37.Beavats
2005.10.16. 11:40
Mircea Eliade vallstrtnsz meghatrozsa szerint "beavatson ltalban rtusok s szbeli tantsok olyan egyttest rtjk, melynek clja a beavatand alany vallsi s trsadalmi sttusnak gykeres mdostsa. Megprbltatsai vgeztvel az jonc egszen msfle ltnek rvend, mint beavatsa eltt: mss lett".
Beavatsrl, vagyis errl a “mss levsrl" szkebb s tgabb rtelemben is lehet beszlni. Tgabb rtelemben rengetegfle beavats ltezik s ltezett a klnfle npek s kultrk trtnelte sorn, szkebb - ezoterikus - rtelemben azonban minden beavats lnyege s tartalma azonos, teht a beavats sznak nincs tbbes szma.
A MSIK VALSG
Lnyegt tekintve a beavats olyan ritulis esemny, amelynek sorn az egyn sajt, testileg-lelkileg tlt tapasztalatot, illetve tudst szerez egy msik, magasabb, a htkznapi-emberi realitson tlmutat valsgrl, s ez az lmny a htkznapi valsgba is thozhat erkkel, kpessgekkel, ismeretekkel ruhzza t fel, melyeknek hatsra szemlyisge, gondolat- s rzsvilga, rtkrendje, letminsge, a kzssgben betlttt szerepe, akr egsz sorsa is megvltozhat. A beavats egyszeri lmny, onnantl kezdve az egyn feladata s felelssge, hogy hogyan hasznlja a megkapott tudst s erket. A beavatsi lmny alapveten abban klnbzik minden ms tanulstl, hogy az egyn olyan tuds s olyan kpessgek birtokba kerl, amelyek csak tlt lmny sorn szerezhetk meg, s amelyekhez pusztn elmleti, gondolati ton nem lehet hozzjutni.
Az archaikus ember vilgszemlletben mind a tr s az id, mind a vilg sszes llnye, trgya s jelensge egy tbbdimenzis valsgnak a rsze, s a dolgok nem nmagukban hordjk rtkket s vgs rtelmket, hanem egy ket meghalad tgabb, nagyobb, magasabb szint ltformban. Ebben a msik valsgban az id nemcsak egy irnyba halad, hanem nmag'ba is visszatr.A tr sem minden irnyban vgtelen,hanem egy-egy kiemelt.szakrlis kzpont kr szervezdik s amely kzppont idrl idre a vilg kzepv,a tr nlkli rk jelenlt helyv vlhat.
A ritusok tulajdonkppen ebbe a tbbdimenzis valsgba avatjk be az egynt,akinek testi-lelki tapasztalatv vlhat nemcsak az,hogy a valsg sokdimenzis, hanem az is, hogy milyen rzs, illetve feladat egy-egy dimenziban benne tartzkodni s a klnbz dimenzik kztt akr mozogni is. Az lmny beavatsrtke abban ll, hogy az egyn tbb valsgba szerez bejrst, s lte-tudata hatrai megnylnak az rk-vgtelen dimenzik fel.
VISSZAFORDTHATATLANSG S KZSSG
A beavatsok egy msik lnyegi aspektust a trtnsek visszafordthatatlansga adja: aki egyszer frfiv rett, az nem lehet jra fi, a n nem lehet jra lny, s a smn nem lehet jra nem-smn. Ezrt a beavatsi rtusok tlnyom tbbsge legfontosabb elemeknt foglalja magba a hallba val beavatst.
A "hallt" tl kell tudnia lni annak, aki visszafordthatatlanul tovbb akar lpni evilgi s metafizikus fejldsi tjn, ezrt a beavatand egyn prbattelek egsz sorn halad t. Jellegzetes motvum pldul, hogy a jellt hossz idn t nem alhat el - szellemi bersgt nem fokozhatja le -, fizikai nehzsgeken (hideg, erprbak) s nlklzseken (hsg, szomj-sg) kell lelki erejvel fellemelkednie, a kzssgtl tvol kell megbirkznia a magnnyal, s a legtbb esetben a hallt egszen kzelrl idz llapoton (letveszlyes kzdelem, sttbe zrtsg, ssze-ktzttsg stb.) kell thaladnia. Ugyanakkor a hall szimbolikja tbbnyre magba foglalja a magzati ltforma jralst is, aminek kzvetlen fejlemnye a beavats sorn is az jjszlets - pontosabban: az j lnyknt val megszlets - lmnye. Az jjszlets egyik legfontosabb tnyezje ismt csak a visszafordthatatlansg: ha egy ember eltt megnylt a transzcendens valsg, ha betekintst szerzett egy szellemi dimenziba, ha gygytert kapott, ettl fogva nem tehet gy, mintha minderrl nem tudna. Ezeknek a magasabb dimenziknak a trvnyei ettl kezdve az egyn letnek is els szm trvnyeiv vlnak. Rluk ugyangy nem lehet megfeledkezni s visszatrni a profn ltezsbe, mint ahogyan egy csecsem sem bjhat vissza anyja mhbe.
A beavatsi rtusok harmadik, mindenkppen megemltend aspektusa az lmny kzssgi jellege. Kzssg s hagyomny nlkl nincs beavats. Beavatst nyerni olyan dolgokba lehet, amit mr valaki ms is tud, amit msoktl lehet megkapni vagy eltanulni, s amit egy spiritulis lny valaha-valahol mr egyszer vghezvitt. Beavatst nyerni csak kzssgbe lehet - magnyos beavats nem ltezik. A magnyon t kell haladni ahhoz, hogy az egyn egy kzssghez tudjon tartozni, s tetteirt felelssget tudjon vllalni, de az archaikus szemllet szerint nincs olyan rszlete a valsgnak, amely csak egyetlen ember pririvi-lgiuma lenne. St, a hagyomnyait rz kzssg rszv vls mr nmagban ;s egyfajta beavatsi lmny: megtapasztalsa a transzcendens valsg ama misztriumnak, hogy sem id, sem magnyos, a kzs gykrtl elszakadt ltezs nincsen, mert mr a tbb-sg is csak a tr-id dimenzi rzkcsaldsa, s a vgs valsgban csak Egy-sg van: minden Egy.
SZAKRLIS MINTK
A transzcendens vilgszemlletben nem az egyn feladata rjnni, hogy mi dolga a vilgban - a dolga az, hogy az skpet, a szellemi lt teret-idt meghalad mintit
maga is tlje s beteljestse. Ezrt az let nagy fordulpontjain a kzssg rtusok segtsgvel knnyti meg az egyn beilleszkedst abba a kozmikus rendbe, amelyet lte alapjaknt, lete megbzhat tmutatjaknt ismer az adott kultra. A legtbb figyelmet ltalban a serdlkor kapja, amelyen sok helytt valdi beavatsi szertartsok segtik t a fiatalokat, gy egy fi serdlkori beavatsa pldul nemcsak arra vonatkozik, hogyan szakadjon el anyjtl, s hogyan kezelje bontakoz szexualitst, hanem sokkal inkbb arra, hogyan haljon meg visszafordthatatlanul gyermeki ltformja szmra, hogyan szlessen meg frfiknt, s hogy mindez hogyan tagozdik be egy szerves, kozmikus-mitikus egysgbe. A n egszen ms minsg, mint a lny, s a frfi is ms, mint a fi. Ezek a minsgek akkor tudnak teljes valsgukban kibontakozni, ha megfelelnek egy szakrlis, rk mintnak. Ezrt a beavats sorn nemcsak felvilgostst kap az ifj, hanem olyan lmnyek s prbattelek sorozatn is tmegy, amelyek pszichs valsgknt keltik letre s fejlesztik ki benne azokat a test-lelki kpessgeket s erforrsokat, amelyek segtsgvel valban alapveten mss lesz. Egyttal pedig belp egy j kzssgbe: a frfiak kz.
Az v krforgsnak megfelel rtusokat nem szoktuk a beavatsi rtusok kz sorolni, ennek ellenre a pszichs lmny maga gyakran beavatsrtk. Ezek a rtusok - melyeknek szimbolikja nagyrszt a fny (Nap), az gitestek s az vszakok vltozsval ll kapcsolatban - csak rszben s csak ltszlag vonatkoznak olyan dolgokra, amelyek nem rszei az emberi letnek: a tavaszi termkenysgi rtusokban frfi is, n is sajt testnek termkenysgt idzi, a tli napfordul nnepein minden llek sajt bels fnye gyzedelmeskedik a sttsgen, a tl s az jszaka mindenkit sajt hallnak titkaiba avat be jra s jra. Az egyes ember sajt, egyedi ltt pedig ismt egy hatalmas, szerves egszet alkot egysg rszeknt tapasztalhatja meg.
A KZVETT FELELSSGE
Mindezen tlmutatnak a kivlasztott egynek szmra fenntartott beavatsok. Ezek alapvet lnyege az, hogy az egyn nemcsak ltalnos tudst s tapasztalatot szerez a szellemi valsgrl, hanem kzvetlen kapcsolatba is lp vele: tudatos s akaratlagos hoz-
zfrse lesz ezekhez az erkhz, A gygytk, tantk, smnok beavatsa klnleges kpessgek megszerzst, tvtelt, elnyerst foglalja magban, s tbbnyre rendkvl nehz pszichs folyamatok eredmnyeknt jut el a beavatand odig, hogy kzvetlen bejrsa lesz a szellemvilgba, s erket tud mozgstani a fldi let befolysolsa gyben. Ezeket a beavatsokat sokflekppen lehet magyarzni, de erejket albecslni semmikppen nem rdemes, hiszen ha egy smn pldul nem tudott gygytani vagy hatst gyakorolni az idjrsra, a kzssg ezt tbbnyire gy rtelmezte, hogy az illet rossz kzvett a fldi s a szellemi vilg kztt, ezrt esetleges rt hatsa elleni vdekezsknt gyakran elldzte vagy meglte t. Teht a beavatott szemlynek valdi erket kellett tudnia mozgstani, mert ha nem sikerlt, az az letbe kerlhetett: sok esetben a kzssg tlete nlkl is megbetegedett s meghalt.
Ms vallsokban adott kpessgek s erk mesterrl tantvnyra trtn tadsa jelenti a beavatst, amelyet azonban ugyancsak rengeteg gyakorls, prbattel, tanuls elz meg. Felkszletlenl beavatst senki nem kaphat, mert ha az egyn nem ll kszen azokra az erkre s feladatokra, amelyeket rbznak, a beavats teljesen sszeroppanthatja. A gygyter, a tisztnlts kpessge, az let-hall titkainak mlyebb ismerete risi felelssget, pszichs s erklcsi megterhelst is jelent, teht ezekkel minden kultra rendkvli vatossggal bnt mindig.
BEAVATOTTNAK LENNI - MA
A beavatsi rtusokat szinte vg nlkl lehetne sorolni - kett sem egyforma, mgis a legtbbjk lnyege azonos. A szellemi hagyomnyok rtelemben beavatsrl csak transzcendens vilgnzet kultrkrkben beszlhetnk, kvetkezskppen mai civilizcinkban mr nincsenek beavatsi rtusok. Mivel azonban az emberi pszich nem vltozik olyan gyorsan, mint a technika, modern vilgunkban is szmtalan olyan jelensgre bukkanunk, amelyben az si beavatsi rtusok lmnyvilga kszn vissza, tbb-kevesebb hatkonysggal. Mivel mai trsadalmunk nem kpez olyan kzssget, amelynek kzs kultrja, szimblumrendszere s hitvilga lenne, beavatsi lmny(ptlko)t csak kisebb-nagyobb szubkultrk keretei kztt tallhatunk: egy-egy vallson bell, tanulmnyi
megmrettetseken (pl. rettsgi), a katonasg, a cserkszek s sportolk soraiban, a "sarki fik" vagy az "aluljr grdeszksai" kztt, a drogos fiatalok titkos trsasgaiban, klnbz gygyt vagy szellemi hagyomnyok tovbbadsnl, a network-pt termkrtkestk sszejvetelein stb. Ezek mindegyike ktsgtelenl beavatja az egynt valamibe - hogy pontosan mibe, azt minden esetben rdemes felelssggel tgondolni.
A mai ember lelke nem kevsb ignyli a beavatst, csak az ma gyakran egszen ms formt lt. Ma is lteznek beavat kzssgek, s ma is ltezik mester-tantvny kapcsolat, de mra a kls forma s a valdi tartalom nem mindig felttelezik egymst. Ma sok tantvny a beavat mestert nmagban, sajt lelke mlyn tallja meg, esetleg egy-egy tanfolyam, tanr, pszicholgus, knyv, lelki lmny, letkrzis, nismereti tapasztalat segt neki. s paradox mdon mra mr a sok, magnyosan keres ember is egyfajta hagyomnyt s kzssget alkot. Nagy lds egy mesterhez vagy kzssghez tartozni, de tapasztalatom szerint a beavatsi lmnyekre is igaz a kzismert keleti blcsessg: ha a tantvny kszen ll, a mester megjelenik. Hagyomnyos kzssgekben beavat nlkl nem volt beavats, de a beavats lnyege soha nem a beavat asszisztencija, hanem az egyn mss levs s magasabb erkkel val kzvetlen kapcsolatfelvtele. Ha kszen ll, hogy fejldsi tjn visszafordthatatlanul tovbb szlessen, kilpjen htkznapi tudatllapotbl, s magasabb erk birtokba kerljn, a mester meg fog jelenni. Taln egy hagyomny, taln egy szemly, de akr egy knyv, egy utcai reklm vagy egy betegsg formjban is. Ha a tantvny kszen ll, a kls vagy bels magasabb erk meg fogjk szltani, erket mozgstanak benne, s el fogjk vgezni a beavatst.
Hiszen a beavats valban csak inici-ci, kezdet, induls: a mester s az lmny kezdeti segtsget ad, elindt egy ton, de utna magunkra hagy. Ha azonban egyedl is haladunk tovbb, lassan megtapasztaljuk, hogy valdi erk vannak a keznkben, valban kzvetlen kapcsolatban llunk magasabb dimenzkkal, s hogy a beavat mestert is magunkban hordozzuk. s a legvgn kiderl, hogy a beavats nem is mss tesz, hanem csak azz, amik mindig is voltunk: beavatott.
Dr. Fekete Anna pszicholgus
|