TENGRI
Men
 
BEJELENTKEZS
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 
SZMLL
Induls: 2005-05-10
 
HIRLEVL
E-mail cm:

Feliratkozs
Leiratkozs
SgSg
 
.

          Libikka

 

  

 
EGYB IRSOK
EGYB IRSOK : 78.Karma

78.Karma

  2006.03.09. 11:16

Palsti Lszl

A karma mkdse a gyakorlatban

Palsti Lszl eladsa, 2002. nov. 14.

 

A vilg egy nagy, szerves sszefondott lethalmaz, ami meghatrozott, nha logikus, mskor ltszlag kaotikus rendszerben mkdik. Addik a krds: kell-e foglalkozni ennek a mkdsnek a trvnyszersgeivel?


Voltakppen nem, a dolgok nagyszeren mennek akkor is a maguk tjn, ha az embernek fogalma sincs a mirtekrl. Ettl mg lehet valaki erklcss, okos, szorgalmas, vagy ppen rablgyilkos hazug csibsz, vagy brmi. Egy id utn viszont - ahogy az ember eszkzei (persze nem fizikai eszkzkre kell gondolni) fejldnek - megn a bels tudatossg s igny a tudatos cselekvsre. Az ember szeretn tudni, mirt mennek gy a dolgok, ahogy, s hol van ebben a rendszerben.

 Sok tvelygs s fjdalom megsprolhat, ha az ember odafigyel arra, mi is trtnik vele s a krnyezetben. Van erre egy kpletes plda: kpzeljk el, hogy valaki sodrdik a folyban... nem fullad meg, mert kaplzik, de a vz sodorja, nekicsapja sziklknak, lehzza, majd feldobja az rvny, homokpadra sodorja az r, vagy sebesen viszi elre...mindenfle hatsok rik, de nem tud ellenk mit se tenni, mert csak jtka az elemeknek.

 Ha az illet mr tud jl szni, akkor kevesebb baj ri, mert ki kpes kerlni sziklkat, el tud jnni egy homokpadrl, s ltalban kpes egytt mozogni a fsordrssal. A legjobb viszont annak, aki tudja, hogy mirt van a folyban, honnan jn a foly, hova akar eljutni s ehhez mit tud segtsgknt felhasznlni. Az ilyen ember jl szik, ismeri a foly minden csnjt-bnjt, az rvnyek termszett, a sziklk helyt, a homokpadra jellemz vzfodrozdst, ... mindennel tisztban van s ezltal semmilyen meglepets sem ri a folyban: tudja, hova akar eljutni, s ehhez felhasznlja a foly erejt, cltudatosan kerli el a fjdalmas lmnyt okoz sziklkat s gy szik az rral, hogy ura marad helyzetnek. Felesleges srlsek nlkl ri el cljt, hamarabb, mint az, aki sszeverten, vzzel telve, flholtan sodrdik ktannyi hnyds utn partra ugyanott. gy igaz ez az letre is; lehet benne vakon botorklni s pofonok tjn tanulni a helyes viselkedst s lehet tudatosan, odafigyelve jobb, fejlettebb kpeznnk magunkat.

Ennyi bevezet utn nzzk, hogyan kpzeli el a teozfiai felfogs a vilg keletkezst s mkdst. Ebben a vonatkozsban vissza kell mennnk a rgi indiai filozfikhoz, mert a legrszletesebben azok vilgtjk meg a szmunkra jelenleg rdekes fogalmakat s trtnseket.

 
Kezdjk az istenfogalommal. A teozfiai felfogs lnyegben az indiaiak Parabrahmanjt fogadja el. Errl a legfontosabb azt tudni, hogy a definicija vgtelenl egyszer: a Parabrahman (= Isten) az a valami, ami mindennek okozja, de maga nem okozat. Teht az a kiinduls, aminek nincs oka. Az a meghatrozhatatlan, ami mindent tartalmaz, ezrt nincsenek is tulajdonsgai.

 Minden tulajdonsg valami minsget fejez ki, de a vgtelennek, a mindent magban foglalnak ilyen korltai nincsenek. Ez a Valami annyira elvont s meghatrozhatatlan, hogy egy sz illik csak r: az Egyetlen. Az Egyetlennek kt llapota van; egy megnyilvnulatlan s egy megnyilvnult. Amikor megnyilvnul, akkor keletkezik a vilg. Amikor nem nyilvnul meg, akkor nem tudjuk, mi van. A fizika nagyon kpletesen lerja ezt a megnyilvnulst a Nagy Bumm elmletben: elszr van a nagy semmi, aztn egy pillanat alatt berobban a trbe az anyag s az energia, s mris ltrejtt a vilg. Ms megkzeltsben ezt kpletesen gy jelenti meg HPB, hogy a tr Isten egyik statikus formja, az id meg a dinamikus forma.


Teht Isten az anyag s az energia manifesztlsval megnyilvnul s megalkotja a finom- illetve durvaanyagi vilgot. Igen, de hol a lak? Ha van anyagi aspektus, kell lennie nem anyaginak is. Van is; ez a szellem. Nem megynk most mlyebben ebbe bele, elg annyit megjegyeznnk, hogy az anyag s a szellem egymstl elvlaszthatatlanok, amg a vilgban tartzkodnak, ugyanis a szellem csak az anyagon keresztl tud fejldni.

 A vilgot trvnyek igazgatjk. Ezek egyike az analgia trvnye, amit legszebben a hermszi axima fejez ki: "amint fenn, gy lenn, amint kint, gy bent, amint kicsiben, gy nagyban". A szellemben rejlik Isten kpe kicsiben... Isten, miutn megalkotta a vilgot, szeretn mindazt a sok lehetsget megvalstani, ami a vilgban rejlik. Ezt nmaga megsokszorozsval teszi meg: kibocst magbl - szellemi aspektusbl, az Atmanbl - isteni szikrkat s ezek a szikrk reprezentljk azt a megannyi lehetsget, amik a teremtett vilgban rejlenek.


Nos, amikor Isten egyik megnyilvnulsi formja - kibocstja magbl a dzsivtmkat (az isteni szikrkat), voltakppen nmagt sokszorozza meg s kldi millirdnyi latens individuumknt az anyag vilgba. Ez a sok millirdnyi (de nem vgtelen szm) identits-kezdemny gyakorlatilag megannyi receptor, ami az anyaggal val klcsnhatsok eredmnyeit gyjti, hasznostja s maga is fejldik ezltal, de az anyagvilgokban val tapasztalsok sokasgval manifesztlja az Atmanban lehetsgknt megbv sokflesget. A dzsivtma szempontjbl egy lehetsg, egy pici katona, aki tarsolyban hordja a marsallbotot; minden tapasztalssal csiszoldik, fejldik, minden hats, ami ri, elhv valami konkrtat a benne rejtez elvontbl. Kezdetben a dzsivtma a legsrbb anyagban, a fizikaiban kezdi "nll lett", az svnyvilgban. Itt mg sz sincs finomanyagi testekrl, ezek csak a fejlds magasabb lpcsin alakulnak ki.

 Az svnyi lt a magasabb szervezeti struktrk ptst kszti el, ez egy meglehetsen hossz, passzv, de nem kihagyhat llapot. Minl bonyolultabb vlik a szervezet, amit a dzsivtma (nevezzk mondnak) az anyagvilgban val haladsval felpt magnak, annl bonyolultabbak a krlmnyek is, amik segtik elrehaladst. Az svnyvilg a maga fizikumval a szunnyads idszaka, a fejlds a nvnyvilgban kezd rzkelhet mretet s formkat lteni. A nvnyeknek mg nincs lelkk, br az alsbb asztrlis mkds kezdemnyei mr megmutatkoznak rajtuk; reznek bizonyos fjdalmakat, flelmeket, emcikat kpesek felfogni. A nvnyvilg elhagysval marknsabb vlik az asztrltest s elszr a csoportllek alakul ki a hasonl - immr llati - egyedek csoportjban. A haladbbak individualizcijval egyre inkbb cskken a csoport nagysga s vgl a mond egyni llekkel s a hrom emberi testtel megkezdi azt a sorozatot, ami az emberi fejldst foglalja magban; az jjszletsek ltali vltozatos letek abszolvlst.


A hrom emberi test az ltalunk "test"-nek nevezett fizikai, amivel az ember ltalban azonostja magt, az asztrlis, s a mentltest. A fizikai test kt rszbl ll; a durva fizikai testbl, ami a hs-vr-csont-ideg...stb halmazt jelenti, valamint az tertestbl, ami egy energiahalmaz, s magba foglalja, valamint mkdteti a fizikai testet. Ezt lehet is ltni, ha az ember ellaztott szemekkel nz a msikra (kb egy-kt centis vilgosabb kontr a test krl). Az asztrltest egy (az azt ltk elmondsa szerint) egy villdz, vltoz klsej burok, amiben az sztnk, rzsek s az rzelmek kapnak helyet, a mentltest pedig egy tbb-kevsb szrks-fehres gmbforma, ami a mentlis, vagyis gondolati tartalmakat foglalja magba.

 Az ember komplex egszknt mkdik, teht ezeknek a tartomnyoknak az ingereire is kpes reaglni gy, ahogy a fizikai test is a fizikai, illetve kmiai termszet ingereket veszi, de csak msodlagosan (a nem fizikai testeken keresztl) tudja a msfajta hatsokat szlelni. Az asztrl- s mentltest a finomanyagi vilgok finomanyagi termszet ingereire rzkeny s befolysolja ezltal mkdsnket, mgha ennek ltalban nem is vagyunk tudatban. Ezek a finomanyagi hatsok tbbflk lehetnek, az egyszerbb energitermszetektl kezdve (ilyen pldul a reiki) az elementlokon keresztl az ezen vilgokat lak ms lnyek okozta behatsokig. Kt fogalmat kell mg tisztznunk; a reinkarncit s a karmt.


A reinkarnci sz szerint jra testetltst jelent s az egyik nagy, a vilgot mozgat trvny, a periodicits egyik megnyilvnulsa. A periodicits azrt nagy trvny, mert egyike a vilg alap-ptkveinek. Minden periodikus alapokon pl fel, kezdve a vilg ltn-nemltn, a termszet krforgsainak vltozatos egyhangsgn t az egyni analgiig; testek szletnek, elmlnak, majd jra szletnek s jra elmlnak. Mindenben megnyilvnul egy lassan vltoz peridus, ami lnyegben megad egy lland smt, amire jra meg jra egy az elzhz hasonl, de mgsem ugyanaz a felptmny kerl.

Ez a mgsem ugyanaz az a pici" tbblet, ami miatt rtelme van az egsznek; ez ugyanis a fejlds. Minden fejldik, vagy lassan, vagy gyorsan, de az egyszerbbl a bonyolultabb, illetve a fejlettebb fel halad. Ennek a fejldsnek az egyik nagy kereteszkze a reinkarnci, ami a legkzelebbi elads tmja lesz Minket ma az a mechanizmus rdekel, aminek a vezrlsvel ez a periodikus folyamat - mint egy nfenntart rendszer - vgbe megy. Ez a vezrls a karma. A karma sz cselekedetet jelent s az akci-reakci trvnyt jelenti, persze kozmikus mretben (figyeljk meg: itt is analgia van a kis s a nagy rendszerek kztt).

A trvny alapja az, hogy minden hatsra rkezik egy ellenhats, minden tettnek van egy eredmnye, brmilyen cselekedetre kvetkezik egy azonos nagysg s tlts ellen-cselekedet. Voltakppen nincs ebben semmi csodlatos, ha egy picit is belegondolunk, hogy a vilg - brmilyen nagy is - de vges, mind idben, mind anyagban s energiban. Egyszer, a "teremtskor" a Parabrahman megnyilvnul egy bizonyos mennyisggel, amibl az egsz rendszer gazdlkodik az egsz ciklus alatt. Brmilyen kimozduls brmely irnyba a rendszeren bell marad s kifel semmi nem vltozik.

 Igaz, nincs is "kifel", mert a rendszer zrt (egy Istennek egyszerre csak egy teremtse van), teht minden ert kvet egy ellener, ezltal az ered nulla lesz. Visszatrve a karmra: minden cselekedet szl egy msikat, minden okot kvet egy okozat. Ha felttelezzk, hogy a rendszer igazsgos - mr pedig semmi okunk nincs az ellenkezjt (tudniillik hogy Isten nem igazsgos) felttelezni - akkor teljessggel elfogadhat, hogy minden cselekvsnek van egy azzal arnyos kvetkezmnye. Ezeket a kvetkezmnyeket a vizsglt szemlyre, csoportra, vagy rendszerre vonatkoztatva nevezzk karmnak. A karma teht egy cselekedet esszencija, amiben egy a cselekedetre s az elindtra jellemz informci (tlts) van.


Formit tekintve megklnbztetnk egyni-, csoport- s kozmikus karmt. Az egyni karma egy bizonyos szemly cselekedeteinek a kvetkezmnye, ami termszetszerleg szorosan sszefgg ms egynek cselekedeteivel, hiszen az emberek kztti rintkezs egy kzs felleten megy vgbe. gy kialakulnak mindenkinl karmk, de ezek ugyanakkor a msik rsztvevre vonatkoz jellemzket is hordoznak, teht egy szemlyhez kttt tartalom is megjelenik a cselekvs ltalnos tartalma mellett. Ezekbl a szemlyre szabott ktdsekbl jnnek aztn ltre olyan karmikus ktelkek, amik tbb testetltsen tvelen is sszekapcsoljk bizonyos emberek sorst. Amikor a karmrl s a karmikus kapcsolatokrl sz esik, nem megkerlhet az a krds; ha valamit teszek valakinek, akkor ez hogyan jelentkezik a karmban? Vegynk egy pldt: ha valakit meglk, akkor az is meg fog engem valamikor lni?


Az ezeket a folyamatokat ltk megfigyelsei szerint nem kizrlagos az ilyesfajta direkt megfeleltets. A karma hordoz egy tartalmi s egy irnyjelleget, teht a cselekedet ktfel oszlik: egyrszt fenti pldnkban egy erszakos (vagy kevsb erszakos, alattomos, gyengd, ... akrmilyen) letellenes aktusra, msrszt egy szemly-szemly kapcsolatra. Ennek a visszahatsa is ennek megfelelen jelentkezik, s nem felttlenl egyidben: az let elleni cselekedet is visszatr valamikor, valamilyen formban (nem biztos, hogy egy ugyanolyan gyilkossg formjban, de a tlts azonos nagysgrend s kihats okozatot fog eredmnyezni, mint amilyen az ok volt) s termszetesen a cselekedet kontaktusrsze is visszatr, az rzelmi tartalmval egyetemben, az illet szemlyre vonatkozan.

 Ezrt vannak olyan esetek, amikor az ember az els pillanattl kezdve fl valakitl, holott nem tud rla semmit... magasabb testjeink tltsei "emlkeznek" ilyenkor ... Az mr az elzleg elmondottakbl egyenesen kvetkezik, hogy egy kellen nagy csoportban igen sok sszefonds jn ltre, teht a csoport tagjainak sok hasonl karmikus kapcsoldsa tmad. Sok mindent csinlnak egytt, szleikkel, gyermekeikkel, azonos millit alaktanak ki maguk krl, szval egy nagy, arnylag jl krvonalazhat konglomertumot - trzset, nemzetsget, nemzetet kpeznek. Az kzs karmjuk, ami fggetlen az egyes ember sajt kis karmitl, a csoportkarma.

Ez azokbl a cselekedetekbl kpzdik, amit a csoport kzsen "kvet el", teht nem az egyes egyed szemlyes dntse, hanem pldul egy trvny elrsai alapjn (hborban val rszvtel, gyarmatosts, llamvalls). A npek esetben lehet igazn marknsan megfigyelni a csoportkarma mkdst: vannak npek, amiknek minden sikerl egy ideig, majd ahogy nvekszik a kzssgellenes megnyilvnulsok szma, gy kezd egyre jobban szthullani a kezdetben ers s egysges rendszer. Hol bels erk, hol kls tmadsok ltal trnek vissza az tjukra bocstott nagy megrzkdtatsok (eredmnyei) s leromboljk a birodalmakat.

 Erre van bven plda a trtnelemben, gondoljunk csak Rmra, Egyiptomra, Grgorszgra. rdekes, ahogy a csoportkarma "letudsa" utn a fizikai skon megnyilvnul a vltozs: az addig oly nagyszer np nhny nemzedk alatt teljesen elsilnyul s jelentktelenn vlik. Kimentek belle ugyanis azok a lelkek, akik az addigi peridusban ebben a jtszmban rszt vettek, de a testek reproduklsa folyik tovbb s olyan lelkek rkeznek, akik mr nem az eltvozott "nagy csapat", hanem egy msik, alacsonyabb fejldsi szinten ll csoport tagjai. Ugyanezen analgia alapjn pl fel a kozmikus, vagy ms nven rendszerkarma is, ami egy nagyon nagy rendszer - bolygtl a naprendszereken t a teremtett vilgig - karmjt jelenti.

 Ami az anyagi vilgban megtestesl, annak van karmja s ezltal van feladata is. Az egsz vilgegyetemnek van feladata, amit ugyangy vgre kell hajtania, mint a legkisebb ambban megbj szikrnak; ez a fejlds tjnak vgigjrsa. Mivel Isten megnyilvnulsa ciklikus (Brhma llekzete), nyilvnval, hogy minden megtesteslsnek vannak indt s vgs tartalmai, amik ugyangy karmajelleget hordoznak, mint a tbbi cselekedetek vonzatai.
Elmondhatjuk: amink van, az kt formban ltezik; egyszer az isteni szikrban megbv lehetsgknt (illetve karmaknt), ami tartalmaz mindent, de csak mint eslyt illetve rezervlt tanulsi alkalmat, msrszt pedig ott vannak azok a tartalmaink, amiket az letek sorn sszegyjtttnk s amik vgs soron a kauzltestben landolnak. Miket is gyjtttnk ssze?

 Az asztrltestben akkumulldtak az sztnkn fell az rzsek s rzelmek, amik fokozatosan alakulnak t jellemvonsokk s karakternkbe plnek be. Ezt fontos megjegyezni, mert ltalnos tvhit, hogy az ember minden testetltssel csak jobb vlhat. Ez nagy vonalakban igaz is lehet, ha az ssz-eredmnyt nzzk, de az rdg mindig a rszletekben bjik meg. az az asztrl- s mentltest, amit egy j inkarnci kezdetn felptnk, az addig sszegyjttt tartalmainkat hasznlja ptanyagknt. Nzzk meg tzetesebben ezeket a tartalmakat. Alapknt el kell fogadnunk, hogy az egsz felptmny azon az alapon nyugszik, miszerint semmit nem kapunk ingyen.

 Csak azzal rendelkeznk, ami bekerlt a rendszernkbe. Gyakori tvhit, miszerint "...majd odat jobb lesz, majd ott mr megrtem, majd odat mr kpes leszek r...". Nos, ez nem megy... abbl kiindulva, hogy minden anyagi, illetve energia - mondjuk azt; tltstermszet - testjeinkben kialakul egy llandan vltoz, de szigor klcsnhatsok tjn mkd rendszer. Ha a fizikai testet nzzk, ez a test ll egy hordoz, egy felptmnyi, egy ellt s kivitelez rendszerbl; gy mint csontozat, hs illetve a bels szervek, nyirok- s vrellt hlzat, valamint az izomzat az idegrendszerrel.

Ha ebben a rendszerben valami nem kielgten mkdik, akkor a rendszer teljestkpessge romlik, pldul ha a lbam nem kap elg vrt, akkor elzsibbad, rosszabb esetben el is hal, vagy ha elszortjk a torkomat, akkor megfulladok, mert nem jut be a szervezetbe leveg. Ha a vrellt rendszerben levegbuborkok jelennek meg, akkor az emblit okoz... stb. Mivel a fizikai test felptse megfeleltethet a magasabb sk mkdseknek - teht a szervekben nyomon kvethet a kt magasabb test llapotvltozsa (nagyon j pldkat r R. Dahlke: "A llek nyelve a betegsg" c. knyvben), ez felttelezi, hogy a magasabb testekben is folyamatok jtszdnak le s ezek befolysoljk a fizikai mkdst.

 Ez eddig kztudott... ha viszont tovbbgondoljuk, akkor az a legnyilvnvalbb, hogy legelszr nem a fizikai fog vltozni, hanem a mentlis, utna meg az asztrlis s csak a legvgn a fizikai. Teht elszr mentlis, illetve asztrlis szinten indul el egy folyamat, ami aztn a fizikai vilgban valamilyen mdon megjelenik. A kettt csak elmletben knny megklnbztetni egymstl, mert az ember hajlamos arra, hogy ne kezelje kln az rzelmi s gondolati szfrkat, ugyanis egsz mkdsnket rzsek, rzelmek s gondolatok hatjk t. Gondot csak az okoz, amikor elemezni akarjuk, hogy mi van elbb; a tyk, vagy a tojs? Azrt gondolunk valamire, mert egy rzs beindtott egy mechanizmust, vagy magtl, tisztn mentlis indttatsbl, egy gondolkodsi folyamat eredmnyekppen keletkezett az a gondolat...?

 Ha teht magasabb skon olyan elemek kerlnek a rendszerbe, amik az optimlis mkdst nem teszik lehetv, akkor fizikai skon sem remlhetnk csodt. Ha egy meglv, kidolgozott j tulajdonsgunk ellenre cseleksznk, akkor ez vissza fog hatni s lerontja a mr megszerzett tulajdonsgot valami fggelkkel (ami elszr csak egy tlts, de meg is ersdhet, ha rendszeresen kap utnptlst, s modifiklhatja az illet tulajdonsgot). Az emberek nagy tbbsgre elmondhatjuk, hogy sztnlny. Ez elgg degradlan hangzik, de nem pejoratv rtelemben kell rteni. Az sztnk alapvet programok, melyek a test(ek) fennmaradsnak s reprodukcijnak automatizmusrt felelsek, gy ltalban csak nagyobb nehzsgek rn lehet mkdsket hatstalantani.

 Pldul az ember kptelen arra, hogy puszta kzzel megfojtsa magt, vagy ne vegyen llekzetet. Ugyanilyen sztni vezrls a fajfenntartsi indttats is, hiszen valahogy gondoskodni kell arrl, hogy mindig legyen elegend utnptls a leszletni-vgy lelkek szmra. Azrt vannak gyerekeink, hogy majd nekik is legyenek s mindig legyen j s alkalmas test, amibe jjszlethetnk J (persze, ez csak nagy leegyszerstse a dolgoknak, ide mg visszatrnk). Teht az sztnk vezrlik az emberek nagy tbbsgt. Szinte minden tevkenysget vissza lehet vezetni a szexulis- s/vagy az letsztn valamely megnyilvnulsra.

 Mirt dolgoznak az emberek? telrt, italrt, fedlrt, prrt, gyermekrt... majd amikor ezek mr megvannak, akkor kezdik elrl, ms formban, ms oldalrl, ms megkzeltsben, de lnyegben mindig ugyanarrl szl a jtk: a hatalom, a vagyon mind a fizikai ltben val meggykerezs mlysgt s tbbszrs bebiztostst clozza meg. Persze, az asztrlis tartalmaknak csak a legalja az sztnszint vezrls, az ennl finomabb szablyzk az rzsek s az rzelmek. Ezek mr nem eleve beptettek, ezeket meg kell szerezni, letek, tapasztalsok hossz sorn t. Az ember alapveten sztnsen cselekszik, de egy id utn rjn, hogy nincs egyedl a vilgon.

 Ez evidencinak tnik, pedig nem az: ha megnzzk a krnyezetnket, biztos tallunk benne nhny olyan egynt, aki soha senkire nincs tekintettel, mindig csak a sajt rdekt (esetleg a legszkebb csaldi, vagy barti kr rdekeit) tartja szem eltt. Ez is termszetes stcija a fejldsnek, hiszen a tvolugr sem kpes egybl vilgcscsot ugrani, hanem elszr csak kis helyi versenyeket nyer meg, majd megyei bajnoksgot, aztn orszgosat, mg eljut a vilgversenyekre. Az rzseket is fokozatosan alaktja ki az ember, ahogy a durva asztrlis anyag melett felszaporodik a finomabb s egyre jobban befolyshoz jut a mkds vezrlsben.

 Az rzsek finomtott fajtja az rzelmek nagy csoportja, ami mr nagyon messzire kerl az sztnszint nzstl, br termszetesen szoros rokonsgban van vele (ezek a szint legdurvbb s legfinomabb anyagai). Ezekbl pl fel teht az asztrl- vagy mskpp rzelmi test, ami a kezdetlegesbl a bonyolultig megszervezdve ppgy mkdsi smknak van alvetve, mint a fizikai test. A dolgot kompliklja, erre a mkdsnkre nem figyelnk annyira, mint fizikai testnk jltre, vagy esetleges anomliira. Pedig azok a tulajdonsgaink, amikre bszkk vagyunk, vagy ppensggel szgyelljk ket, jrszt asztrlis - teht rzs/rzelmi szintek.

 Ilyenekre gondolok - persze, a teljessg ignye nlkl - mint szorgalom, lustasg, kedvessg, bartsgossg, mogorvasg, irgysg, bosszlls, bizalmatlansg, hazugsg, zrkzottsg, szmt, alkalmazkod attitdk, bizonytalansg, nyltsg, btorsg, vidmsg, magabiztossg, rzketlensg, kitarts, makacssg, jindulat, stb. Ezek a tulajdonsgok szerzettek, teht kialakultak, s ami fontos: bepltek a mkdsnkbe! Meghatrozzk reakciinkat a vilg ingereire, de mg sokkal elbb bepltek jellemnkbe! Ha leegyszerstve akarunk fogalmazni, akkor azt mondhatjuk, hogy hiba halunk meg, asztrlis s mentlis tartalmaink a kvetkez jjszletskor onnan visznek tovbb, ahol az elznl abbahagytuk.

 Utalnk itt Khalil Gibranra, aki a Prfta kertjben ezt gy fogalmazza meg: "A hall semmin nem vltoztat, csak a maszkon, mely arcunkat elfedi. Az erdsz erdsz marad, a paraszt meg paraszt. " Mit visznk mg magunkkal? Flelmeket, elfojtsokat, blokkokat. Ezek is asztrlszinti tulajdonsgok s megvan az a kellemetlen hatsuk, hogy egyrszt akkumulldnak, msrszt nagyon rzkenyek vagyunk rjuk. Ersek. Kpesek egy szerzett, amgy kedvez tulajdonsgunkat fllrni s hatstalantani. A flelem megr egy kln mist; annyira ers hats - szinte alapvet - tulajdonsg, hogy majd minden cselekedetnket s viselkedsi smnkat motivlja.

 Ha valaki j mlyre les, szinte mindennek az aljn ott tallja. Ebben a trgyban van a buddhistknak egy nagyon j kis knyve, a Szatthipatana sztra - rdemes elolvasni. Az elfojtsok rszben mr egy magasabb mkdsi szinten vannak, mint a flelmek, mert ahhoz, hogy valaki valamit elfojtson, nem csak flelemalap vezrls kell, hanem mentlis is. Fel kell ismerni hozz (valamilyen szinten), hogy az sztns vezrls nem kompatibilis a krnyezeti elvrsokkal s sok esetben kros visszahatsokat eredmnyez. Ettl a felismerstl az sztn hajtereje nem lesz kisebb, de az illet visszafogja magt (nkorltozst alkalmaz), hogy ne kerljn konfliktushelyzetbe.

 Pldul gondoljunk bele, milyen udvariasan kpesek az emberek viselkedni egy hivatalos vacsorn, holott az sztn a legcseklyebb hsgrzet esetn is azt diktln, hogy mr tmje is magba az illet az telt. Ugyanez a sma alkalmazhat a kt nem egymssal val viszonyra s rintkezsre, ennek szlssges - sztnvezrelt - forminak elkpzelst mindenkinek a fantzijra bzom. Az ilyen visszafojtsok esetn persze feszltsg keletkezik az emberben, mert hisz a megszokott, illetve kvnt smja ellenben cselekszik s mris keletkezett egy blokk. A blokk egy olyan energiacsomag, ami gubancos... elzrja a normlis haladsi irnyt s ezltal zavart hoz ltre a rendszer mkdsben.

 Teht hiba rtnk meg valamit (mentlis szinten, teht az elme eszkzeivel), ha asztrlis berendezkedsnk (felptsnk) megakadlyoz az sszer alkalmazsban. Vegyk a dohnyzs pldjt: mindenki tudja, hogy kros, rkot, meg egyb betegsgeket okoz. Mgis, csak nagyon kevesen kpesek abbahagyni. J, lehet erre mondani, hogy kzrejtszanak a fizikai fggsget okoz kmiai sszetevk, a nikotin beplse a szervezet napi mkdsbe. A kutatsok szerint viszont a nikotin mkdshez szksges dzisa hrom ht alatt kirl, az emberek nagyobb rsze meg utna is szenved a cigaretta hinytl... L .

Mirl van sz? A vgy megmaradt, a szoks knyszere megmaradt s hiba vagyunk mentlisan tl a rossz szokson, asztrlisan nem tudunk tle szabadulni. Vagy nzznk egy tisztn blokkvezrelt, asztrlis s mentlis esetet: mindenki ltott mr meztelen embert, mindkt nembelit. Mgis, a legnagyobb nyri hsg idejn sem jutna senkinek eszbe ruha nlkl fekdni ki napozni a Vrosliget fvre, ugyanakkor egy tengerparti frdhelyen, vagy Dlegyhzn esetleg gtlsok nlkl megteszi. Mirl is van itt sz? Nem jsg senkinek a meztelen test ltvnya, de a bennnk lv gtls (blokk), jelen esetben beltetett leszablyzs megakadlyozza, hogy az elme logikja szerint +350 C-nl pucran stljunk az utcn, holott az ember legszvesebben a brt is levenn.

 Maradjunk mg kicsit a blokkoknl. Ezeket ugyangy cipeljk magunkkal, mint brmi mst, amit megszereztnk. Voltakppen a blokk is egy tulajdonsg, csak pp a legtbb esetben nincs nevestve, mert tl komplexen jelenik meg ahhoz, hogy nyilvnval legyen. Mindenesetre telve vagyunk blokkokkal s cselekedeteink attl fggnek, hogy ppen milyen blokk hatsa alatt llunk. Olyasmi ez, mint egy bonyolult ktlhz verseny: a bennnk lv tartalmak bizonyos irnyokba igyekeznek elmozdtani minket, kzben hol erstik, hol meg kioltjk egymst. Nem igazn tudunk mit kezdeni velk, hiszen mlyen belnk vannak plve s szemlyisgnk rsznek fogadjuk el legtbbjket: "n" btortalan, vagy hatrozatlan vagyok, nem tudok vrt ltni, vagy nem brom, ha kiablnak velem... mindenki megtallhatja magban, mi az, ami a legjobban kihozza a bketrsbl.

 Blokkvezrlsnk mutatkozik meg szoksainkban is; vannak szitucik, amiket mindig egyformn kezelnk, s erre azt mondjuk; "n ezt gy szoktam". Mirt szoktam gy? Mert ez kelti a legkevesebb feszltsget bennem. Innen aztn az ember meg is nyugszik, mert a szoks sok esetben felmentst ad a tovbbi gondolkods all. Nem kell vele kln foglalkozni... pedig csak egy jl fejlett blokk az alapja, ami egy bizonyos cselekvsi smban tart bennnket. Amg ezeket a blokkokat ki nem tudjuk oldani, addig minden cselekedetnk knyszeres lesz. A blokkoldsra vannak klnbz technikk, kezdve a rebirthingtl a reikin t a szellemtudomny mdszereiig.

 Ennek egybknt az a tvolabbra mutat jelentsge, hogy azonos tpus cselekedetek azonos tipus karmkat fognak eredmnyezni... L . Ha valakiben feszltsget keltenek a gyerekek s mindig kiabl velk, akkor egyrszt mlyebbre tapossa a "gyerekekkel kiablok" vlyt, msrszt - a karma termszete folytn - olyan szituciban szletik jj, hogy megtapasztalja a gyerekkel val kiabls kellemetlen kvetkezmnyeit, miltal egyrszt szenved tle, msrszt jabb megerstst kap az a szituci, hogy a "gyerekekkel mindig kiablnak". Circus viciosus... ebbl a krbl csak a tudatossg nvekedsvel lehet kilpni. Mi ltal mennek vgbe ezek a folyamatok? Termszetesen tltsek ltal. Nevezhetnnk ezt a valamit szellemanyagnak is, mert voltakppen nincs tl nagy klnbsg a kett kztt, de a tltst egyszerbb elkpzelni.


A rgi indiaiak a tulajdonsgokat (minsgeket) nagyon leegyszerstve, n. GNA-val jelltk. Hrom alap-gnt klnbztettek meg, a tamasz (tehetetlensg, szunnyads), a radzsasz (rendezetlen mozgs) s a szattva (harmonikus egyensly), az sszes tbbi tulajdonsgot e hrom klnfle arny keverkre vezettk vissza. A legkezdetlegesebb tulajdonsg a tehetetlen szunnyads, a kvnt vgcl a tkletes harmonikus kiegyenslyozottsg. A kett kztt a dinamizmus kpezi az sszekt elemet. Persze, ez csak gy elmondva hat ennyire egyszernek, hiszen a kt vgpont kztt rengeteg varici ltezik.

 Amit meg kell rtennk (ha ezt a modellt akarjuk segtsgl hvni): ezek a tulajdonsgok, illetve a keverkeik nem elmleti, hanem nagyon is ltez anyagi, illetve tetszs szerint energetikai faktorok, amik ltrejnnek, s befolysoljk az ember - a teljes, teht hrom testbl ll ember - mkdst. Brmely tulajdonsg olyan, mint egy gygyszer; serkent, vagy gtol bizonyos tevkenysgeket, mkdsi, gondolkodsi, vagy rzelmi programot s terelgeti az embert bizonyos irnyba. Nem igazn lehet szmba venni, mennyi s mifle hatsok ezek, hiszen szemlyre szabottan alakultak ki s szoros sszefggsben vannak a kivlt okokkal is.

 Mindazonltal vannak nagyobb csoportok, amik minden embernl beazonosthatak, mert azonos krlmnyek vltottk ki ket azonos, vagy majdnem azonos plyt befutott embereknl, ezek az asztrlszint flelmei, vgyai, s az sztni megnyilvnulsok, valamint a mentlis kvalitsok, amiket a gondolati szfra fejlettsge hatroz meg; erre is van egy halom jelz, amivel a mentlis tartalmakat le lehet rni: intelligencia, rtelem, okossg, butasg, szellemessg, logika, kreatvits, fogkonysg, irnytkpessg, kvetkezetessg, meghatroz, szintetizl, egyttrz, racionlis, innovatv, analitikus, absztrakt, intuitv, lnyeglt, belt alkat... biztos lehetne mg folytatni.

 Mindezek a tltsek sszessgkben alkotjk azt a rendszert, ami a szemlyisg tartalmait megadja. Azt mondjk (nagyon helyesen), hogy az ember mindig vltozik, ht persze hogy a tartalmai sem maradnak llandak, mikor folyamatos energiamozgsok zajlanak minden szinten, minden ingerre, legyen az kls, vagy bels. Ez egy rdgi kr, mert amg tele vagyunk tltsekkel, addig azok motivljk minden cselekedetnket s ezrt a cselekedetek magukon viselik a rnk jellemz mintzatot. Nem lesznek tisztk s elvonatkoztatottak, s j karmkat fognak okozni.

 A tltseket meg kell szntetni. Ezrt keresik keleten az ressget. Nem a semmire vgynak, hanem a kros tltsektl mentes ltre, ahol lehet gy ltezni, hogy maga az elvont lt (isten) a cl, nem pedig valamilyen vgy, rzelem, vagy gondolat beteljestse. Mindazonltal a megszntets nem elnyomst, elfojtst jelent. Az ezt ltk egybehangz lltsa, de az ltalunk is ismert fizikai trvnyek szerint is a tltseket ki kell stni, a feszltsgeket meg kell szntetni, azaz az asztrlis s mentlis vgyakat ki kell lni. Ezt lehet kontroll nlkl, szabadjra engedve s ellenrizve, fegyelmezetten vgezni.

 Az elbbi a kezdetlegesebb forma, a primitv, vagy mg vakon tvelyg, a msik meg az ton visszafel elindult, nmagrt felelssget visel ember jellemzje. A vilg egy nagy iskola, ahova jrni kell. Lehet fogcsikorgatva jrni s kelletlenl tanulni nap mint nap, s lehet j hozzllssal, rdekldve, alaposan, kihasznlva a rendelkezsnkre ll idt elsajttani a tananyagot. Bizonytvnyt gyis csak akkor kapunk, ha teljestettk a kvetelmnyeket. Meg kell prblni mindent, hogy legyen rla tapasztalatunk, de nem kell leragadni semminl, mert csak a magunkkal cipelt ballaszt nvekszik, amitl egyszer gyis meg kell szabadulni.

 Annyit kell megjegyeznnk, hogy amg aktv tltsek, feszltsgek vannak bennnk, addig nem nagyon tudunk elre haladni az igazi spiritulis ton. Persze, nem kell elkeseredni; ez a stdium az t fontos rsze, mert minden rzelmi, vagy gondolati akadly lekzdsvel fejlettebb vlnak eszkzeink. Jl dolgozni pedig csak j eszkzzel lehet.
Az eszkz javtsa az a feladat, amit a napi letben kell megtennnk. Tudomsul kell venni, hogy ez egy hossz s fradsgos t, ahol nem fogjk helyettnk elvgezni a munkt. Soha, senki. A mi tartalmainkat magunknak kell megszerezni, kialaktani s olyan llapotra formlni, hogy fejldsnket szolgljk. Erre nem elg napi ktszer fl ra csendes meditci, vagy hetente egyszer elmenni valami klubba, ahol az emberek jlnevelten mosolyognak mindenkire, s egymsnak ecsetelik, mennyire jutottak a helyesnek tartott, vagy divatos ton.

 Knny a vilgot "en gros" szeretni, sokkal nehezebb a rszeges szomszdot. Lehetnk rszvttel az hez bangladeshiek irnt, nem sokat r, ha itthon nem vagyunk kpesek egy huszast adni a hajlktalannak. Sokszor nem vagyunk kpesek...s pp ebben rejlik a napi feladat, amivel tbbet rnk el, mint a knyszeresen betartott flrs meditcikkal; ismerjk fel hinyossgainkat s minden pillanatban trekedjnk a jobbtsra. Tudatosan kell figyelnnk arra, mi az, ami idegest, taszt, vonz s ltalban - problmt okoz.

Meg kell tallnunk a kulcsot nmagunkhoz, hogy ismerjk azt a szekeret, amin utazunk. Csak akkor tudjuk irnytani, ha rtjk a mkdst. Csak akkor tudunk rajta kereket cserlni, ha tudjuk, hol vannak a csavarok, vagy peckek, amik rgztik a kereket. Defektes kerekekkel dcgnk az ton, mert azt sem tudjuk, hogy milyen az p kerkkel val utazs. Persze, ez nem knny feladat s ne is gondoljuk, hogy egyik naprl a msikra kpesek lennnk feldolgozni eddigi inkarnciink felgylemlett salakjt. Szerencsre nem is kell mindent egyszerre megoldani, mert mindig van egy viszonylagos jrakezds.

 
.

 

  

                          

       

      

           

         

 szesen: 657.cikk.    

   

 
.

                       

 

    

 ArdviSura Anahita          

             

                     

 

       

 

Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!    *****    Nagyon pontos és részletes születési horoszkóp, valamint 3 év ajándék elõrejelzés, diplomás asztrológustól. Kattints!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre,egyszer mindenkinek érdemes belenézni.Keress meg és én segítek értelmezni a csillagok állását!    *****    HAMAROSAN ÚJRA ITT A KARÁCSONY! HA SZERETNÉL KARÁCSONYI HANGULATBA KEVEREDNI, AKKOR KATT IDE: KARACSONY.GPORTAL.HU