42.Srkny
2005.10.29. 13:23
IDJRSDMON: SRKNY
llat alak dmonikus lny. Nem azonos a mese srknyval; kls jegyeiben is klnbztt tle: csak egy feje volt .risi gykszer alak, elnevezsei azonban inkbb a kgyval asszociljk. Alakvltozatait Erdsz Sndor tipizlta a srknyok kz sorolva a Beregben s Szabolcsban ismert (valsznleg a szabolcsi szlovk eredet lakossg hiedelmeibl szrmaz) zomok nev kgyt is, amely megtmadja az embereket, krt tesz az llatllomnyban; hiedelemmondk ismertek legyzsrl, elkergetsrl.
A tovbbi hrom srknyalak kzs jellemzje a vzzel val kapcsolat. A tarajos kgynak, szrnyas kgynak is nevezett srkny szrnyas, pikkelyes, hossz krm, lngot vagy szikrt fj kgy. ltalban pontosan meghatrozott szne volt, de ez igen klnbz lehetett: fehr, fekete, vrs, kk, tarka. Mocsarakban, vizes rteken, tavak kzelben tartzkodik. Ha barlangban, faodban l, akkor is van valamilyen kapcsolata a vzzel. Alakja a srknyl hs-mondkbl ismert: mocsrbl, tbl bjik el, az embereket rettegsben tartja, puszttja az llatokat, mg egy hs le nem gyzi. Nmelyik mondavarinsban htfej srknyknt jelenik meg. E mondk a srknyl Szent Gyrgy mondakrbe tartoznak, s a kzelmltban kevss voltak az l nphit rszei. A srknyl hs-mondk azonban a magyarsg mltjban minden trsadalmi rteg krben npszerek lehettek. Ezt az 1408-ban alakult Srknyos Trsasg, srknnyal kapcsolatos helynevek s a srkny-ikonogrfia egyarnt bizonytja .
Szrvnyos nphitadatok utalnak egy msik, szintn vzzel kapcsolatban lv, egybknt a fentitl eltr, fld alatt l srknyalakra, amely sokszor templom alatt tartzkodik, mretei risiak lehetnek. Ha elbjik, sszedl a templom, vagy rvz, fldrengs keletkezik. Az embereket, llatokat is puszttja.
A magyar nphit legismertebb srknyalakja a srknynak vagy srknykgynak nevezett, szintn mocsrral, vizes helyekkel, valamint az idjrssal: jgesvel, viharral kapcsolatos, risi gykszer lny. Klseje tbbnyire nem pontosan meghatrozott. Lehet vrs pikkelyes; lehet szrnya, srnye, olykor ngy lba is. Leghangslyozottabb testrsze a farka. Szorosan sszefondik a garaboncis alakjval, a garaboncis „htaslova”.
A garaboncisrl s srknyrl szl hiedelemmondk a srkny szletsre, megszerzsre s kzs utazsaikra vonatkoznak. A srkny halbl, kacsbl, rkbl, halbl vagy leggyakrabban kgybl – de mindenkppen vzillatbl – szletik, vagy a srkny fia, aki ht vig hordta vagy szoptatta. Rejtett helyen n fel: tban, gdrben, ktban, esetleg barlangban vagy faodban. Itt ht vagy tizenhrom vig kell tartzkodnia kgy alakjban; ez id alatt ember nem lthatja. hsgt, szomjsgt srknyk nyalogatsval csillaptja. Innen hvja el s kantrozza fel a garaboncis. Orkn, felhszakads, pusztt jges, rvz okozst tulajdontottk magnak a srknynak is: a tbl kikelve vihart tmaszt, vagy maga van a viharos szlben vagy felhben, rvzben. Az alzdul esfggnyt srknyfaroknak, a viharfelht srknynak neveztk. Magyarztk a vihart a srkny „leereszkedsvel” is. Fleg erdlyi s bukovinai hiedelmek szerint mintegy a vz krforgsval egytt vgez „krforgst” a srkny: a tbl, mocsrbl, folybl felemelkedik a felhbe, majd az esvel, felhszakadssal „leesik”. Gcseji s kalotaszegi mondk srknyok „gbeli” viaskodsri szlnak, amit a srknyok ftyl hangja vagy villmls ksr. A nyelvterlet szakkeleti rszn: Szabolcs-Szatmrban, Hajd-Biharban kincsrz szellem szerepe is volt a srknynak .
E srknyalak tbb nyelvszomszdunk hiedelmeiben a minkhez hasonl kapcsolatban van garaboncisszer idvarzslkkal, eredett mgis nllan, a garaboncis alakjtl fggetlenl kell keresnnk. risi kgyknt megjelen, vagy gykszer, esetleg szrnyas, az idjrsi jelensgekben felbukkan, vagy azokat okoz srknyokat Eurpa minden npe ismer; klnsen gazdag az anyag Kzp- s Dlkelet-Eurpban. Neve mindentt „kgy”, „gyk”, „freg”, vagy ezek sszettelei: dlszlv, keleti, szlv zmaj, zmej, a fent emltett szlovk zmok, a romn zmeu s vlva, vlva, nmet Lindwurm, Haselwurm s egyebek. Ez a srkny hozza a viharos szelet, jgverst, felhszakadst; vagy megjelensvel jelzi a vihar kzeli kitrst. Idjrs-srknyunk alaptulajdonsgai hasonlak, nhny rszletvons pedig a dlszlv s keleti szlv srknyok rzszellemvonsaival rokontja ket: ezek szerint a srknyok egy-egy vidk j idjrst s termst biztost urai. Bolgr-trk eredet srkny szavunk arra vall, hogy hasonl idjrsdmon-srkny a honfoglal magyarsg hiedelemvilgban is lehetett, mint ahogy Dlkelet-Eurpa, El-zsia nem indoeurpai npei is ismernek hasonl dmonokat. Ezek esetleges sajtos vonsai eltntek Dlkelet- s Kzp-Eurpa gazdag srknyhagyomnyainak rokon kzegben.
Az archaikus idjrsdmonoktl tbb-kevsb elklnl a keresztny srknyharc-legendk srknya: ez lehet tbbfej, nem kgyszer srkny is, amit sokszor eltr nven is neveztek (pldul nmet Drache a grg drakosbl). A kzpkori keresztny Eurpa srknyl hs-legendinak gykerei asszr–babiloni, hindu, irni mtoszok, amelyek a „viharisten kzdelme a felhdmonnal az esrt” si, Eurzsia nagy terletn ismeretes mitologma kifejezdsei, mint ezt Rheim Gza (1911) megllaptotta. Ez a srknyharc az irni dualizmus hatsra az „istensg, angyal, hs harca az alvilgi szrnnyel” formban terjedt el a hellenizmus korban, majd a keresztnysg els szzadaiban Eurpban is. Kiegszlt a grg–rmai srkny szzeket rabl vonsaival s zsid–keresztny, bibliai srknyokkal s srknylegyzkkel is; az szvetsg (zsais knyve, Jb knyve) srknykgyszer vzi- s szrazfldi lnyei mind a vzi, fld alatti, mind a repl szrnyas kgy vagy gykszer, tzet okd srknyok eurpai sszkphez hozjrultak. A srknyl hs alakjt gazdagtotta az Apokalipszis Mihly arkangyal ltal legyztt srknykgyja kr fzd hagyomny. A gyz keresztny szent lett: Szent Mihly, Szent Gyrgy, Szent Ills. A keleti egyhz legendi rgi szlv viharistenre utal mitologikus tredkeket is olvasztottak magukba; a nmet srknyharclegendknak is voltak pogny, germn gykereik
. E legendai srkny gazdag, sokszn vonsai nemcsak a fent emltett magyar srknymondkat, hanem a nphit vihardmon-srknynak alakjt is gazdagtottk (tzes, villml srknyok), mint ahogy szlv nyelvszomszdainknl is egybemosdik a ktfle srknyalak. Szintn Eurpa-szerte ismert – s antik, valamint zsid-keresztny, bibliai gykerekkel egyarnt rendelkezik – a vzidmonszer srkny, a vzben lak, rvizet okoz, tavak vizt sszekever, vizet kp lny. A kincsrz srknynak, srknykgynak kori keleti, grg s germn hagyomnyai egyarnt vannak.
A srknyhiedelmeket gazdagtotta a kzpkori egyhz azon nzete, hogy a vihart, jgest dmonok okozzk, illetve maga a Stn jelenik meg a viharban Mr az Apokalipszis – nemklnben a kzpkori egyhz – azonostotta a kgyknt is megjelen srknyt a Stnnal. A keresztny valls vihart hoz dmona termszetesen sok „pogny” vihardmonvonst rklhetett: az egyhz Stnjnak legfontosabb vonsai a hellenisztikus dmonhitben gykeredznek .
|