67.Karma
2006.02.10. 11:37
Minden kort jellemz mdon meghatrozza a szelleme, A korok szellemt pedig, brmily rdekes, mindig visszatekintve, idegen szval retrospektv mdon hatrozzuk meg. s valban megszabadultnak vagy felbredettnek mondhatja magt az az ember, aki szellemt kiszabadtotta az id ltszlagos fogsgbl, s az idtlen tvlatokbl szemllve megltja sajt kort s annak uralkod szellemt.
mi korunk szellemt sokan a "mennyisg" fogalmban s annak mindent that uralmban definiljk. s valban: a teljesen eluralkod mennyisgi szemllet mg a legjobb indu-lat szellemi keresket is igen gyakran tvtra vezeti, sokszor ltszlag hasztalan s flslegesnek tn kerlutakra knyszertve ket, rtkes letidt pazarolva ezzel. gy tnik, hogy a kikerlhetetlen mennyisgi szemllet vgzete nem keri el a szellemi tantsokat sem, gy ezek esszencilis fogalmai, mlyebb rtegei elvesznek a szles kznsg szmra, hogy helyet adjanak a vulgrezoterikus rtelmezseknek, amelyek gyakran teljesen helytelen s felletes mdon rintik egyes tanok lnyegt.
Ezzel egytt ez a valjban felletesnek mondhat exoterikus megkzelts teszi lehetv, hogy renesznszt lhesse a valdi rtelemben vett ezoterizmus, ami mindig is a kevesek blcsessge volt.
EZOTERIKUS FIZETESZKZ
gy tnik, hogy korszellemnkhz hen, sorsszern maga a sors fogalma Is ldozatul esett ennek a felletes megismersnek, csak hogy tadja helyt egy mg kevsb megrtett kzkinccs tett keleti fogalomnak: a karmnak. A karma igen kzkelet fogalomm lett minden szellemi utat jr s igazi filozofikus vgytl g, trekv fogalomtrban. Kvhzi beszlgetsek trgya lett, s sokan gy hiszik, elkerlhetetlen a karmjuk, hogy boldogtalanok vagy ppen sikertelenek legyenek a szerelemben, hzassgban, munkban vgyj brmiben. Mindenkinek sok vagy ppenl kevs van belle, mindenki szreteli j vagy ppensggel rossz karmjnak gymlcst. A karma szinte lthatatlan ezoterikus fizeteszkzz vlt, amelyet megsprolni, illetve gyjteni, halmozni lehet, legyen br az termszetnl fogva j vagy rossz. A kzkelet felfogs szerint pedig a knyrtelen vilgegyetem termszetnl fogva, mint egy rossz bankr, bevltja vagy ppensggel behajtja a tartozsokat, hogy kinek-kinek teljestsen rdeme szerint.
A mennyisgi gazdasgi szemllet torz tkrben a karma egyfajta lthatatlan kzz vltozott, amely fondorlatos zsinrjn rngatja a bbb vltozott embertmegeket.
Azzal egytt, hogy mint minden kimondott szban, van ebben a szemlletben is nmi igazsg, fontos megrteni, hogy a Valsg megismersnek klnbz fokozatain ll emberek szmra ugyanazon (vilg)egyetemes trvny ms-ms formban nyilvnul meg. A keleti tanokban s legfkpp a Buddha tantsaiban kiemelt jelentsg az a felismers, hogy a szellemi felbredshez vezet sokrt svny legels s egyben legfontosabb tagja a helyes szemllet kialaktsa. Ami taln a ltszlagos ellentmondsokat nem tr nyugati gondolkods szmra zavarba ejt, hogy ez a kialaktand s kvnatos helyes szemllet nem egyetlenegy szemlletet takar, hanem az univerzum rkkn vltoz termszethez igazodva mindig a legmegfelelbb, a vilggal legtkletesebben sszhangban lv szemlletet jelli. Mint ilyen, mindig kt alapvet alapelv mentn testesl meg: 1. a vilgi helyes szemllet (kammasakat szammditth) s 2. a magasabbrend helyes szemllet (rja szammditth) mentn. Mint az a pali elnevezsekbl ltszik, a mi vilgi szemlletnk a karma (a pi kamma) fogalma mentn rendezdik, amelynek helyes s pontos megrtse, illetve helyes alkalmazsa a vilggal val sszhanghoz vezethet. Teht nemcsak az emberflttinek, termszetflttinek vagy vilgflttinek titullhat felsbbrend szemllet vezet az emberi szellem harmonikus el-nyugtatshoz, hanem magnak a karma trvnyeinek megrtse, elfogadsa s el-lobbansa.
Mi teht eredeti rtelmben a karma?
A szanszkrit sz eredeti rtelmben nem jelent tbbet, mint tenni, cselekedni. Abban minden ind filozfiai rendszer egyet vall, hogy a cselekedeteket pedig gykerk (mla) hatrozza meg. Ha ez gy van, akkor a karma egyik aspektusbl nzve egy szndketikai fogalom, amely szerint a cselekedeteink etikai rtkt (azt, hogy "helyes" vagy “helytelen") a cselekv szndka, gy a cselekvs indtka hatrozza meg. Mindezzel egytt abban is egyetrt minden ind filozfiai rendszer, hogy a karma kvetkezmnyt tekintve lehet dvs (kusala) vagy kros (akusala), annak megfelelen, hogy a cselekvt r visszahat kvetkezmnyek etikai tletnk szerint “jk" vagy "rosszak". Ennek tkrben a karma egyben egy kvetkezmnyetikai fogalom is, ahol a cselekvs visszahat kvetkezmnye is “minsti" magt a cselekedetet.
HASZNOS
VAGY HASZONTALAN
Ha megrtjk, hogy a vilgegyetem trvnyei valjban nagyon egyszerek, s csak a mi gondolkodsunk teszi ezeket bonyolult rendszerek trgyv, akkor belthatjuk azt, amit a kortrs morlfilozfusok is beltnak, hogy az alapvet etikai fogalmaink, mint az rtk s tlet, nem magbl a cselekvsbl fakadnak, hanem hozzrendelseinkbl, amelyekkel az adott cselekedetet rendszerezzk, gyakran igen szubjektv morlis elvrsaink mentn. A problma gykerben a tves tny-rtk vilgi kpzet ll, amely nem kpes megklnbztetni magt a cselekedetet (magt a karmt), annak rtktl (legyen az szndk-, vagy kvetkezmnyetikai alap).
Ami ebbl kvetkezik, hogy a karma so hasem helyes vagy helytelen cselekedetekbl szletik, s sohasem j vagy rossz. A karma maga a puszta cselekedet, maga a szraz tny, egy termszeti trvnyszersg, amely olyan, mint maga a gravitci, ami hasznos, ha hzat akarunk a fld felsznre pteni, de legyzend akadly, ha a levegbe akarunk emelni egy replgpet. A gravitci nmagban nem j vagy rossz, annak rtelmben vlik ilyenn vagy olyann, hogy mit szndkozunk tenni, vagy ppensggel milyen visszahat hatsa volt rnk.
A karma teht nem rossz vagy j, s csak elre meghatrozott clok rtelmben lehet hasznos vagy haszontalan. Ha hzat akarok pteni, a gravitcis gyorsuls hasznos er, hasonlkppen ha ebben a vilgban akarok brmit is megvalstani, egyedl karmikus ton tehetem. Azaz csakis a cselekvs s csakis sajt cselekedeteim ltal. A cselekvsnek pedig 3 kapujt klnbzteti meg a hagyomny: a tudati (manokarma), a szavakban megnyilvnul (vcsikarma) s a testi cselekedetekben megtestesl (kjakarma) karmi. A karmikus trvnyszersg szempontjbl nem szmt, hogy egy cselekedetet gondolatban, szavakban vagy tettekben viszek vghez, (vissza)hatsa biztosan lesz. s egyltaln nem biztos, hogy visszahatsa ugyanazon a kapun rkezik, ahol tvozott; pl. ha szavakkal durvn megsrtek valakit, lehet hogy tssel vg vissza.
AMINT FENT, GY LENN
A karma teh t egyszeren a megtett csele-kedetek puszta tnye. Ez a mi emberi vilgunk alapvet ptanyaga, amely mindent s mindenkit maghoz kt. A karma az, ami vgtelen oda-vissza hatsban ltrehozza a ltforgatag, szanszkrit szval a szamszra krforgatagt, hiszen - akr Newton mechanikai alapelvt idzve - minden hatsnak megvan a maga ellenhatsa. s mivel nincs olyan karma, amelynek ne lenne visszahat kvetkezmnye, ezrt a karma egyben az, ami az embert s az emberi ltmdot bklyban tartja. Korltozza az emberi cselekvsek mezejt, s ezzel egyben maguknak a cselekedeteknek a hatsugart - noha ez a tnyleges hatsugr sokkal hatalmasabb, mint amit a legtbb ember ltalban lehetsgesnek s gy egyben valsgosnak tart. Emberi mrtkkel szlva, leteken, akr kor-szakokon t is tart hatsa - gondoljunk csak pldul a "j" plda kedvrt az antik grgsg szellemi hatsra vagy a "rossz" plda kedvrt a XX. szzadi holokausztra! vtizedeken, vszzadokon, vezredeken t tart karmikus hatsuk; s ha ez gy van a kollektv cselekedetekkel, mirt lenne msknt az egyn szintjn? - vgtre is, mint azt mindenki tudhatja, ez egy homogn vilgegyetem: mindentt ugyanazon termszeti trvnyek hatnak, amint fenn, gy lenn.
Mindezzel egytt az ind filozfiai rendsze rekben megszletik az a felismers, hogy az emberben lakoz szellem sokkal szabadabb s korltlanabb, mint amire jelenlegi ltmdja lehetsget ad. ppen ezrt ha szellemben ki akar teljesedni, ott kell tvgnia a gordiuszi csomt, ahol az keletkezett: magnl a cselekvsnl. Ha az ember meg akar szabadulni a szellemt korltoz tnyezktl [vagy szennyektl (Wsa)j, akkor magtl a karmtl kell megszabadulnia. Illetve sajt karmjtl, karmikus szennyezdseitl (karmakls), ami a cselekedeteibl fakad visszahat tettkvetkezmnyeket jelenti. gy kell teht cselekednie, hogy cselekedetei ne hozzanak ltre jabb karmt. Se "jt", se "rosszat". Aki gy cselekszik, nem "cselekszik" - az ilyen cselekvst nevezik a tao filozfijnak nyelvn ve/'-vu-ve/nek, nem-cselekvs ltai cselekvsnek. Aki gy “tesz", gy ltezik, megszabadul a ltforgatag fogsgbl, cselekedetei s az ezekbl fakad szennyek ellobbannak, s elri a megszabadulst (mksa). Pontosan a cselekedetek ilyen rtelemben vett ellobban-st, a karma kihunyst nevezik szanszkrit nyelven nirvnnak, amelynek sz szerinti jelentse is ellobbans.
KARMIKUS ADSSG
Ebben az eredeti minsgi felfogsban, nincs “j" karma, s nem lehet “j" karmt felhalmozni. A karma s gy minden visszahatst eredmnyez cselekedet - legyen az morlis tleteink tkrben j vagy rossz - a vgs megszabaduls akadlyaknt merl fel, s ezltal korltozza tkletes szellemi flbredsnket. Aki ezt flismeri, s kimveli magban a tkletes cselekvs ernyt, "ledolgozhatja" karmikus adssgait, hogy ne kelljen tbbszr a szamszra folyamba lpnie. Az ilyen megvalstott embert nevezik angamnak, vissza-nem-trnek, mert karmikus ktelkeitl vgleg megszabadult. S csak az ilyen, vgleg megszabadult szellem szmra lehetsges annak a szellemi llapotnak a megvalstsa, amelyet felbredsnek vagy megvilgosodsnak neveznk, s amelynek tkrben realizldhat a karmtl teljesen megtisztult magasabbrend, helyes szemllet, amely elfogulatlan s pratlan bepillants a dolgok s valamennyi trtns termszetbe, gy, ahogy vannak.
Tarr Bence Lszl (nanda Pradzsnyrdzsa)
|