11.Egyiptom
2005.12.12. 19:29
Egy fiatal magyar, aki egybknt nem rgsz, hanem egyiptolgus, Vrs Gyõzõ nvre hallgat - Kkossy-tantvny - engedlyt kapott az egyiptomi kormnytl, hogy a Kirlyok Vlgyben feltr munkt vgezzen az gynevezett Thot-hegyen. Ezt a munkt 1995 õsztõl 1997 tavaszig el is vgeztk. Montuhotep fra 4000 ves tglatemplomt trtk fel, termszetesen csapatmunkban, ahol a rgsz Pudleiner Rezsõ s a csapat tbbi tagja is jelentõs szerepet kapott. A kutats vezetõje az elvgzett munkrl 1997 õszn az Egyptien Archeology cmû londoni szaklapban szmolt be.
Az elmlt v janurjban azonban valami rendkvli trtnt Thbban. Vrs Gyõzõ kivl szakmai rzkkel szrevette, hogy a Thot-hegy tulajdonkppen egy termszetes piramis s kikvetkeztette, hogy abban (az eddigi gyakorlat szerint) frasrnak is kellene lennie. Hamarosan meg is tallta a bejratot egy 35 mter magas sziklafalon. Amikor oda feljutottak lthattk, tapasztaltk, hogy hatalmas fld alatti termek vannak bell, egy hatalmas, teljesen kifosztott szarkofggal. A rablk a sziklasrt mr rgen kisprtk, gy rtkes objektumokat s szoksos egyiptolgiai leleteket ott nem talltak. Tekintettel azonban arra, hogy Vrs Gyõzõ engedlye nem erre a terletre szlt, szervezett s feltr kutatst itt nem vgezhetett, knytelen volt azzal megelgedni, hogy bejrtk s lefnykpeztk a termeket. Az egyik helyisgben nagy rmkre egy Kopt-szentlyt fedeztek fel, a falon egy ember nagysg Pantokrtor-kppel, melyet a fiatal tuds idõkzben megjelent Templom Thba koronjn cmû knyvben sznes kppel be is mutatott.
A fiatal magyar a fenti cmen rt knyvben beszmolt a kinti munkrl, Montuhotep Szenhkr templomrl s a sziklasrrl, melyrõl felttelezhetõ, hogy a templomtulajdonos fra srja lehetett. Ugyanakkor beszmolt a Pantokrtor-kprõl, mellyel kapcsolatban - igen helyesen - sszefggst ltott Boldog zsb fehrcsuhs pilisi plosaival.
Eddig a tnyek, s a velk kapcsolatos hrek megmozgattk az orszg kzvlemnyt, amely az elmlt vekben egyre kihezettebben fordul az õsi mltunk s õstrtnelmnk fel. Megmozgattk azonban a politikt is, hiszen Orbn Viktor fogadta a fiatal tudst, s meggrte az j kormny tmogatst tevkenysge folytatsra. Megmozdult a hazai mdia is s rmmel mutatta be - szoksos, br lelkendezõ s szenzcit tlal felvezetsben a valban jelentõs munka eredmnyeit. Ezek kvetkeztben Vrs Gyõzõ sztr lett, magyarul: a nemzet szrevette, hogy van kznk az egyiptolgihoz s Egyiptomhoz, sõt rmmel vette tudomsul, hogy az ttrst a fiatalok vittk vgbe.
s vgl megmozdult a szakma is, amelynek mindez nagyon nem tetszett. Megszlaltak a szakmai nagyok, akik addig szre sem vettk Vrs Gyõzõ munkjt, s mg az akadmiai sajttjkoztatra sem figyeltek oda. A fiatal csapat nagy sikere miatt azonban azonnal reaglni kellett, s az eddig semleges nagyok egyszerre csak gyval kezdtek tzelni a fiatal tudsra.
Szemre hnytk, hogy kirlysr felfedezsrõl beszl, holott nincsenek bizonytkai. Szemre hnytk, hogy - komoly eredmny nlkl - hatalmas felhajtst csinlt maga krl. Tovbb azt, hogy kisajttotta magnak a fentebb mg nem ltezõnek minõstett eredmnyeket, s munkatrsait, nevezetesen Pudleiner Rezsõ rgszt kirekesztette a sikerbõl.
Maga a szakma nagyfõnke, Szab Mikls professzor, az Akadmia rgszeti bizottsgnak vezetõje is nyilatkozott. Kzlte a lelkendezõ trsadalommal, hogy az a bizonyos Vrs Gyõzõ nevû magyar egy uzurptor, azaz bitorl. De egybknt sem rgsz - ilyen vgzettsge nincs -, hanem csak egy meztlbas egyiptolgus. Ennek a hivatalos szakvlemnynek az alapjn a nagyrdemû kznsg most mr hiteles forrsbl is megtudhatta, hogy Vrs Gyõzõ tulajdonkppen nem ms, mint egy szlhmos, aki kirlysr-feltallnak adja ki magt, pedig legjobb essben is csak mzlista, amgy pedig tiszteletlen kezdõnek tekinthetõ.
Nyilatkozott Kkosy professzor is, aki szakmailag megalapozatlannak s etiktlannak minõstett a Vrs Gyõzõ-i hencegst. Ez a vlemny meglepõ, mivel Vrs Gyõzõ knyvnek ppen õ volt a lektora. Ha Kkosy prof. r eredmnytelennek s fennhjznak tallta a Templom Thba koronjn cmû knyvet, akkor bõven lett volna ideje s mdja ktelyeit elõszr a tantvnynak, majd a nyilvnossgnak is elmondani. Ugyanez a vlemnyem egybknt Pudleiner Rezsõ rgszrõl is, aki a csapat msodik embere volt, s minden lehetõsge meglett volna, hogy szakmai vonalon leleplezze a hamistsokat.
Ez a felismers rdekes mdon csak akkor rett publiklsra alkalmas szakvlemnny, amikor egy lthatatlan karmester beintett, s a szakma, valamint a liberlis mdia "felfedezte", hogy slyos professzionlis s etikai hibk, sõt mulasztsok terhelik Vrs Gyõzõt.
Ha egy verbre a szakma gyval kezd lõdzni, annak fontos oknak kell lennie. Az okok tbbnyire hromflk lehetnek: emberi, szakmai s politikai okok. gy tlem meg, hogy jelen esetben a szakmai s emberi okok sszevgnak, ezt szakmai fltkenysgnek nevezik. Honnan veszi magnak a btorsgot egy szakmai senki (Szab prof. szerint bitorl), hogy rgszeti diploma nlkl, alig 25 vesen megtalljon egy kirlysrnak is valsznûsthetõ frasrt. Azt ugyanis utoljra egy Karol Michailovszky nevû lengyel kutat tallt, 1964-ben. ( III. Thutmosis fra halotti templomt.) Castiglione Lszl(1964), Kkosy Lszl (1983) s az gynevezett Ramesszida-program ta senki sem rt el Egyiptomban szmottevõ eredmnyt. A szakma rzkenysge s fltkenysge teht alapvetõen rthetõ.
De a felfedezs ta mr msfl esztendõ telt el. Vajon mirt nem tudott rla a szakma? Netn senkit sem rdekeltek az ott trtntek? Ugyanis az elmlt vekben elg sokan jrtak nluk.
gy tûnt, hogy mindent ismernek, hisz a szakma, a mdia s kzleti szemlyisgek sorra ltogattk a Vrs-team-et, de eddig senkinek sem szakmai, sem emberi ellenvetse nem volt velk szemben. A szakma felhborodsa teht indokolatlannak ltszik, arrl nem is beszlve, hogy nevetsges az a felttelezs, miszerint Vrs Gyõzõ reklmkampnyt szervezett volna maga krl. Netn a magas kutati fizetsbõl? Aztn ppen itt, Magyarorszgon, ahol a mdia a liberlisok zsebben van, akik zsigerbõl utastanak vissza mindent, ami magyarnak tûnik?
Nem, a mdia logikusan viselkedett, mert a szenzci - amit rszben õk maguk keltettek - a lapok rdeke. De taln a kormnyvlts s az Orbni gesztus is belejtszott ebbe, gy nincs benne semmi rendkvli. Ami viszont nagyon is elgondolkoztat: az a hirtelen ssztûz, amit a jelenleg klfldn lvõ ifj tudsra zdtottak, ahelyett hogy elõbb egy hazai szakmai frumon vitattk volna meg, hogy trtnt-e szakszerûtlensg vagy ppen bitorls, hisz ez mr slyos vd, amit bizonytani kellene.
Az a vlemnyem, hogy itt msrl, sokkal tbbrõl van sz. Egy ltszlag vletlen dologrl, a Pantokrtor-kprõl, melyet Vrs Gyõzõ bemutatott, s amellyel kapcsolatban az is kiderl, hogy megtallsi helye valsznûleg egy proto-keresztny templom, mely mintegy 1600 ves lehet, gy a benne lvõ feliratok s kpek is ebbõl a korbl valk. Kiderlt kzben az is, hogy ezek a ma koptnak mondott keresztnyeket akkor anakortknak neveztk, akik - szmtalan vlemny szerint - az eredeti Krisztus-hit kvetõi voltak. Ezeknek a vezetõje volt (lltlag) az a thbai Szent Pl, aki az ottani fehr-szerzetesek rendjt megalaptotta. Aligha vletlen viszont az, hogy a fehr csuhs magyar Plos rend megalaptja, Boldog zsb ppen rla nevezte el a magyar plos (pilisi) rendet.
Az egyiptomi fehr szerzetesrend is plos rend volt, csak ht ott õket Blosnak (Plosnak), vagy Pilisi-nek (Philistin-nek) neveztk. s ne feledjk, hogy rpd fõvrosa a Pilisben volt, valamint azt sem, hogy rpd papsga s szolglattevõ udvari trzse a Pilisiek (a Plos-Blosok) voltak. Ezt bizonytja az a trtnelmi tny, hogy a kicsinyke Pilis megye volt az orszg elsõ megyje, mg csak a keresztny valls fel nem oszlatta, s a fõvrost el nem vittk errõl a tjrl.
Az egyiptomi anakortkat msknt manicheusoknak neveztk. Õk ugyanis a Mani-kus vallsnak, az egyistenhitnek a kpviselõi voltak, akik az Apa-Anya-Fi hromszentsgt hirdettk. Tagadtk viszont a rmai zsid-keresztny egyhz paulinus tanait s az õsi napisteni erklcsket vallottk. ppen ezrt eretneknek minõsltek, akiket a katolikus egyhz V. szzadi gyõzelme utn zsia- s Eurpa-szerte ldztek s gyilkoltak. Ez volt az oka annak, hogy Egyiptomban is a fld al knyszerltek. (Ne feledjk, hogy ez idõ tjt gettek fel az õsi knyvtrakat, gy az alexandriait is, hogy megsemmistsk az õsi napisteni vallsi iratokat, s a Krisztus tevkenysgvel kapcsolatos egyiptomi s arameus okmnyokat.)
Tulajdonkppen itt jutottunk el a lnyeghez. A felttelezhetõ kirlysr egyik termben volt ezeknek az elsõ Krisztus-hitûeknek az egyik temploma. Ebben a templomban szerepel egy rendkvl fontos jelkp, a Pantokrtor-kp, ami tulajdonkppen Krisztus-Istent jelenti meg, nevezetesen a partus-avar keleti ornamentikval. Ennek a thbai Pantoktornak azonban van egy nagy baja: azonos a magyar korona felsõ Isten-Pantokrtorval. Mindketten egy dszes trnuson lnek, egyazon kultikus pzban. Jobb kezket parthus mdra dvzlsre emelik, bal kezkkel a Knyvet (a Trvnytblt) tartjk. Fejk krl glria lthat, melynek egyarnt hrom belsõ sugrnyalbja van.
Az istenalaktl jobbra s balra a Napnak s a Holdnak az brja van, ami az Õstrnek, a Csillagrendszernek az uralmt jelenti. (A magyar korona Krisztus-Pantokrtornak a glrijban csak kt sugrnyalb van, s ms a feliratos bra. Mindezek szinte ksrteties pontossggal egyeznek meg egy lltlag 600 ves intervallum ellenre.) A thbai Pantokrtort ugyanakkor egy krlnc veszi krbe s a fõalak alatt kt egyenlõ kar kereszt lthat.
Ez az egyiptomi Pantokrtor risi felfedezs. Ennek lte nemcsak azt jelenti, hogy a keresztnysg elsõ 400 ve msknt alakult, mint azt ma tantjk, hanem az gynevezett proto-keresztny vallsok szerepnek trtkelse is szksgess vlik. A thbai Pantokrtor semmikppen sem "keresztny" Pantokrtor. Sokkal inkbb "krsteni", vagyis Kr-isteni Atya, a Nap s Hold fõistene a neve. (A keresztny sz akkor nem ltezett, illetve nem is ltezhetett, mert a keresztnysg nem a kereszttõl kapta a nevt, hiszen ez csak a 400-as vekben jelent meg mint jelkp. A Kriszt-nek vagy Christ-nek nevezett Krisztus Kr-istent jelent, akrcsak a Christien-nek, Kristian-nak rt nevek, melyek az õsi magyar nyelven Kr-istent jelentenek.)
Ez az aligha vitathatan 1600 ves Pantokrtor van jelen a magyar koronn, melyet ma ppai koronnak tantanak, s a korrl ppen napjainkban folyik les vita. Csomor Lajos s Pap Gbor ugyanis egysges avar koronrl beszlnek, ami azt jelenti, hogy rpd elõtti korban kszlt, teht minimlisan is a VIII. szzadban, de inkbb elõtte. A hivatalos s akadmikus tudomny ezt ktsgbe vonja, s azt bizonygatja, hogy a korona maximum az 1200-as vekben kszlhetett. Sõt azt is sugalljk, hogy a mai formjt II.Jzsef korban hamistottk ssze, amiben lehet igazsg, ami a hamistsokat illeti.
A Vrs Gyõzõ-i "vilgbotrny" azonban sszednti ezeket a magyarellenes hamistsokat s torztsokat. Meg kell ugyanis vlaszolni az alapkrdst: mit keres egy anakorta-manicheus Atyaisten-Pantokrtor (nem Jzus az, mert a nap s hold a fõistent jelenti) a magyar koronn, vagy ha fordtva teszem fel a krdst: Mi kze van az avar-hun-magyar koronnak Egyiptomhoz?
A vlasz erre a msodik krdsre is nagyon kellemetlen, mert azt kell mondani, hogy: sok.
Badiny Js Ferenc s msok is arrl beszlnek, hogy a Krpt-medencben mheknek nevezett np lt valaha. Badiny Js Ferenc prof. ezt a mah-gar nvvel indokolja. Az egyiptomi frak s istenek mzeskas alak koront viseltek, melyet ktoldalt mhszrnyak vesznek krl, s belõle egy kunkor, a mh cspja emelkedett ki.
Mindennek felvetse azonban pontosan gy tilos, mint a sumr-magyar kapcsolatok ltezse, s a rla val beszlgets is, akadmikus krkben. Az egyiptomi kapcsolat felvetse pedig mr ennl is nagyobb bûn. Vrs Gyõzõ a sz szoros rtelmben a mhkasba nylt, mert az õsegyiptomi igazsg egy szelett tette le a kzvlemny asztalra.
|