82 Mitlogia Istenei
2006.04.16. 13:37
A MITOLGIA RAGYOG ISTENEI |
Az shagyomnyok rendszerben a magasabb ltformk megnyilvnulst gyakran azonostjk a fnnyel, a ragyogssal, az avatottak szmra ld, az erre kszletleneket elvakt sugrzssal. |
 |
Mr a fels skkor barlangbrzolsain – pldul Tunzia, Algria s Marokk terletn – tallkozhatunk fejk felett fnykrrel brzolt emberekkel s llatokkal. A letnt kultrk „mvszei” nyilvn gy kvntk rzkeltetni, hogy istenekrl, szellemekrl, az anyag feletti skrl szrmaz, csods kpessgekkel rendelkez lnyekrl van sz. A folyam-menti skultrk vallsfilozfijban ez a motvum mg nyilvnvalbban lett kifejezve. A sumer (mezopotmiai) kprsban az „isten” s az „istenn” fogalmat a sugaras csillag brjval jelltk, az istensget jelent szt (dingir) pedig az ers fny, a tndkls fogalmnak kifejezsre is hasznltk. A babilniai mitolgia szerint minden istensg feje krl ott ragyog a fnykr, akkd nyelven a melammu: a keresztny legendakr angyali glrijnak kori elkpe. Az egyiptomi blcselet a nem evilgi fny dicstst a himnuszkltszet kzkedvelt motvumv emelte. Mi tbb, a frakori egyiptomiak szerint a vilgteremts az els Fny fellobbansval, teht a Kosz sttsgnek megsznsvel kezddtt. R napisten kultusznak kzpontja a grgk ltal Hliopolisznak (Napvros) nevezett egyiptomi vrosteleplsen volt, ahol a fisten temploma eltt llt a mindent tdf, mindenhov behatol napsugarak hatalmt szimbolizl kt risobeliszk. Akkoriban gy tartottk, hogy a teremts eltti kezdetekben mindent a formtlan, feneketlen, vakstt skosz (egyiptomi nyelven: Nun) uralt. Nem voltak sznek, formk, minsgek s tulajdonsgok, csak a Nun-cen ismeretlen, fekete hullmai. A kosz-cen mlyben azonban csodlatos folyamat kezddtt, amelynek eredmnyekppen kiemelkedett a vzbl az els Domb, a Mindensg szilrd kzppontja, s megszletett a tr, valamint az id. A Dombon ltuszvirg sarjadt, amikor pedig elrkezett az ideje, a ltusz kibontotta szirmait, s me: a virg kelyhben ott lt a gyermek, R isten, a Napcsecsem, a megteremtett Kozmosz els, letteli ltezje. Az jszltt kinyitotta szemt, rmosolygott az ifj vilgra, s az isteni szemek ragyogsa jelentette a vilg els hajnalt. Az Univerzum immr nem volt tbb ismeretlen s stt. Megszletett a Fny. A hagyomny szerint a napbrkban utaz, slyom, szkarabeusz- vagy emberfejjel brzolt R adja a vilgossgot nappal az lknek, jjel pedig – amg az anyagi skon sttsg van – a tlvilg svnyein utazk szmra vilgt. Az egyiptomiak rmlten gondoltak arra, mekkora katasztrft okozna, ha egyszer, valamilyen kozmikus hiba folytn, nem kelne fel tbb a Nap. Egy mtosz elbeszli, hogy a Koszt jelkpez gonosz Apphisz kgy az alvilgban fnyt ragyogtat napbrka ell mindig megprblja elszvni a vizet, hogy a haj ne tudjon tovbb haladni, s gy az emberisg msnap hajnal nlkl maradjon. A papsg ltal bemutatott ldozatoknak, valamint a folyton jraszlet rt kgyt minden jjel ledf, ers Szth istennek ksznheten azonban a brka ell rendszeresen elhrul az akadly, gy az emberek vilgra msnap j napkelte virrad. Egyiptomban a felkel napot Kheper-Rnek, a delel napot R-Harakhtinak, a lenyugv gi csillagot pedig Atum-Rnek neveztk. A Kr. e. XIV. szzadban IV. Amenhotep (Ekhnaton) fra hres Nap-valls-forradalma sorn a kezeiben az let jelt, az ankh-keresztet tart sugaras napkorongot kiltotta ki Atum nven az egyetlen istensgnek. Ezzel a Fny imdatnak egyiptomi diadalmenete tetpontjra rt. s br az „eretnek” fra halla utn a Nap mint egyistenkultusz visszaszorult, e vilgnzet vlt seredeti mintv, ihlet forrss minden ksbbi fnymisztrium szmra.
Avatara vallstrtnsz-mtoszkutat
|
|