12.Mester s tanitvny
2005.08.23. 22:26
Mester s tantvny, teremt s teremtett, apa s fi - kiegszt s egyben egymst felttelez fogalmak. Buddha azt mondta, hogy a megvilgosods nem az ltvnybl fakad. Ez tbbek kztt egyrtelmen utal arra, hogy a szellemi vezett, mely a "sttben tapogatz" embert vezeti, nem az rzkszervi tapasztals szintjn kell keresni, s ha valaki gy vli, hogy egy kls mester irnymutatsai szksgesek s elgsgesek az megszabadulshoz, akkor tved.
A vilg van is, meg nincs is Vagyis a trekvnek elbb vagy utbb r kell dbbennie, hogy a tanok lnyege nem a tan igazsgaiban, szablyaiban, az azokhoz val ragaszkodsban rejlik, hanem az elmjben vgbemen szemlletmdbeli vltozsban, mely esetleg a tan segtsgvel, a belts hatsra jelentkezik, st tkletesebb llapotba segti. Sokfle nzpont ltezik, pldul, hogy a vilg van is, meg nincs is s sem nem van, meg sem nem nincs... Mg az is belthat, hogy rzkszerveinkkel csak a bellrl kivetl folyamatainkat lthatjuk. Vagyis az ltalunk rzkelt mester szjbl vgs soron bens nnk mesteri dimenzijt halljuk. rlhetnk, e "mesterhordoz" jelensnek, mert ez azt is jelenti, hogy van a vilgunkban legalbb egy olyan tkletessgre tr idea, mely a megvalsuls szintjt elrte.
A vilgban brki, brmi lehet mester Ez a jelens az illuzrikus vilgkp szempontjbl olyan, amilyennek a trekv tartja, figyelmvel, tiszteletvel, rtelmvel. Ettl mr csak egy lps, hogy belssa, hogy a vilgban brki, brmi lehet mester, mert ez csak tudatllapottl, szemlletmdjtl fgg, s ezzel eljuthat a szimblumok abszolt rtelmhez. Msrszt viszont a vilg vals is s ebbl a szempontbl tisztelet kell adassk minden mesternek, a Tan l megjelentinek, hogy a gyarl emberek tkletestsn fradoznak. A val vilg szempontjbl egy mester a legkevsb sem attl mester, mert egy trekv t annak nzi, st egy mestert egyltaln nem is rdekli az, hogy t brki is minek nzi.
Hiteles mester, tkletes tantvny A tantvny viszont a tkletlensge miatt knnyen beleeshet abba a hibba, hogy abban is mestert lt, aki valjban nem az. Ettl az a valaki mg nem vlik felttlen mesterr. A hiteles mester gy jelenti meg a tkletessget, hogy kzben nmagt adja. Ettl hiteles. A tkletes tantvny pedig tisztelettel s alzattal hallgatja a mestert, mert tudja, hogy vgs soron bellrl szlnak hozz, abbl a szfrbl, melyben idznie kell ahhoz, hogy hibitl megszabadulhasson.
Ki lehet tantvny? Tantvny persze nem lehet brki, csak az, aki azz akar lenni. Ezen a hozzllson ll vagy bukik a fejldse. Ez az akarat egyrszt ahhoz kell, hogy akarja megltni mindazt, amin vltoztatnia kell, msrszt ahhoz, hogy meg is vltoztassa. Ebben segti t a mester, mint "pldakp". Ennek a segtsgnek persze nem kell felttlenl lthat, hallhat vagy egyb mdon tapasztalhatnak lennie. A mester jelenlte vagy annak tudata lthatatlan szlakon is tsugrzdik a tantvnyra. Ennek hatsra a "tantvny" bellrl tapasztalhatja, tlheti azt az llapotot, melyrl a tanok szlnak, amelyben az rk mester idzik. Ilyen mdon megvalsulhat a tkletes tads, az az idelis llapot, ahol a sztlan mester eltt l nma tantvnya.
Vgezetl meg kell emlteni azt az archaikus nzpontot is, mikor a tantvny s a mester egyszerre van jelen ugyanabban a "szemlyben", s ha belegondolunk ez az a kiindul llapot, amely letnk sorn meghasad, s melynek jraegyestshez sokszor egy egsz let szksges.
|