TENGRI
Men
 
BEJELENTKEZS
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 
SZMLL
Induls: 2005-05-10
 
HIRLEVL
E-mail cm:

Feliratkozs
Leiratkozs
SgSg
 
.

          Libikka

 

  

 
EGYB IRSOK
EGYB IRSOK : 34.A Magyarsg szellemi kldetse

34.A Magyarsg szellemi kldetse

  2005.10.02. 12:48

Szellemi kldets

Nomdsg, kelet, harc, szentkirly

 

Ha a jelenlegi emberi vilgcikluson, az ind-hindu hagyomny fogalmnak megfelel Mah-yugn bell meg kellene hatrozni azt az els, lnyegesebb klnbsget, amely a jelentsebb embercsoportok s npek kztt feszl, akkor ez a vndorl s a letelepedett letformk kzti klnbsg lenne. Miknt arra Ren Gunon rmutat, a nomd s a letelepedett letforma, illetve az ezeknek megfelel szemlletmdok kztti eltrs valban alapvet s a legkorbbi differencilds ta ltezik; ezek viszonylatban az sszes tbbi emberi tevkenysg csak alrendelt s mellkes. Mivel a smagyarsg harcos–nomd volta aligha vitathat, a nomdsg szellemi rtkelse e helytt dnt jelentsg.

A bibliai mtosz szerint a Kezdet Embert a fldi vilgban kpvisel Adam Harrison, az 'Els Ember' fiai, Kain s bel testestik meg a kt eltr letforma stpusait: „s bel juhok psztora ln, Kain pedig fldmvel”1. Mint ismeretes bel llati ldozatt, amelynek fstje vertiklisan az g fel szll, Isten rmmel fogadja, mg ellenben Kain, horizontlisan a fldn elterl fst felajnlsnak elutasts jut osztlyrszl. A nomdsgot megszemlyest bel ily mdon az ggel, az egyetemes megnyilvnulst szimbolizl vilghromszg cscsval, vagyis a kezdeti, fnyteli, pozitv, frfii selvvel, egyszval az Esszencialitssal ll sszefggsben (felfel szll, gi fst), mg ellenben a letelepedett Kain a flddel, az alappal, kvetkezskppen a stt, negatv, ni selvvel, a szubsztancialitssal hozhat sszefggsbe (horizontlisan elterl, fldi fst).2 A megnyilvnuls szemszgbl nzve ily mdon a nomd magasabb rend a letelepedettnl; viszonya kzvetlenebb az ggel, az Aranykorral, amelyet a behatrolatlan trtudat s az id szinte teljes hinya, a szabadsg jellemez. Az aranykori ember a hatrtalan trben l, az id jelentsge szmra elenysz, nem li t annak szort jellegt, amit az a tny is jelez, hogy a vilgkorszakok, a yugk kztt az Aranykor a leghosszabb. A tr embere nem hoz ltre semmi llandt, fleg a hozz hasonlan mozgkony llatvilggal ll kapcsolatban s hagyomnyai, jelkpei, mvszetei dnten hallhatak s hangzak. „A nomd, psztorkod npek – mondja Gunon – semmi idllt nem ptenek, nem dolgoznak a jv rdekben, amely el is kerli figyelmket; hanem a tr lebeg szemk eltt, amelyben semmifle hatrral nem talljk magukat szembe, ellenkezleg, a tr mindig j lehetsget nyit szmukra. gy trul fel a kozmikus alapelvek sszefggse abban a rendben, amelyhez Kain s bel szimbolizmusa kapcsoldik: az sszehzs alapelv, amelyet az id kpvisel, valamint a kiterjeds, amit a tr kpvisel. Gyakorlatilag mindkt alapelv egyidejleg nyilvnul meg az idben s a trben, mint ahogy minden msban is egyszerre nyilatkoznak meg; erre azrt szksges rmutatni, hogy elkerljk az indokolatlanul leegyszerstett azonostsokat vagy ltalnostsokat, valamint hogy feloldjuk az esetenknt megjelen szembenllsokat; viszont vitathatatlan, hogy az sszehzds alapelvnek tevkenysge az idbelisgben meghatroz, mg a kiterjeds a trbelisgben. St, ha szabad azt mondani az id elfogyasztja a teret; s ennek megfelelen a letelepedett npek idvel fokozatosan magukba szvjk a nomdokat; s tulajdonkppen ez ad trsadalmi, trtnelmi jelentsget annak, hogy Kain meggyilkolta belt”3: „s ln, mikor a mezn valnak, tmada Kain belre az atyjafira, s megl t.4

Fentiek rtelmben a keresztnysg eltti hun–magyar kirlyok letelepedett letformval kapcsolatos tartzkodsa, st ellenszenve mly rtelm szellemi pozitvum is lehet, ha annak a metafizikai igazsgnak a felismerse ll mgtte, hogy a letelepedett letforma elmozdtja a vilg „megdermedst”, ami a tudat s a lt egyetemleges elsttlsnek egyik f mozgatrugja. Ennek fnyben mind Attila (Atilla, Etele) hun nagykirly hbori a kali-yugai tendencikkal a fenti szempontbl hamarabb titatd, keresztny Nyugat, Kelet-rmai Birodalom (Biznc), illetve Nyugat-rmai Birodalom ellen, mind a honfoglal magyarok gynevezett „kalandozsai” pozitv megvilgtsba kerlhetnek; ltszlag bel heroikus ltharca ez a vilgot illet „megdermedst” elsegt, „gyilkos” kainitk ellen.

A nomd magyarsg szak-keleti eredete s fbb vonalaiban szakrl Dl, illetve Keletrl Nyugat fel val hdt vndorlsnak rtkelshez a szakrlis–tradicionlis fldrajz nyjt ezoterikus tmpontokat. Ezek szerint nagy ltalnossgban elmondhat, hogy metafizikai szempontbl helyzetileg szak, irnyuls tekintetben Dl tekinthet magasabb rendnek; az szak-dli vndorls gy mindig elsdleges, ersen szellemi thatottsg; mikzben a kelet–nyugati irny mozgs mr msodlagos, s fknt lelki meghatrozottsg.

Egy olyan, egsz npet rint vllalkozs, mint a magyar honfoglals mirtjnek tisztzsa nyilvnvalan szmos, rendkvl sszetett tnyez vizsglatt kveteln meg, amelyek kzl tbbnek a termszete olyan, hogy a szokvnyos vizsglati mdszerek lehetsgeit eleve meghaladja. Mindenesetre azokat a lapos s banlis „relpolitikai” magyarzatokat gyakorlatilag teljesen kizrhatjuk az rtkelhetsg krbl, amelyek szerint a korabeli magyarsg egy „vratlan beseny tmadstl” megriadva indult volna el a Nyugat fel; nos ez az lltlagos beseny tmads, ami mindssze az trakel egyik magyar trzs utvdjt rte, egy olyan teljesen jelentktelen esemny volt, amelynek egyetlen trtnelmi alapja Konstantinos csszr egyik – ppen beseny forrsbl szrmaz – feljegyzse Botond fenyeget biznci hadjratnak elestjn.

 Maga a magyar mondai hagyomny nem tud a np szorongatott helyzetrl, besenyk vagy msok „hadjratrl”, ami ell meneklni kellene, hanem ehelyett az Istensg kldtte „turul madr” ltogatsrl beszl lmos anyjnl, Emesnl (amely nv – s ez egy kln tanulmnyt is megrdemelne – `vaddisznanyt' jell, s mint ilyen a szellemi kasztnak – illetve az ezt kpz ernek – az rpdok eredetnl val jelenltt hivatott kifejezni, mivel a vaddiszn a brãhmank seredeti szimbluma). A nagy nyugati tnak teht nem fldi knyszer, hanem gi kldets a mozgatrugja. Az indtokok kztt ugyanakkor egyes vezetk esetben az az intuitv felismers is szerepelhetett, hogy a nomd letformrl – a megdermedsi tendencik felersdse miatt – nerbl s szabad akaratbl t kell trni a letelepedettsgre; msknt megfogalmazva, a np vagy kainiv vlik, s br tkozott l, vagy beli marad, de akkor meggyilkoltatik. Hogy ennek elhatrozsa – az aktulis nyugati szituci ismertsgi foktl fggen – eleve megvolt-e vagy csupn itt fogalmazdott meg, tovbbi krds. Mindenesetre az rpdok s ily mdon a magyarsg a dnt pillanatban jl vlasztottak: Kain fejn azonban jl tudjuk tok l…

A tr–id egyttesben a tr elem az lland mozgssal, a npeket tekintve pedig a le nem telepedett letformval ll sszefggsben. A tr az az elem, amely szimbolikusan kzelebb ll az eredethez, ahol minden egyidejsgben van jelen az idtlen rkkvalsgban. A hatrtalan tvlat trben foly let szabadsgot, kisebb mrv idbevetettsget klcsnz az embernek. Az eredetvesztssel sszefgg letelepedsnl az id elem kerl tlslyra; az id elem tlslyval egyre inkbb „gyorsul az id”, mind jobban kzeledik a ciklikus vg, amikor is a szinte teljes gyzelemre jut id gyszlvn megsemmisti a teret: a „vilg vge” nem utols sorban a tr vgt jelenti; Kain meggyilkolja belt… m – miknt arra Gunon rmutat – amidn az id mr-mr vgleg gyzelemre jutni ltszik, vagyis amikor az id sszehzdsa szinte a vgskig fokozdik, akkor az id vgl is hozzvetlegesen egyetlen pillanatt zsugorodik; ekkor valjban megsznik minden idtartam, mert nyilvnvalan nem lehet semmifle egymsutnisg a pillanaton bell. „gy az trtnik, hogy a felfal id »nmagt felfalva sznik meg« s pedig oly mdon, hogy a »vilg vgnl«, vagyis a ciklikus megnyilvnuls vgs hatrnl »nem lesz tbb id«.”5 Ahogyan a ciklikus vget kvet helyrelltdst jelkpez hetedik angyal kapcsn mondja az Apokalypsis: „s az angyal, a kit ltk llani a tengeren s a fldn, felemel a kezt az gre; s megeskvk arra, a ki rkkn rkk l, a ki teremtette az eget s a benne valkat, s a tengert s a benne valkat, hogy id tbb nem lszen”.6 Itt a hetes szm a kzppontot jelkpezi, amely kapcsn – a fentiek rtelmben – joggal mondhatjuk, hogy a kzppont, a centrum ott van, ahol az id trr vlik; a tr id felett aratott vgs gyzelme fogalmazdik itt meg. Az id htrnyra s a tr elnyre vgl is egy fordulat ll be: amikor az id mr-mr teljesen elnyelni ltszik a teret, a tr magba szvja az idt; s ezt a bibliai szimbolika kozmo-logikus rtelmben gy lehet kifejezni, hogy ez bel vgs bosszja Kainon. A gyilkos, a rajta l tok miatt – s ennek tanulmnyunk szempontjbl ksbb lesz jelentsge – ngyilkossgra knyszerl…

Hogy a honfoglalskori nomd magyarsg tradicionlis doktrna- s rtusegyttesnek kialakulsra kzvetlenl vagy kzvetve milyen tradicionlis szellemisg gyakorolt hatst, a mbl nehz meghatrozni. Az elzmnyeket illeten tny, hogy amita a knai krnikk ismertt vltak, a hunokat a Kna szaki hatrn l hiung-nu vagy hun-nu nev nomd nppel azonostjk, amelynek a taoizmussal val kapcsolata szinte bizonyos. Nmileg tvolabbrl a tibeti bon-hagyomny, illetve ennek smnizmusba tmen formi, megint ms vonatkozsban a Zaratustra-fle mazdaizmus s zervanizmus, tovbb a manicheizmus, valamint maga a keresztnysg s ennek egyes heterodox formi, a katharizmus, majd – a magyar honfoglals utn – a bogumilizmus is szba kerlhet a tradicionlis szellemi kapcsolatok tisztzsakor.

 E hagyomnyok tantsainak trgyalsa e helytt termszetesen nem lehetsges, s a legltalnosabb flrertsek tisztzsa vgett csak az gynevezett smnizmus kapcsn kell nhny megjegyzst tenni. Az igen magas rend kozmolgiai httrrel rendelkez smnizmus ktsgtelenl a legsibb tradicionlis rtusokhoz hasonl szertatsokat is magban foglal. Egyes smnista jelkpek, pldul a hrom vilg vagy ltalban a hetes szm kitntetettsge, a vilgfa, a fa s a hatty, egyenesen a Primordilis Tradci legtisztbb szrmazkainak tekinthetk, nem beszlve azokrl a smn mkdse szempontjbl nlklzhetetlen, paranormlis kpessgekrl, amelyek egykor az igazi smnokat valdi hatalmi krrel ruhztk fel. A smnizmusnl, miknt lnyegben az sszes rgi vallsnl, a papi hatalom kzvetlen mgikus kpessgekkel kellett, hogy egytt jrjon; a mgikus kpessgek megltt a papoknak idrl-idre bizonytaniuk kellett, s amikor ez klnbz okokbl kifolylag nem trtnt meg, azt jelzi, hogy az illet vallsok fokozatosan a kimerls tjra lptek.

A honfoglal magyarsg nhny jellegzetessge szintn nagyon si tradicionlis vonatkozsokat mutat. Maga a hrmas vezets – az rpd (kagn vagyis 'kirly'), a horka s a gyula – eredete ugyanazokra a rangokra s selvekre ltszik visszanylni, amelyeket 'vi-lgpapkirlyknt' (brahmãtmã), 'vilgpapknt' (mahãtmã) s 'vilgkirlyknt' (mahãnga) ismernk az ind-hindu szellemi hagyomnybl.

 A vrszvetsget kt trzsek hetes szma, pontosabban a hat plussz egy vezrtrzs, szintn a legsibb szimbolikt hordozza, arra a teljessgre utalva, amelyet tbbek kztt a trben a hat irny, valamint a kzponti hetedik rgi, a nem trbeli centrum jelkpez. De a pozitvumokat kiemelve, emlthetnnk tbbek kztt itt magt a turul szimblumot, az j mint legsibb „deni”, kirlyi fegyver7 kultuszt, a napkultuszt, a fehr l ldozst, a pajzsraemelst vagy a sok tekintetben a legutbbi idkig fennmaradt csodlatos ritulis tncot, zent s neklst, valamint mg szmtalan olyan elemet s adalkot, amelyek egy tlnyomrszt ksatriya tan s rtusrendszer megltt bizonytjk. Nem elhanyagolhat ugyanis, hogy a honfoglal magyarsg, mint minden nomd np, eredenden katona volt. Az idegen npek szemben a harcosokbl klnsen szvssguk s kitartsuk tnt fel. A magyar – rja Blcs Le csszr Taktikjban – „a munkt s fradsgot magasztosan elviseli, tri az get meleget s a fagylal hideget s a nomd letbl foly egyb nlklzseket. Nem hagynak fel a harccal, mint ms np, ha az els csatban megvertk ket, hanem mg csak tkletesen meg nem alztattak, sokfle mdon iparkodnak az ellenflre csapst mrni”. sszhangban ll ez az arab beszmolkkal, amelyek szerint a levdiai magyarok „btrak, jkinzsek s tekintlyesek. Ruhzatuk sznes selyemszvetbl kszlt, fegyverzetk ezsttel bevont, fnytkedvelk.” A harcos–katonai letforma, a metafizikai selvek ltal ltrehvott kasztrendszerben a ksatriya-kasztnak felel meg. A ksatriya a szellemi kasztot kveten elssorban a szolris minsggel, a Nap-szersggel ll sszefggsben; a nap-mitolgit ltszik altmasztani tbbek kztt az a tny, amikor a honfoglal magyarok halottaik arct kelet fel, a felkel nap irnyban fordtottk. A keletels rtusa a helyes szellemi orientcit, a szellemi kzpontnak a fldi vilgban val lenyomata fel val irnyulst fejezte ki.

Mindemellett lnyeges, hogy egy np vizsglata sorn magt a npet elvlasszuk a krben uralkod, s nem a np kz tartoz dinasztitl. Esetnkben az rpd-hzi kirlyokat ad Turul-dinasztia valjban nem tekinthet magyarnak, mint ahogy pldul valjban a Habsburgok sem osztrkok; a dinasztia lnyegileg nemzetfeletti valsg. Maga a turulmadr annak a feltartztathatatlan akaratnak a kifejezdse egy nemzetfeletti dinasztiban, amely ms skon egy llatfajban is megnyilatkozik. Az Atilla-hagyomny s a Turul-mtosz egyttesen mgikus tekintlyt ruhznak a valban szakrlis rpd-hzra, s a magyarsg krben kezdettl fogva l a nemzetfeletti dinasztit a nppel hossz vszzadokra sszefz sorskzssgi tudat, amely szerint az alattvalkat kizrlag a kirly s leszrmazi metafizikai eredet, szakrlis vezeti kpessge lteti s tpllja. A kirlyi hznak ez az eredet biztost rendkvli kpessgeket, blcsessget, hsiessget s elkelsget; e megklnbztet tulajdonsgok a vrben rkldnek, s gy a magyar monarchikus intzmny els alakjban teljesen a keleti harcos–nomd npek jellemz uralomdoktrnjval ll megfelelsben. Minden hagyomny, kihangslyozottan vagy kevsb kihangslyozottan, de tantja, hogy a kirlysg az ember seredeti valsgval fgg ssze. Az aranykori ember kirlyi ember, az Aranykorban minden ember a kirlyisgnak megfelel tudati szinten ll, vagyis kirly. Az eredettl val elszakads, a npek s a nyelvek megsokasodsa s sszezavarodsa utni idk elejn is l mg azonban az igny arra, hogy a kzssg ln egy kitntetett kirly lljon, aki az elmlt idk normalitsnak lettemnyese s megtestestje a tbbiek szemben. Mindenkiben l ugyan a kirlysg-tudat, tbb-kevsb mg mindenki termszete kirlyi termszet, de a maga teljessgben mr mgsem mindenki kirly. s ekkor jelenik meg a kitntetett kirly irnti igny, aki a np szemben a normalitst, a kezdetet s az Eredetet reprezentlja. Mert a szakrlis kirly – amilyen Atilla hun nagykirly vagy rpd kirly – mg valamilyen rtelemben megtestesti azt, ami a kirlysg, kirlyisg s az Egyetemes Ember sajtos kompakt egysgbl kvetkezik. Ez az egysg magnak az embernek az seredeti termszett fejezi ki.

2.

A keresztnysgtl az antitradicionalits jelenkori uralmig

Fentebb utaltam az eredeti vallsok kimerlsre, amikor is a papi hatalomhoz nlklzhetetlen direkt mgikus kpessgekkel a vallsi elljrk mr nem rendelkeztek megfelelkppen; ez valjban annak az egyetemes tudati elsttedsnek az egyik fokozata, amely a jelen vilgkorszak, az gynevezett Kali-yuga f jellemzje. A valsznleg igen sszetett magyar shagyomny esetben is ez a kimerls tette lehetv, hogy a keresztnysg trti eslyei megnvekedjenek. A keresztny valls felvtele minden npnl traumatikus volt, mindazonltal a rgi formk fenntartsa mr nem volt lehetsges; esetnkben maga a felvtel egyrszrl nehezen ment vgbe, ami a ksatriya magyarsg fbb vonalaiban szolris hagyomnya eltr voltnak volt betudhat, msrszrl mgis knnyen jtszdott le, ami elssorban azon metafizikai idek jelenltnek volt ksznhet, amelyet a leteleped magyarsg ktsgtelenl szilrdan birtokolt. Az gynevezett pogny lzadsokhoz (Vata-fle s Vata fia Jnos-fle) jllehet mg sokan ktdtek, m hogy ezeket levertk, abban nagy szerepet jtszott az a negatvum, miszerint a lzadsok kimerltek a keresztnysg elleni oppozciban, anlkl hogy ehelyett valami valban egyetemes rvnyt tudtak volna felmutatni. Ugyanakkor, ms skon vizsglva, a x. szzadi eurpai politikai helyzet s a valsgos erviszonyok teljes flrertsvel lehet csak megkockztatni azt a naiv lltst, mintha a magyarsg mint „pogny” s nomd np zavartalanul tovbb lhette volna a maga, Nyugattal szembenll „turni” lett. A keresztnysg felvtele, illetve az beli nomd letnek a kaini letelepedettsgre cserlse egytt nyilvnvalan traumatikus volt, s ennek uthatsai mg vszzadokig tovbb ltek npnk krben; a keresztnysg azonban mgis a jv tjt jelentette. Azt az utat, amelyet megfelel ltnokok – st taln maga Atilla hun kirly – utdaiknak, egyszersmind a tradicionalits jegyben ll magyar npnek j elre kijelltek.

A jelen korbl nzve, amikor is a metafizikai rtelemben vett Sttsg – az ltalnos involci kvetkeztben – messzemenkig nagyobb trt hdtott az fldi–emberi vilgban, mint a kzpkorban, a Koppny s Vajk (ksbbi Sanctus Primus Stephanus de genere Turul), illetve a magyar svalls s a keresztnysg kztti, akkoriban kibkthetetlennek tetsz ellentt valjban korntsem vgletes. A tradicionlis szellemisg kt klnbz formja llt itt egymssal szemben, de amelyek az sszes felszni ellentt ellenre, pontosan a lnyeget, az alapelveket tekintve korntsem vgletesen sszeegyeztethetetlenek. A valban kibkthetetlen ellentt, a fldi–emberi vilgban elkpzelhet leghatalmasabb oppozci a metafizikai „sttsggel” azonos antitradicionalits s a metafizikai „vilgossgot” megjelent Tradci s tradicionalits kztt feszl. Ez az ellentt esetnkre lefordtva nem Koppny s Vajk, hanem a Szent Istvn-i s a modern Magyarorszg kztt vonhat. s akik ezt a xi. szzadban felismertk, jl tudtk, hogy bel gyilkosa nem a keresztnysg, amely br lnyegben a Kali-yuga jellegzetes termke, alapelveit illeten vitathatatlanul a Tradci lettemnyese; k Kain helyett Sth nemzettsgt lttk meg helyesen a keresztnysgben: „dm pedig ismt ismer az felesgt, s az szle nki Fiat, s nevez annak nevt Sthnek: mert adott gymond. nnekem az Isten ms magot bel helyett, kit megle Kain Akkor kezdk segtsgl hvni az rnak nevt.”8 s ez a felismers a tovbbiakban letment jelentsgnek bizonyult.

Fentiek rtelmben a keresztnysg felvtele egyrszrl ktsgtelenl slyos krt okozott, mind vilgi, mind lelki–szellemi skon a magyar nemzetnek s annak, amit a magyarsg a trtnetben megnyilatkoztatni hivatott, msrszrl viszont – a Tradci fnynek hosszabb tvon biztostott tsugrzsa miatt – felbecslhetetlen pozitvumokat hordozott. Magnak a keresztnysggel egybeforrott rpd-hznak a kihalsa (1301) szimbolikus rtelemben nem vlaszthat el lesen attl a tnytl, hogy a magyar np zmben ekkorra elvesztette azt a rangot, hogy krben a szakrlis dinasztia kzvetlenl megtestesljn. Mindazonltal Magyarorszg Turul-dinasztit (rpd-hz) kvet kirlyi dinasztii, nevezetesen az Anjou-, a Luxemburgi-, kevsb a Jagell-, valamint a Habsburg- s a Habsburg-Lotharingen-dinasztia egyarnt tradicionlis–metafizikai thatottsgak voltak, s mkdsket dnten a hagyomnyos alapelvek irnytottk; uralkodik – nhny ellenpldtl eltekintve – szellemi fnyt adtak a magyarsgnak. Mivel – mint jeleztem – a dinasztik mindig nemzetfeletti valsgok lettemnyesei, ezrt az rpd-hz kihalsa utni kirlyellenes felkelsek alapjaikban mr antitradicionlis indttatsak voltak; a magyarsg sorsa s vgzete nyilatkozott meg ezekben az vszzadokon t hzd, ltszlag a fggetlensg kivvsra irnyul trekvsekben. Amirl itt valjban sz volt, bel emlkezete az elveszett fnykorra, amelyet a pusztai harcos maga krl a kzpkori Eurpban mr hiba keresett; ebbl alakult ki az a sajtos titnisg, amely negatv rtelemben a magyar lelklet egyik legjellemzbb vonsa: magasrend kpessgek elhibzott cl szolglatba val lltsa. Olyan, mintha a harcos, aki nem nyugodhatik, maga szmra megfelel ellenflre csak a fensg birtokljban lelne. A megolds termszetesen nem a fegyverlettel, hanem az ellensgkp kiigaztsa, s ezltal a trvnyes harc megvvsa: s ppen ez a kiigazts a jelen tanulmny egyik f feladata.

gy tnik, az igazi magyarsg hanyatlsa, amely kisebb-nagyobb megszaktsokkal gyakorlatilag egszen napjainkig tart, a tradicionlis szellemisg hanyatlsval, pontosabban httrbe hzdsval prhuzamosan folyik. Jeleztem mr az rpd-hz kihalsnak szimbolikus jelentst, ami hozzvetlegesen egybeesik a tradicionlis rtelemben vett keresztny kzpkor vgvel. Az Eurpa egszt rint tudati–ltbeli elsttls termszetesen Magyarorszgot sem kerlhette el, noha itt a krtnetek – a keletibb fekvs miatt – mindig nmi eltoldssal jelentkeztek.

A vilgot elsttt antitradicionlis elttalanods Nyugatrl indult el, s amikor a maga igazi valjban megnyilatkozott „renesznsznak” neveztk el, noha jjszletsrl sz sem volt, hanem ppensggel a mg letben maradt tradicionlis maradvnyok pldtlanul gyors pusztulsa, puszttsa zajlott le Eurpa szerte. Az az elssorban a tudat egyetemessgt rint pusztts, amit a „renesznsz” a mvszet s a trsadalmi let terletn vitt vgbe, a valls terletn a „reformci” rvn teljesedett be. 1526 nem pusztn a magyarsg tragdija, de tragdija ez az vtized az egyetemes szellemtrtnetnek: Luther, Zwingli, Klvin „tiltakoz” nevei fmjelzik a korabeli eurpai esemnyeket. Anlkl, hogy a „renesznsz” vagy a protestantizmus kritikai fenomenolgijba e helytt belemlyednnk, megemlthet, hogy ekkora a klasszikus keresztny felekezetek szellemi rtelemben vett kimerlse is hozzjtszott a protestns szektk sikeres sznre lpshez, amelyek legtbbje olyan alacsonyrend emberi kpessgekre apelllt s apelll mind a mai napig, amelyek rossz rtelemben vett eksztatikus llapotokat provoklnak, mikzben a vallst pusztn emberi, trsadalmi, morlis skra szlltjk le. Tny, hogy a szigoran antitradicionlis s antikrisztusi reformci, s ezen bell a klvinizmus szinte Magyarorszgon sprt vgig a leggyorsabban, s hogy egyesek mg a klvinizmust tekintik az „igazi magyar vallsnak”, mindennek csak pozitvumnak nem nevezhet. A tekintly elleni lzads a npnkre jellemz titni devici folyomnyaknt hamar otthonra lelt a klvinizmusban, noha az is vitathatatlan, hogy az ellenreformci is szinte Magyarorszgon aratta legnagyobb sikereit. Ugyanakkor „a katholicizmus nmely terleten rzd »nyomaszt ereje« helyett egy kevsb presszionatv s az si magyar vallsi alaporientcival jobban rezonl vallsi irnyzat – ugyanekkor keresztny irnyzat – jelent meg a reformcit kveten. Ennek hatsra si magyar tradicionlis s vallsi motvumok kerltek a felsznre; olyan erk s elemek, amelyek sokig lappang llapotban voltak, s e hats nlkl taln rkre eltntek volna.”9

A Nyugatrl elindult antitradicionlis akci kvetkez f fzisa az a voltakppen elsttedst jelent „felvilgosods” volt, amely csupn a „renesznszban” s a „reformciban” felsznre kerlt tveszmket vitte el vgkifejletkhz. Az eurpai polgri forradalmak kedvez visszhangra talltak a magyarsg nagy rsznl, noha az 1848-as kirly elleni lzadsnak szmos higgadt, de hatrozott ellenzje is volt (Dessewffy, Szcsen, Szgyn, Zichy); ezeket az esemnyeket szabadsgharcnak nevezni voltakppen szlsbaloldali dilettantizmus. (Magyarorszgon mindezidig egyetlen valban szabadsgharcnak nevezhet esemnysorozat jtszdott le, mgpedig 1956. oktber 23-tl kezdden.) Mivel mind a Rkczi-fle felkels, mind az 1848-as polgri forradalom a tradicionlis elveket kpvisel, Magyarorszgon trvnyesen uralkod Habsburg-hz ellen irnyult, s ehelyett az els legjobb esetben a nemzeti kirlysg, a msodik pedig a kztrsasg intzmnyeit volt kpes felknlni, mindkett hatrozottan antitradicionlisnak, vagyis politikai skon baloldalinak minsl, azaz a fldi–emberi vilgban – tudva vagy tudatlanul – a metafizikai rtelemben vett sttsg uralmnak fokozsra irnyulnak tekinthet. Korntsem valamifle „igaz magyarsg” hzdott meg a kuruczsg vagy a Kossuth-prti erk htterben, hanem a lt okkult hborja, a nacionalizmus, amely a nemzeti fggetlensg illzijba ringatva a felkelket, a tradicionlis llameszme egyik utols fellegvrnak megrendtsre irnyult.

A kzpkorban, de bizonyos ideig az jkorban is, gy Eurpban, mint Magyarorszgon a nemzet, a nci kizrlag a nemessget foglalta magban, nem pedig a birodalom vagy az orszg minden lakost (regnicola). A kznsges nacionalizmus lnyegben minden minsgi klnbsget mellzve egy orszg valamennyi lakost a nemzet tagjaknt kezdi kezelni; szemben az adott nemzethez val tartozs az elkpzelhet legnagyobb mltsg, mikzben minden ms mltsgot nem lteznek tekint. Komolyabb mretekben, megersdve elszr a reformci utitrsaknt jelentke zett, majd nagymrtkben kedvezett neki a „felvilgosodsnak” titullt fokozott elstteds. Innen mr csak egy lpst kellett tenni lefel az internacionalizmusig, amely a legotrombbb kifejezdst az 1917-es oroszorszgi, az 1918-as s 1919-es magyarorszgi s nmetorszgi (bajororszgi) forradalmakban tallta meg; a lefel val nivellls iskolapldjt kpez internacionalizmusban mr nem valamely nemzethez val tartozs a legfbb pozitvum, hanem az a komplexnek aligha nevezhet tny, miszerint mindenki ember; mindegy milyen, a lnyeg az, hogy ember. s e ponton szinte vg nlkl sorolhatnnk a modern Nyugat fell Magyarorszgra raml antitradicionlis tveszmket s ezek katasztroflis kvetkezmnyeit, amire e helytt aligha van lehetsg. Ami az elmondottakbl mintegy konklziknt kivilglik nem ms, mint hogy a magyarsg Keletrl hozott, ktsgtelenl magasrend tradicionlis cljait szem ell tvesztve fokozatosan sllyedt bele a modern vilg racionalista s materialista mtelybe, s ekzben mg azt sem vette szre – egy-kt tisztn lt elmt kivve –, hogy a rgta tp „balsors” ezen elttalanodsnak a szksgszer kvetkezmnye. Koppny (bel) fellzadt a keresztnny lett Vajk ellen, sszetvesztvn t Kainnal, az tkozott gyilkossal, pedig Vajk a Sth alapelv lettemnyese lett. m a szzadok sorn mra beigazoldott Koppny int szava: minthogy a np az egykoron gyllt Nyugat kainitinak csatlsv sllyedt; Kain azonban tkozott, s tka ideje beteltvel szrny romlsba sjtja. Mskppen megfogalmazva, csupn nmi id krdse mr, hogy a modern Nyugat ltal szabadjra engedett dmoni tendencik mikor rlelik meg a Nyugatot – s ezzel egytt akr az egsz vilgot – vgromlsba dnt s megsemmist kvetkezmnyeiket. s mg vannak npek, amelyek a lehet legjobban rzik magukat e vgzetes hallmenetben, addig a nhny „kirlyfi-lelk” magyar, nem tallva helyt, irdatlanul szenved. Ahogyan Szab Dezs mondja: „A tbbi nemzetek haladva rtek el a huszadik szzadhoz, kls s lelki letk sszes bonyolultsgval. Mi belepottyantunk, mint egy fnyeremnybe. Ha nlunk akad ember, kiben a faj ereje brmely tehetsgben felzsfoldott: szerencstlen s mr az anyja mhben eltlt ember. Mert nincsenek megfelel utak, ahol lezgassa erit, nagyszer vllalkozsokba lje lett, ht bizarrsgokba, szobatudomnyba, lumpolsba kell szjjel tkozolnia magt, hogy meg ne pukkadjon. A magyar klnben temperamentumval, eltkozott kirlyfi-lelkvel sem rt el a demokrata versenyig. Nzd meg, kik vezetnek a politikban, irodalomban, kereskedelemben, mvszetben, kik a hivatalfnkk, kik az uralkods, kik az lvezet. Nmet, szlv s zsid magyarok. Mert ezek a versenykpes, ers, kzepes emberek. Egy knyvet olvas, tz knyvnyit r belle, szz knyvnyit beszl. A magyar a mlyre sllyesztett kincsekkel duzzogva kullog flre, mint egy orron ttt kutya. Ers akarat, kzptehetsg: ez a demokrata tpus, krges szvvel s krges arccal. A magyarnak mindig kell valaki, aki szeresse, biztatgassa, elismerje, mskpp elbitangol, elzllik. Nincs magnosabb szomorsg a vilgon, mint egy magyar tehetsg! Mink a vr mlse, a bezzott homlok, a nehz munka birkzsa s hozznk botlott kis gyesek a tejfel… Neknk korn kell megvnlnnk, s hallunk utn mg sokig kell virrasztanunk magunkat…”10

Az antitradicionlis felforgats jegyben a szzadfordul Magyarorszgn „fllp egy jelents rszben zsid rtelmisgi csoport – mondja egyenesen Litvn Gyrgy – egy j nemzeti ideolgia kezdemnyezjeknt s irnytjaknt azzal, hogy le kell rombolni a tradicionlis nzeteket, s j trtnelmet, j trtnelmi szemlletet kell adni a magyarsgnak, a nemzetnek. Nem Werbczyt, hanem Dzst, szval nem a fpapokat s kirlyokat, hanem Martinovicsot s msokat, akiket a trtnelembl kitagadott az ri-nemzeti emlkezet, kell eltrbe helyezni, s mlt emlket lltani nekik.”11 A jelents fogalmi zavaroktl eltekintve, e rvid rszletbl is kivilglik, hogy a felforgats erinek gensei nemcsak a trtnelem pldtlan meghamistsra trekedtek – tegyk hozz, rendkvli sikerrel –, de ezzel egyidben az orszg politikai, kulturlis, „tudomnyos” kulcspozciinak tlnyom rszbe is beszivrogtak. A hallos krknt pusztt antitradicionlis elttalanods – melyben mintegy ellen-tigrislovaglst12 folytatva ktsgtelenl f szerepet jtszik a nomdsg krtkony arculatval sszefggsben ll, haztlan zsidsg – nem llhatott meg flton, s a vgzet minden hsies kzdelem ellenre 1945-tel beteljesedett. A msodik vilghbor ktsgtelenl nem a tiszta tradicionlis fny s a sttsg tkzete volt; mindazonltal pelmj ember eltt – a tbb mint fl vszzados monstruzus szuggercival dacolva – nem lehet ktsges, hogy a Harmadik Birodalom s az gynevezett szvetsgi erk (rtsd bolsevista–judeokrata s demokrata–judeokrata vilgsszeskvs) kzl melyik fl kpviselte kevsb a felforgatst kiszolgl erket. A Magyar Apostoli Kirlysg mindkt vilghborban a szellemi szempontbl pozitvabbnak (pontosabban kevsb negatvnak) minsl oldalon harcolt, s ez tkletesen fggetlen attl, hogy az ellensges, m a jelen pillanatban teljes hegemnin lv vilgpropaganda ezzel kapcsolatban mit tart lnyegesnek a naiv emberekkel elhitetni. Az ellensges vrs hordk jelenlte folytn Magyarorszg 1945-tl 1991 kzepig ellensges szovjet katonai megszlls alatt llt. Ezen idszak els lpsben „npbrsgoknak” titullt gyilkos brigantik s aljas hhraik likvidltk vagy elztk a teljes magyar szellemi s trsadalmi elitet,13 majd a kommunista terror- s propagandagpezet szellemileg s lelkileg szisztematikusan megmrgezte–megnyomortotta a magyar ethnosz szinte teljessgt. Ezen tnyek slyossgt taln csak azzal rzkeltethetjk megfelelkppen, ha hatrozottan kimondjuk, hogy az orszg hozzvetlegesen 150 ves trk megszllsa negatv jelentsgben eltrpl a Kun (Kohn) Bla, Rkosi (Rosenfeld), Kdr (Csermanek) ltal „vezetett” bitang kommunistk rmuralma mellett: brmennyire is idegen volt a trk–muszlim szellemisg a keresztny magyar lelklettl, mgiscsak egy tradicionlis rendet s kultrt kpviselt, ellenttben a szlssges mdon antitradicionlis s nyltan felforgat szndk bolsevizmussal, amely a szintn szlsbaloldali szocializmussal egytt a legsttebb emberalatti erk dmonian okkult ltrontsi offenzvjt hivatott az emberi vilgban vgrehajtani. A magyarsg dics (noha mra jszerivel kasztrlt) emlk 1956-os szabadsgfelkelse s szabadsgharca a hallosan ellensges megszllk ellen ismt bebizonytotta, hogy a szovjet-tpus kommunizmus s a szintn okkult erk ltal irnytott nyugati demokrcik egy trl fakadnak: s ez az orvosolhatatlannak ltsz, teljes kr antitradicionalits, vagy alacsonyabb szinten megfogalmazva, az gynevezett materializmus. A Krpt-medencei magyarsg minimum ezerszz ves trtnetnek legnagyobb tragdija utn (1945) azonban az eddigiek minden bizonnyal egyik legnagyobb szgyene akkor kvetkezett be, amikor az orszg legdzabb ellensgei, az egykori rabtartk kozmetikzott fattyai 1994-ben „szabadon” jravlasztattak: akkor bebizonyosodott, hogy a „megvltozott rendszer” orszg nagy vonalaiban, ostoba s manipullt mdon tovbbra is knnyszerrel a vilgmret metafizikai elstteds s felforgats szolglatba llthat. Szellemi rtelemben ez elszr a hagyomny, majd a valls, vgl a kultra szinte teljes kr elvesztsvel fgg ssze, azzal az elsttlt s masszvan materialisztikus szemlletmddal s gyakorlattal, amely mind a kommunista rmuralmat, mind a dmonok uralmt elkszt, gynevezett demokrcit lehetv teszi. Nem ktsges, hogy a modern Nyugat s ezzel egytt a mai Magyarorszg is mlysgesen antikrisztusi, mert egy mg tfogbb rtelemben antitradicionlis; s az a cl, amelyet az orszgban jogtalanul uralkod elemek – egykori szabadkmves s hasonl krk dikttumainak szolgamd megfelelve – rerszakolnak az elzetesen porig alzott s elbuttott magyar npre, a hagyomny szerint a civitas diaboli, az „rdg orszgnak” vilgmret felptse; ennek egyelre csak halvny elkpt ltjuk tbbek kztt azoknak a mlysgesen szellemellenes szektknak az znben, amelyek a hbor utn a „dialektikus materializmuson”, mint hivatalos vilgnzeten felnevelkedett genercik krben egyre csendesebben, de annl nagyobb szmban szedik ldozataikat a posztkommunista rgikban. Mindezt egy betegesen tlhajtott konomizmus, a gazdasg dmonnak a delriumos gzfelhjben, ahol mr-mr minden szemfnyvesztst hitelesteni lehet azzal, hogy „megfelel az »eurpai unis« kvetelmnyeknek”.

Mindezek utn joggal vethet fel a krds, mit tehet a tradciihoz h magyarsg a vgromls elkerlse rdekben. Kpes lehet-e a biztos pusztuls fel rohan, modern, antikrisztusi Nyugat semmibe vezet tjrl letrni? Vagy ami ugyanaz, a megvltozott krlmnyek figyelembe vtelvel, vissza tud-e Atilla, lmos, rpd, Szent Istvn, Szent Imre s Szent Lszl tjra trni?

3.

A Nyugat buksa s a magyarsg szellemi elhivatsa

A tradiconlis Kelet szellemi jelentsgt megfelelkppen ismerve, amikor feltesszk a krdst, hogy mi valjban a magyarsg legmagasabb rend szellemi kldetse, a vlasz megtallsa vgett abbl kell kiindulnunk, hogy a magyarsg az egyetlen olyan np a Nyugaton, Eurpa szvben, amely – azzal egyidben, hogy jelenleg aktulisan s minden ezzel sszefgg devicival egytt nyugati npnek szmt – egy nem tl tvoli keleti eredetet s ezltal egy ltens keletisget tudhat magnak. Ebbl az intermedier–centrlis helyzetbl szellemi vonatkozsban egy ketts elny fakadhat. Egyrszrl a nyugati pozcibl kifolylag tnylegesen tlhet az a katabzis ('alszlls', 'pokolraszlls'), amit a modern vilg jelent ma a mlysgekbe tekintk szmra, s ami a keleti npeknek – br az antitradicionalits ott is jelents gyorsasggal eszkalldik – csak hossz tvelygs s szenvedsek utn lehet majd elemi tapasztalata. E katabzis lehetsges folyomnya az a katarzis, amit a szent jratallsa, a szakrlis hagyomny egyetemessgnek fellesztse–feltmasztsa jelenthet. Ily mdon szorosan az elshz kapcsoldik a msodik hatalmas elny mint lehetsg: a keleti eredet principilis mivoltnak az egyni s kzssgi emlkezet mlyrl tradicionlis mentalitsknt val felbresztse s jra napvilgra hozatala, ami az alszlls s megtisztuls utn a hagyomny s ezltal a szentsg jra-birtokbavtelhez s megvalstshoz felbecslhetetlen segtsget nyjthat.

Fentiek belt megrtshez nem lesz haszontalan a nagy tradicionlis gondolkoz, Ren Gunon Nyugat jvjvel kapcsolatos megltsait sszefoglalni, azon Nyugat jvjt, ami fel egy teljesen elhibzott elgondols jegyben a bolsevizmus kzvetlen terrorja all felszabadul vezredforduli magyarsgot kzzel-lbbal terelni igyekeznek jogtalan „vak vezrei”. (Jllehet, ehhez hozz kell tenni, hogy ma mr a Nyugat fel haladsnak egy albb rszletezett, ezzel ellenttes, pozitv rtelme is lehet, amennyiben ez nem a tradicionlis Kelet ellenben, hanem ennek jegyben val Nyugat fel halads jelent).14 Nos, Gunon szmra mr a szzad elejn nyilvnval volt, hogy ha az antitradicionlis akci vgeredmnyeknt rohamosan kzelg katasztrfa az ltala tapasztalt (teht a mainl jval kevsb lecsszott) szellemi sznvonalon tallja a nyugati vilgot, semmi olyasmi nem ll majd rendelkezsre, ami az anyagi civilizci elkerlhetetlen hajtrst tvszelhetn, s ily mdon az, ami a romba dl nyugati vilgbl esetlegesen fennmarad, szksgkppen a barbarizmus legalantasabb formiba sllyed. Termszetesen ugyanez a sors vr a magyarsgra is, amennyiben a tovbbiakban is felttel nlkli kiszolglja marad a modern tendenciknak, amelyek jelenleg az egsz emberisg megmtelyezsvel, majd ezt kveten elpuszttsval fenyegetnek. Gunon tovbb azt mondta, hogy a hiteles keleti tradicionlis tantsok s alapelvek birtokba vtele rvn a Nyugat, ha a katasztrft el nem is kerlheti, legalbb csriban birtokolhatn azokat az elemeket, amelyek az eljvend j vilg alapelemeit kpezhetnk. Nos a helyzet Gunon ta annyiban romlott, hogy mra gyakorlatilag a Keleten is megsznt a tradicionalits hegemnija, s a nemrg mg l Kelet, mra jszerivel „spiritulis emlkezett” lett. Mindazonltal mieltt a Kelet „mly megvetssel a fldig hajolt volna a Nyugat eltt”, szellemi kincseit tadta nhny arra alkalmasnak bizonyult nyugati szemlynek, azoknak, akik hozzvetlegesen az elmlt szz v sorn a metafizikai tradicionalits lteszmlleti alapjait – a Nyugat szmra is rthet mdon – lefektettk. ppen ezrt az, amit tegnap mg Keleten kellett kutatni, ma tbbnyire ppensggel a Nyugat legfrissebb, jjszletett szellemi alkotsaiban tallhat meg. Az azonban, hogy ltalban a Nyugaton megjelenik-e nagyobb ervel az igny a tegnapi, tradicionlis keleti tantsok, s ily mdon az egyetemes, metafizikai alapelvek tvtelre, termszetesen krdses (s akkor mg a kzben a Nyugat ltal antitradicionalizlt Kelet gyszlvn „bumerngszer” problmjrl mg nem is beszltnk). Ugyanakkor az sem elhanyagolhat problma, hogy azok, akik egy esetleges elmlylt alapelvkutats rvn megszereztk az irnyvltshoz szksges, megfelel metafizikai tudst, a nyugati vilgban jelenleg minimlis befolysi krrel rendelkeznek, (s amin taln csak egy jl kidolgozott, grandizus ksatriya akcisorozat segthetne). Azt pedig mr Gunon kifejtette, hogy az elit tmegekre val megfelel hatshoz – ha ezt a jelenlegi szuggesztis forrsok kiiktatsval, semmi nem akadlyozza – elegend, ha a szmuk eleinte minimlis, s ekkor affle pozitv rtelm „kovszknt” tevkenykednek az irnyt vltoztat Nyugat jvje rdekben, s a munka oroszlnrszt maga „az igazsg ereje” vgzi majd el. A Nyugat eltt ll feladat – a tovbbra is egyre rohamosabban kzelg katasztrfa elhrtsa rdekben teht ketts: egyrszrl a tegnap Keletjrl szrmaz s a nyugati tradicionlis szerzk ltal az elmlt szz v sorn jrszt t- s feldolgozott, valamint ezltal elrhetv tett tradicionlis alapelvek birtokbavtele rvn a megfelel felkszltsg intellektulis elit megszervezse/megerstse – amely, tegyk hozz Julius Evolval egyetrtve, a nyugati mentalits mibenltt szem eltt tartva, principilisan leginkbb a kzpkori aszketikus–lovagi rendek mintjra (termszetesen a tr s id szabta felttelekhez tdolgozott mdon) szervezdhetne; msrszrl a kialakult intellektulis elit vagy Rend befolysnak lehet legtkletesebb ttele, hogy ezltal ez a tmegek slyosan elferdlt mentalitst a megfelel irnyokba terelhesse. A tradicionlis alapelveken nyugv, megfelel mentalits kialakulsval a rend minden ms terleten ismtelten megjelenne, anlkl, hogy azokba kzvetlenl be kellene avatkozni, mivel a vilgon minden az alapelvek fggvnye. A feladat teht intellektulis rend, s minden trsadalmi–politikai, netaln gazdasgi reformjavaslat hasonlatos ahhoz, mint amikor valaki rkos daganatok ellen hashajtval prblja magt kezelni.

Az elzekbl nyilvnval, hogy mra teljesen kizrhat ugyanakkor az a szzadeln mg rszben fennll lehetsg, miszerint – a nyugati nyomsra felfegyverkezett – tradicionlis keleti civilizcik meghdtjk a Nyugatot; amikor is, az intellektulis elit vagy Rend feladata a tradicionlis alapelveket birtokl „hdtk” helyreigazt munkjnak segtsre korltozdott volna.

A legkedvezbb – mintegy harmadik gunoni lehetsg – az lenne, ha a teljes irnyvlts s j irny kibontakozs a Nyugaton spontn mdon, mintegy bellrl menne vgbe.

Visszatrve a Keletrl tvett tradicionlis tantsok nyugati talajba val tltetsnek hatalmas munkjra, s aminek – lvn tradicionlis tanrl sz – termszetesen a szemlyes megvalsts az elsdleges elfelttele, egy megersd magyar szellemi elit szerepe ebben egy sajtos okbl kifolylag nagy jelentsg lehetne. Fggetlenl attl, hogy – mint emltettem – a magyarsg zme mentalitst tekintve ma tipikusan nyugati, vagyis antitradicionlis befolysoltsgnak szmt, keleti eredetbl kifolylag nhny tagja latensen nagyszabs szellemi lehetsgeket hordoz. Ez a lehetsg termszetesen nem egy konkrt hagyomnyhoz kapcsoldik, hiszen a keleti magyar shagyomny s svalls teljes kr felkutatsa s letre keltse ma mr sajnos aligha lehetsges, hanem egy, a tradicionalits egszt rint spiritulis emlkezethez. Ahhoz az intuitv emlkezethez, amely nlkl a tradicionlis szellemisg egyetemes restaurcija teljesen elkpzelhetetlen; mert tudniillik ma mr nem egyszeren ennek vagy annak a partikulris tradicionlis formnak vagy vallsnak az letre keltse a feladat, hanem lehetsg szerint a Tradci s a tradicionlis szellemisg egsznek felkutatsa s jra birtokba vtele. Ma mr nem elg csak keresztnynek, csak muszlimnak, csak hindunak vagy csak buddhistnak lenni s sorolhatnnk, hanem a vallsok s a hagyomnyok transzcendentlis egysge felismersnek fnyben valdi egyetemessg s egyetemes orthodoxia lettemnyeseiv kell lennie mindazoknak, akik a modern vilg gyilkos sodrval valban hathatsan kvnnak szembeszllni.

E feladat vgrehajtshoz a magyar szellemi elit szmra felbecslhetetlen segtsget nyjthat az si keleti eredet s tuds, amelynek a hagyomnyos ltszemllet restaurcijval egybees jra birtokba vtele rvn – amellett, hogy gyszlvn Kelet–Nyugat kztti intellektulis hidat kpezhetne (noha itt komoly nehzsget jelent a nyelvi akadlyok lekzdse) – centrlis megvalstsi helyv lehetne. A magyarsg minimum ezerszz ves krpt-medencei trtnelme sorn ppen egyfajta centrlis pozcijbl kifolylag szinte folyamatosan Kelet s Nyugat tkzpontja volt, s br iszony vesztesgek rn, mindent feltartztat erejnek bizonyult. m ahol erk tkzhetnek meg, ott erk szintetizldhatnak is, s ami a magyarsg nagy lehetsge: a Kelet s a Nyugat, a kezdet s a vg autonm univerzlis szintzise. Ehhez a valban aktulis szellemi feladat: az antitradicionlis, nyugati eltvelyedsben val katabzis utn ennek radiklis elvetse, majd a Hagyomny metafizikai szintekig elhat visszaszerzse, s ekkppen a nomd keleti Eredet tudatnak felbresztse rvn a letelepedett nyugati Vg Szent Vrosnak s ily mdon az eljvend Aranykornak a felptse.

Ez az a cl, ami a nomdsgbl leteleped magyarsg szmra a keresztnysg felvtelt elfogadhatv tette; mr nem bel (Vajk), hanem Sth (Istvn) vertiklis tja ez az gi vrosba, vagy az jszvetsgi szimbolika nyelvn szlva, a transzcendens mennyei Jeruzslembe, az igazi Bke vrosba. Ennek megteremtsekor a Kezdet s a Vg tallkozik. Harcos Csaba kirlyfi gyzelemre viszi npt. A rgta tp „balsors” rkre vget r.

 
.

 

  

                          

       

      

           

         

 szesen: 657.cikk.    

   

 
.

                       

 

    

 ArdviSura Anahita          

             

                     

 

       

 

Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!    *****    Nagyon pontos és részletes születési horoszkóp, valamint 3 év ajándék elõrejelzés, diplomás asztrológustól. Kattints!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre,egyszer mindenkinek érdemes belenézni.Keress meg és én segítek értelmezni a csillagok állását!    *****    HAMAROSAN ÚJRA ITT A KARÁCSONY! HA SZERETNÉL KARÁCSONYI HANGULATBA KEVEREDNI, AKKOR KATT IDE: KARACSONY.GPORTAL.HU