4O.Mveltsg
2005.10.21. 15:22
Ahhoz, hogy megrtsk seink gondolkodsmdjt s ezltal sajt hagyomnyainkat, szksgnk lesz intuitv kpessgeink mozgstsra s egy fontos problma tisztzsra. Ez utbbi a metafizikai (szellemi), valamint a szerves hagyomny kztti klnbsg, ugyanis e kettt rendre elklnti, st figyelmen kvl hagyja a tudomnyos kutats, holott ennek a kettnek az egysge jellemezte seink gondolkodst.
"A szjuk tbb Nem iszik pohrbl, Csak tiszta forrsbl"
Mottnkat Bartk Bla gyjtsbl, s az tdolgozsbl ismert, A kilenc csodaszarvas cm romn kolindbl klcsnztk, mert gy rezzk, hogy e szvegrszlet tkletes kpi kifejezje szndkunknak. A szveg jelentst vizsglva ugyanis a kvetkezket llapthatjuk meg. A mondat, szimbolikus tartalmt tekintve, idbelileg lezrja a jelenbeli cselekvseket s elrevetti a jvbelieket, ez utbbi pedig egy j let kezdett jelenti. Ezt sugallja szmunkra a "tiszta forrs" kifejezs, mert jeltartalmt tekintve mindkt fogalom az j, a megjul lettel van kapcsolatban. A "pohr" s a "forrs" kifejezsek viszont ellenttben llanak egymssal, az elbbi a civilizcit, az utbbi a termszetet idzi meg. E rvid rtelmezsi ksrletnk eredmnyeknt idzetnk jelentst gy sszegezhetjk: az nyerhet j letet, vagy jthatja meg nmagt, aki a hagyomnyok tjn jr. Kivltkppen igaz ez a kultrkra, hiszen a termszet s a kultra (civilizci) kztti ellentmonds csak a hagyomny kvetsvel oldhat fel, hiszen az "j" mindig magban foglalja a "rgit". Mskppen szlva: minden j kultra, csak a "rgibl" ptkezve szolglhatja az emberisg elrehaladst. A mvszet lehet ebben az egyik legfontosabb segt eszkznk, mert a malkotsok rzik - br tredkesen, vagy jelents mdosulsokkal - azokat a jeleket, jelrendszereket, amelyeket Jung archetpusoknak nevez, s amelyek megismersvel kzelebb juthatunk nmagunk s ezltal a valsg megismershez. A jungi archetpusok eredett hiba keresnnk, meg nem tallhatjuk, mert a szoksok kialakulsi folyamatval azonos mdon jnnek ltre, tudattalanul alaktjuk ki ket. Ahogyan a npszoksok minsge a clhoz val alkalmazkodsukban rejlik, gy azt tapasztalhatjuk, hogy az un. arcetipikus kpek is a kultrk vltozsainak megfelelen alakulnak, jelentsk gazdagodhat, mdosulhat, feledsbe merlhet, idnknt az eredeti jelentsrtegek ismt felsznre kerlhetnek. A kultra szablyozst jelent, teht a mindenkori jv szempontjbl az a lnyeges, milyen rdekek mentn, milyen felkszltsg egynek irnytjk ezt a szablyoz rendszert.
Metafizikai hagyomny, szerves hagyomny, mvszet - kommunikci
Ahhoz, hogy megrtsk seink gondolkodsmdjt s ezltal sajt hagyomnyainkat, szksgnk lesz intuitv kpessgeink mozgstsra s egy fontos problma tisztzsra. Ez utbbi a metafizikai (szellemi), valamint a szerves hagyomny kztti klnbsg, ugyanis e kettt rendre elklnti, st figyelmen kvl hagyja a tudomnyos kutats, holott ennek a kettnek az egysge jellemezte seink gondolkodst. A szerves hagyomny mindenekeltt l, ami azt jelenti, hogy az let teljessgt hordozza, s mint ilyen, mindig az rtelmezhet tudst jelenti. Egyszerre tartalmazza a legkonkrtabb htkznapi s a legmagasabb rend metafizikai tudst. Vagyis sokkal tbb annl, mint ahogyan a tudomny rtelmezi (s rtkeli), mert nem azonos azzal, amit nphagyomnynak tart. A szerves hagyomny lte mindenekeltt szemlyhez s kzssghez kttt, mivel az ember kzssgben ltezik csak. Ez a hagyomny mindig a kzssg nyelvn nyilvnul meg, megkzelteni racionlis (logikai) gondolkodssal nem, csak analgik segtsgvel lehet. Amit mi hagyomnyon ma rtnk, azt a npinek nevezett rksgnkkel azonostjuk, holott ez a megjells nem is olyan rgi kelet, alig hromszz ves.
Mg hrom fontos tnyre kell figyelnnk. Az egyik az, hogy termszeti jelensg, kpzdmny, az emberi gesztus, sz, a kp, a hang, vagyis brmi szolglhat jelknt s szimblumknt is. Mskppen szlva: a kifejezhetetlen kpileg brmivel behelyettesthet, megjelenthet. A msik tny, amire figyelnnk kell, hogy a rgi ember gondolkodsban a fent s a lent azonos jelents s rtk volt, vagyis a hierarchit nem al-fl-, hanem mellrendelds jellemezte. Ennek okn rendezte el fldi lett a fent mintjra. (ld.: Isten az embert sajt kpre teremtette, Hermsz Triszmegisztosz: Tabula Smaragdina). s vgl emlkeztetni szeretnk a szakrlis s a profn fogalmak kztti klnbsgre, ami megintcsak a modern ember "lelemnye", teht seink szmra nem ltezett ez a megklnbztets, szmukra csak a megszentelt tevkenysg ltezett.
Ilyen megszentelt tevkenysgnek kell tekintennk a mvszetet is. Egyrszt azrt, mert ppen a primitv npek mvszetnek kutatsa hozta felsznre annak felismerst, hogy a mvszi tevkenysgben jelents szerepe van a mgikus-vallsos gondolatnak, s a primitv npeknl ez a tevkenysg nem klnlt el az let egyb terleteitl, vagyis magt az letmdot jelentette. Msrszt, az eszttikai tevkenysget mr az skezdeteknl ott talljuk, mint az ember sajtos adottsgt, teht sjelensgknt kell rtkelnnk. Hamvas Bla szerint, amikor az ember rdbbent arra, hogy letbl hinyzik a harmnia, felvett egy kvet a fldrl s rajzolni kezdett a barlangja falra. A mvszet ily mdon a hiny megszptse, s mint ilyen, egyids a bnbeesett emberrel. Az eszttika s a trtnettudomny sem tudott ennl messzebbre jutni. Btran levonhatjuk a kvetkeztetsnket: az eszttikai tevkenysg mint stny mr ott llt a mvszet s vele az emberi ntudat blcsjnl, ami azt is jelenti, hogy a jelek s szimblumok jelentstartalmnak teljes kr megfejtsre soha nem vllalkozhatunk.
A szimblumot a fent emltett sajtossgai (ti., hogy alkalmas a kifejezhetetlen megjelentsre, tovbb, hogy a jelentse tbb rteg) a mvszeti alkots legfontosabb rendez elvv teszik. Ez arra figyelmeztet bennnket, hogy a jelents megfejtse sorn ne elgedjnk meg egyetlen megkzeltsi mddal, hanem prbljunk meg a dolgok mlyre hatolni. A szimblummal kapcsolatban mg egy fontos dolgot kell megjegyeznnk. Maga a fogalom grg eredet, eredetileg egy rme vagy trgy jellsre hasznltk, amit ketttrtek, s a kt klnll darab a tulajdonosok azonostsra szolglt. Hasonlkppen cseleksznk mi is, amikor a ltszlag klnll jelentseket rakjuk ssze egy egysges egssz. Ehhez a jelentsek megfejtsre szolgl hrom mdszert (ikonogrfiai, npmesekutatsi s szemiotikai) egytt kell alkalmazni. Jelenleg ezeket egymstl fggetlenl hasznljk a kutatk, ki az egyiket, ki a msikat, gy az eredmnyek is elklnlten jelentkeznek. Az oktatsban/kpzsben mg ennl is rosszabb a helyzet, mivel a mvszetek megismertetse csaknem kizrlag a trtneti folyamatra korltozdik, s a kpzmvszetek terletn kvl nem igen rinti a mvszetek egyb gait, formit.
A zene s a hagyomny
A zene a mvszetek hierarchijban is az els helyen ll, melynek isteni eredettrl az emberi kultra legrgebbi emlkei, a mtoszok s a legendk vallanak. Ezek olyannak riztk meg szmunkra a muzsikt, mint ami a vilg harmnijnak megteremtst szolglja. Ez az egyik oka annak, hogy a legsibb mvszetnek tarjuk. A grgk mtosza pldul azt mondja, hogy Zeusz azrt nemzette a Mzskat, hogy azok a teremts tettt s a hsk cselekedeteit megnekeljk, s ezzel a teljessget megteremtsk. A Mzsk karnak vezetje, Apolln pedig nemcsak klt volt, hanem zensz is, aki "Az egsz termszetet harmniba hozta, egybefogva a kezdetet s a vget, s a fnyes napsugr a lantverje" (Scythinius Lyricus, Tredkek 1). Fia Orpheus (anyja Kalliop mzsa) pedig nekvel s zenemvszetvel nemcsak az emberekre volt nagy hatssal, hanem az llatokra is. Platnnl a zene az llam szervezsnek legfontosabb eszkze, ppen ezrt a matematikai tudomnyokhoz sorolta azt. Ebbl kvetkezett az is, hogy a mzsk egyszerre voltak a mvszet s a tudomny ihleti. A muzsiknak a filozfival val sszekapcsolsa pedig Szkratsztl szrmazik, aki a filozfit a mzsk legmagasabb rend mvszetnek tartotta. A Musica (zene) teht elssorban filozfiai s matematikai tulajdonsgainak ksznheti elssgt a mvszetek hierarchijban. A msik ok a zenei alkotsmd sajtossgaiban rejlik.
A zene a kifejezs mvszete. A zenei kifejezsmdnak hrom jellemzje van: igen nagy az rzelmi hatsa, nagyon hatrozott s egyetemes rvnnyel utnlhet. A zenei kifejezsnek kt smdja van: a hang s a mozgs. A zene hangbli mozgs, ami nem zrja ki azt, hogy a zene jelents legyen. Ahhoz ugyanis, hogy a zene mvszett legyen, totlis (teljes) rzelemkifejezss kell vlnia. Mg a kltszet, szobrszat s festszet megjelenti a flmagasztostott emberi letnek, addig a zene tisztn csak szimbluma. Hol fantasztikus matematika, hol meg sznig llek, vgtelen tvol s mgis meghitt kzelsgben. Hatsa (mrmint igazi mivoltban) oly nagy s oly kzvetlen, hogy a hlarzs rgtn az alkott (=egyni llandt) keresi mgtte, s ez a kifejezsi totalits adja a nagy zenben a jelentst, a sz legteljesebb rtelmben. Mskppen ez azt jelenti, hogy az alkot egyni (szubjektv) egsz-lmnye (ami a zenei mben megjelenik) megsejteti az objektv egszet is.
A zennek ezzel a vonatkozsval Schopenhauer foglalkozott a legbehatbban. a "tiszta-vilglnyeg" kifejezdst ltta a zenben. Az rzelemkifejezs a zenei tartalom jelentss emelkedsnek egyik trgya. A msik, legfontosabb eleme a ritmus. A ritmus kozmikus formula, a vilgmindensg trvnyszersgt viszi bele a mbe. Azt sejteti, hogy a vilg kls s bels trvnyszersgei valamikppen azonosak. Mindebbl azt a kvetkeztetst vonhatjuk le, hogy a zene az rzelmeken keresztl, a teljessg rzst kivltva, formlja vilgltsunkat, segti bels egyenslyunk megteremtst.
Sajt zenei hagyomnyaink krbl kivl pldt nyjt erre Bartk Bla letmve, hiszen minden alkotsa a vilg kls s bels trvnyszersgeinek egyenslyra pl. Klnsen fontos ebbl a szempontbl a Cantata profana cm mve. Tbb okbl is. Egyik ok, hogy e m szimbolikjban a fizikai vilgrend kt alaptrvnyszersge, az aranymetszs-rendszer s az akusztikus rendszer nyilvnul meg. Msodszor, mert ok-okozati kapcsolat van a zeneszerz ltal hasznlt szveg s a zene kztt, s ezzel a kapcsolattal ppen a szerves mveltsg elemeit (jeleit, szimblumait) hangslyozza Bartk, megteremtve a "hidat" mlt s jelen, hagyomny s korszersg kztt.
A tnc s a hagyomny
Lukinos rja a tncrl: "A vilgmindensg keletkezsekor szletett meg a tnc is, mint amaz si Szerelem ksr tnemnye. Mert a csillagok kartnca s a bolygknak az llcsillagokhoz val viszonya, ritmikus kapcsoldsaik s mozgsuk harmonikus rendje ennek az elsszltt tncnak pldaszer megnyilvnulsai."12 Mint ltjuk, a grgk a tncot s a tncost kozmikus eredetnek tartottk, ppen ezrt, nevelsi rendszerkben a zene utn a msodik legfontosabb eszkzknt kezeltk. A sprtaiak pldul azt tartottk, hogy a legjobb harcos abbl lesz, aki az isteneket tnccal tudja dicsrni. A tnc ott szerepel a nagy grg filozfusok munkiban is, mint az erklcsi nevels - a zene mellett - leghatsosabb eszkze. De hasonlt tapasztalunk valamennyi np si kultrjban. Mr Egyiptomban is az istenek monopliuma volt a tnc, ppen ezrt szigor nevelsben rszeslt hivatsos tncosok s tncosnk adtk el a kzssg kincst kpez, a fldi letet szablyoz misztikus vilglmnyeket.
A tncnak ez a fajta rtelmezse - a zenhez hasonlan - jra s jra visszatr. Mert az emberi termszetben benne van a mozgs kifejezse, ennek utnzsban pedig az brzols vgya, s a kett egysgben a szimbolikus funkci. Ezt igazoljk az olyan nagy stehetsgek, mint Izadra Duncan vagy Nijinszky. Izadra, mikor megkrdeztk tle, kitl tanult meg tcolni, a kvetkezt vlaszolta: "Terpischor-tl. Azta tncolok, amita csak lbamra tudok llni. Egsz letemben tncoltam. Minden embernek tncolni kellene, az egsz vilgnak tncolnia kellene. Ez mindig gy volt, s mindig gy lesz. Nem helyes, ha kzdnk ellene, ha nem akarjuk megrteni ezt a termszeti trvnyt." A tnc szoros kapcsolatban van a zenvel, a dszletek s jelmezek, a trbeli mozgs rvn a vizulis mvszetekkel, a szvegknyv, vagy az eredeti mitikus trtnet (librett) ltal az irodalmi mfajokkal, ezrt nevezi az eszttika tudomnya sszetett mvszetnek.
Mi ezeket a fontos kapcsolatokat gy fogjuk fel, mint az egysg (teljessg) megnyilvnulst a tncban, vagyis a mvszetek hierarchijban (ha egyltaln lehet ilyenrl beszlni?), s kzvetlenl a zene utn jelljk ki a helyt, mert e kett rizte meg legtisztbban az archetipikus kpeket, jeleket s jelrendszereket. Ilyen rtelemben beszlhetnk tncos anyanyelvrl.
Nzznk nhny pldt ezekre a jelekre, jelrendszerekre. Az si tnc els formja a zrt krtnc volt, amely a vilgrend egysgt fejezte ki, forg mozgsval egyszerre ismtelte a Tejt s a bolygk keringst, lktetsvel pedig a fldtengely sajtos mozgst. A magyar nptncok archaikus rtegt a krtncok kpviselik, amit mindig lnyok tncoltak, mgpedig a tavasz kezdethez ktd rtusokban. Ez a tnc teht az j let elindtst segtette, a teremtsben val alkot rszvtel emberi szndkt fejezte ki. Kozmikus mozgst idz meg az is, amikor a tncos sajt kzppontja krl forog s kering, mg a prostnc a Nap s Hold egymshoz val viszonyt jelenti meg. Ez teht a kifejezs - ahogyan mr fentebb emltettk, de nzzk meg, hogyan szletik meg mindennek az brzolsa.
Gondolatvilgunkban az eszmetrstsok mozdulatkzvettssel mennek vgbe, amibl szksgszeren kvetkezik, hogy mozdulati s eszmleti vilgunk azonos. Eszmlsnk eredmnyei kszsgeinkben, gondolatjrsunki pedig mozdulatelemekben nyilvnul meg. Minden, ami mozog, az nmagban lv valsgot hrom irnyban mdostja: megvltoztatja a helyt, az idejt s erviszonyait. Ebbl kvetkezen a mozdulatot a trbelisg, az idbelisg, az erviszonyok s a jelents hatrozzk meg, ezek termszetbl kvetkezik a mozdulatrendszer. A tncmvszet jelentsge abban ll, hogy egyrszt az emberi test termszettrvnyeinek megfelel mozdulatkincset termel, msrszt az emberi megrts szmra olyan mozdulatltst teremt, amelynek segtsgvel tltja a ngy trvnyszersget.
A mozdulat pedig kzlsre szletett, megnyitja a kaput s kivetti a bels emberi vilgot. Mindazok alapjn, amit a zenrl s a tncrl eddig elmondtunk, kijelenthetjk, hogy a zene, a tnc, s a vizulis mvszetek (mint ksbb ltni fogjuk) kzs gykere az "si" metafizikai tudsban keresend, ppen emiatt az emberi kommunikci legsibb forminak tekinthetk. Mskppen fogalmazva: minden kultra elevenen tkrzdik mozdulatletben.
A vizulis mvszetek s a hagyomny
Azokat a mvszeteket, amelyekben az uralkod tartalmi rteg az brzols, brzol mvszeteknek nevezzk. Ide tartoznak: a rajz, a festszet s a szobrszat. Ez utbbi trbeli mvszet is, ebben rokon az ptmvszettel. Az ptmvszetet is jellemzi a vizualits, de nem brzol, emiatt elklnl a festszettl, rajztl, szobrszattl. Az ptszeti alkots tartalmi eleme kzssgi, amibl az kvetkezik, hogy adva van az alkot szmra. Taln ppen e sajtossga az oka annak, hogy a mvszetek kzl egyedl az ptszet kpes srteni a trtnelmi stlusok sajtossgait. A m-vszetek kzl az ptszetben van a legjelentsebb szerepe az alakts hogyanjnak. Ha az pt nincs birtokban az anyag trvnyszersgeinek, ha nem li a rendet, ha sztneiben nincs benne a trvny, az egsz lt organikus volta, csak mesterember lehet, de mvsz nem. Amikor az ptmvsz pt, tevkenysge tralakts, vagyis trrtket hoz ltre, ugyanakkor az plet kp is a szemll szmra, ami azt jelenti, hogy plasztikai rtkkel is rendelkezik. Ez a kpi befogads adja meg az ptszeti alkots eszttikai magragadhatsgnak alapjt. Az ptszeti m teljes valsghoz, eszttikai megragadshoz a kpi befogads (szemlls), a kzelrl val plasztikai megtapasztals s a bels megls (a benne lefoly let ismerete) tartozik hozz. A mvsz akkor teljesti feladatt, ha mindhromnak megfelel.
A mvszek ltalban a tartalom ltal vltanak ki rzelmi hatst. Az ptszetben ez msknt van: a tralakts a vgs rtelemrl mond valamit, a "tr-titok"-rl.15 Aki egyszer is igazn oda tudja adni magt egy nagyszer ptszeti remekm hatsnak, hasonlan rez, s Odelbrecht-tel egyetrtve mondhatja: "A nagy architektonikus alkotsok adta hangulati evidencia olyan kifejezetten kozmikus-metafizikus jelleg, olyan messze fllemelkedik minden olcs szentimentlis rzelgsen, hogy a m-vszetek orszgban az els hely illeti meg."16
Az brzols nem azonos az utnzssal, mert a kp, amelyet a mvsz brzolni akar, mr maga is vzi, vagyis a mvsz ltal tfogalmazott, megszerkesztett kp. A termszet a mvsz szmra nem adat, hanem feladat, mskppen: a modell (brmi legyen is az) a mvsz szmra csupn segtsg. Az brzols teht egy bels vzinak az brzolst jelenti a termszet forminak segtsgvel. Az brzol mvszetek kztti klnbsget az eltr ltsi md adja. Mindannyiunk szemlletben ktfle ltsmd van jelen: a tvoli lts, amely tiszta s egysges kpet nyjt a nyugodtan szemll szemnek s a kzeli ltsmd, amely a formai kpzet rdekben mintegy kzelrl krltapogatja a trgyat. Az elbbi a festszetet s a rajzolst, az utbbi pedig a szobrszatot jellemzi.
Az ember vizulis kifejezseinek eszkztra mrhetetlenl gazdag s vltozatos, mert mint Baudoin a XVII. szzadban mondotta: "A kpek, amelyeket szellemnk kitall, gondolataink szimblumai." Ismerve a kultra bonyolult, bels mechanizmust, azt is tudjuk, hogy a kpi brzolsmdok lltak legkevsb ellent a sorozatos tkdolsi tevkenysgnek. Emiatt a gtika kultrja (kommunikcija) tekinthet az utols olyan korszaknak Eurpban, amelyre mg a fejlett jelszersg llapota a jellemz. A fejlett jelszersg llapotn azt rtjk, hogy minden jel jelentst tekintve a vilg vgs okra, Istenre vezetdik vissza. Ebben az sszefggsben a fizikai valsg minden jelensge Isten kpmsaknt ttelezdik.
Msrszrl, a gtika azzal, hogy megalkotta az emberarc j istenkpet, vgrvnyesen utat engedett a racionlis gondolkods uralmnak, ami szksgszeren egytt jrt a mvszet funkcijnak megvltozsval. Ez ugyan a mvszet nllsulst jelentette, s ezzel egytt j tmk, j jelek s jelkpek ltrejttt, ugyanakkor j rtelmezsi gyakorlat kialaktst is megkvetelte a rgi helyett.
Chartres gtikus szkesegyhznak a lenyugv nap fel fordul kirlyi kapuja tulajdonkppen a katedrlis feltrulkozsa a vros eltt. A kapu tantani akar. A bonyolult, nll malkotsknt is funkcionl templomkapu valsgos iskola, a szemll el hozza mindazt, ami a templom belsejben trtnik. Mert a tants valjban a templom belsejben folyt, a kapuk szobrai s faragvnyai pedig a felidzs s a bevss funkcijt voltak hivatottak elltni. Mskppen szlva: a mnemotechnikai kpessgek fejlesztse volt a feladatuk.
A figurk elhelyezse megfelel a kzpkorban oktatott ismeretek felosztsnak s annak a gyakorlatnak, amelyet a ks kor pedaggusai alaktottak ki. Mskppen megfogalmazva: a kp funkcija nem a tants volt, hanem az, hogy emlkeztessen az egyhz igazsgra. Fra Michele da Carcano ezt gy fogalmazza meg: "A kpeket azrt kellett bevezetni, mert sokan nem kpesek emlkezetkbe tartani amit hallanak, de az eszkbe jut, ha a kpet ltjk."20
Az irodalom s a hagyomny
A magyarsg hagyomnyban a npkltszet rizte meg a szerves kultra elemeit a legtisztbban. Npkltszetnk ugyanis egy hrom-rteg s ngy elembl ll hierarchit mutat, a fizikai vilg egysgt szemlltetve. A hierarchia fels, szellemi szintjt a npmese foglalja el. A npmese kitntetett szerepkrt szmos elem jelzi, ezek kzl a legfontosabbak a kvetkezk: a npmese hse mindig frfi, ami azt jelenti, hogy a mese a forrs. Szntai Lajos a magyar npmesvel kapcsolatosan az albbi megllaptsokat teszi: "A magyar npmese tulajdonsga, hogy teljes tisztasgban tkrzi az si tuds thagyomnyozott egyetemessgt. A mesnek, az egsz elvbl kvetkezen, nincs egyetlenegy rtelmezsi lehetsge. Brmilyen tetszleges irnybl megkzelthet - pl.: asztrolgia, alkmia, jga, smnizmus, npi kozmolgia -, minden esetben valsgos kpet ad a Lt termszetrl s az ember tudatban vgrehajtand szakrlis feladatrl. A mesei szimblumok ezrt jl rtelmezhetek a ltre utal archaikus jelrendszereken keresztl, amelyek segtsgvel sok esetben megllapthat, hogy a mesei jelkp milyen szerepet tlt be. (...)
A mesbl egy meditcis jelkprendszer bontakozik ki, s az az energia, amely a mesehst vezeti a cl elrsre, a kirlylny kiszabadtsra, vgl meghozza az eredmnyt, amely a szellemi gyakorlatok clja: a frfi... s a ni minsg egyestse. A jelkprendszer minden egyes tagja a meditcis szemllet trgya. A kzismert szimblumok, pl. a kacsalbon forg kastly, a tltos paripa, az aranyhaj kirlylny, vagy magnak a mesnek a helysznei, pl. a msvilgra vezet alagt, a Zld Kirly orszga, a gysszal bevont vros - mind megfeleli lehetnek egy szellemi trekvssel elrt llapotnak. (...) A mese vezrfonala (kzpt) ilyen rtelemben azt a szakrlis megismerst szimbolizlja, amely a tuds megvalstst a kt metafizikai snyelv (Jang-Jin, Frfi-N) sszevonsban ltja."22
A kzps szintet a npballada s a betyrballadk (hsnekek) foglaljk el, a frfi s ni princpium klnllsval. E kettben elssorban az ember lelkisge nyilvnul meg. Mivel a metafizikai hagyomny szerint a llek a kzvett a szellemi s fldi valsg kztt, a hsnek a szellemi szfra, a ballada a fldi vilg fel biztostja a kapcsolatot. A hsnekek (betyrballadk) fszereplje ugyanis mindig frfi, aki a bolyg-hetessg rvnyessgi krn bell a Napra (ld. mg naphroszok), a Napt szempontjbl a szellemi energit megjelent Nyilas-tulajdonsgokra, s ezen keresztl a Tejtrendszer letet generl kzpontjra is utal.
A npballada ni szereplje a Holdat, tulajdonsgaiban a Szz-sajtossgokat ill. a Szz-extragalaktikus halmazt kpviseli. A hierarchia als szintjn a npdal az sztnk (szerelem, prvlaszts stb.) vilgt, a htkznapok emberi esemnyeit jelenti meg. Npkltszetnk teht az "ami fent, ugyanaz, ami lent, ami bent, az ugyanaz, ami kint" (Hermsz Triszmegisztosz) elvnek megfelelen a kozmikus egszet tkrzi, kommunikcis rtelemben a jel s jelentse tkletesen fedi egymst.
Az irodalmi alkotsoknak a szerves mveltsgen bell a mtoszok, legendk, mesk jelentik a prhuzamait. A fent lert hrom+egy-es kpletezst a grg Dionszosz-jtkokban is fellelhetjk, ti. a meghal s felled termszetistensget az els hrom napon drma, az utols napon szatrjtk eladsval kszntttk. Felttelezheten a kzps szint jtszhatta a forrs szerept a drmai mfajok ltrejttben, mivel a lelkisg magban hordja a drmaisgot, tovbb, a balladk esetben az elad s a nz egymsra hatsa sem volt olyan elementris, mint a szellemisg vagy a testisg esetben. A kltszet forrsvidkt minden bizonyossggal a szellemi szfrban, a mese krnykn kell keresnnk. Ebbl kvetkezik, hogy a npdal rksgt a szatrjtk, ill. a vgjtk viszi tovbb.
Mg kt fontos megjegyzst kell tennnk az irodalmi alkotsokkal kapcsolatban, s ez a kvetkez. Elszr is, a kltszeti s a przai kpzeletnek is a legfbb alakt eleme a ritmus, ami sszekapcsolja ezeket a mfajokat a vizulis mvszetekkel s a zenvel is. Msodsorban, az irodalom anyaga a nyelv, illetve a sz. A kltszetben a sz hatsa attl fgg, hogy milyen krnyezetben ll. Ezt nevezzk a sz helyi rtknek, ami ugyanazt jelenti, mint a festszetben a valr. Ugyanaz a sz, ms-ms szveg-, hangulati s rzelmi krnyezetben mst s mst jelenthet szmunkra.
A klt mvszete ppen abban ll, hogy hogyan tallja meg a ltomsa szmra az egyetlen, az igazi szt. Az igazi sz megtallshoz intucira van szksge a kltnek, rnak, de a mvet olvasnak is. Mskppen szlva: az irodalmi mvek megrtshez, azok meglsn keresztl (a grgk ezt nevezik katarzis lmnynek) jutunk el, ehhez pedig aktivizlnunk kell a kollektv tudattalanunkban rztt archetipikus kpeket.
Turok Margit
|