2O.Az Istenek kis virgai
2005.09.08. 17:43
„Van egy vilg a minken tl, egy tvoli vilg, kzeli s lthatatlan. s ott l Isten, ott lnek a halottak, a szellemek s a szentek. Olyan vilg, ahol mr minden megtrtnt, s ahol minden ismeretes. Az a vilg beszlni tud. Sajt nyelve van. n elbeszlem azt, amit mond. A szent gomba kzen fog, s elksr engem abba a vilgba, ahol minden ismeretes. k azok, a szent gombk, akik gy beszlnek, hogy n rtem, amit mondanak. n krdezem ket, s k vlaszolnak. Amikor visszatrek az utazsbl amit velk egytt vgigjrtam, akkor elmondom, amit k mondtak nekem, s amit k mutattak nekem.”
gy szlnak Maria Sabina, a hres Mazatec smn htatos szavai, melyekkel az vezredes szertartsai sorn hasznlt bdt hats gombk isteni eredet kpessgeit rja le.
Az istenek nvnyei kzl keveset vez nagyobb tisztelet, mint a mexiki szent gombkat. Olyan magasztos jelentsgk volt, hogy az Aztkok Teonancatl-nak, isteni hsnak neveztk, s csak a legszentebb szertartsok sorn hasznltk. gy utaltak r, mint „virgra”, s azok az indinok, akik mg ma is hasznljk vallsi szertartsaik sorn, olyan kedvesked nevekkel illetik, mint pldul a „kis virgok”.
Amikor a spanyolok meghdtottk Mexikt, megdbbenve tapasztaltk, hogy a bennszlttek rszegt nvnyek segtsgvel (Peyotl, Ololiuqui, Teonanacatl) imdjk isteneiket. A gombk klnsen srtettk az eurpai papi hatsgokat, s elhatroztk, hogy kiirtjk vallsos hasznlatuk gyakorlatt.
„A megrszegls egy msik mdjt is gyakoroltk, ami kegyetlensgket tpllta, mert amikor bizonyos mrgez gombkat fogyasztottak... ezernyi ltomsuk tmadt, s leginkbb kgykat lttak... Ezeket a gombkat sajt nyelvkn teunamacatlth-nak hvtk, ami azt jelenti: „Isten hsa”, vagyis az a dmon, amit imdtak, s ily mdon e keser tekben nyertk el kegyetlen Istenk ldozati szentsgt.”
Egy 1656-ban, a misszionriusok szmra rdott tmutat az indin blvnyimds ellen rvel (a gombafogyasztst is belertve), s annak kiirtsra buzdt. Nem csak rsos beszmolkban tltk el Teonanacatl-t, hanem a leleplezs szndkt tkrz kpi brzolsok is szlettek. Az egyik kp az rdgt brzolja, amint ppen a gomba elfogyasztsra csbt egy indint, egy msik rajzon pedig az rdg egy gombn tncol.
„De mieltt a blvnyimds lersba kezdett, az egyik pap a kvetkezket mondta el: »Szeretnm feltrni nk eltt az emltett gombk termszett, amik kicsik voltak, s srgs sznek. A begyjtsket e szemfnyveszts ldozpapjainak kijellt regek s papok vgeztk, akik elvonultak a dombok kz, s egsz jjel ott prdikltak, s babons imkat mondtak. Hajnalban, mikor fjni kezdett egy bizonyos jl ismert szell, sszegyjtttk azokat, mert az istensgktl valnak tekintettk. Ha megeszik vagy megisszk, bdt hatsa van; fogyasztit megfosztja rzkeiktl, s hatsra ezernyi kptelensget hisznek igaznak.«”
Dr. Francisco Hernandez, a spanyol kirly szemlyi orvosa azt rja, hogy a kbt gombknak hrom fajtjt imdjk. Egy hallos fajta lersa utn a kvetkezket jelenti ki: „Vannak olyanok is, melyek elfogyasztsa nem hallt okoz, hanem rletet, ami esetenknt maradand, s melynek tnete a fktelen nevets. Ezeket ltalban teyhuintli-nek nevezik, mlysrga sznk van, zamatuk fanyar s kellemesen friss. Megint msok pedig nem okoznak nevetst, de szmtalan dolog ltvnyt idzik el, pldul hbork s dmonok kpeit. Vannak tovbb olyanok is, melyek igen kvnatosak a hercegek szemben, s nnepsgeik, dszvacsorik alkalmra nagy rat hajlandak adni rtk. Egsz jszakn t tart flelmetes s rmiszt virrasztsokat ldoznak rjuk. Ezek srgsbarna sznek, s kiss fanyar az zk.”
Ngy vszzadon t semmit nem tudtunk a gombakultuszokrl, s sokan mg abban is ktelkedtek, hogy egyltaln hasznltak gombkat hallucinogn hatsuk miatt klnbz szertartsok sorn. Az egyhzatyk olyan sikeresek voltak a kultusz ldzsben s rejtzsre knyszertsben, hogy az antropolgusok s botanikusok nem lehettek kpesek felderteni e gombk vallsos hasznlat. 1916-ban egy amerikai botanikus vgl elllt a Teonanacatl egy lehetsges azonostsval. Arra a kvetkeztetsre jutott, hogy a Teonanacatl nem ms, mint a peyote kaktusz. A krniksok s az indinok kzti bizalmatlansgra alapozva azt felttelezte, hogy az slakosok a peyote vdelmben tereltk a gombkra a hatsgok figyelmt. Azzal rvelt, hogy a peyote korong alak, barns, szrtott cscsa olyan figyelemre mlt hasonlsgot mutat a szrtott gombval, ami mg egy gombatudst is megtveszthet. Csak az 1930-as vekben kezdett fny derlni a mexiki hallucinogn gombk szerepre, nvnytani mibenltre, s vegyi sszettelre. A szmos mexiki szent gomba faj kzl az els kettt az 1930-as vek vgn gyjtttk be s hoztk kapcsolatba egy modern gomba-szertartssal. Ezt kveten vagy kt tucat fajt fedeztek fel. A legjelentsebbek a Psilocybe nemzetsghez tartoznak. Ezek kzl tizenkettt azonostottak, a Stropharia cubensis-t nem szmolva, amit gyakran szintn e nemzetsg tagjaknt osztlyoznak. gy tnik, hogy a legjelentsebb fajok a Psilocybe mexicana s a Psilocybe hoogshagenii.
Ma mr tudjuk, hogy ezeket a gombkat ltnoki s vallsi ritulk sorn hasznljk a Mazatec, Chinantec, Chatino, Mije, Zapotcc, az Oaxaca-i Mixtec, a Nahua, valamint felteheten a Puebla-i Otomi s a Michoacan-i Tarascana npcsoportok krben. A szent gombk rendszeres hasznlatnak mai kzpontja a Mazatec npcsoport.
A gombaterms bsge vrl vre s vszakonknt vltoz. Vannak olyan vek, amikor egy vagy tbb faj kevsb, vagy egyltaln nem fordul el, s a terleti eloszls sem egyenletes. Minden smnnak vannak kedvenc fajti, s vannak olyan fajtk, amiket nem vesz ignybe. Maria Sabina pldul soha nem hasznl Stropharia cubensis-t. Ezen kvl pedig egyes gombkat csak bizonyos meghatrozott clokra hasznlnak. Mindez azt jelenti, hogy kt klnbz etnobotanikai expedci sorn nem felttlen tallkozunk akr megegyez idszakban, krnyken s emberek ltal ugyanazon fajok hasznlatval.
Knnyen elkpzelhet, hogy lteznek tovbbi felfedezsre vr fajok. A vegytani vizsglatok tansga szerint a mexiki szertartsokkal sszefggsbe hozhat gombanemzetsgek szmos faja tartalmaz pszilocibint, s kisebb-nagyobb mrtkben pszilocint is. Valjban a Psilocybe s ms nemzetsgek sok, a vilg klnbz terletein honos fajban kimutattk e vegyletek jelenltt; de a rendelkezsre ll bizonytkok alapjn az valsznsthet, hogy tradicionlis szertartsok sorn jelenleg csak Mexikban hasznlnak pszilocibin tartalm gombkat.
A modern gomba-szertarts egy egsz jszakt betlt alkalom, s egy gygyt rtust is magban foglalhat. A szertarts f rszt vallsos nekek ksrik. A befolysoltsgot rendkvli sznvilg, kaleidoszkp-szeren mozg ltomsok jellemzik, nha hallsbeli hallucincik, s a fogyasztt csapong, fldntli kpzelgsek ragadjk magukkal.
A gombt egy szzlny szedi jhold idejn az erdben. Ez utn a templomba kerl, ahol egy rvid ideig az oltron figyel. Soha nem ruljk a piacon. A Mazatec elnevezse a gombra Nti-si-tho, amiben a Nti tag a vallsos tiszteletre s gyengd vonzalomra utal, a kifejezs tovbbi rsze pedig azt jelenti: „ami elbukkan”. Ezt a gondolatot egy mazatec kltien gy magyarzta: „A kis gomba magtl rkezik, senki nem tudja honnan, ahogy a szl, ami jn, nem tudjuk honnan s mirt.”
A smn tbb rn keresztl kntlja az neket; tapssal s a combjt csapkodva ksri a ritmust. Maria Sabina neke – amirl hangfelvtel kszlt, alapos tanulmnyozsnak vetettk al s lefordtottk – nagyrszt a gomba ltal val gygytsra s az isteni erk elbeszlsre feljogost titulusainak felsorolsbl ll. Megismerhetjk „jogcmei” hossz sornak egy tredkt a kellemes s dallamos Mazatec nyelven eladott neknek rszleteibl.
Mennydrg asszony az vagyok n, aki szl asszony az vagyok n. Pkasszony az vagyok n, kolibri asszony az vagyok n. Sasmadr asszony az vagyok n, jelents sasmadr asszony az vagyok n. A forgszl prg asszonya az vagyok n, egy bbjos szent hely asszonya az vagyok n. Hullcsillagok asszonya az vagyok n.
Az els nem indin ember, aki szemtanja lehetett a mazatec szertartsnak, a kvetkezket rta a gombk ilyetn hasznlatrl:
„Hadd szljak itt egy pr szt arrl a pszichs zavarrl, amit a gomba elfogyasztsa okoz. Ez a zavar teljesen klnbzik az alkohol hatstl, mint ahogy a nappal klnbzik az jszaktl. Olyan tmrl van itt sz, aminek kifejtshez az angol nyelv, s minden eurpai nyelv szkincse slyosan hinyosnak bizonyul.
Nincsenek megfelel szavak annak az llapotnak a jellemzsre, mikor az ember gymond „be van gombzva”. vszzadok, st, vezredek ta az alkohol fogalmaiban gondolkodtunk ezekrl a dolgokrl, s most le kell vetnnk azokat a ktelkeket, amiket alkoholos szenvedlynk mrt ki rnk. Akarva-akaratlan mindnyjan htkznapi szkincsnk brtnnek rabjai vagyunk. Ha jl vlasztjuk meg a szavakat, kiterjeszthetjk az elfogadott jelentseket j rzsekre s gondolatokra, de ha egy tudatllapot ennyire alapveten ms s teljesen jszer, akkor minden sz alkalmatlannak bizonyul. Hogyan mondod el egy vakon szletett embernek, hogy milyen ltni? Jelen esetben ez ppen egy kimondottan tall hasonlat, mert felletesen vizsglva a begombzott emberen megfigyelhet a rszegsg objektv tneteinek egy rsze. Na most gyakorlatilag a rszegsg llapott ler sszes kifejezs, az angol „intoxicated” (sz szerint: megmrgezett) sztl egszen a szmtalan kznsgesebb megfogalmazsig mind megvet, lenz s pejoratv. Milyen rdekes, hogy egy modern, civilizlt ember olyan drog hatsban lel megnyugvst, ami irnt szemmel lthatan semmi tisztelet nem rez! Ha hasonlatknt az alkoholra vonatkoz fogalmakat alkalmazzuk a gombra, akkor jogtalan eltlettel lnk, s mivel kzlnk mg csak kevesen voltak begombzva, fenn ll annak a veszlye, hogy igazsgtalanul tljk meg az lmnyt. Egy olyan szkincsre lenne szksgnk, amivel le tudjuk rni egy isteni tudatmdost sznezeteit...”
Mikor a szertarts alatt ez a beavatatlan rsztvev is kapott hat pr gombt s megette azokat, gy rezte, hogy a lelke elhagyja a testt, s lebegni kezd a trben. „Szgletes mrtani alakzatokat lttam, kprzatos sznekben, amik ptszeti struktrkk nttek, ragyog sznekben pompz kfalazat: arany, nix s ben, egsz a lthatr peremig, mrhetetlen tvlatokba nylva. gy tnt, hogy az ptszeti struktrk kelet fel vannak tjolva, s olyanok voltak, mint ha a bibliai ltnokok lersaibl szrmaztak volna... Az asztalra vetl holdfny egy fensges jrm mrett s alakjt lttte fel, egy diadalkocsit, ami el olyan teremtmnyek voltak befogva... amilyenek csak a mitolgiban fordulnak el.”
Nyilvnvalv vlt, hogy Kzp-Amerikban j nhny vszdon keresztl jelen volt a gombk kultikus hasznlata. Szmos korai forrs utal a guatemalai maja nyelvekben a gombk s az alvilg megnevezseinek kapcsolatra. Guatemala City kzelben 2200 ves miniatr gomba-kveket, egy magas rang maja elkelsg mell temetve pedig a Popol Vuh szent knyvben emltett Xibalba Kilenc Urval kapcsolatba hozhat k gomba-szobrokat talltak. A feltrsok sorn sszesen tbb mint 200 gomba-k kerlt el. A legrgebbiek az idszmtsunk eltti els vezredbl szrmaznak. Br a legtbbjk Guatemalbl szrmazik, nhnyat El Salvadorban, Hondurasban, illetve szakabbra: Vera Cruz-ban s a mexiki Guerrero-ban is talltak. Brmilyen funkcijuk volt is ezeknek a „gomba-kveknek”, jelenltk egyrtelmen igazolja, hogy a hallucinogn gombk kifinomult vallsos hasznlata nagyon hossz mltra tekint vissza.
A kzelmltban talltak r a Popocatepetl vulkn lejtin Xochipilli, az aztk Virgok Hercege egy a tizenhatodik szzad elejrl szrmaz remekbe szabott szobrra. Tekintete nkvleti llapotot tkrz, s fejt kiss megbillenti, mintha hangokat hallana. A testre szentknt tisztelt, nagyrszt bdt hats nvnyknt azonostott virgok stilizlt kpeit vstk. A talapzatot, amin az alak l, a csak e vulkn krnykn honos hallucinogn Psilocybe aztecorum gomba kalapjnak keresztmetszeti kpei dsztik. Igy ht ktsgtelen, hogy Xochipilli nem csak a Virgok Hercegt, hanem a Bdt Virgok Hercegt testesti meg, belertve a gombkat is, amiket a Nahuatl kltszetben „virgoknak” illetve „rszegt virgoknak” neveznek.
Vajon hasznltak-e valaha is pszilocibin tartalm gombkat mgikus-vallsos hallucinognknt az jvilgban? Valsznleg igen. A palenque-i klasszikus maja szertartsi kzpont kzelben ma is hasznljk a Psilocybe s feltehetleg a Stropharia nemzetsgek egy fajt, tovbb tudomsunk van arrl, hogy a mexiki Chiapas s Guatemala kztti hatrvonal mentn is hasznlnak hallucinogn gombkat.
Mg nem tudjuk, hogy a Maya terleteken megfigyelhet modern fogyaszts egy a korbbi korokra visszanyl gyakorlat maradvnya, vagy pedig csak a kzelmltban szivrgott be Oaxaca trsgbl; arra vonatkozlag viszont egyre tbb bizonytk ll a rendelkezsnkre, hogy i.e. 100-tl kb. i.sz. 300-400-ig Mexik szaknyugati rszn: Colima, Jalisco s Nayarit trsgben egy gomba kultusz virgzott. Szerepelnek a leletek kttt temetkezsi szobrok, kt „szarvval” a fejkn, amik felteheten a gombkkal sszefggsbe hozhat ni s frfi „istensgeket” vagy papokat brzolnak. A Huichol indinok hagyomnyaiban szintn az „srgi” vallsos hasznlatra utal jelek figyelhetk meg.
s mi a helyzet Dl-Amerikval, ahol igen nagy szmban honosak klnbz pszichoaktv gombk?! A jelenlegi hasznlatra nincsenek bizonytkok, de sok jel mutat arra, hogy az elmlt korokban itt is hasznltak gombkat. A tizenhetedik szzad vgrl s a tizennyolcadik szzad elejrl szrmaz forrsok szerint a Perui Amazon Yurimagua indinjai egy „fagombbl” kszlt ersen bdt hats italt fogyasztottak. A jezsuitk arrl szmoltak be, hogy az indinok „kidlt fkon term gombkat kevernek ssze egy vrses hrtyval, ami a rothad fatrzseket bortja. Ez a hrtya nagyon csps z. Hrom korty ebbl a fzetbl, s brki a hatsa al kerl: olyannyira ers, pontosabban olyannyira mrgez hats.” Felmerlt annak a lehetsge, hogy ez a fagomba azonos a krnyken honos pszichoaktv Psilocybe yungensis gombval.
Kolumbiban szmos emberalakot formz arany melldszt talltak, melyek cscst kt kupolaszer dsz kesti. Az gynevezett Darien stlusban kszltek, s a legtbbjk az szaknyugat-kolumbiai Sinu vidkrl s a csendes-ceni partvidken fekv Calima trsgben kerlt el. Tallbb megnevezs hjn „telefon-cseng istenekknt” emlegetik ket, mert az reges flgmb alak dszek a rgi telefonok csengjre emlkeztetnek. Felttelezhetnek tartjk, hogy gombaszobrokat brzolnak. Hasonl trgyakat talltak Panamban s Costa Ricban, egyet pedig Yucatan-ban. Ezek a leletek elkpzelhetv teszik az si szent gomba kultusz Mexiktl egszen Dl-Amerikig terjed egybefgg jelenltt.
Dl-Amerika mg dlebbi rszein tovbbi rgszeti leletek utalnak a gombk vallsi jelentsgre. Br meggyznek tn rgszeti bizonytkok llnak a rendelkezsnkre, a gombahasznlatrl szl gyarmati feljegyzsek majdnem teljes hinya, s az a tny, hogy a dl-amerikai bennszlttek krben nem talltak a jelenlegi gombahasznlatra utal jeleket, vatossgra int a Panamtl dlre fekv terletekrl szrmaz leletek rtelmezsben. Mindazonltal, ha bebizonyosodik, hogy a fent emltett klnbz dl-amerikai leletek kapcsolatban llnak a hallucinogn gombk hasznlatval, az jelentsen megnveln a gomba-kultusz ltal rintett terlet fldrajzi kiterjedst.
|