61.Tabula Smaragdina
2006.01.11. 17:15
A Tabula Smaragdina latin nyelven maradt fenn. Egyesek szerint grg szvege is volt, de elveszett. Msok szerint a Tabula Smaragdint eredetileg is latinul fogalmaztk. Ennek a feltevsnek a szvegben lev grg szavak ellentmondanak. A Tabula Smaragdina tizenhrom mondat. (Lsd cikknk vgn.) Szerzje a szveg szerint Hermsz Triszmegisztosz (hromszor legnagyobb Hermsz). Hermsz nevt a gnosztikus s alexandriai iratok jl ismerik.
Ki volt Thot? A legvalsznbb hipotzis, hogy egyiptomi szrmazs ember volt, br a nv nem szemlynv, hanem gynevezett beavatsi fokozat. Lehet, hogy Toth volt, Toth pedig az egyiptomi levitk magas kasztja, mint Irnban a Zarathusztra, vagy Indiban a risi. Ma gy mondannk, hogy mester volt. Kora bizonytalan. Vannak, akik keletkezst az znvz utn az els generci idejre teszik, de nem tudni, hogy Kr. e. 8000-ben, vagy Kr. e. 12000-ben trtnt znvzre gondolnak-e. Hermsz Triszmegisztosz tekintlye igen nagy volt. Felle mg az egyhzatyk is klns tisztelettel beszlnek.
A Hermetikus hagyomny Az alexandriai korbl Hermsz Triszmegisztosz neve alatt egsz sereg, fknt dialogizlt rtekezs maradt fenn. A gyjtemny ltalban a Corpus Hermeticum neve alatt ismeretes. Ezek az rtekezsek - ha tredkesek is - vilgosan jelzik, hogy valamely beavats oktat mvei. Tlnyom rszk inkbb ksei gnosztikus iratnak ltszik, knnyen felttelezhet, hogy itt nem magrl Hermsz szemlyes tantsrl, inkbb a hermetikus hagyomnyba val beavatsrl van sz.
A magas nyelvezet A Corpus Hermeticumban csak nhny m van, amely a konvencionlis katekizmus stlusnl magasabb nyelvet hasznl, s e mvek gondolatainak folyamatos jelenlte klnbz szerzknl gyszlvn a mai napig kvethet. Ezek az rtekezsek, fknt a negyedik (az gynevezett szent beszd) s a tizenhatodik (Ammonhoz), a tbbitl mr tmrsgknl fogva is klnbznek, sok tekintetben a gnziszt, az orfikt, a Kabalt s az egyiptomi hagyomnyt ktik ssze, ma mr meg nem llapthat mdon szintetikusan, vagy mindssze szinkretikusan.
Gondolataik az egyhzatyk mveit is t- meg thatjk, Origenszt s Alexandriai Kelement ppen gy, mint Nizzai s Nazzinzi Gergelyt, s Dionszosz AeripagittKsbb e gondolatok az alkmin kvl a kzpkori misztikusoknl lnek tovbb. Bhme, Saint-Martin, Oetinger, Sceus, gondolatvilga egsz Szolojevig, s Bulgakovig a legknnyebben innen rthet.
Az Alkmia eredete: Vajon arab, vagy grg? A hermetikus mvek a hellenisztikus Alexandribl kelet fel is elterjedtek, s Eurpba bizonyos megfogalmazsok az araboktl kerltek t. Vannak, akik az egsz alkmit arab eredetnek mondjk. Ez a feltevs ilyen mereven egszen biztosan hamis. A hermetika olyan hagyomny, amelyen amg a kzpkorban Eurpba kerlt, sok iskola dolgozott. Abban az alakjban pldul, ahogy Paracelsusnl, vagy Bhmnlfelmerl, az eredeti egyiptomi s ksbbi grg orfikus, pthagoreus s kabalista s arab elemeket megklnbztetni mr teljesen lehetetlen. Olyan formjban pedig, ahogy Saint-Martin utn jelenik meg, az egsz skori hagyomnynak csaknem tudatos egyestsi ksrlete.
A Tabula Smaragdina mondanivalja Ha az ember az Egy varzslatnak mvelett vgre akarja hajtani, mvelethez az, ami lent van s ami fent van, egymsnak megfelel. Mert ahogy minden dolog az Egy gondolatbl szrmazik, gy a termszetben is - tvitellel ugyan, de - minden az Egybl keletkezett.
Hogyan szrmazott s hogyan keletkezett? Nemzje a Nap. Anyja a Hold. Mhben a Leveg hordozta s a Fld tpllta. Mert (a thleszma) az egsz vilg nemzje. Ereje a legmagasabb fokra akkor lp, ha a fldre r s onnan visszafordul. Ez pedig a mvelet terija, mondjuk, ez volt az ismeretelmlet. Most kvetkezik a gyakorlati tbaigazts.
Mit kell tenni? A tzeset a fldtl s a knnyt a nehztl el kell vlasztani. Az elvlasztsban a tuds ppen olyan fontos, mint a szenvedly. Megklnbztetni s megklnbztetni. Ez a legfontosabb. E mvelet kzepette (a thleszma) flemelkedik, aztn leszll, hogy a fels s az als erket is magba szvja. Ilyen mdon az ember a dolgok fltt lev hatalmat elnyeri. A sttsg pedig eloszlik. Az ember oly hatalom birtokba jut, amely a lgnemt is megfoghatv s legyzhetv teszi, a nehz anyagot pedig thatja. A vilgot ilyen mdon teremtettk s ez az tvitel mdja is. Mindez tulajdonkppen nem egyb, mint a Nap mvelete.
A Nap mvelete Paracelsus a Tabula Smaragdinhoz azt a megjegyzst fzi, hogy a tizenhrom mondat az az univerzlis recept, amely szerint a dolgok termszetes, vagy tkletes llapotukba helyezhetk. Klnbsg a fldi, svnyi, nvnyi, llati, lelki, szellemi krk kztt nincs, mindegyikre egyarnt alkalmazhat. ... Amit teht a Tabula Smaragdina tant, az a bels chemia analitikus mdszere. Egyfajta beavats, amely szerint az ember a dolgokat, de elssorban nmagt, mint Paracelsus mondja, a tkletessg llapotba helyezheti. Olyan transzmutci (tvltozs), amely minden ltezre alkalmazhat. ...
A Tabula Smaragdina azt mondja, hogy ugyanazt a sugrz, letfakaszt meleg vilgossgot, amellyel a Nap a termszetet elrasztja, az ember nmagban megvalsthatja s azt a sugrzst letnek tartalmv teheti. De ugyanezzel a sugrzssal a dolgokat is thathatja. Ez a mvelet az, amit ksbb alkminak neveztek el. Aranycsinlsnak azrt mondjk, mert az arany a Napnak megfelel fm s amikor az ember nmagt fnnyel s meleggel itatja t, nmagt Napp, vagyis aranny vltoztatja.
A Tabula Smaragdina:
- Verum, sine mendatio, certum et verissimum - val, hazugsg nlkl, biztos s igaz.
- Quod est inferius, est sicut quod est superius, et quod est superius est sicut quod est inferius ad perpetranda miracula rei unius - ami lent van, az megfelel annak, ami fent van, s ami fent van, az megfelel annak, ami lent van, hogy az egyetlen varzslatnak mvelett vgrehajtsd.
- Et sicut omnes res fuerunt ab uno, meditatione unius: sic omnes res natae fuerunt ab hac una re, adaptatione - ahogy minden dolog az egybl szrmazik, az egyetlen gondolatbl, a termszetben minden dolog tvitellel az egybl keletkezett.
- Pater eius est Sol, mater eius Luna, portavit illud ventus in ventre suo, nutrix eius terra est - atyja a Nap, anyja a Hold, a Szl hordozta mhben, a Fld tpllta.
- Pater omnis thelesmi totius mundi est hic - a thleszma, az egsz vilg nemzje.
- Vis eius integra est, si versa fuerit in terram - ereje tkletes, ha a fldbe visszafordul.
- Separabis terram ab igne, subtile a spisso, suaviter, cum magno ingenio - vlaszd el a Tzet a Fldtl, a knnyt a nehztl, tudssal, szenvedllyel.
- Ascendit a terra in coelum, iterumque descendit in terram et recipit vim superiorum et inferiorum. Sic habebis gloriam totius mundi. Ideo fugiat a te omnis obscuritas - a fldrl az gbe emelkedik, aztn ismt a fldre leszll, a fels s az als erket magba szvja. Az uralmat az egsz vilg fltt gy nyered el. E perctl fogva elled minden sttsg kitr.
- Hic est totius fortitudinis fortitudo fortis. Quia vincit omnem rem subtilem, omnemque solidam penetrabit - minden erben ez az er ereje, mert a finomat s a nehezet thatja.
- Sic mundus creatus est - a vilgot gy teremtettk.
- Hinc adaptationes erunt mirabiles, quarum modus est hic - ez az tvitel varzslata, s ennek ez a mdja.
- Itaque vocatus sum Hermes Trismegistos, habens tres partes philosophiae totius mundi - ezrt hvnak Hermsz Triszmegisztosznak, mert a vilgegyetem tudsnak mindhrom rsze az enym.
Completum est quod dixi de operatio solis - amit a Nap mveleteirl mondtam, befejeztem.
Hermsz Triszmegisztosz: 48 alapelv sszefoglalsa
1. Minden test mozgatott; csak az anyagtalan mozdulatlan. 2. Minden test talakul, de nem mind oszlik fel. 3. Minden llny ltrejtt; de nem mind haland ( ahogy nem is mind halhatatlan ) 4. Ami bomlkony megsznhet; ami felbomolhatatlan, (az vltozhatatlan; ami vltozhatatlan),az rk. 5. Ami folyamatosan keletkezik, az folyamatosan pusztul, de ami csak egyszer szletett, nem bomlik fel s nem alakul t semmi mss. 6. Elszr Isten, msodszor Kozmosz s harmadszor az Ember. 7. A Kozmosz az Emberrt s az Ember az Istenrt. 8. A llek rz rsze haland; rtelmi rsze halhatatlan. 9. Ami csak ltezik, vltozsnak kitett; ( de nem minden ltez szntethet meg). (minden lt ketts; egy lt sem lland) 10. Minden lt felruhzhat mozgssal; egyedl a nemlt mozdthatatlan. 11. Nem minden dolgot mozgat (kelti letre) llek, de ami mozog, azt a llek mozgatja (kelti letre). 12. Minden ami rz, passzvan sztnztt (s tmeneti); egyedl az rtelem mentes a passzv befolystl. 13. Minden, ami szenved, lvezethez is jut (lvn haland); minden ami lvezethez jut, szenvedni fog. 14. Nem minden test betegszik meg; de minden megbetegedett test bomlkony. 15. Istenben rtelem van, az rtelemben indtok. 16. Semmi vals nincs a megtesteslben; semmi hamis az anyagtalanban. 17. Minden ami ltrejtt, vltozsnak kitett; de nem minden ltrejtt szntethet meg. 18. Semmi j sincs a fldn; ahogy semmi gonosz a mennyben. 19. Isten j; az ember rossz. 20. A j az akarat folytn tmad; a gonosz az akarat ellenre. 21. Az Istenek azon dolgokat vlasztottk, melyek jk; az emberek a rosszakat, mert azokat hittk jnak. 22. A trvnynek val engedelmessg egyetrts Istennel; a trvnytelensg harc ellene. 23. Isten trvnye az erny; az ember trvnye az erklcstelensg. 24. A kozmosz szmra az id krkrs mozgs; az ember szmra az id pusztuls. 25. A mennyben minden vltozhatatlan; a fldn semmi sem lland. 26. A mennyben gy nincs megktttsg; a fldn nincs szabadsg. 27. Semmi sem ismeretlen a mennyben, a fldn semmi sem tudott. 28. A mennyei nem lp rintkezsbe a fldivel, de a fldi rintkezik a mennyeivel. 29. Minden feddhetetlen a mennyben; a fldn semmi sincs hiba nlkl. 30. A halhatatlan nincs passzv befolysnak ( zavar szenvedlyeknek) kitve; csupn a haland az, mely passzvan sztnztt ( szenvedlyektl zavart ) 31. Ami nemzett nem mindig haland; de ami haland, az mindig olyasmi, ami nemzett. 32. A bomland testnek kt ltezsi szakasza van; a fogantatstl a szletsig ( nvekeds ) s a szletstl a hallig ( cskkens ); az rk valsgnak ellenben egy idszaka van, az egysgben-lt. 33. A bomlkony testek nnek s cskkenek; az rkkvalk nem nvekszenek, ahogy nem is cskkennek. 34. A bomlkony dolgok ellentteikk alakulnak t ( tovbb oszthatatlan elemekk);az rkkvalk vagy nmagukba, vagy a hasonlba. 35. A szlets a pusztuls kezdete; a pusztuls a szlets. 36. Ami vgzdik az kezddik; ami kezddik, annak egyszer vge is lesz. 37. A ltezk kzl egyesek testek, msok formk vagy erk. A forma s az er anyagtalan, de testben van. 38. A halhatatlan semmit sem fogad be a halandbl, de a haland befogad a halhatatlanbl. 39. A haland nem vesz fel halhatatlan testet, de a halhatatlan felveszi a haland testet. 40. Az erk nem felfel, hanem lefel mkdnek. 41. Ami a fldn van nem vlik hasznra a mennyblinek, de minden ami a mennyben van, hasznl a fldinek. 42. A menny az si elem; a fld a legutols elemek kztt. 43. A Gondvisels Isten rendelkezse; a Szksgszersg a Gondvisels eszkze. 44. A vletlenszersg rendszertelen mozgs; a kpessg er, mely rendezetten hat. 45. Mi ms Isten, mint vltoztathatatlan J? s mi az ember, ha nem vltozkony rossz? 46. A fld okszertlen, a menny sszer. 47. A menny halhatatlan ltet hordoz, a fld megszn testeket. 48. A mennyei dolgok az gi erk ( Gondvisels ) hatsa alatt llnak; a fldi dolgok a ( Szksgszersgnek ) alvettetek.
"Tekint egy gyermek lelkre, fiam, egy llekre, mely mg nem azonosult forrstl val klnvlsval; mert teste mg kicsi, s nem nvekedett teljes terjedelmv. Mily gynyr is egszben egy ilyen llek, mint ez! Mg nem szennyezik testi szenvedlyek; s alig vlt el a Kozmosz lelktl. Amikor viszont a testnek terjedelme megntt, s lehzta mr a lelket anyagi tmegbe, mindez a felejtst idzi el; s gy a llek elvlik a szptl s a Jtl, s mr nem rszesedik tbb bellk; st eme felejtssel a llek romlott vlik. Mikor azonban az emberek feladjk a testet, a folyamat megfordul. A llek felemelkedik a sajt helyre, s elvlik az letertl; s az rtelem is elvlik a llektl. gy az rtelem, mely a termszetben isteni, megszabadul burkaitl; s maghoz vve a tztestet, keresztlvndorol a tr egszn, htrahagyva a lelket, hogy megtlhessk, s elnyerje bntetst rdemeinek megfelelen"
( Hermsz Triszmegisztosz )
|