TENGRI
Men
 
BEJELENTKEZS
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 
SZMLL
Induls: 2005-05-10
 
HIRLEVL
E-mail cm:

Feliratkozs
Leiratkozs
SgSg
 
.

          Libikka

 

  

 
EGYB IRSOK
EGYB IRSOK : 3O.Zen blcsessgek

3O.Zen blcsessgek

  2005.09.23. 21:44

Blcsessgek

Egy bolond mindig bzik. Egy bolond minden negatv tapasztalata ellenre folyton csak bzik. Becsapod, mgis megbzik benned. jra becsapod, tovbbra is megbzik benned. Megint becsapod, s mg mindig bzik benned. Aztn azt mondod: "ez egy bolond, ez semmibl nem tanul." Az ilyen ember bizalma hihetetlenl nagy - senki meg nem ronthatja. Lgy bolond a taoista rtelemben, a zen szellemben. Ne pts falat magad kr a tudsbl. Akrmilyen lmny r, hagyd, hogy megtrtnjen, azutn hagyd magra. Mindig tiszttsd ki az elmd, jra meg jra. Halj meg minden pillanatban a mlt szmra, hogy a jelennel, az "itt s most"-tal maradhass, mint egy jszltt csecsem. Az elejn nagyon nehz dolgod lesz. Mindenki ki fog hasznlni... de hadd tegyk. Szegny fickk... Mg ha megtvesztenek is, becsapnak, kirabolnak is... hagyd, hogy megtrtnjen, mert az, ami tnyleg a tid, soha nem lehet ms. Azt, ami valban a tid, senki nem rabolhatja el tled. Ha nem hagyod, hogy ezek az lethelyzetek beszennyezzenek, akkor megjelenik szmodra a lehetsg, hogy legbell eggy vlj nmagaddal. A lelked mindinkbb kikristlyosodik.

Te nem vletlenl vagy itt. A ltnek szksge van rd. Nlkled a ltbl hinyozna valami, amit senki ms nem kpes ptolni. Ez ad neked mltsgot: az egsz lt hinyolna, ha nem lennl itt. A csillagok, a Nap, a Hold, a fk, a madarak, a Fld - a vilgon minden rezn, hogy valahol egy pici vkuum van, s ezt az rt rajtad kvl senki ms nem tltheti be. Az, hogy a lthez tartozol, s hogy a lt szeret tged, hihetetlen rmt, megelgedettsget ad. Amint megtisztulsz, ltod, hogy minden irnybl csak hatalmas szeretet rad feld.

Ha megtalltad az igazsgot nmagadban, akkor mindent megtalltl ebben a vilgban. Az igazsg rajtad keresztl tallja meg az tjt. Amikor kinyitod a szemed, az igazsg nyitja ki szemeit. Amikor behunyod a szemed, az igazsg hunyja be szemeit. Ez egy risi meditci. Ha megrted ezt az egyszer mdszert, akkor semmi mst nem kell csinlnod: brmit is cselekszel, azt az igazsg teszi. Ha stlsz, az az igazsg; ha alszol, az igazsg pihen benned; amikor beszlsz, az igazsg beszl belled; amikor csendben vagy, az igazsg hallgat benned. Ez az egyik legegyszerbb meditcis technika. Lassan-lassan minden lelepszik benned e kplet szerint, s akkor mr semmilyen technikra nincs szksged. Amikor meggygyultl, eldobod a meditcit, eldobod a gygyszert. Akkor mr igazsgknt lsz tovbb: elevenen, tndkln, megelgedetten, dvzlten - nmagad dalaknt. Egsz leted egy szavak nlkli imv, vagy mg inkbb htatt, isteni keggy, egy olyan szpsgg vltozik t, ami nem a mi fldi vilgunkhoz tartozik. leted a tlvilgrl a mi vilgunk sttsgbe hatol fnysugrr alakul t.

A kreativits az a minsg, amit a cselekedeteidbe viszel. Ez egyfajta hozzlls, egy bels megkzelts - egy ms szemlletmd... Nem lehet mindenki festmvsz - de nincs is erre szksg. Ha mindenki fest lenne, csnya lenne a vilg; nehz lenne lni benne. s tncos sem lehet mindenki, arra sincs szksg. De mindenki lehet kreatv.
Brmit is csinlsz, ha azt rmmel, szeretettel csinlod, ha cselekedetedet nem pusztn gazdasgi megfontolsok vezrlik, akkor az kreatv lesz. Ha a cselekedeted kpes valamifle fejldst elindtani benned, ha nvekedni tudsz ltala, akkor az spiritulis, akkor az kreatv, akkor az isteni. Minl kreatvabb vagy, annl kzelebb kerlsz Istenhez. A vilg sszes vallsa azt lltja, hogy Isten a teremt. n nem tudom, hogy ez gy van-e vagy sem, egy dolgot viszont tudok: minl kreatvabb vagy, annl inkbb isteniv vlsz. Amikor a kreativitsod a tetfokra r, amikor az egsz leted kreatvv lesz, akkor Istenben lsz. Teht minden bizonnyal a teremt, mert mindig az alkot emberek kerltek hozz a legkzelebb. Szeresd, amit csinlsz. Lgy meditatv, amg csinlod - brmi legyen is az!

"A trsadalom fl, nagyon fl azoktl, akik ismerik nmagukat. Nekik ugyanis van egyfajta hatalmuk, egyfajta aurjuk s vonzerejk, azaz karizmjuk, ami kpes a fiatal, mg letteli embereket kiemelni a hagyomnyos rabsgbl...
Egy megvilgosodott embert nem lehet rabszolgv tenni. Ez a problma: t nem lehet bebrtnzi...
Mindenkppen nehz befogadni egy olyan gniuszt, aki tud valamit a bensrl, hiszen belle elkerlhetetlenl felforgat er lesz. A tmegek nem akarjk, hogy hborgassk ket, mg akkor sem, ha pp boldogtalanok: mert boldogtalanok ugyan, de hozz vannak szokva a boldogtalansgukhoz. s gy mindenki, aki nem boldogtalan, idegennek tnik szmukra. A megvilgosodott ember a legnagyobb idegen a vilgon: gy tnik, senkihez nem tartozik. Nincs az a szervezet, nincs az a kzssg, nincs az a trsadalom vagy nemzet, mely korltok kz szortan."

"Buddha valban az egyik legkifejezbb szt vlasztotta: sunjata. Az angol sz, az angol megfelelje ennek - a semmi - nem ennyire gynyr kifejezs. Ezrt vltoztatom n "semmi-sg"-g. Hiszen a semmi az nem csak semmi: az minden. Ott vibrl benne mindennek a lehetsge. Minden benne van, tkletes. Megnyilvnulatlan, de mindent magban rejt.
Eltted is csak a termszet van, utnad is csak a termszet van... mirt kell akkor a kzepn ekkora hht csinlni? Mirt kell a kzepn ennyire aggdni, ennyit nyugtalankodni, ennyire nagyravgynak lenni? Mirt ez a ktsgbeess?
Az egsz t a semmi-sgbl indul, s a semmi-sgben vgzdik."

"Hrom dolgot kell megjegyezni: a legalacsonyabb szint szerelem a szex; ez a fizikai szint. A szerelem legmagasabb szint megnyilvnulsa pedig az egyttrzs. A szex a szerelem alatt helyezkedik el, az egyttrzs pedig fltte: a szerelem pp kzpen van. Nagyon kevs ember tudja, hogy mi az a szerelem. Az emberek kilencvenkilenc szzalka sajnos azt hiszi, hogy a szex a szerelem. Pedig nem. A szexualits llatias. Termszetesen ott rejtzik benne a lehetsg arra, hogy szerelemm fejldjn, de az nmagban mg nem szerelm, pusztn egy lehetsg... Ha berr, tudatoss s meditatvv vlsz, akkor a szexualitsodat szerelemm tudod vltoztatni. s ha a meditcid teljess, abszoltt vlik, akkor a szerelem egyttrzss alakul. A szex a mag, a szerelem a virg, az egyttrzs pedig az illat. Buddha defincija szerint az egyttrzs az szerelem plusz meditci. Amikor a szerelmed nem csupn egy vgy a msik irnt, nem csak egy szksg; amikor szereteted adson alapul, s nem egy koldus, hanem egy csszr szerelme; amikor szerelmed nem kvetel cserbe semmit, s ksz arra, hogy pusztn az ads rmrt adjon - akkor add mg hozz ehhez a meditcit, s a tiszta, valdi illat megjelenik. Ez az egyttrzs. Az egyttrzs fltt semmi nem ll."

"Az elme soha nem lehet intelligens. Csak az elmenlklisg lehet intelligens. Csak az elmenlklisg eredeti s radiklis. Csak az elmenlklisg lehet forradalmr, csak az hozhat forradalmi vltozst. Az elme egyfajta kbulatban tart. A mlt emlkeivel s a jv vrakozsaival megterhelve led az leted - a minimumon. Nem a maximumon lsz. Tzed nem lngol, hanem pp csak parzslik. De amint kezdesz megszabadulni a gondolataidtl - a mlt portl, amit eddig sszegyjtttl -, tzed lngra kap; tisztn, vilgosan, elevenen, fiatalon g. Egsz leted lngg, egy fst nlkli lngg vltozik. Ez az bersg."

"A mag nem tudhatja, hogy mi fog trtnni; a mag soha nem ltta mg a virgot. s a mag el sem hiszi, hogy ott rejlik benne a gynyr virg lehetsge. Hossz az t, s mindig biztonsgosabb inkbb el sem indulni rajta, mert az t ismeretlen, s semmit nem lehet garantlni. Ezer s egy veszly leselkedik az ton; csapdk s kelepck szeglyezik mindenfel - a mag a kemny maghjba rejtve biztonsgban van. De most tesz egy prbt: sszeszedi magt, ledobja magrl a biztonsgot jelent kemny burkot, s elindul. A kzdelem azonnal elkezddik: a knlds a talajjal, a kvekkel, a sziklkkal. s amilyen kemny volt a mag, olyan lgy lesz most a csra, s a trkeny nvnyre ezerfle veszly leselkedik. A mag eddig biztonsgban volt, akr ezer vig is biztonsgban lett volna - a csra szmra azonban rengeteg a veszly. De a csra elindul az ismeretlen fel, a nap fel, a fny forrsa fel, anlkl, hogy tudn "hov?" s "mirt?" Hatalmas keresztet kell cipelnie, de a magot megszllta egy lom, s ezrt nekivg az tnak.
Ugyanilyen az ember tja is. Nagyon viszontagsgos. Sok btorsg kell hozz."

"Amikor te egyedl vagy, akkor nem egyszeren egyedl vagy - te magnyos vagy. A magny s az egyedllt kztt pedig risi klnbsg van. Amikor magnyos vagy, akkor a msikra gondolsz, hinyolod a msikat. A magnyossg egy negatv llapot. gy rzed, jobb lenne, ha a msik - a bartod, a felesged, az anyd, a szerelmed, a frjed - ott lenne. Jobb lenne, ha a msik ott lenne veled... de nincs ott. A magny a msik hinya. Az egyedllt viszont nmagunk jelenlte. Az egyedllt nagyon pozitv; egy jelenlt, egy tlcsordul jelenlt. Annyira sztrad a jelenlted, hogy betltheted vele az egsz vilgegyetemet, s senki msra nincs szksged."

"Az let, mintha feledkeny volna, folyton nmagt ismtli. Ha nem figyelsz oda, akkor tovbb ismtli magt, tovbb forog, mint egy kerk. Ezrt hvjk a buddhistk ezt az let s hall kereknek - az id kereknek. gy forog, mint egy kerk: a szletst hall kveti, a hallt pedig szlets; a szerelmet gyllet kveti, a gylletet pedig megint szerelem; a siker utn kudarc jn, azutn megint siker... Csak figyeld meg! Elg, ha nhny napig valban odafigyelsz, s feltnik eltted az egsz mkdsi rendszer; a kerk mkdsi rendszere. Egyik nap csodlatos reggelre bredsz; nagyon boldognak s vidmnak rzed magad - egy msik napon pedig olyan tompa s lehangolt vagy, hogy azon tprengsz, hogyan vgezz magaddal. Pedig elz nap mg tele voltl lettel, boldogsggal, s mlysges hlt reztl Isten irnt ezrt a hangulatrt. Most meg itt sirnkozol, s nem ltod rtelmt annak, hogy tovbb lj... s ez egyre csak gy megy, s te nem veszed szre ezt a sablont.
Amint megltod a sablont, ki tudsz ugrani belle."

"A mester feladata pusztn az, hogy az idegsszeomlsodat ttrss alaktsa; hogy a letrsbl ttrs legyen. A pszichiter csak gy-ahogy sszetkol; neki ez a feladata. nem azrt van, hogy megvltoztasson tged. Az talakulshoz meta-pszicholgira, a buddhk pszicholgijra lesz szksged. A legnagyobb kaland az letben az, amikor tudatosan tlsz egy sszeomlst. Ugyanakkor ez a legnagyobb kockzat is egyben, hiszen senki nem garantlhatja, hogy valban ttrs lesz belle. Az lesz belle, de ezeket a dolgokat nem lehet garantlni. A kosz benned az sidkbl szrmazik: sok-sok leten keresztl veled van mr; tlthatatlan, sr kosz - szinte egy nll vilgegyetem. Ezrt amikor elszr megltod s belekerlsz, persze, hogy veszlyben rzed magad. m anlkl, hogy szembenznl ezzel a veszllyel, sosem vlhatsz teljess, egy s oszthatatlan egynisgg. A zen, vagyis a meditci az, ami segt kiegyenslyozottan, sszeszedetten s beren tjutni a koszon, a llek jsttjn. A hajnal nincs messze - de mieltt eljutsz a hajnalhoz, keresztl kell menned a stt jszakn is. s ahogy a hajnal egyre kzeledik, az j egyre sttebb vlik."

"Amikor megnylsz a Legvgs szmra, az azon nyomban beldramlik. Tbb nem kznsges emberi lny vagy - tllptl nmagadon. Most te is azt ltod, amit az egsz vilgegyetem lt. Tbb nem vagy klnll: megtalltad a forrst. A mindennapi letben az emberek mind forrs nlkl lnek, s fogalmuk sincs rla, hogy szvk honnan kapja az energit, hogy ki az, aki llegzik bennk, s hogy ereikben az let nektrja kering. Ez nem a test, nem az elme - ez minden kettssgen tl van. gy hvjk: bhgavat - a bhgavat a tz f irnyban... Bens lnyed, amikor megnylik, elszr kt irnyt szlel: a magassgot s a mlysget. Aztn lassanknt, amint e kt irny megszilrdul benned, rzkelni kezded magad krl a msik nyolc irnyt is, s sztradsz feljk is. Amint elrsz ahhoz a ponthoz, ahol a mlysg s magassg tallkozik benned, lthatod magad krl az univerzum minden tvoli zugt. Akkor tudatod mind a tz irnyba sztrad - az t azonban mindig egy volt."

"Egy zen mester nem pusztn tant. A vallsokban csupn tantk vannak, akik olyan dolgokat tantanak neked, amikrl semmit nem tudsz, s azt krik, hogy higgy nekik, mert azokat a tapasztalatokat lehetetlen az objektv valsgban megmutatni. De a tant maga sem ismeri, amirl beszl; is csupn elhitte, amit hallott, s most tadja a hitt msoknak. A zen nem a hvk vilga. Nem a hvkhz, hanem azokhoz a btor lelkekhez szl, akik kpesek eldobni maguktl minden hitet s hitetlensget, minden ktsget s rvet, vagyis az elmt, s egyszeren csak belpnek korltok nlkli puszta lnykbe. Ez azonban mrhetetlen vltozsokat hoz majd. Ezrt mondom mindig, hogy amg msok csak a filozfival foglalkoznak, addig a zen a metamorfzissal, a valdi tvltozssal trdik. Ez igazi alkmia: rozsds vaslnyedbl aranyat varzsol. De nyelvezett nem rvekkel s intellektulis elmvel, hanem szeret szvvel kell mgrtened. Vagy egyszeren csak hallgasd gy, mint a madarak nekt, nem trdve azzal, hogy vajon igaz-e vagy sem. s egyszer csak elrkezik a pillanat, amikor hirtelen megltod azt, ami egsz leted sorn elkerlte a figyelmedet. Amit Buddha "nyolcvanngyezer ajt"-nak nevezett - hirtelen feltrul."

"A konfliktus az emberben van. Ha ott nem oldjuk fel, akkor mshol sem tudjuk feloldani. A politika benned van: elmd kt rsze kztt zajlik. Egy nagyon kicsiny hd kti csak ssze ket. Ha ez a hd egy baleset folytn - egy pszichikai problma vagy valamilyen hasonl ok miatt - leomlik, akkor a szemlyisg meghasad, s egy helyett kt szemly lesz belled; ltrejn a skizofrnia, ms nven a tudathasads jelensge. Ha az sszekt hd megszakad - s az a hd nagyon srlkeny -, akkor ketthasadsz, s gy viselkedsz, mintha kt klnbz szemly lennl. Reggel mg tele vagy szeretettel s elbvl vagy, estre meg mr mogorva s dhs leszel; egy msik ember lettl. Nem emlkszel a reggeli nmagadra... hogyan is emlkezhetnl? Akkor egy msik elme irnytott - gy vlik kett egy szemlyisg. Ha ezt a hidat annyira megersted, hogy a kt elme tbb mr nem kett, hanem eggy vlt, akkor megjelenik a bels egyesls s kikristlyosods. Amit George Gurdjieff lnynk kikristlyostsnak nevezett, az nem ms, mint ennek a kt elmnek az egyeslse: a bels frfi s n, a jin s jang, a jobb s bal, a logikus s illogikus, Platn s Arisztotelsz tallkozsa."

"Ha nem dobod el a szemlyisgedet, akkor nem tallhatod meg az egynisgedet. Az egynisgedet a lttl kapod, a szemlyisget pedig a trsadalom akasztja a nyakadba. A szemlyisg ltal illeszkedsz be a trsadalomba. A trsadalom nem kpes tolerlni az egynisget, mert egy egynisg nem kveti t birkaknt. Az egynisg minsge az oroszlnhoz hasonl: az oroszln egyedl jr. A birkk mindig tmegben lnek; abban bznak, hogy a tmegben otthonra tallnak. A tmegben az ember mindig nagyobb biztonsgban s vdettsgben rzi magt. Ha megtmadnak, a tmegben knnyebben megvded magad. De egyedl? Csak az oroszlnok jrnak egyedl. Pedig mindegyiktk oroszlnnak szletik, csakhogy a trsadalmi beidegzdsek teljesen tprogramozzk az elmdet, s vgl birka lesz belled. Kapsz egy szemlyisget; egy knyelmes, kedves, szfogad s nagyon ktelessgtud szemlyisget. A trsadalomnak rabszolgkra van szksge, nem pedig olyan emberekre, akik a szabadsg felttel nlkli elktelezettjei. A trsadalomnak azrt van szksge rabszolgkra, mert az t irnyt sszes rdekszvetkezet engedelmessget kvetel."

"Amit meditcival csak lassan, nagyon lassan rsz el, azt a mester egy jl idztett, vratlan vltssel... mondjuk egy olyan helyzetben, amikor a tantvny pp krdez valamit, s erre a mester hirtelen felugrik s vlt egyet, vagy megti, vagy kidobja az ajtn a krdezt, vagy rugrik... Ezt a mdszert nem ismertk azeltt. Ez kizrlag Ma Cu kreatv zsenialitsnak ksznhet, s Ma Cu segtsgvel sokan megvilgosodtak. A ltvny nha igazn nevetsgesnek tnik: Ma Cu kihajt egy embert az ablakon a msodik emeletrl, pedig a szerencstlen csak azt krdezte, hogy min meditljon. s Ma Cu nem csak hogy kidobja, de mg utna is ugrik, egyenesen a mellkasra, s onnan krdezi:
- rted mr?
- Igen! - feleli szegny fick, hiszen ha azt mondja "nem", taln mg jl fel is pofozza, vagy tudja az g, mi trtnik mg. Ez is pp elg - tbb bordja sszetrt, s Ma Cu mellkasn lve azt krdezi: "rted mr?!"
s minden bizonnyal megrtette, mert annyira hirtelen, annyira vratlanul jtt, mint derlt gbl a villmcsaps - egybknt sosem rtette volna meg."

"A Mindensg energija birtokba vesz tged. Megszll tged; te nem vagy tbb - csak a mindensg van. Ebben a pillanatban, amint a csend beldhatol, kpes vagy megrteni a csend jelentsgt, mert ez ugyanaz a csend, amit Gautama Buddha is megtapasztalt. Ez ugyanaz a csend, amit Csuang Cu, vagy Bodhidharma, vagy Nanszen... A csend ze ugyanaz. Az id vltozik, a vilg folyton talakul, de a csend lmnye, az rm, amit magval hoz, ugyanaz marad. Ez az egyetlen olyan dolog, amiben megbzhatsz; az egyetlen olyan dolog, ami sosem hal meg. Egyedl ezt tekintheted valdi lnyednek."

"A gyermek csak akkor vlhat tudatoss, ha elmlt letben elg sokat meditlt, s gy elg meditatv energit gyjttt ahhoz, hogy megbirkzzon a sttsggel, mely a halllal rkezik. A halllal az ember egyszeren elvsz az nfeleds kdben, aztn egyszer csak tall egy j anyamhet, s teljesen elfelejti korbbi testt. A folytonossg megtrik. Ez a sttsg, ez az eszmletveszts t rst a folytonossgon. Keleten rengeteget dolgoztak azon, hogy ttrjk ezeket a korltokat, s tzezer v munkja nem volt hibaval. Mindenki kpes behatolni elz letbe, akr tbb elz letbe is. Ehhez azonban kt okbl is mlyebbre kell merlnd a meditciban: anlkl, hogy mlyebbre hatolnl, nem tallhatod meg egy korbbi let kapujt; msodszor pedig azrt kell mlyre merlnd, mert ha megtallod egy msik let kapujt, akkor risi esemnyradat nti el az elmdet. Elviselni pedig egy letet is pp elg nehz...

"A zen szerint, ha eldobod a tudst - s ebben a tudsba mindent belertek: a nevedet, az identitsodat, mindent, mert ezeket msoktl kaptad -, ha mindent eldobsz, amit msoktl kaptl, akkor lnyed egy teljesen ms minsget nyer: az rtatlansgot. Ez a szemlyed, a szemlyisged keresztre fesztse lesz, melyet majd az rtatlansgod feltmadsa kvet. jra gyermekk vlsz; jjszletsz."

"Az egyetlen klnbsg lom s valsg kztt az, hogy a valsg megengedi neked, hogy ktelkedj, az lom azonban nem...
Szmomra a ktelkeds kpessge az emberisg egyik legnagyobb ldsa. A vallsok az ember ellen vannak, hiszen a ktelkeds gykereit igyekeznek elvgni, s ennek megvan az oka: azt akarjk, hogy az emberek higgyenek az ltaluk prdiklt illzikban...
Mirt ragaszkodtak az olyan emberek, mint Gautam Buddha annyira ahhoz, hogy az egsz ltezs - sajt szemtan nvaldat, sajt tudatossgodat kivve - csak egy szappanbubork, melynek anyaga az lom? k nem azt mondjk, hogy ezek a fk egyltaln nem is ltezenk. Nem azt mondjk, hogy ezek az oszlopok nincsenek itt. Ne rtsd flre ket az "illzi" sz miatt... A mjt illzinak fordtottk, de ez nem a megfelel sz. Az illzi nem ltezik. a valsg ltezik. A mj pedig pp a kett kztt van: szinte ltezik. Ami a mindennapi tevkenysgeket illeti, valsgnak lehet tekinteni. Csak a legvgs rtelemben, csak megvilgosodott tudatod magassgbl vlik valtlann s illuzrikuss."

"A zen mdszere: a befejezetlen beszd, a befejezetlen vlasz. Ezt jl rtsd meg, mert ez egy rendkvl fontos mdszer. Ha befejezetlenl hagyod a mondatot, azzal lehetsget adsz a hallgatnak, hogy maga fejezze be a trtnetet. A zen csak befejezetlen vlaszt ad. A mester csupn az irnyt adja meg... Mire elred a hatrt, tudni fogod, mi az, ami megmarad. Teht ha intellektulisan akarod megrteni a zent, akkor kudarcot fogsz vallani. Ez nem vlasz a krdsre; ez annl sokkal tbb. Valami, ami magt a valsgot mutatja meg... A buddha-termszet nem valami tvoli dolog - maga a tudatod a buddha-termszet. Tudatod pedig szemtanja lehet ezeknek a dolgoknak, melyek a vilgot alkotjk. akr az egsz vilg vget rhet, de a tkr - a tudat - vltozatlan marad; csak most a semmit tkrzi vissza."

"A Zen azt mondja, hogy az igazsg nem alapulhat autoritson, nem alapulhat a hagyomnyokon, a mlton. Az igazsg egy radiklis, szemlyes felismers. Neked magadnak kell megtallnod. Az ismeretek gyjtse veszlytelen dolog. Az egyni tuds utni kutats azonban rendkvl kockzatos. Senki nem garantlhatja az eredmnyt. Ha azt krdezed tlem, hogy garantlok-e neked brmit is, akkor csak azt mondhatom: nem tehetem. n csak a veszlyt garantlhatom - mindssze ennyi bizonyos. n csupn egy olyan hossz kalandot garantlhatok neked, ahol minden eslyed meglesz arra, hogy eltvedj, s soha ne rj clba. De egyvalami biztos: maga a kutats segteni fog a fejldsben. n csupn a fejldsedet garantlhatom. Veszlyes lesz; ldozatokat kell majd hoznod, minden nap ismeretlen, feldertetlen vizeken kell evezned, s nem lesz trkped, ami segtene, nem lesz ksrd, aki vezetne. Igen, millinyi veszly leselkedik rd; sokszor letrsz majd az trl, s el is tvedsz - de ez az egyetlen mdja annak, hogy fejldj. A bizonytalansg az egyetlen md a fejldsre - az, ha szembenzel a veszllyel, ha elfogadod az ismeretlen kihvst."

"Keleten az emberek megvetettk a testet, megvetettk az anyagot; az anyagot illzinak, mjnak neveztk, mert az valjban nem ltezik, csak gy tnik, mintha ltezne. Ugyanabbl van, amibl az lmok is. A keleti emberek megtagadtk a vilgot, s ez az oka annak, hogy a kelet szegny, beteg s hes maradt. Az emberisg egyik fele elfogadta a bels vilgot, de elutastotta a klst, a msik fele pedig az anyagi vilgot fogadta el, s a belst utastotta el. Mindkett csupn egy fl, s nincs olyan ember aki flknt elgedett lehetne. Teljesnek kell lenned: gazdagnak testben s tudomnyban; gazdagnak meditciban s tudatban. Szerintem csakis egy teljes ember lehet szent ember. n Zorbt s Buddht akarom egyesteni. Zorba egyedl res. Tncbl hinyzik az rkkval minsge, pusztn pillanatnyi lvezet az egsz. Hamar belefrad. Ha nincsenek a kozmoszbl feld rad, kiapadhatatlan forrsaid, ha nem vlsz valban lv, akkor nem tudsz teljess vlni. Az n hozzjrulsom az emberisg szmra: a teljes ember."

A Zen azt akarja, hogy bsgben lj, hogy teljessgben lj, hogy intenzven lj - nem a minimumon, ahogy a keresztnysg akarja, hanem a maximumon, tlradn. letednek msokat is meg kell rintenie. A boldogsgodat, bsgedet, mmorodat nem szabad magadba zrnod, mint valami mag. Ki kell nylnod, mint egy virg, s szt kell rasztanod illatodat minden irnyba, kivtel nlkl mindenki fel - nem csak a bartok, hanem az idegenek fel is. Ez az igazi egyttrzs, ez az igazi szeretet: sajt megvilgosodsodat, sajt tlvilgi tncodat megosztani mindenkivel.

"A meditci egyfajta gygyszer: csak egy bizonyos ideig van r szksg. Amint megrezted az zt, tbb nincs szksged semmilyen specilis technikra - akkor a meditci kitlti egsz letedet. A sta: zen, az ls: zen.
...Mi ez az z, mi ez a minsg? - beren, figyelmesen, rmmel, clok nlkl, nyugalomban, szeretetben, knnyedn stlsz. Ez nem is sta, ez ldrgs. s amikor lsz: szeretettel, figyelemben, beren lsz, mindenfle indok nlkl. Nem valami cl rdekben lsz, hanem pusztn az ls rmrt, nem csinlsz semmit, csak lvezed a nyugalmat, a pihenst... Egy hossz sta utn lelsz egy fa al, s a hvs szell megrinti arcodat. Minden pillanatban nyugalomban vagy, elgedettsgben nmagaddal: nem kell jobbnak lenned, semmit nem kell begyakorolnod, nem kell kpessgeket gyjtened. A sta: zen, az ls: zen, Beszd vagy csnd, mozgs vagy mozdulatlansg, A lnyeg a knnyedsg. A knnyedsg a kulcssz. A lnyeg a knnyedsg: ez a kulcsmondat. Brmit is csinlsz, legbens lnyedben maradj mindig knnyed, csndes, nyugodt, kiegyenslyozott."

"A Zen azt mondja, hogy az igazsg nem alapulhat autoritson, nem alapulhat a hagyomnyokon, a mlton. Az igazsg egy radiklis, szemlyes felismers. Neked magadnak kell megtallnod.
Az ismeretek gyjtse veszlytelen dolog. Az egyni tuds utni kutats azonban rendkvl kockzatos. Senki nem garantlhatja az eredmnyt. Ha azt krdezed tlem, hogy garantlok-e neked brmit is, akkor csak azt mondhatom: nem tehetem. n csak a veszlyt garantlhatom - mindssze ennyi bizonyos. n csupn egy olyan hossz kalandot garantlhatok neked, ahol minden eslyed meglesz arra, hogy eltvedj, s soha ne rj clba. De egyvalami biztos: maga a kutats segteni fog a fejldsben. n csupn a fejldsedet garantlhatom. Veszlyes lesz; ldozatokat kell majd hoznod, minden nap ismeretlen, feldertetlen vizeken kell evezned, s nem lesz trkped, ami segtene, nem lesz ksrd, aki vezetne. Igen, millinyi veszly leselkedik rd; sokszor letrsz majd az trl, s el is tvedsz - de ez az egyetlen mdja annak, hogy fejldj. A bizonytalansg az egyetlen md a fejldsre - az, ha szembenzel a veszllyel, ha elfogadod az ismeretlen kihvst."

"A mlt mr nincs tbb, a jv mg nincs itt. Mindkett olyan irnyba halad, amely nem is ltezik: az egyik ltezett, de mr nem ltezik, a msik pedig mg hozz sem kezdett a ltezshez. Csak az lehet helyes, ha az ember pillanatrl pillanatra l. Csak az az ember cselekszik helyesen, aki nyilnak hegyt a jelenre irnytja; aki mindig itt s most van, akrhol is legyen; egsz tudata, teljes lnye az itt valsgban s a most igazsgban sszpontosul. Ez az egyetlen j irny. Csak egy ilyen ember lphet be az arany kapun.
A jelen az arany kapu. Az itt-s-most az arany kapu. ... De csak akkor tudsz a jelenben lenni, ha nem vagy ambicizus: ha nem akarsz mindenron teljesteni, ha nincs benned hatalomvgy, ha nem svrogsz pnz, tekintly utn, mg a megvilgosods utn sem, mert minden ambci a jvbe vezet. csak egy ambciktl mentes ember kpes a jelenben maradni. Annak, aki a jelenben akar maradni, nem gondolkodnia kell, hanem csak ltnia - s belpni a kapun. A tapasztals a maga idejben rkezik, azt nem lehet erltetni."

"Neked azrt van szksged tmutatsra, mert nem tudod, hogy ott rejtezik benned sajt bels vezetd. Talld meg ezt a bels vezett; ezt nevezem n szemtannak, ez a te dharmd, a benned l buddha. breszd fel ezt a buddht, s egsz leted ldst s boldogsgot fog sugrozni. rmtl s az isteni minsgtl fog ragyogni egsz leted - most elkpzelni sem tudod azt a ragyogst. Ez olyan, mint a fny. Stt van a szobdban, de hozz csak be egy kis fnyt! Egy kicsi gyertya is elg, s a sttsg egy szempillants alatt eltnik. s ha mr van gyertyd, akkor megtallod az ajtt is. Mr nem kell azon tprengened, hogy vajon merre lehet az ajt. Csak a vakok tprengenek azon, hogy merre van az ajt. Ha van szemed, s van egy kis fny is a helyisgben, akkor nem gondolkodsz. Vagy mieltt kimennl, te tprengsz azon, hogy hol tallod az ajtt? Nem, egyszeren csak felllsz s kimsz. Egyetlen gondolatot sem vesztegetsz az ajtra. Nem kezdesz tapogatzni utna, nem msz fejjel a falnak. Egyszeren csak ltod, hogy ott van, s gondolkods nlkl kimsz rajta."

"Abban a pillanatban, hogy fsvnny vlsz, elzrod magad az let legalapvetbb jelensgeitl: a kitguls lehetsgtl, a nvekeds s a megoszts rmtl. Abban a pillanatban, hogy ragaszkodni kezdesz bizonyos trgyakhoz, elveszted a lnyeget - mris elvesztl. Mert a trgyak soha nem lehetnek lnyegesek. Te magad, legbens lnyed a cl - nem egy csodlatos hz, hanem egy csodlatos te; nem temrdek pnz, hanem egy gazdag te; nem sok-sok kacat, hanem egy nyitott szv, mely millinyi dolog befogadsra kpes."

"Szval most kirekesztettnek rzed magad. Jl van. Ez egy tmeneti idszak. Most bernek kell lenned, nehogy fjdalommal s szenvedssel tltsd fel magadat. Most, hogy Isten nincs tbb veled, ki fog megvigasztalni? De neked nincs is szksged vigasztalsra. Az emberisg nagykorv rt. Lgy frfi vagy lgy n, s llj a sajt lbadra...
Az egyetlen md arra, hogy kapcsolatba kerlj a ltezssel az, hogy elindulsz befel, hiszen legbell, a kzppontban mg mindig l ez a kapcsolat. Fizikailag mr rg elvlasztottak az desanydtl. Erre az elvlasztsra mindenkppen szksg volt ahhoz, hogy te magad is teljes rtk egynn vlhass. De a vilgegyetemtl senki nem vlasztott el tged. Az univerzumhoz a tudatoddal kapcsoldsz. Ezt most mg nem ltod, ezrt nagyon figyelmesen, beren s nyitott szemmel kell mlyre ereszkedned nmagadban, s akkor megtallod ezt a kapcsolatot. Ez a kapcsolat a buddha!"

"Ne lgy tl okos, klnben ugyanaz maradsz; nem tudsz megvltozni. A flmegoldsok a szeretet tjn, a flmegoldsok a meditci tjn nagyon sszezavarnak. Ezek nem segtenek... De az ego nem szeret segtsget krni, ezrt te inkbb megprblsz kompromisszumot ktni. Ez a kompromisszum azonban mg veszlyesebb, mg inkbb sszezavar, mert az eredeti zavarodottsgodbl csak mg nagyobb zrzavart csinl. Prbld teht megrteni, mirt keresed annyira a kompromisszumot. Elbb-utbb meg fogod rteni, hogy a kompromisszum nem segt rajtad. A megalkuvsoddal lehet, hogy csak a dntsedet akarod elodzni, se erre, se arra nem akarsz menni, de lehet, hogy csupn a zavarodottsgod elfojtst jelenti. De akkor az msban fog megjelenni. Soha ne fojts el semmit, s lgy mindig tisztban a helyzeteddel. Ha pedig sszezavarodsz, tudj rla, hogy ssze vagy zavarodva. Ez lesz az els tiszta kp nmagadrl: tudod, hogy ssze vagy zavarodva. Ezzel el is indultl az ton."

"Mi elfelejtettk, hogyan kell vrakozni; s ez szinte tragdia. Az egyik legrtkesebb kincsnk a vrakozs kpessge; kivrni a megfelel pillanatot. Az egsz termszet mindig a megfelel pillanatra vr. Mg a fk is: tudjk, mikor van itt a virgzs ideje, s tudjk, mikor kell elbcszni a levelektl s csupaszon llni az g alatt. k csupaszsgukban is gynyrek... amint mly bizalommal vrjk az j levelek nvekedst, az jraszlet lombkoronjukat. Mi azonban elfelejtettk, hogyan kell vrni - mi mindent azonnal akarunk. Ez risi vesztesg az emberisg szmra...
Ha csendben vrakozol, szre fogod venni, hogy valami mlyen legbell ott nvekszik benned - a te valdi lnyed. Egy nap akkorra n majd, hogy lngra lobban, s akkor az egsz szemlyisged elhamvad: j ember lesz belled. s csak ez az j ember tudja, hogy mi az az nnepls, csak ez az j ember ismeri az let rk nektrjt."

Nha, ritka pillanatokban eggy, egy egssz vlsz. Figyeld az cent, annak vad hullmzst... s egyszerre elfelejted a skizofrnidat, hogy tbb darabban vagy - s ellazulsz. Vagy menj el a hegyek kz, s nzd a cscsokat bort szz havat, s hirtelen hvs nyugalom leng krl; itt nem kell larcot viselned, mert itt nincs senki, aki ell el kellene bjnod.

Egyszerre nmagadba zuhansz. Brmikor, brmilyen helyzetben ha egssz vlsz, megjelenik benned s krltted a bke, a boldogsg s az lds. Beteljeslsz. Nem kell vrnod ezekre a pillanatokra - ezek a pillanatok leted termszetes alkotelemei lehetnek. Ezek a rendkvli pillanatok teljesen kitlthetik htkznapjaid pillanatait - ez az, amire a zen trekszik. Egy teljesen htkznapi letben rendkvli letet lhetsz: mikzben ft vgsz, tzift aprtasz, vizet hozol a ktrl, tkletes sszhangban vagy nmagaddal. Felmosni, ebdet fzni, ruht mosni mind-mind lehet tkletes bels bkben, mert a hangsly azon van, hogy vajon teljes lnyeddel, lvezettel s rmmel csinlod-e azt, amit pp csinlsz.

"Ha a meditcid fnye mr minden jszakdat beragyogja, akkor a hall sem hall tbb szmodra, hanem csak egy ajt az isteni minsg fel. Akkor szved fnyben a hall egy ajtv vltozik, amin keresztl belphetsz az egyetemes llekbe; eggy vlsz az cennal. Ha nem tapasztalod meg ezt az cen-rzst, hiba volt az leted. Mindig most van, s a gymlcs mindig rett. Csak brtorsgot kell gyjtened, hogy belpj a bels erdbe. A gymlcs mindig rett, s az alkalom mindig pp megfelel. Nincs olyan, hogy "nem megfelel pillanat".

"Amikor millinyi ember mindentt a Fldn nnepel, nekel, az isteni minsgtl rszeglten eksztzisban tncol, akkor megsznik a globlis ngyilkossg lehetsge. Ekkora nnepsggel, ekkora nevetssel, ilyen jzansggal s egszsggel, ilyen termszetessggel s spontaneitssal hogyan lehetne hbor a vilgban?... Azrt kaptad az letet, hogy alkoss, hogy rvendezz, s hogy nnepelj. Amikor srsz s keseregsz, amikor boldogtalannak rzed magad, egyedl vagy. Amikor viszont nnepelsz, az egsz termszet veled nnepel. Csak az nneplsben tallkozhatunk a legvgsvel, az rkkvalval. Csak az nneplsben lphetnk tl a szlets s hall krforgsn."

"A f s virga kztt pontosan ugyanaz a klnbsg, mint akztt, amikor mg nem tudod, hogy te egy buddha vagy, s akztt, amikor felfedezed magadban a buddht. Valjban nem is lehet mskpp. Buddha teljessggel virgba borult, teljes mrtkben kinylt. Ltuszai, virgszirmai elrkeztek a beteljeslshez...
Termszetesen sokkal csodlatosabb az, amikor te magad telsz meg a tavasszal, mint az, mikor az szi harmatcseppek a ltuszlevelekre hullanak. Az az egyik legcsodlatosabb ltvny a vilgon, amikor az szi harmatcseppek a ltuszlevelekre hullanak, s gy ragyognak a reggeli napfnyben, mint az igazgyngyk. De ez csak egy pillanatnyi lmny. Ahogy a nap egyre magasabbra emelkedik, az szi harmatcseppek lassan elprolognak...
s ezt a mland szpsget nyilvn nem lehet sszehasonltani azzal az rk tavasszal, ami a lnyedben virgzik. Visszapillantasz, amennyire csak tudsz, s ltod, hogy az mindig is ott volt. Elre pillantasz, amennyire csak tudsz, s meglepdsz: ez maga a lnyed. Brmerre is msz, ez ott lesz veled, s a virgok mindig zporozni fognak rd. Ez a spiritulis tavasz."

"Te egy sebet hordozol magadban. Az egval egsz lnyed egy nagy sebb vlik. s te mindenhov magaddal cipeled ezt a sebet. Senki nem akar tged megbntani; ne gondold, hogy az emberek csak arra vrnak, hogy megbnthassanak. Hiszen mindenki a sajt sebvel van elfoglalva; afltt rkdik. Kinek lenne erre energija? Mgis megtrtnik, mert szinte alig vrod, hogy megsrtsen valaki; kszen llsz, kivont karddal vrod a srelmezt. A tao embert nem rintheted. Mirt? Mert nincs kit megrinteni. Ezrt seb sincs. mr gygyult, egszsges s egsz. Csodlatos a sz: "egsz". Az "egszsges" sz trve az "egsz". pedig egsz s egszsges - szent.
Lgy tudatban a sebednek. Ne segtsd a nvekedst; hagyd, hogy begygyuljon. Begygyulni azonban csak akkor lesz kpes, ha a gykerekig hatolsz. Minl kevsb lsz a fejedben, annl inkbb gygyul a seb. Ha nincs fej, seb sincs. lj fej nlkl. lj teljes lnyknt, s fogadj el mindent. Prbld ki csak huszonngy rra, hogy brmi trtnjen is, te mindent elfogadsz. Ha valaki megsrt, fogadd el, ne reaglj, s figyeld meg, mi trtnik. Hirtelen elindul benned egy olyan energia, amit eddig soha nem reztl."

"Az egyik legalapvetbb kulcs Isten templomhoz: a hallgats kpessge. A hallgats passzivitst jelent. A hallgats azt jelenti, hogy teljesen elfelejted magadat - csak akkor hallod, amit hallgatsz. Amikor figyelmesen hallgatsz valakit, teljesen elfelejted nmagad. Ha nem tudod elfelejteni nmagad, akkor kptelen vagy hallgatni. Ha tl sok benned az n, akkor csak sznleled a hallgatst - de nem hallod a msikat. Taln blogatsz, nha mg azt is mondod, hogy "igen" vagy "nem", de nem hallgatsz. Amikor hallgatsz, egy tjrhat passzivitss, egy befogad anyamhh vlsz: femininn vlsz. s ahhoz, hogy berkezz, femininn kell vlnod. Agresszv betolakodknt megszllknt nem juthatsz el Istenhez. Csak akkor rhetsz el Istenhez, ha.. vagy inkb az a helyes, ha gy mondjuk: Isten csak akkor rhet el hozzd, ha befogadv, femininn vlsz. Amikor jinn, egy mer befogadss vltl, az ajt kinylik. Neked csak vrnod kell. A hallgats a passzivits mvszete."

"Ne vesztegesd az leted olyan dolgokra, amiket nem tarthatsz meg. Bzz az letben. Csak akkor leszel kpes elhagyni a "tudst", csak akkor tudod flretenni az elmdet, ha bzol. A bizalommal pedig valami risi dolog trul fel eltted. Akkor az leted tbb nem kznsges let: isten teljesen feltlt s elraszt. Amikor a szv rtatlan, a falak pedig eltntek, sszekapcsoldsz a vgtelesggel. Nem rzed magad becsapottnak; nincs semmi, amit el lehetne tled venni. Amit el lehet tled venni, az meg sem rdemli, hogy megtartsd. Amit pedig nem lehet tled elvenni, azrt mirt aggdnl? - azt senki nem veheti el tled, az lehetetlen. A valdi kincset nem vesztheted el."

"Te nem vagy brtnben, nem vagy kalitkban. Kitrhatod a szrnyaid, s tid az egsz gbolt. A Hold, a Nap, az sszes csillag mind-mind hozzd tartozik. Beleveszhetsz a vgtelen kksgbe... Csak hagyd ott vgre azt a kalitkt, lpj ki belle, s tid az egsz gbolt. Trd ki szrnyaid, s replj a nap fel, mint egy sasmadr. A bels gbolton, a bels vilgban a szabadsg a legnagyobb rtk - minden ms, mg a boldogsg s az eksztzis is csak msodlagos mellette. Ezerfle virg van, szinte megszmllhatatlan, de mind csak a szabadsg lgkrben letkpes."

"Elszr meditlj, lgy boldog, s akkor elnt a szeretet. Akkor csodlatos lesz msokkal lenni, s csodlatos lesz egyedl lenni is... Minden egyszerv vlik. Nem fggsz msoktl, s te sem teszel msokat fggv magadtl. Akkor az igazi bartsg lesz. Sosem lesz belle kapcsolat, mindig csak egy kapcsolds lesz. Kapcsoldsz, de nem csinlsz belle hzassgot. A hzassg flelembl szletik, a kapcsolat szerelembl. A kapcsolds addig tart, amg a dolgok csodlatosak, s van mit megosztanod a msikkal. De amint gy ltod, hogy eljtt az elvls pillanata, mert tjaitok ennl a keresztezdsnl kett vlnak, mondj bcst, s lgy nagyon hls mindazrt, amit a msik jelentett neked; mindazrt az rmrt, boldogsgrt s csodlatos pillanatrt, amit megoszthattl vele. Gytrds s fjdalom nlkl - egyszeren klnvltok."

"Az let egy pillanat, amit nnepelni s lvezni kell. Tedd mulatsgg, nnepeld, s akkor belphetsz az igazi templomba. A templom nem a lg orraknak val; soha nem is volt az. Figyeld meg az letet: ltsz valahol szomorsgot? Lttl mr valaha depresszis ft? Vagy lttl mr valaha szorong madarat? Vagy idegbeteg llatot? Ugye nem? Az let egyltaln nem ilyen. Csak az ember tvedt el valahol... Mgpedig azrt tvedt el, mert rendkvl blcsnek s okosnak hiszi magt. A te betegsged az okossgod. Ne lgy olyan blcs. Mindig tudd, hogy hol a hatr, ne ess vgletekbe. Ha egy kicsit bolond vagy s egy kicsit blcs, az j - mert e kett megfelel arny kombincijbl lesz a buddha..."

"A befel forduls egyltaln nem forduls. Amikor befel msz, akkor nem msz sehov. A befel forduls mindssze annyit jelent, hogy eddig folyton a vgyaidat kergetted, ldzted s hajszoltad, s a vgn mindig csaldnod kellett. Mert minden vgy szenvedst von maga utn, mert a vgyak sosem hoznak beteljeslst. Soha nem rsz el sehov, a kielgls lehetetlen. Amint megrted, hogy a vgyak kergetse sehov nem vezet, egyszer csak megllsz. Nem erfeszts kvetkeztben llsz le... mert ha szndkosan fkezed le magad, akkor ismt elkezdtl rohanni, csak most egy msfajta mdon - mg mindig vgyakozol; lehet, hogy most a vgynlklisgre vgysz, de ez is vgy. Ha erfesztseket teszel, hogy befel fordulj, akkor azzal pont kifel fordulsz. Minden erfeszts csak kifel sodorhat tged. Minden utazs kifel irnyul - nincs befel vezet t. Hogy tudnl befel utazni? Hisz mr most is ott vagy: amint elmozdulsz onnan, kifel mozdulsz. Mikor megllsz, az utazsnak vge; amikor elmdet mr nem kdstik el a vgyak, akkor bent vagy. Ezt rtjk befel forduls alatt. De ez nem befel forduls - egyszeren csak nem msz tbb kifel."

"A mlt, a jelen s a jv nem az id, hanem az elme rszei. Az, ami tbb nincs az elme eltt, mltt vlik. Az, ami most eltte van, a jelen. s az, amelyik hamarosan az elme el kerl, a jv. A mlt az, ami nincs tbb eltted. A jv az, ami mg nincs eltted. s a jelen az, ami pp most van eltted, de mr csszik kifel a ltteredbl. Mindjrt mlt lesz belle... Ha nem ragaszkodsz a mlthoz... Mert a mlthoz ktdni nagy ostobasg, hiszen mr nincs ott - az a vonat mr elment. Ami elmlt, elmlt! s a jelenhez se ragaszkodj, mert az is elmlik, s abbl is hamarosan mlt lesz. Ne kapaszkodj a jvbe se - a remnyekbe, a kpzelgseidbe a terveidbe - mert a holnapbl ma lesz, s hamarosan tegnapp vlik az is. Egyszer mindenbl tegnap lesz. Minden kicsszik a kezeid kzl. A ragaszkods mindenkppen szevedst fog okozni. Inkbb engedj el mindent."

"Hossz korszakokon t, jra s jra elmondtk mr ezt... az sszes vallsos ember ezt mondogatta: "Egyedl rkeznk ebbe a vilgba, s egyedl is tvozunk." Minden sszetartozs illzi. Az sszetartozs ideja azrt jelenik meg bennnk, mert egyedl vagyunk, s ez fj. Mi az egyedlltnket egyttltbe akarjuk fojtani... Ezrt olyan fontos neknk a szerelem. Prbld megrteni a dolog lnyegt. ltalban azt gondolod, azrt szerettl bele valakibe, mert az illet gynyr. De ez nem gy van. Az igazsg az, hogy azrt leszel szerelmes, mert kptelen vagy egyedl maradni. Ezrt meneklsz, ezrt prblsz valahogy kitrni nmagad ell. Vannak, akik nem emberekbe, hanem a pnzbe szeretnek bele. k a pnzt s a hatalmat kezdik hajkurszni, aztn politikus lesz bellk. Ez is csak egyedllted elkerlst szolglja. Ha megfigyeled az embert, ha alaposan megfigyeled nmagad, meg fogsz lepdni - az ember minden tevkenysgt visszavezetheted egyetlen egy kiindulponthoz. Ez pedig nem ms, mint az egyedllttl val flelem. Minden ms csupn kifogs. Az igazi ok, hogy nagyon egyedl rzed magad."

"A moziban mindig a vetitvsznat nzed, s soha nem pillantasz htra, magad mg - pedig a vetitgp ott van. A film valjban nem a vsznon pereg; azt csupn a vettgp vetti a vszonra. A film mgtted pereg, de te sosem nzel oda. Pedig a vettgp ott van. Mindig az elmd van a httrben; az elmd egy vettgp. De te mindig csak a msikat nzed, mert szmodra a msik a vettvszon. Amikor szerelmes vagy, gynyrnek ltod a msikat, pratlanul szpnek. Amikor gyllsz, akkor ugyanez az ember egyszerre a legvisszatasztbb lesz. s sosem krdezed magadtl: hogy lehet az, hogy ugyanaz az ember egyszer a legszebb, mskor pedig a legcsnybb...
Teht az egyetlen t az igazsghoz, ha megtanulod, hogyan lehetnek kzvetlenek a megltsaid, hogyan mondj le az elmd ltal nyjtott "segtsgrl". Az elmd tevkenysge a problma, mert az elme csupn lmokat tud teremteni... s annyira izgatott vlsz az lmoktl, hogy azok mr valsgnak tnnek. Ha tlsgosan izgatott vagy, megrszeglsz, s mr nem is vagy magadnl. Akkor brmit ltsz, az csupn a sajt kivetlsed. s annyi vilg van, ahny elme, mert minden elme a sajt kis vilgban l."

"A ltben senki sem felsbbrend, s senki sem alsbbrend. A fszl s a csillag tkletesen egyenlk...
De az ember magasabb rend akar lenni msoknl, meg akarja hdtani a termszetet, ezrt folyton harcolnia kell. Minden e miatt a kzdelem miatt olyan bonyolult. Az rtatlan ember az, aki lemondott a kzdelemrl; aki tbb nem akar felsbbrend lenni; aki mr nem akarja megmutatni, bebizonytani, hogy nem akrki; aki olyan lett, mint egy rzsaszl, vagy mint egy ltuszlevlen l harmatcsepp; aki a vgtelen rszv vlt; aki eggy olvadt, eggy vlt az cennal, s most mr maga is csak egy hullm; akinek fogalma sincs arrl, hogy mi az az "n". Az "n" eltnse az rtatlansg."

"Amikor lusta vagy, annak rossz ze van. Egyszeren gy rzed, nincs energid, lemerltl, lelassultl, lmos vagy - lettelennek rzed magad. A nem cselekvs llapotban viszont tele vagy energival - ennek nagyon j az ze. Sugrzol, vibrlsz, s duzzadsz az energitl. Tkletesen ber vagy, nem pedig lmos, nem egy hulla. Mrhetetlen leter lktet benned... De vigyzz, mert lehet, hogy az elmd becsap tged, s a lustasgodat nem-cselekvsnek tnteti fel eltted. Lehet, hogy azt mondja: "zen mesterr vltam", vegy "n a taban hiszek" - de ezzel senki mst nem csapsz be. Csak magadat csaphatod be, teht lgy ber."

"Hallgass a szvedre, lj gy, ahogyan a szved diktlja, akrmi is legyen a tt: A tkletes egyszersg ra nem kevesebb, mint a vilg minden kincse...

 
.

 

  

                          

       

      

           

         

 szesen: 657.cikk.    

   

 
.

                       

 

    

 ArdviSura Anahita          

             

                     

 

       

 

Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!    *****    Nagyon pontos és részletes születési horoszkóp, valamint 3 év ajándék elõrejelzés, diplomás asztrológustól. Kattints!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre,egyszer mindenkinek érdemes belenézni.Keress meg és én segítek értelmezni a csillagok állását!    *****    HAMAROSAN ÚJRA ITT A KARÁCSONY! HA SZERETNÉL KARÁCSONYI HANGULATBA KEVEREDNI, AKKOR KATT IDE: KARACSONY.GPORTAL.HU