43.Tndr
2005.10.29. 13:25
TNDR, SZPASSZONY
A magyar nphit tndreit a Dl-Alfldn, Dunntlon, Erdly, Moldva, Bukovina terletn, valamint a Felfld sok helyn ismertk. A beljk vetett hit klnsen a dli s keleti terleteken volt igen intenzv, mint ezt az emberek kzti megjelenskrl, a velk val tallkozsokrl, csbtsaikrl feljegyzett lmnytrtnetek nagy szma is bizonytja. A mindenhol ismert tndr s szpasszony nv, a felfldi menyecske, az szakkeleti terletek kisasszonya, valamint a fehr asszony, cifra asszony elnevezsek is egy lnyegben azonos ni dmont jelentenek, csekly tji klnbsgekkel. F jellemvonsaikat Zentai Tnde sszefoglalta a szpasszony vonatkozsban , ezt egsztjk ki egyb neveket visel tndrek adataival. Eszerint fiatal, hossz haj, sokszor fehr ruhs, csbt szpsg nk, akik ltalban csoportosan jelennek meg. Csapataik tncolnak, nekelnek, frdenek; zeneszval replnek, olykor hintn, kocsin vagy lepedn szllnak a levegben, tncmulatsgokat, „ebdeket” tartanak. A frfiakat elcsbtjk, elragadjk, msokkal utat tvesztetnek, „elvezetik” ket. Sok monda szl az elragadott muzsikusokrl: az elvitt furulys, duds zeneksretet szolgltat a frl fra vagy a szlben tncol tndrcsapatoknak.
ltalban is gyakori megjelensi formjuk a szl, klnsen a forgszl, mskor madarak: vadliba, varj, hatty alakjt ltik. Betegsgeket hoznak az emberekre, a csecsemket „kicserlik”; a lovakat elviszik az istllbl jszakai mulatsgaikhoz. Sajtos megjelensi helyeik: elhagyott svny, hd, rok, keresztt, eresz alja, gdr, trgyadomb; mskor patak partja, t. Sok hiedelemmonda jelenti meg az jszaka frdz, vzben tapsol, nekl tndreket. Megjelensk ideje: jszaka, jfl vagy dl, tovbb Szent Gyrgy s pnksd napja. Egy jellemz baranyai szpasszonytrtnet:
„A krsztanym alighanem ltott. Nagyon szpek voltak, tiszta fehr ruhban szoktak neklni a krsztton jjel tiznegytl tiznkettig. Tiznegyen voltak. A Vrzsi-puszta fel vv meg a krsztti rossz utak voltak, mert ott jrtak szpasszonyok. Akit azok mgrontottak, arra mondtk, hogy a Szpasszonyok Tlba lptt” . Zentai Tnde a szpasszony-hiedelmek egy-egy kisebb tjhoz ktd sajtossgait is megllaptotta. A dli rban, eresz alatt, trgyadombon, elhagyott svnyen val megjelens inkbb dl-magyarorszgi sajtsg. Ugyancsak a Szeged krnyki s baranyai szpasszony jellemzi bizonyos kifejezsek: szpasszony tlja, szpaszszonyok kpkdse, szpasszony ktnye. Ezek tulajdonkppen a szpasszonynak tulajdontott betegsgek metaforikus kifejezsei: pldul a „szpasszonyok tljba lpett” a sebes lb ember. Ez a Dl-Alfldn a szpasszony-hiedelmektl fggetlenl is bizonyos brbetegsgek megnevezse lett.
A szpasszony okozta betegsgeket ltalban csak az kapja meg, aki a rjuk jellemz megjelensi helyeken s idpontokban megzavarja ket tncukban, vonulsukban, „ebdjkben”, vagy a forgszl sodrba kerl, amelyben k vonulnak. Bntetsl megbnul, megnmul, „elveszti az eszt”, sebes lesz a lba, flrehzdik a szja. Hasonl hiedelmek vonatkoznak a szpasszonyok otthagyott tnchelyeknt rtelmezett, krben letaposott fre: aki belelp, klnbz lbbntalmak rik. A tndrek teht csak a helyket-idejket megsrtket bntalmazzk. gy rtelmezhet az orszgosan elterjedt hiedelemmonda, amely azokrl szl, akik dlben vagy Szent Gyrgy napjn, pnksdkor elaludtak a dombon vagy a mezsgyn, rokban . Az arra vonul szpasszonyok kiszedik lbszrcsontjt, s az illet bna lesz addig az idpontig, amg a kvetkez Szent Gyrgy-napon, vagy kt ht mlva, ugyanabban az rban jra megjelen tndrek vissza nem helyezik csontjait. Az erdlyi s bukovinai szpasszony jellemvonsa, hogy jszaka behatol az istllkba s ott a lovak srnyt sszebogozza . Szrvnyosan sok egyb helyi sajtsg is ismert volt. Pldul az otthon egyedl hagyott gyereket megszoptattk a szpasszonyok, ennek kvetkeztben „zld ment a gyomrbl”; tilra lve vagy embereket megnyergelve is repltek (Gyimes).
A szpasszony – klnsen Erdlyben – helynevekben, termszeti jelensgek neveknt is elfordul, pldul: Szpasszony tja (Tejt), Szpasszony ktja, Szpasszony luka (barlang).
A szpasszony elleni vdekezs legltalnosabb mdja megjelensi helyeinek elkerlse volt. Bukovinban szoksos volt a veszlyes idszakokban az istllt vdeni a lovakat bntalmaz szpasszonytl: mkot szrtak az istll kr.
A szpasszony nevet Rheim Gza a boszorkny szt helyettest eufemisztikus kifejezsnek – teht voltakppen a boszorkny tabunevnek tartotta. A boszorkny hiedelemalakjnak valban sok hasonl vonsa van: embereket megront tevkenysge azonos lehet a szpasszonyval, klnsen ami a jellegzetes helyeken s idpontokban megnyilvnul rt hatst illeti. A boszorkny azonban ember, aki termszetfeletti kpessgei rvn akr szp tndr alakjt is ltheti a hiedelmek szerint, mg a tndr szp n alakjban megjelen dmon. A boszorkny s szpasszony elnevezsek keveredse, a boszorkny sok helyen elfordul szpasszony megnevezse annak a folyamatnak az eredmnye, melynek sorn a boszorkny klnbz – eredetileg tle fggetlen, nla archaikusabb – dmonikus alakok sajtsgait olvasztotta magba.
A magyar szpasszony s egyb neveken nevezett tndreink hiedelmei is sokszor mr egy tmeneti llapotot jeleznek: egy majdnem emberi boszorknny vlt dmonikus lnyre vallanak, aki eredeti tndrsajtsgaibl sokat elvesztett. Mr a szpasszony nv els magyar adata, a „pulcrae(!) mulieres” egy 1565-s kolozsvri boszorknyperben (Komromy 1910: 3) gyereket kicserl boszorknyra vonatkozik. A dmonikus tndr s az emberi boszorkny kzti tmenetet kpviselik a boszorknyok ltal trsasgukba, mulatsgukra elragadottak mr boszorknypereinkben is nagy szmban megjelen hiedelmei: egy 1715-s Bihar megyei per szerint pldul egy elragadott furulys hrom jjel jr „azon rdngs compagniaval” – egy fecskefszekben lve kellett spolnia a tncol boszorknyoknak . Az eredeti tndrsajtsgokat talljuk meg rgiesebb llapotukban a Balkn-flsziget dlszlv, romn, albn, grg tndreinl; tredkesebben a magyarsggal szomszdos nyugati s keleti szlv npek hiedelmeiben is. A magyar tndrhiedelmek dli s keleti kapcsolataira – lnyegben dlszlv s romn eredetre – minden, ket vizsgl kutat felfigyelt . A Balkn tndrei: a dlszlv vila s szamodiva, szamovila, az albn, romn zin, zna (legltalnosabb romn tabunevkn fele), a grg nereida mai vonsai sokfel gaz gykerekre vallanak.
Ezek a tndrek rszint termszeti szellemek; tncol csapataik antik vzi, erdei s hegyi nimfk vonsait s szlv vzinimfa-hiedelmek nyomait rzik. Emellett az emberek kzt idszakosan megjelen halottak s vihardmonok, szlben megjelen lelkek archaikus vonsait is viselik: a Kelet-Balknon elssorban a hsvt s pnksd kzti, pravoszlv halottak hetben jnnek az emberek kz. Tncol csapataik nemcsak betegsgeket, hanem termkenysget is hoznak az embereknek; sokszor a falu termkenysgbiztost rzszellemei, „istenni” is. E vonsaik egy rsze Diana s Hekat kultuszban gykeredzik, de alakjukban kis-zsiai Magna Mater-szer istennk, valamint Dionysos kultusznak nyomai, tovbb grg-rmai s szlv sorsasszonyok vonsai is szmottevk. Kultuszuk is fennmaradt; a tndrek „megidzsvel”, ldozatok bemutatsval gygyt varzslk transzban „elragadtatva” a tndrek „tlvilgn” avatdnak be, s rendszeres „llekutazsokkal” tartanak fenn kapcsolatot a tndrekkel. A tndrek megjelensi idejben ritulis trsasgok mkdnek: a ruszlia, ljelje, cluari.
Ezek tagjai rszint a tndrek megjelenti, rszint a tabusrtket sjt „tndrbetegsgek” gygyti. A trsasgok rtusaiban kzponti szerepe van a zens-tncos eksztzisnak. A llek „elragadsa” a tndrek tlvilgra, rszvtel a „mennyei” tndrmulatsgokon – mint hiedelem, illetve hiedelemmonda is ltalnosan elterjedt a Balknon. E gazdag hagyomny a magyar nphitben rszint a tndrek, rszint a boszorkny alakjhoz kapcsoldik. Nlunk a tndrek kevsb sokszn lnyek: termkenysghoz s rzszellem-vonsaiknak, kultuszuknak nincs nyoma. Ezek a vonsok gazdagtottk azonban a boszorkny hiedelemalakjt: a tncol tndrcsapatok, a „tlvilgi” tndrmulatsgok, az „elragadottak” hiedelmeinek, a ritulis trsasgok gyakorlatnak sok motvuma boszorknytrsasgknt, boszorknymulatsgknt ismert a magyar nphitben .
|