent Ivn jjele az v leghosszabb napja. Jellemz, hogy az egyes npeknl ennek a napnak kln neve is van.
A finneknl ezt az nnepet Juhannus nnepnek hvjk. A finn csaldok ilyenkor egsz jjel fent vannak, senki nem alszik. Aki teheti, kimegy a mkkijbe (nyaral), vzre szllnak a sajt kis tavukon, s egytt, vidman nneplik az v legvilgosabb napjt. Kzs vacsorkat rendeznek, kilnek a tpartra (dlen hegy nemigen van, oda nem lehet), s egytt lesik majd nneplik az jra felbukkan napot.
Egy XVI. szzadi krnikbl megtudhatjuk, hogy Nmetorszg szinte minden teleplsn rmtzeket gyjtottak Szent Jnos napjnak elestjn. A krnyk apraja-nagyja sszegylt egy-egy ilyen tz krl, ahol nekkel s krtnccal mlattk az idt. Az emberek rm- s verbnafzreket aggattak magukra, a tzet pedig a kezkben tartott szarkalbcsokron keresztl nztk, abban a hitben, hogy ez megrzi szemk psgt az elkvetkezend egy vben. Hajnaltjt az rmt s a verbnt bedobltk a tzbe, a kvetkez szavak ksretben: Hagyjon el minden balszerencsm s gjen el ezekkel.
Nmetorszg egyes vidkein a gyerekek hzrl-hzra jrva gyjtttk ssze a tzelt a Szent Jnos-ji rmtzhz. Azt gondoltk, hogy aki nem jrul hozz a kzs tzhz, annak a vetsn nem lesz lds, klnsen a kendere marad csktt. Ezen az jszakn sok gazda kioltotta a tzet hzi tzhelyn, s egy olyan zsartnokkal gyjtotta meg jra, amely a kzs nyrkzpi mglyrl szrmazott. Szmos helyen gy hittk, hogy aki tugorja a tzet, azt nem gytri majd a htfjs aratskor.
Bajororszg egyes vidkein az regek az rmtzbl szrmaz botokat dugdostk a fldbe, abban a remnyben, hogy ez magasabbra nveszti majd a lent. Ez a szoks minden bizonnyal sszefgg azzal a hagyomnnyal, hogy a nyrkzpi tz lngjainak magassga meghatrozza a len s a kender magassgt. Sok helyen a tz tugrlsval ugyancsak a nvnyek nvekedst prbltk meg serkenteni.
Baden krnykn gy vltk, hogy azoknak a fiataloknak a szlei fogjk a legbvebb termst betakartani, akik a legmagasabbra ugrottak a Szent Jnos-napi tz fltt.
Lotharingia: Nagy halom szalmt gyjtttek ssze egy domb tetejn, majd egy hatalmas fakereket ptettek, amit beburkoltak szalmval. A kereket gy tettk irnythatv, hogy egy hossz, mindkt oldalon messzire kill tengelyrudat illesztettek bele. jfl fel lngra lobbantottk a kereket, s rmujjongsokkal ksrve elindtottk lefel a lejtn. A mellette fut legnyeknek az volt a feladatuk, hogy a tzes monstrumot egy kzeli folyba tereljk. Ha ez sierlt, a krnyk laki bsges szretre szmthattak abban az vben. Taln mondanunk sem kell, hogy a lejtn legurul tzes kerk a Napot jelkpezi, amely a nyri napfordul utn letnek hanyatl peridusba lp.
Franciaorszg keleti rszn valaha a dombok tetejrl g kerekeket gurigltak a Moselle - folyba.
Az Egyeslt - llamokban l hopi indinok a nyri napfordul idejn visszaviszik a szellemeket brzol figurkat, a kachinkat fld alatti termeikbe, ahol a tli napfordulig pihennek. Az indinok ezt hazatrsi ceremninak hvjk.
A voladorok tnca Valaha a mexiki napkultusz rszt kpezte ez a ritulis tnc. Egy harminc mter magas rd cscsrl fejjel lefel lgva, a levegben tncos mozdulatokat tesz ngy frfi. A tartktl a derekukhoz van erstve. Mexikban vizet ntenek magukra az emberek a testi - lelki megtisztuls rtusaknt. Rgen sszegyjtttk a jtkony hats harmatot, majd meghempergztek a nedves fben.
Hatalmas tzeket raknak Eurpa szmos tjn, gy Portugliban s Lappfldn is. A mglyknak varzsert tulajdontanak: megtiszttanak s vdelmeznek a boszorknyoktl, betegsgektl, krtkony rovaroktl s a rgcslktl. A kzsgek laki sszegylnek s krltncoljk a tzet. Minl magasabbra ugranak, annl bsgesebb lesz a terms.
Ezen az jjelen a vz termszetfeletti ert kap. Az olaszok ilyenkor nagy frdst rendeznek.
Svdorszgban a nyrkzpi mglykat ltalban a keresztutakon lobbantottk lngra. A tz tpllshoz kilencfle fra volt szksg. A falusiak egy bizonyos fajta mrges gombt dobltak a lngok kz, hogy megtrjk a mank s ms termszetfeletti lnyek hatalmt, amelyek a nphit szerint ezen az jszakn a legaktvabbak. A rgi svdek ugyanis azt tartottk, hogy a nyri napfordul jszakjn megnylnak a hegyek, s a fld mlynek laki elznlik a fenti vilgot. (A rgi keltk Hallowe'en jszakjrl gondoltk ugyanezt.)
Csehorszgban a szerelmesek koszorkat dobltak t egymsnak a nyrkzpi tz fltt. Amikor a lngok lelohadtak, minden pr kezet fogott, s hromszor tugrott a tzn. A hagyomny szerint akik ezt megtettk, hamarosan sszehzasodtak, radsul egy vre vdettsget szereztek a lzzal jr betegsgekkel szemben. A megprklt koszorkat hazavittk; egy rszvel megfstltk a hzat s az istllt, hogy biztostsk az emberek s az llatok egszsgt, a tbbit pedig egy ven t megriztk. Vihar idejn egy keveset mindig elgettek belle a tzhelyen, s kzben imdkoztak, hogy a vihar ne tegyen krt a hzban s a termsben. Eurpa sok ms vidkhez hasonlan Csehorszgban is sokig eleven volt a ktrnnyal bekent kerk magaslatokrl val legurtsnak szoksa. Ezenkvl a fik sszegyjtttk az elnytt seprket, majd szurokba mrtottk s meggyjtottk ket. A lngol seprket azutn a levegbe dobltk, vagy krbefutottk velk a szntfldeket. A seprk csonkjait a vetemnyeskertek fldjbe dugdostk, hogy megvjk a nvnyeket a bogaraktl s a frgektl.
A nyrkzpi tz klnfle maradvnyait Eurpa szerte kitn amulettnek tartottk. A hamujt a fldekre szrtk, hogy tvol tartsa a krtevket; a flig elgett nagyobb fagakat az eresz al vagy a tetszerkezethez erstettk, hogy megoltalmazza a hzat a villmcsapstl s a tzvsztl; az elszenesedett kisebb gallyakat pedig elszeretettel alkalmaztk az emberek s az llatok ellen irnyul ronts elhrtsra. Az llatok rontstl val megvsnak egy msik elterjedt mdja az volt, hogy a nyjat vagy a csordt keresztlhajtottk a kialvflben lv tzn vagy a kialudt tz hamujn.
Litvniban msnap reggel azok a legnyek, akik a Szent Ivn-ji tzet tplltk, nagy mennyisg tejet s tejtermket kaptak a tehenes gazdktl, hlbl, amirt jabb egy vre sikerlt megakadlyozni a fekete boszorknyokat a tej elrablsban. Szintn ltalnos volt a nyrkzpi tzben meggett gymlcsk gygyt erejbe vetett hit.
Angliban az emberek a Szentivnji mgjrl hozott fklyval gyjtottak tzet hzaikban az nnep alkalmbl. Az orszg egyes rszein az emberek gy hittk, hogy az almaterms tnkremegy, ha nem gyjtanak Szentivn Napjn tzet. A nap tetpontja az a szertarts volt, mikor fiatalok s idsek egyarnt lobog diszkoszkorongot hajtottak az g fel, valamint lobog kerekeket guritottak a domborrl. Ezekkel az g kr alak formkkal kszntttk a napot. Napjainkban Szentivn napja sokszor sszekapcsoldik nlus a szerelmesek fesztivljval, gy hiszik lyenkor nagyobb eslye van az lmok megvlsulsnek A pfrny jelenlte ebben a kultrban is fontos, azt mondjk csak Szentivn Naojn virgzik.
A srknyok elzse Egy msik rsban a nyrkzpi fstls eredetnek magyarzatt mg kiegszti egy, a kzpkorbl szrmaz, Eurpa-szerte ismert elmlettel:
"A melly szoks maradott a Pognyoktl, kik ollyan vlekedsben vltanak, hogy a Srknyok ez id tjban, nem szenvedhettk a meleget, a kutak s forrsok krl szrnyalnak, s oda hullatjk mrgeket: az affle bds fstel akartk azrt elzni.
A pogny szlvok a nyri napfordul nnepn nagy tzeket gyjtottak a fs, bokros vzpartokon.
Elszr csak nekeltek, ettek-ittak a tz krl, kln a nk, kln a frfiak. jfl kzeledtvel felldoztak egy fehr tykot s egy fekete kakast, s vrket g olajjal teli tlba csurgattk. Az ldozat utn hosszan tart krtncba kezdtek, majd amikor a tzek kialudtak, ledobltk ruhikat s beugrltak a vzbe. Itt azutn mindenki azzal tlttte a kedvt, akivel a sttben sszekerlt. (Aki ltta Tarkovszkij Andrej Rubljov cm filmjt, bizonyra emlkszik erre a jelenetre).
Egy XVI. szzadi krnikbl megtudhatjuk, hogy Nmetorszg szinte minden teleplsn rmtzeket gyjtottak Szent Jnos napjnak elestjn.
A krnyk apraja-nagyja sszegylt egy-egy ilyen tz krl, ahol nekkel s krtnccal mlattk az idt. Az emberek rm- s verbnafzreket aggattak magukra, a tzet pedig a kezkben tartott szarkalbcsokron keresztl nztk, abban a hitben, hogy ez megrzi szemk psgt az elkvetkezend egy vben. Hajnaltjt az rmt s a verbnt bedobltk a tzbe, a kvetkez szavak ksretben: Hagyjon el minden balszerencsm s gjen el ezekkel.
Gurul tzkerk Lotharingiban nagy halom szalmt gyjtttek ssze egy domb tetejn. Ezt kveten hatalmas fakereket ptettek, majd teljesen beburkoltk a szalmval. A kereket gy tettk nmileg irnythatv, hogy egy hossz, mindkt oldalon messzire kill tengelyrudat illesztettek bele. jfl fel lngra lobbantottk a kereket, s rmujjongsokkal ksrve elindtottk lefel a lejtn. A mellette fut legnyeknek az volt a feladatuk, hogy a tzes monstrumot egy kzeli folyba tereljk. Ha ez sierlt, a krnyk laki bsges szretre szmthattak abban az vben. Taln mondanunk sem kell, hogy a lejtn legurul tzes kerk a Napot jelkpezi, amely a nyri napfordul utn letnek hanyatl peridusba lp. A XIX. szzad vgig szinte nem volt olyan falu Eurpban, ahol ne lngoltak volna fel a nyrkzpi tzek.
Nmetorszg egyes vidkein a gyerekek hzrl-hzra jrva gyjtttk ssze a tzelt a Szent Jnos-ji rmtzhz. Azt gondoltk, hogy aki nem jrul hozz a kzs tzhz, annak a vetsn nem lesz lds, klnsen a kendere marad csktt. Ezen az jszakn sok gazda kioltotta a tzet hzi tzhelyn, s egy olyan zsartnokkal gyjtotta meg jra, amely a kzs nyrkzpi mglyrl szrmazott. Szmos helyen gy hittk, hogy aki tugorja a tzet, azt nem gytri majd a htfjs aratskor. Bajororszg egyes vidkein az regek az rrmtzbl szrmaz botokat dugdostk a fldbe, abban a remnyben, hogy ez magasabbra nveszti majd a lent. Ez a szoks minden bizonnyal sszefgg azzal a hagyomnnyal, hogy a nyrkzpi tz lngjainak magassga meghatrozza a len s a kender magassgt. Sok helyen a tz tugrlsval ugyancsak a nvnyek nvekedst prbltk meg serkenteni.
Baden krnykn gy vltk, hogy azoknak a fiataloknak a szlei fogjk a legbvebb termst betakartani, akik a legmagasabbra ugrottak a Szent Jnos-napi tz fltt.
Megnylnak a hegyek Svdorszgban a nyrkzpi mglykat ltalban a keresztutakon lobbantottk lngra.A tz tpllshoz kilencfle fra volt szksg. A falusiak egy bizonyos fajta mrges gombt dobltak a lngok kz, hogy megtrjk a mank s ms termszetfeletti lnyek hatalmt, amelyek a nphit szerint ezen az jszakn a legaktvabbak.
A rgi svdek ugyanis azt tartottk, hogy a nyri napfordul jszakjn megnylnak a hegyek, s a fld mlynek laki elznlik a fenti vilgot. (A rgi keltk Hallowe’en jszakjrl gondoltk ugyanezt.) Csehorszgban a szerelmesek koszorkat dobltak t egymsnak a nyrkzpi tz fltt.
Amikor a lngok lelohadtak, minden pr kezet fogott, s hromszor tugrott a tzn.
A hagyomny szerint akik ezt megtettk, hamarosan sszehzasodtak, radsul egy vre vdettsget szereztek a lzzal jr betegsgekkel szemben. A megprklt koszorkat hazavittk; egy rszvel megfstltk a hzat s az istllt, hogy biztostsk az emberek s az llatok egszsgt, a tbbit pedig egy ven t megriztk. Vihar idejn egy keveset mindig elgettek belle a tzhelyen, s kzben imdkoztak, hogy a vihar ne tegyen krt a hzban s a termsben.
Eurpa sok ms vidkhez hasonlan Csehorszgban is sokig eleven volt a ktrnnyal bekent kerk magaslatokrl val legurtsnak szoksa. Ezenkvl a fik sszegyjtttk az elnytt seprket, majd szurokba mrtottk s meggyjtottk ket. A lngol seprket azutn a levegbe dobltk, vagy krbefutottk velk a szntfldeket. A seprk csonkjait a vetemnyeskertek fldjbe dugdostk, hogy megvjk a nvnyeket a bogaraktl s a frgektl.
A nyrkzpi tz klnfle maradvnyait Eurpa szerte kitn amulettnek tartottk. A hamujt a fldekre szrtk, hogy tvol tarsa a krtevket; a flig elgett nagyobb fagakat az eresz al vagy a tetszerkezethez erstettk, hogy megoltalmazza a hzat a villmcsapstl s a tzvsztl; az elszenesedett kisebb gallyakat pedig elszeretettel alkalmaztk az emberek s az llatok ellen irnyul ronts elhrtsra. Az llatok rontstl val megvsnak egy msik elterjedt mdja az volt, hogy a nyjat vagy a csordt keresztlhajtottk a kialvflben lv tzn vagy a kialudt tz hamujn. Litvniban msnap reggel azok a legnyek, akik a Szent Ivn-ji tzet tplltk, nagy mennyisg tejet s tejtermket kaptak a tehenes gazdktl, hlbl, amirt jabb egy vre sikerlt megakadlyozni a fekete boszorknyokat a tej elrablsban. Szintn ltalnos volt a nyrkzpi tzben meggett gymlcsk gygyt erejbe vetett hit.
Szeged krnykn pldul tzbe dobott, majd onnan kipiszklt almt fogyasztottak a torok- s hasfjs elmlasztsra vagy megelzsre.
|