21.OSTARA
2006.03.19. 14:04
Sokak ltal ismert nmet sz az Ostern, azaz hsvt, a termkenysg germn istennjnek, Ostarnak a nevbl szrmazik. viszont a keleten (Osten) felkel ltet naptl, a hossz, bors, rossz kedvet sugall tl utn az embert a remnyes kikelettel megajndkoz gitesttl szrmaztatja nevt.
A germnok Ostart nnepeltk a mai hsvt idejn. Az szent llata volt a nyl, a tojs pedig az let keletkezsnek jelkpeknt kerlt ebbe a pogny vallsi krbe. Igaz, szzadokkal ksbb, 751-ben Zakaris ppa mg a tlsgosan bujnak s szapornak minstett nyl hsnak a fogyasztst is megtiltotta a katolikusoknak.

Ostara: a fk nnepe, a tavaszi napjegyenlõsg nnepe. Az igazi tavasz elsõ napja. Mrcius 19. s 21. kz szokott esni. Ekkor egyforma hossz a nappal s az jszaka - ezt mr az kori npek is megfigyeltk. Minden termszetvalls megnnepli ezt a napot, amikor a Termszet felbred hossz tli lmbl, a Fld jra termkenny vlik - elkezdõdhet a vets, az ltets, kihajtanak az õsszel fldbe rejtett magok. Ami most led, annak gymlcst lvezhetjk ksõbb.
A termkenysg szsz istennõjt, Eostre-t, valamint a germn Ostart ksznthetjk e napon.
Nmelyik wicca-hagyomny a Zld Istennõt s a Zlderdõ Urt nnepli ilyenkor. Az istennõ termkenny teszi a Fldet, felbreszti Õt mly lmbl, az Istensg pedig segt flnevelni, rlelni a termst. Jrja a zldlõ mezõket, rme telik a termszet bõsgben.
|
Az nnep katolikus egyhzi megfelelõje a a napjegyenlõsgtõl szmtott elsõ telihold utni elsõ vasrnap. Ekkor emlkszik meg a katolikus vilg Krisztus feltmadsrl. Idõben ugyanekkorra esik a zsid Peszch-nnep is. A tlvgi farsangi mulatsgokat nmegtartztat idõszak kveti, a negyvennapos nagybjt (Spanyolorszgban: Cuaresma, a nmeteknl Lenz, Itliban Quaresima, angolszsz Lent), valamint a nagyht klnleges szertartsai.
A katolikus egyhz msik tavaszi nnepe, Gymlcsolt Boldogasszony napja mg egyrtelmûbb, flrerthetetlen kapcsolatban ll az õsi pogny nneppel, amit a Fehr Istennõ tiszteletre vilgszerte megltek. |
A szûz Istennõ s az ifj Isten elsõ tallkozsa, szerelemre gyulladsa s mindjrt elsõ egyeslsk ideje is, amikor az Istennõ rgtn meg is fogan, szmoljuk csak utna: ppen kilenc hnap mlva szletik meg az Istengyermek, idejn. (Az isteni szerelmespr majd csak idejn li menyegzõjt, ennyit a hzassg elõtti szexrõl...;-)
Egyiptom
Mielõtt a Hsvt Krisztus feltmadsnak nnepe lett, a pogny npek a tavaszi napjegyenlõsget nnepeltk: a fny jjszletst, uralomra kerlst, amit isteneik szimbolizltak. Mr az egyiptomi mitolgiban is megjelenik, Isis s Osiris mtoszban. Az isteni pr bkben s jltben uralkodott birodalmban. Seth azonban irigysgbõl meglte testvrbtyjt, Osirist. Testt feldarabolta s szerteszt szrta a vilgban. Isis szve majd meghasadt a gysztl, sszeszedte Osiris sztszrt testrszeit s elvitte Anubishoz, az alvilg saklfejû istenhez, aki j letre keltette Osirist. Isis s Osiris jra egyesltek, gy fogant meg az isteni napgyermek, Horus. gy tmadt fny a sttsgbõl.
Grgorszg
A grg mitolgia szerint e napon nnepelhetjk Perszephon visszatrst az alvilgbl, Hdsz birodalmbol, ahov az õszi napjegyenlõsg idejn tvozott, az istenek egyezsge szerint. Dmtr, Perszephon anyja a fld termst biztostja, õ a gabonaistennõ.
Aphrodit, a szerelem s termkenysg istennõje beleszeretett a szp Adniszba. Elrejtette õt egy szelencbe, hogy senki ms ne lthassa, majd a szelenct Perszephonnak adta, az alvilg rnõjnek, hogy vigyzzon r. Õ azonban felnyitotta a dobozkt, s amint megpillantotta Adniszt, õ is nyomban beleszeretett, s esze gban sem volt visszaadni Aphroditnak kedvest. Aphrodit bnattl a fldek is kiszradtak. Atyja, Zeusz sem tudta megvigasztalni lenyt. Vgl Zeusz elrendelte, hogy Adnisz az v egyharmadt tltse Aphroditvel, a msik harmadt Perszephonval, a harmadik harmadban pedig legyen egyedl. gy aztn minden tavasszal visszatr Aphrodithez, s a fldek virgba borulnak, a terms szrba szkken a boldog szerelemtõl, tlen pedig Persephonval tlti el az idõt alvilgi birodalmukban.
Dionszosz, a bor istene, Zeusz s Szemel gyermeke haland isten. Zeusz azt grte Szemelnek, a Hold istennõjnek, hogy brmilyen kvnsgt teljesti. Szemel ekkor Zeusz magzatt hordta a szve alatt, s csak annyit krt, hadd lthassa majd a gyermeket a legfnyesebb istenek sorban. Zeusz tudta, hogy ezt egyetlen haland sem lthatja, megtagadta a krst, m Szemel hajthatatlan volt. Bnatban meghalt. Zeusz kiemeltet estbõl a magzatot s sajt magba rejtette el, amg meg nem szletett. A kisdedet a nimfk neveltk fl, s amikor flcseperedett, messzi fldekre vndorolt s dicsõ tetteket vitt vghez. Svrogva vgyott arra, hogy meglthassa anyjt, ezrt elindult az alvilgba, hogy rtalljon. Amikor megtallta õt, magval vitte az Olmposz cscsra, ahol anyja vgrela legfnyesebb istenek sorban lthatta fit.
A Dionszosz-kultusz sznhelye nem templomokban van, sem a szabadban, hanem sznhzakban. A kultusz rsze az istenrõl szl drmk elõadsa, ami a mai passijtkok elõfutrnak is tekinthetõ. Dionszoszt megltk, de jra feltmadt. A bor isteneknt is minden vben meghal, majd j letre kl. Tavasszal tartottak Dionszosz-nnepeket, amikor a szõlõ jra kihajt.
Tavaszi nagytakarts, megtisztuls
A tavaszi napjegyenlõsg az jrakezds ideje. Ilyenkor kezdõdik a magvets, palntzs. Ideje rendbeszedni kertnket. Ideje nagytakartst rendezni lakhelynk, letnk minden terletn, hogy megtisztulva fogadjuk a bekszntõ j idõszakot. A tavaszi nagytakarts sokkal tbbet jelent egyszerû fizikai munknl. Szabaduljunk meg minden flslegesen felgyûlt tehertõl, szennyezõdstõl, az elmlt hnapok negatv lerakdsaitl. A megtisztuls utn kpess vlunk az j, a friss, a pozitv, a termkenytõ befogadsra. Amikor a tavaszi verõfny best az ablakunkon, knyelmetlenl rezhetjk magunkat, minden porszem szembetûnõbb vlik. elsznjuk magunkat, hogy felszmoljuk a tlen sszegyûlt flsleges lomokat, hogy tisztasgot teremtsnk. Takarts kzben pl. fstlhetnk tmjnt s a szantlft. Ha mdunk van r, legjobb fasznparzson fstlni, nyitott ajtk s ablakok mellett, hogy a negatv energikat valban "kifstlhessk" a hzbl. A szemetet soha ne sprjk ki a hzbl, hanem kzpre, s ott szedjk ssze lapttal.
Amikor a laks mr tisztn ragyog, legfõbb ideje hozzfognunk a spiritulis nagytakartshoz, megjtani a hzunkat v energikat. Az ehhez alkalmazott fstlõ 2 rsz szantl, 2 rsz tmjn, 1 rsz mirrha s egy csepp rozmaringolaj vagy pr szl rozmaringhajts keverkbõl ll. A hozzvalkat megtrjk mozsrban s fasznparzson elfstljk. A szertarts kzben ritulis szveget is mondhatunk, klnsen minden egyes ajt-vagy ablaknyitskor.
Ha ezzel is megvagyunk, ideje megfrdnnk, majd lelknk, elmnk megtiszttsa kvetkezik.
Ritulis frdõ
Tegyl a frdõszobba minl tbb gyertyt, mcsest, esetleg fstlõt. Gyjtsd meg. Meleg frdõvizedbe szrj virgszirmokat. Mielõtt belelpsz, relaxlj s meditlj gondolataid, elmd megtisztulsrl. A vzbe merlve kpzeld el, ahogy a vz megtiszttja tested s kimossa belõled a negatv erõket. Kzben szlhat kedvenc zend, s csukott szemmel lvezd a frdst, tested megtisztulst. Amikor a vz hûlni kezd, lpj ki a frdõbõl, rezd, hogy jjszlettl s felfrissltl. Puha trlkzõvel trlkzz meg.
Ritulis trgyaink megtiszttsa s j erõvel feltltse
Miutn kitakartottuk hzunkat s elmnket, a megtisztts kvetkezõ fokozata ez legyen. me, egy rvid lista a lehetsges pldkrl, kiindulpontnak. Aztn persze kiegsztheted, mdosthatod kedved szerint:
Tarot, az oltrod megszentelt kellkei, kristlyok, svnyok.
A magyar hmestojsok mintakincsnek legfõbb jellegzetessgei*
A tojsfellet mrtani felosztsa
 |
 |
 |
hosszanti |
szlessgi |
kettõ egytt |
- Dsztmnyek
- az osztkrkre plnek,
- vagy azok metszspontjbl indulnak ki,
- vagy az osztkrk felrajzolsbl add geometrikus mezõben helyezkednek el.
 |
 |
 |
 |
Felsõ bb, als bb, osztkrk |
Osztkrk + segdvonalak |
"Lapds" dsztmny |
Varici |
- Nyolcmezõs tojsfellet: jellegzetes magyar feloszts.
 |
 |
 |
 |
Smja |
Baranyai minta |
Szimmetriahl |
"Tõttt rzsa", vagy "csillagos" motvum |
- Ngyosztat tojsfellet
 |
 |
Smja |
"Gereblys" minta |
- Hosszanti kettoszts
 |
 |
 |
 |
Osztkr |
"ll" minta Somogybl |
Osztkr |
"Fekvõ" minta Baranybl |
- Szlessgi kettoszts: a magyar motvumok kzt ritka
 |
 |
Osztkr |
"Bbvirgos" erdlyi minta |
- "ves" megolds
 |
 |
 |
 |
Szlessgi osztkrk, "vek" |
Palc minta |
Szlessgi s hosszsgi osztkrk, "vek" |
Erdlyi minta |
- Hosszanti osztkrk
 |
 |
 |
Ngyosztat dsz Erdlybõl |
Nyolcosztat, htfalusi csng dsz |
Karcolt tojs az Alfldrõl |
- Krk a metszspontok hangslyozsra
 |
 |
 |
Krk a metszspontok helyn |
Krk a segdvonalak metszspontjaiban |
Krk a kpzeletbeli metszspontokban |
- Osztkrkre plt dsztmny

- A felosztott trben nllan elhelyezkedõ minta

- Metszspontbl kiindul minta

- Osztkrk nlkli minta (ritka)
 |
 |
Istensegts (Bukovina), "tykszemes" minta: rontselhrt |
"Tvedt utas", "Utavesztett", "Labirint" |
- Meanderes
A meander motvum kialakulsa:
 |
 |
 |
csigavonal |
ellenttes csigavonalak |
meander |
Meanderes tojsok:
 |
 |
Erdlyi minta |
Gyimeskzploki |
Hogy a nyuszi tojn a tojst - ezt a gyermeki tvhitet rendszerint mg idben elfojtjk a gondos szlk, azonban a problmt, hogy mirt cscsl a feltmad Jzuska napjn nyuszi s tojs a fben, sok tancstalan felntt egyszer huszrvgssal oldja meg. "Ehhez mg kicsi vagy - mondjk -. Majd megtudod, ha nagy leszel." - azzal mint ki jl vgezte dolgt, visszasppednek a fotel puha nyugalmba: k sem lettek annak idejn okosabbak. Valban: mit is keres ott nyuszi?
A Hsvt, meg az nyuszija
Akrcsak a megszentelt helyek, gy a keresztny liturgia szent napjai is tbbnyire "rtelepedtek" egy- egy korbban pognyok ltal felszentelt nnepre. Ennek persze megvoltak a maguk praktikus okai, hiszen a pl. a napfordulk idpontja, vszakok kezdete, zrsa mindenfle naptrban szabott idhz kttt, mondhatni: termszetbl fakadan "fix". Msrszrl: taln gy knnyebben meg lehetett jegyezni, hozz lehetett szokni az j nnephez, ha legalbb az ideje mr ismert volt. Tovbbi misztikus magyarzatokat most mellzk. A , vagyis a feltmads nnepe ppen egy pogny termkenysg nnep helyre kerlt, azonban azt kiszortania teljesen nem sikerlt, helyette egyfajta "szimbizisban" ltek egymssal: nevben s rszben tartalmban keresztny, de klssgeiben s - cskevnyesen - bizonyos szertartsaiban pogny nnepknt. gy mris rthetbb a locsols aktusa is.
Pogny mltunk teht mig ksrt, az egy vezred sem tudta teljesen megsemmisteni. Ott l a baboninkban, npkltszetnkben, gyakran a tudatossg minden jele nlkl idzzk fel ket. Az llamalapts s a keresztnysg felvtele szoros sszefggsben lltak egymssal, gy szinte mondhatjuk: fennmaradsunk llt vagy bukott a krisztianizci sikern. gy ltszik mgis, hogy sokak a lelki dvket tartottk elbbre valnak - mgha ez a llek pogny volt is. A kereszt rnykban gyakran bjtak meg "pogny tzek", letben tartva sajt mitolgijukat, hdolva a - szmukra - egyedl dvzt si hitnek. ldztt eretnekknt, de beleolvadt mindennapjainba sapink hitvilga.
Az letfa, meg az bimbaja
A szakirodalom kevert tudatformj-funkcij szvegeknek nevezi azokat a keresztny imkat, melyek flrerthetetlenl tartalmaznak bizonyos pogny elemeket. Gyakoriak kztk a rolvassok, mondkk, bajelhrt imk. Ezek kzl szemezgettnk ki nhnyat.
"Elindult Szzanym Jozeft vlgybe, Arra ment Szent Margit, Azt krdezte tle: Mit csinlsz itt Szzanym? Itt lk, itt tartom szerelmes Jzusomat, mert beteg. Sion vlgyben 7 fle gymlcsfa gat s az gi harmatokat s frdj abban kisded Jzuskm! (...)"
"(...) Megnylott a Jeruzslemi kapuja, Onnan jve asszonyunk Szz Mria, Karjn hozza a kisded Jzust, Gyere hamar szeret Szent Jnos, Kezben hozza az arany csszt, Belemerti a Jordn vizbe, Az letft, Annak az letfnak a neve Vegye el errl a szvrl az ijedst.(...)"
"g szlte Fldet, Fld szlte ft, Fa szlte gt, ga szlte bimbajt, Bimbaja szlte virgjt,(...) Szent Anna szlte Mrit, Mria szlte Krisztus Urunkat a vilg megvltjt." |
 |
Az archaikus imk - akcsak npmesekincsnk - si rtegek kpi vilgt rzik. A szmmisztika, a megjelense mind-mind pogny hagyatk. Ezekben az alkotsokban azonban a keresztnysg eltti elemek sztnsen, szinte ntudatlanul, (llekvn) keveredtek az j valls motvumaival.
Dante, meg az pokla
A pogny sk vre azonban nemcsak a vad keleten "buzog" fel jra s jra, hanem a kifinomult kultrj pre-renesznsz Itliban is. A pognysg persze itt nem a sttnek lttatott, smni rtusokat idzte, hanem az antikvits donknt is friss illatt. Br tiltott volt a kzpkorban az antik-pogny vilg szleskr ismerete s parzna mvszete, de vvmnyait mgis olyan nagysgok olvasztottk a keresztny blcselet tgelybe, mint Aquini Szent Tams. A skolasztika atyjnak egyik legnagyobb rdeme - mai szemmel nzve - Arisztotelsz bujtatott formban trtn "legalizlsa"; ahogy neveztk: Arisztotelsz "megkeresztelse" volt. A pogny filozfus munki ugyanis "lists" knyveknek szmtottak, ahogy azt A rzsa neve c. film gyakran megdbbent kpsoraibl is kiderlt. Szent Tams filozfijban tvzte e, Krisztus eltti tudomny esszencijt a sajt keresztny vilgkpvel: tmenektve ezzel Arisztotelsz gondolatait.
A firenzei Dante nem tudott grgl, gy nem is ismerhette kzvetlenl Platn vagy Arisztotelsz munkit, br azok eszmerendszere ktsgtelenl hatott r (Lsd pl. A lakoma c. mvt). Latinul ellenben tudott, nem meglep ht, hogy a rmai jeles frfiak munki nem voltak ismeretlenek eltte. gy Vergilius sem, kit oly nagyra tartott hogy pogny ltre t tette meg vezetjl a Pokolban. Irgalmas volt azonban a tbbi nagy pogny gondolkodval is: ket a Pokol torncra helyezi, hiszen csupn az volt a bnk, hogy nem keresztelkedtek meg - lvn Jzus szletse eltt ltek a vilgban. Vergilius, a pogny szent IV. eklogja rvn kerlhetett e kivtelezett pozciba. Versben egy gyermek eljvetelt jsolja, aki jra "aranykort" hoz a vilgra. A keresztny kzpkor, mivel Jzust vlte felfedezni a jvendls soraiban, pogny prftnak tartotta Vergiliust, kmletesen bnt vele: megbocstotta neki, hogy rossz korban lt a fldn.
Csongor, meg az Tndje
Lthattuk, a np ajkn s szvben tovbbra is lt a pogny mitolgia szmokban, motvumokban, tudatosan azonban a romantika nylt vissza elszeretettel pogny mltunk "ereklyihez". A kelet-eurpai romantika ugyanis a nemzeti gykerek, egyttal e nemzetmegtart er felfedezsnek kora volt. Legkiemelkedbb kltink indultak a mlt mlysges ktjnak feltrsra, hogy hitet, ntudatot merthessen belle a magyar.
Vrsmarty Mihly korai npszersgt is egy ilyen tmj mvnek ksznhette: a Zaln futsa c. eposznak. A mben megismerkedhetnk a honfoglal magyarok letvel, hitvilgval - legalbbis ahogy a a XIX. szzad trtnszei kpzeltk. gy kerlt bele - tbbek a kztt - a temetkezsi szoksok tagalalsa is. ...Amit pedig nem tudhattak, azokat a lncszemeket Vrsmarty termkeny fantzija helyettestette. t vvel ksbb, 1830-ban megjelent egy mg idtllbb alkotsa. Sznpadaink mig szvesen jtszott darabja a . A npmesei alapokra pl mben tmnytelen pogny elemet fedezhetnk fel. Rgtn itt van az almafa, mesnk alfja s omegja. A fa, mint szimblum kedvelt eleme sok ms si kultrnak, hogy csak a Biblia fit, vagy a keltk fa-kultuszt emltsem meg. Vrsmarty fja azonban igazi gigr fa. Gykerei az als vilgba rnek, trzse a fldn ll, mg lombja kzt csillagok tanyznak. A fa egyben a "ltra" is a hrom vilg kztt, hiszen itt tallkozhat a kt szerelmes, de itt trnek a felsznre a dmoni erk is. si elemeket tisztelhetnk Vrsmarty npmesei szmaira is. Esetnkben a hrmas szm dominl: hrom g az t, hrom vndorral tallkozk itt Csongor rfi s persze hrom az rdgfika is. Radsul nem elgszik meg szerznk ennyivel, de az sktl ismert kettsvilg-szemlletet is beleolvasztja munkjba. Eszerint a fldi vilg felett/mellett ll a tlvilg, ami a fldinek msa, de ppen fordtottja. A szerepl prok is hasonlatosak ehhez a ketts felosztshoz. Ahogy az gi vilgban a szp, kecses s kifinomult pr ll, a fldi megfeleljk pp ellenttk lesz: Balga, a tenyeres-talpas sztnlnyek s az "anynyi" Ilma. A kt vilg azonban csak egytt teljes: az idel s fldi msa csak egymssal/-ban lhetnek.
|