6.Regölés
2005.08.23. 22:53
A regölés az egyik legnagyobb múltú magyar népszokás. Pogány kori termékenységvarázsló rítus, amely leginkább a téli napfordulóhoz kapcsolódott, de a kereszténység elterjedése után karácsony másodnapjához, Szent István vértanú ünnepéhez, sőt, úgy tűnik, magának Szent István királynak a napjához is kötődő néphagyomány lett. A középkorban széles körben ismert szokás volt.
"A regölés a télközépi szerencsekívánó köszöntés Kelet-Európában - mindenütt ismert szokásának magyar változata" írja DÖMÖTÖR Tekla a népszokásról. A regösök házról-házra járó, köszöntőt, éneket mondó személyek voltak, Énekeikben, mondókáikban a mulattatásnak fontos szerep jutott. Hivatásos énekmondókként a középkorban királyok, főurak mulatságain a regösök is feltűnnek. 1552-ben, elítélően ugyan, HELTAI Gáspár is említi a regölést. - A mi Urunk Jézus Krisztusnak születésének napja után következik az ördögnek nagy ünnepe, a regélő hét... A sok duska italnak, a sok regélésnek nincsen semmi vége".
A reges, regös, valamint a regel, regöl szócsalád vitatott eredetű. Az egyik felfogás úgy tartja, hogy ezek hangutánzó szókként keletkeztek, és a rekeg szó rokonságába tartoznak. E szavak eredetileg a regösök hangoskodására, zajongására, nyers előadásmódjára utalhattak. Mások úgy vélik, hogy a magyar nyelvben a reg alapszó annak a finnugor kori, vagy uráli ősi örökséget képező szótőnek a származéka, amely a révül szónak is az alapja volt. A szó e magyarázat szerint összefügg a sámán (varázsló), a magyar táltos extázisát, átszellemülését jelző szóval. Sőt, olyan vélemény is van, hogy a regös a magyar sámánt jelölő egyik kifejezés lett volna.
A népszokást a múlt században a Dunántúlon és a Székelyföldön, pontosabban Udvarhelyszék egyes falvaiban még ismerték, gyakorolták. A dunántúli regösök, gyermekek, legények legalább négy fős csoportokba szerveződve, nagy zajt csapva járták a falut, rázták a félelmetesen hangzó láncos botjaikat. Egyéb hangszereik: a köcsögduda, furulya, a regössíp voltak. Míg az udvarhelyszékiek 15-20 fős csapatban inkább a fiatal házasokat köszöntötték, addig a dunántúli regösök főként a lányos házakat látogatták.
A regösének legfontosabb része a termékenységvarázslás, amellyel a gazdának és háznépének bőséget, jó termést, termékenységet kívánnak. Ezt az énekben egy párosító rész követi. Ebben összeregölnek egy legényt és egy leányt.
A kutatók a varázsigének tartott mondatot úgy értelmezik, hogy annak jelentése eredetileg: "Varázzsal varázsolom" vagy "révüléssel révülök", "révüléssel rejtezem". A sámán (táltos), amikor átszellemült, extázisba esett, akkor énekelte, kiabálta volna a varázsigét. Régen, a középkorban a regölés elterjedt szokás volt.
Bár a magyar néprajzkutatás sokat vizsgálta a regölés, a regösének kérdését, eldönteni mindmáig nem sikerült, hogy létezett-e vagy nem a honfoglalás előtt olyan ének a csodaszarvasról (vagy egyébről!), amelyet a téli napfordulón adtak elő. Az sincs kizárva, hogy a magyarságnál a mai hazájába való költözés után, az itt élő, és a szomszédos népek hatására alakult ki ez a mágikus rítus.
A regösének rokonságának kérdése a magyar népzene erősen vitatott dolga. A kutatók szerint eurázsiai gyermekdalok, ráolvasó énekek, mondókák, a magyarral rokon északi népek zenéje, a hasonló tárgyú balkáni dallamok, középkori egyházi zene, valamint európai táncdallamok tartoznak a többé-kevésbé számba jöhető, szétágazó rokonságba.
REGÖLÉS
A regölés a legények és házasemberek termékenység-, bõség- és párokat összevarázsló, házról házra járó köszöntõ szokása, a téli napforduló pogánykori emléke. A regölés a magyarság legarchaikusabb népszokása, fõ idõpontja december 26. A hazai kutatás sokat foglalkozik a regölés és a regösének kérdéseivel, mert abban finnugor kori réteget és a téli napforduló megünneplésének pogány nyomait vélte felfedezni. A regölést - a csodaszarvas motívum, a refrén, s a dallam sajátosságai alapján - archaikus rítuséneknek tartja a kutatás, amely a sámánénekkel is összefügghet. A regös (énekmondó) a nyelvészek és õstörténészek véleménye szerint a régi magyarok sámánjainak, varázslóinak egyik elnevezése lehetett. | A dunántúli változatokban a legények köcsögdudákkal, csörgõs botokkal - néhol csengõvel, regös síppal, furulyával - keresték fel elsõsorban a lányos házakat. A botot láncokkal szokták felszerelni, hogy nagy zajt lehessen vele csapni. A köcsögdudával és a láncos bottal a refrént kísérik. A regösök öltözete: kifordított báránybõr kucsma és bunda. A szokás a következõ jellegzetes részekbõl áll: -engedélykérés - beköszöntõ, melynek szövege és dallama vidékenként különbözõ -csodafiúszarvasról szóló ének -jókívánságok - párok összeregölése, a leány, legény megnevezésével - adománykérés - záradék A regösének állandó szövegrésze a refrén: pl.
Rõt ökör, régi törvény, haj regö rejtem, azt is megengedte az a nagy Úristen! haj regö rejtem, azt is megadhatja az a nagy Úristen!
Regölés
István napjától, december 26-tói újévig jártak a regõsök. A regölés lényegében természetvarázsló köszöntés -, bõségvarázsló, párokat össze bûvõlõ, adománygyûjtõ célzatú szokás volt.
A regölés a téli napforduló pogánykori ünnepének emléke. A karácsony táji népszokások egyik legértékesebb hagyománya, egyíke a Iegrejtelmesebb szokásainknak, melynek eredete, elemei, célzata - sok kutatás ellenére sem világos még elõttünk.
A regõsök õsi, pogánygyökerû, varázserejû jókívánságokat mondtak a háziaknak. A szokás legfontosabb mozzanata ugyanis a jókívánságok kifeje zése. Hiszen a regõsök eredetileg nem közönséges köszöntõk, hanem varázslók voltak, akiknek hatalmukban állt a szavakkal kifejezett jókívánságok valósággá idézése is.
A "reg" szó hevületet jelent - a sámán extázisra, rejtekezésré utaló ki fejezés. A zajütésben és a "regö rejtem"-féle szavak ritmikus ismétlésében a finnugor sámánvarázslás csökevénye mutatható ki. Utal a szokásnak a téli napfordulat õsi primitív ünnepével való kapcsolatára is.
Az Erdélyben és a Dunántúlon fennmaradt szokás fõ részei: - bevezetõ - szarvas-ének (téli égbolt csillagképe) - gazda-ének (bõséget varázsol a gazdának) - összeregölés (leányt, legényt név szerint összeénekelve) - záradék (adományra felhívás vagy elvonulás)
Férfiak, legények "kifordított bundában, kucsmában, kezükben láncos vagy csörgõs bottal, köcsögdudával, furulyával léptek be a házba, és éne kelték a regõsénekeket. Bevezetõjükben megnyugtatták a családot, hogy nem rablók, hanem Szent István szolgái. A csodaszarvasról, tiszta forrásról, pázsitról daloltak, majd termékenységet varázsló jókívánságokat mondtak a gazdának és háza népének. Ahol eladó lány volt, ott legénnyel regölték össze, hogy mielõbb bekössék a fejét. Befejezésül az õsi refrént énekelték: hej regõ rejtem." (Timaffy L.)
Egyházasfalun (Rábaköz) gyûjtötték az alábbi változatot:
"Eljöttünk eljöttünk Szent István szolgái, Régi szokás szerint szabad megtartani. Hej regö rejtëm, regö regö regö rejtëm. Amoda át folyik egy sebës folyóvíz aztat körül follja zöd selyem pázsitja zöd selyem pázsitján csodatevõ szarvas csodatevõ szarvasnak ezer ága boga ezer ága bogán ezër mise gyertya gyulladva gyulladjék ótadva aludjék. Hej regö rejtëm, regö regö regö rejtëm.
Ide is mondanának egy szép legényt Kicsoda volna szép legény Varga Jóska szép legény. Amoda át is mondanának egy szép leányt Kicsoda volna szép leány Német Rózsi szép leány hej regö rejtëm, regö, regö, regö rejtëm. Regüllük a gazdát vele az asszonyát hej regö rejtëm, regö regö regö rejtëm. Szegen lóg egy zacskó telë van százassal felë a gazdáé, felë a regüsöké, hej regö rejtëm, regö, regö regö rejtëm."
A szarvas a bõség, a termékenység jelképe. Az évenként lehullatott és újranövesztett agancsa révén egyetemes jelkép: -az örök megújulás, újjászületés szimbóluma.
A regölés és a hozzá kapcsolódó rítusok alapján a csodaszarvas a téli napforduló égboltjának jelképe. A csodaszarvas szarvai közt a Nap, majd az azt helyettesítõ gyertyák a megújuló, újjászületõ fényt jelképezik, egyben a hosszú életet, a halhatatlanságot szimbolizálják. A regösénekek pogány, csillaggyertyás agancsú csodaszarvasa keresztény vonatkozásban a karácsonykor megszületõ Krisztussal azonosul. A felhõbõl alászálló szarvas tehát égi követté válik - Krisztust jelképezi. A mitikus csodaszarvas a magyarságnak új hazát mutatott, a csodafiú szarvas, vagyis Jézus Krisztus az égi hazát nyitotta meg István királynak. Ebbõl is kitûnik, hogy a régi pogánykori szokásokat átszínezték a keresztény vallás elemei.
Regösének Szent Istvánról
1.Ahol keletkezik Egy ékes, nagy út;Amellett keletkezik Egy halastó-állás.Haj, regö, rejtem; Regö, rejtem!
Azt is felfogá Az apró sárocska.Arra is rászokik Csodafiú szarvas.Haj, regö, rejtem; Regö, rejtem!
2.Noha kimennél, Uram, Szent István király.Vadászni, madarászni;De ha nem találnál Sem vadat, sem madarat,Hanem csak találnál Csodafiú szarvast. Haj, regö, rejtem; Regö, rejtem!
3.Ne siess, ne siess, Uram, Szent István király, Az én halálomra! Én sem vagyok Vadlövő vadad, Hanem én is vagyok Az Atyaistentől Hozzád követ. Haj, regö, rejtem; Regö, rejtem!
4.Homlokomon vagyon Fölkelő, fényes nap; Oldalamon vagyon Árdeli szép hold; Jobb vesémen vannak Az égi csillagok. Haj, regö, rejtem; Regö, rejtem!
(
|