6.Etruszk szellemi kultura
2006.04.16. 15:21
AZ ETRUSZK SZELLEM S ANYAGI KULTRA
Az etruszk anyagi kultrval foglalkozk mind egyetrtenek abban, hogy az keleti elemeket tartalmaz. A kelta s etruszk rgszeti anyag sszevetsnl mindezt alaposan meg is szemllhettk. E tny elismerse azonban most szempontunkbl nzve nmagban semmit sem jelent, hiszen igen nagy klnbsgek vannak a dolog mibenltvel kapcsolatos vlemnyekben. Az indoeurpai terminolgia, szhasznlat szerint e keleti kapcsolatok tnye a grgbl val mertssel jellemezhet, igen gyakran a hellnisztikus, Nagy Sndor ltal elterjeszteni vlt mveltsg tvtelnek tnyt rgztik le szinte kzhelyszeren felemltve. Korbban lttuk, hogy B. Nogara szerint nem bizonyt keleti szrmazst a keleti jelleg. Itt arra kellene gondolnunk, hogy valakiktl tvettek bizonyos keleti elemeket valamikor, de kzvetlenl nem igazolhat az tvtel. Az indoeurpaiak szerint kzenfekv jellt is van a mveltsg forrsadjaknt, ezek a grgk. Pallottino, br a lyd elszrmazssal egyetrt, mgis unos-untalan a grg hatsokkal hozakodik el. gy gondolom, hogy ezt a felette bergzdtt s alapjaiban tves grg kultratad-tovbbt elkpzelst albbi szemlltetseink utn.
Ugyanott (Id. m, XLV tbla) n. in-etruszk vzafestszet pldjaknt mutat be egy vzt Kr. e. 540-530 kz datlva. Lehetetlen nem megltni rajta az srgi szemidol egy jabb feldolgozst s Ur-Nammu kt, tudst hoz kgyjt.
A mvszetek tern nem ll fenn az a slyos lelethiny, amit a rgszetben felvetettem, st igen j anyagunk van a szrmazs megtlsre is. Eddigi elemzink abbl indultak ki, hogy ha egy etruszk s grg vzt egyms mell lltunk, hasonlsguk szembeszk, ezrt - s nem msrt - azt a grgktl vettk t. Meg sem fordul bennk, eszkbe sem jut, hogy a hasonlsg oka ms is lehetne. Az "tvtel" formulja olyan mly bennk, hogy csltkk vlnak. Magabiztossguk megkrdjelezhetetlen, szerintem azonban ersen tvednek. Miutn a falfestszet nemcsak Etrriban s Grgorszgban volt divat, hanem ott is, ahol e npek korbban ltek, clszernek ltom ott megkeresni a gykereket. A grg festszet elkpeit a ragoz nyelv Mknbl, eltte Krtrl s Kis-zsibl ismerjk, annak eldjt pedig Egyiptombl. Az etruszk elkpek szintn Kis-zsibl, mg tovbb a Rgi Keletrl szrmaznak, vgs fokon mindkett kzs s oszthatatlan gykere a Folyamkzben van, vagyis szabir-sumr, azaz sturni a javbl. A kzreadott brkon krem, hogy ne csak magt a trgyat, de a szemeket is figyeljk, mert a bemutatott kpsor bizonyt erej. Hromezer ven keresztl nem lehet vletlenl egyformn festeni ekkora kiterjeds terleten. Ugyanaz a mveltsg, ugyanaz a kifejezsi md - a profilbl val brzols, a szinte idolszer szemek ksrteties azonossga, az arclek s orrok metszse, a sznvilg -, ugyanaz a szellem zen a kpekrl. Etrriban is csak annyi a vltozs, hogy a frfialakok rzik az si sttnarancs sznt, a nk viszont fehrre vltanak.
Ez felteheten sszefgg a "fehrszemly" magyar elnevezsvel, mshol ugyanis sehol sem ltni. Most hozztehetjk, hogy a falikpekkel ugyanaz az snp fejezi ki magt vezredeken t. Az jkori Eurpban szinte 20-50 venknt gykeresen j stlusok uraltk a mvszi zlst, pedig ugyanazok a npek mveltk azt, csak egyms utn. Krdsem teht az, ha egy stlus az korban hromezer vnl tovbb l s hat, mikppen cserlhette volna le menet kzben az azt mvel npet? tvette volna valaki ms? Erre az a vlasz, hogy sehogy mert tvenni olyan tud, aki mveltsgben kzelben van az tadhoz, annyira kzel, hogy egytt kell ljen vele. Ez is kevs azonban, ki is kell irtsa vagy magba kell olvassza az tadt, ha nem akar lebukni ksbb. Kzenfekv lehet, hogy mindenki olyat fest, ami az nje. Mindezek arra mutatnak, hogy az n. tvteli formula nem olyan knnyen hasznlhat adu, mint ahogy azt sokan kpzelik. Hiszen, ha npkevereds trtnik, megvltozik a kifejezsmd is, ezt ppen az rpdi tarsolylemezeknl is lthattuk! St. ppen az tvteli formulk sr alkalmazsa taln ppen ilyen npeltntetsi akcikat takar s ppen ezltal azonosthatak a nagy "kultratvevk"?
Az indoeurpai trtnetrs szerint az elmlt ngyezer vben nem is trtnt ms, csak a kultratvtelek tmkelege. Ht most lljunk meg az tvtellel, mert ez a sok tvtel annyira hihetetlen, hogy nem is lehet igaz. Egyszeren csak a legyzttek kulturlis kifosztsnak mesje szolglja a nagy tvteleket. Aki ismeri a mveltsg terjedsnek szablyait - legelssorban azt, hogy ember is kell hozz, azazhogy azt br np -, az nem is hiheti el e temrdek megokosodst msok rovsra. Ahogy az indoeurpai npeket mint tettest azonosthattuk - a kelta szanyag kisajttsval jelzik, maguk bizonytjk keltairt trtnelmket -, az sszes nagy tvev ugyangy rulja el magt. gy vonulnak be a nagy kultratvevk a nyelv- s nyelvtanknyvek oldalaira sajt bneiket bizonytva. Ezek utn nem csodlkozhatunk azon, hogy az indoeurpai nyelvszet olyan hatalmas energikkal kutat - teljesen mst, nehogy ez kiderljn.
Ugyanez a helyzet az egyiptomi Luxor, Karnak, a fnciai Baalbek, a kiszsiai lyd Krzus kirly ltal pttetett Efezosz, a rmai Capitolium etruszk csarnoktemplomaival is. Ez utbbi kt templom kpt mr korbban lthattuk e knyvben. Csak a vak nem ltja, hogy a fellprknyolt oszlopcsarnokok ptse ugyanazzal a technolgival kszlt ugyanarra a clra. Ki tallta fel teht az etruszk templomot? A vlasz kzenfekv: k a sajt eldeikkel egytt. Azok, akik azt sajt tulajdonukknt Etrriba is elvittk. Kezdetei Sumerbl ismertek a legals rgszeti rtegekbl, a TEMplom - a TMedkelt, TEMetett, dnglt fldhnysra alapozott szently, a ksbbi etruszk TEMplum - elszr 3x3 mter, majd egyre nvekszik, mgnem vezredekkel ksbb hatalmass n. Egy mveltsgben jelentsen kevsb fejlett trsadalom fiai napestig bmulhattk volna oszlopcsarnokaikat, ha technolgijuk nem lett volna megptskhz, nem beszlve arrl az eszmrl, amely ilyen ptmnyek ltrehozsra sarkallta ket. Folytathatnm a sort Kzp-zsia oszlopcsarnokaival, Toprak-kala, Hatra, Halcsajn templomaival s szentlyeivel. Ha alaposabban szemgyre vesszk e templomokat, arra is rjvnk, hogy a timpanonos, n. klasszicizl homlokzatok divatja is sok ezer ves tallmny, azt nem Rmban s nem is Grgorszgban talltk fel, s helytelen abban az rtelemben antiknak nevezni, ahogyan azt ma teszik. Az antik ma egyet jelent a grggel s rmaival, pedig ez nem igaz. Sokkal rgebbi idben lnek gykerei, mintsem azokat eltntethetnk az tbl elbbiek rdekben. A Rgi Kelet fnyei mutatjk az utat most is visszafel a mveltsgnek e terletein.
De menjnk tovbb a gykerek keressben. A tarquiniai Prducok srja hts faln kt prduc lthat egy bikafejnek tekintett kp fltt az n. orientalizl falfestszet pldjaknt.
Prducok Egyiptomban ltek korbban s a hunok szent llata volt. A baloldali llat kidolgozsa megdbbenten hasonlt az esztergomi oroszln kivitelezsi technikjhoz, csak az Sumerbl rkezett oda. Van mg prducunk mshonnan is, az egyik archaikusknt szmon tartott templombl, Korfu szigetrl. Az archaikus dr templomok Kr. e. 600 s 400 kztt pltek - vagyis nem elztk meg a fenti etruszk prducokat -, ezrt sokkal inkbb a prducok brzolsa a kzs pelazg-etruszk hagyomnyokban keresend. Pallottino most nem figyelt, hisz orientalizlnak nevezte a fenti prducbrzolst, pedig ha ismerte volna kvetkez kpnket, ilyen hibba nem eshetett volna, azt hellenizlnak kellett volna kijelentse.
Bemutatok most ms irny azonossgot is, ezttal szkta trgyon talljuk meg az etruszk prjt. Az "llatkzdelmi jelenetekrl" van sz, foglalkozott velk Lszl Gyula is a hun, avar s magyar fmmvessg htrahagyott darabjait elemezve. Huszka Jzsef is tucatjval hozta ezeket nevezetes mvben. /554/Az llatkzdelmi brzolsok szimbolikus megjelentsek, de ma nem llthatjuk, hogy pontosan rtennk ezeket. ltalban elmondhatjuk, hogy a J s a Rossz kzdelmrl is szlhatnak. Ez lehet a Nap s a Hold kzdelme, a Napisten gyzelme a Sttsg felett. Utols brzolsunk itt ppen a nagyszentmiklsi kincs egyik darabjrl val. Maga az "llatkzdelmi jelenet" hivatalostott elnevezs, ma mgis inkbb lca mindazok szmra, akik ltjk ugyan az brzolst, de igazbl nem merik szimbolikus rtelmben is nevn nevezni az ott lthat esemnyt. Magyarul sajt tudatlansgukat rejtik az ltalnos cm mg.
Ms vlekedsek szerint-pl. dr. Farkasinszky Tibor vlemnye - a sumr Imdugud brzolssal indul bsges "llatkzdelmi" leletgyjtemny ms jelkpi rendszerben voltakppen alkotinak vilgnzeti sszegzsei lennnek. E minsgkben az alkotk szellemi cmereknt is tekinthetnnk ezen brzolsokat. Eredeti, hibtlan brzolsai a ragozkhoz kthetk, rontott, pontosabban nem megrtett msolatait tmegvel gyrtottk ksbb az indoeurpaiak is. "A "szkta" (sigynna) kultra hatsa jl lemrhet az alfldi kelta temetk leletei kztt megjelen j ednyformk npszersgn. A kapcsolatok azonban ennl sokkal gymlcszbbek voltak. A lbatlani kelta urna oldaln egyedlll brzolst ltunk: kt, a kelta arnyoknak megfelelen krokodilszerv stilizlt nylnk ragadoz lerogy, visszafel tekint szarvas alakot tp szt. A kimmer-szkta llatstlus jellegzetes llatkzdelem-jelenetnek kelta feldolgozsval llunk szemben, mely tpusban archaikus elkpekre utal. (Az V-IV szzadi zldhalompusztai aranyszarvas hasonl kptpusbl van kiragadva.) A kimmer-szkta llatstlus a jelek szerint elevenen hatott, s a - jszbernycserhalmi ivkrt kapcsn mr emltett - kelta "orientalizl" hullmot eredmnyezte."/561/ A kimmer-szkta llatstlus ktsgtelen jelenltvel az kori Magyarorszgon nagyon egyet is rtnk Szab Miklssal, de hogy ez valamilyen kapcsolat kisugrzsaknt lt volna itt, mr egyltaln nem, ppen a mveltsg terjedsnek fentebb rgztett trvnyszersgei folytn. A kimmer-szktk nem kvlrl "hatottak" valamilyen vletlen tvtelek tjn, hanem egszen bellrl, az orszg rgi lakiknt, sajtjukknt mvelt kultrjukkal. Hogy ez a kis kitr nemcsak kimmer-szkta s krpt-medencei belgy, lthatjuk a sajt szemnkkel, ha visszalapozunk nhny oldalt a prducos kpekhez.
Az etruszk s korai, archaikus grgorszgi prducbrzolsokra, st a prducsg brzolsra tekintnk, azonnal vilgoss vlik, hogy a korszakos lbatlani jelenet nem krokodilszer llatokat brzol, hanem kt valdi pettyes hun prduc egy prducsgot mutat, azt lelkileg felvllal lovat, s nem szarvast tmad.
Ez a prducsg mutatkozik Etrriban is a bemutatott kpen. A tarquiniai prducokban radsul felismertem a folyamkzi oroszlnbrzols rokonsgt is. Itt most megint krbe rtnk egyszer folyamkzi-archaikus grg (pelazg) etruszk-kimmer-szkta -magyarorszgi kelta prduckvet utazsunkon.
A lelet kerekebb mr nem is lehetne, egyszerre mutatja ktfell is a Krpt-medence s a Folyamkz kzt azonos eszmk, s velk emberek, npek vezredes mozgst. Tovbb megyek, a prducok felfedezett ve egyben keresztezi az llatkzdelmek msik, hasonl utat bejr vt itt egy kzs ponton, ettl mg fontosabb, mg ltalnosabb vlik. A kzs tallkozsi pont pedig kt megrajzolt vnkben - a prducok s az n. llatkzdelmi jelenetek veiben - a Krpt-medencben tallhat ppen lbatlani kelta brzolsunkban, mert abban prducok s az llatkzdelem is jelen van. Emiatt ktszeresen is kiemelked jelentsg a lbatlani lelet. Jelentsgt tovbb fokozza, hogy az ezen brzolshoz nagyon hasonlt itt Magyarorszgon a keltk amerikai s a Brit-szigeteken fellelt fldbrihoz hasonlan szintn megtalltk. Ekzben Szab Mikls adsunk marad a lbatlani szarvas szarvnak azonostsval s bemutatsval, ha mi ott csak egy prduclelk l flt vljk felismerni. Annl is inkbb, mert mretre azonos a prducok fleivel.
Vgigtekintve e nhny mvszeti elemen megllapthatjuk, hogy az n. antik kultra az snp szellemi alkotsa volt, amelyet Itliban Etrria felszmolsig maguk az etruszk nv alatt egyesltek mveltek jogos tulajdonukknt. Grgorszgban az snpi keretek felszmolsa sokkal korbban trtnt meg, de ugyangy igen hossz, vszzados tmeneti idszakkal, mint Itliban, ezrt mindkt helyen bven volt id a mveltsgi elemek teljes tvtelre s tovbbvitelre. Mindez gy kpzelhet csak el, hogy az tvevk igen hossz ideig ltek egytt az tadkkal, rjuk teleplve, mskpp sehogy. Taln mg az tvtel sz sem fejezi ki igazn a lezajlott folyamatot, mert sokkal inkbb belenvsrl kell beszljnk a grgk s rmaiak esetben is, hisz a kifejezsmd lnyege nem vltozott meg. Mindezt Mkn s Kis-zsia anyaga igazolja, mely mindkettvel sok hasonlsgot mutat. Mg arra is gondolhatunk a hosszas elemzs utn, hogy a grg s rmai beolvads tkletes volt a helyben talltakba, melynek jszervel csak a ragoz nyelvtan esett ldozatul. Innt nzve akr sajt rokonainkat is dvzlhetnnk a grgkben s rmaiakban, ha nem tudnnk rluk mgis tl sok tisztzatlan dolgot.
Az a tny, hogy az etruszk srszobrok s ltalban a szobrszat anyagai mr a Kr. e. V szzadban teljesen kiforrott formban s technikval kszltek, arra mutat, hogy nem tanult, hanem magval hozott mveltsggel llunk szemben, mg ha ma hellenizlnak is tekintik, vagy legalbbis annak prbljk eladni.
Kzvetlen elzmnyeit Kis-zsiban, Krtn talljuk meg, mg korbbi indtst pedig a mr ismert, eredetet kutat rgi tvonalunk mentn lelhetjk meg. Ha pedig valaki az etruszk s grg mvszet hasonlsgt llaptja meg, azt csak azrt teheti, mert a grgk is a ragoz nyelv pelazgokkal szszeolvadva tettek szert a kelet mveltsgre, mint ahogy az etruszkokat idvel a latinok olvasztottk magukba. ttekintve a mveltsg e kzzelfoghat darabjait, egy tovbbi tveszmt kell htrahagyjunk, nevezetesen az indoeurpaiak ton tflen hangoztatott "kultratvteleit". Ha ismerjk- legutbb a Kincsestrbl - azt a npi folyamatossgot, amely a Rgi Kelet terletrl sztradva szakadatlanul fennllt a Mediterrneumban (is) az itliai s grg terletek snpeinek felszmolsig, akkor rtelmetlen cssztats tvtelekrl beszlni s sztosztani nhny ksn jv kztt vezredek mveldsnek kincseit csak azrt, hogy a frissen elszerzett tuds birtokban legyen mire fel lenzni az alkotkat. Az indoeurpai trtnetrsnak ezrt igen nagy adssga van az igazsggal szemben, e tren is alapos nvizsglatra van szksge. Sok idejk nincsen mr az nvizsglat megkezdsre, mert knnyen a fentebbi nyelvszeti cfolatok sorsra juthatnak a mvszetek tern is. Magyarul az indoeurpaiak igen rvid idn bell jra kell gondoljk a trgyi mveltsg darabjairl alkotott ltalnos vlemnyket, ha nem akarnak e tren is olyan megsemmist cfolatokat olvasni, mint e nhny fenti kiragadott, de meggyz plda.
Nem vletlenl a trgyi mveltsgben zajlik a legnagyobb kultrharc, mi tbb, kultr- vilghbor. Darabjaival mzeumokat lehet megtlteni, hivatkozni lehet rjuk s felette alkalmasak a vizulis meggyzsre, ha kell irnyultsg s mennyisg magyarzatot is fznek hozzjuk. Mi, akik az snpet kpviseljk itt, csak erltetett prblkozsnak tekinthetjk e ferdtsi ksrleteket si mveltsgnk eltulajdontsa kzben. Ha azonban ismerjk a mai mveltsgi propaganda fontosabb rveit, mr nem lhetnk fel a silny, de hangosan hirdetett rveknek. Ha hisznk a szemnknek, biztosan nem. ppen ez a clom, kedves olvas. Ahogy rpdi korunk gyermekei szmra is felknltk az ellenrzs lehetsgt tantsuk sorn, most magam is ezt teszem. Nem azt kell eldntenie, hogy nekem hisz-e vagy valaki msnak, hanem ppen azt, hogy hisz-e a sajt szemnek vagy nem. Mindezt csak azrt tehetem, mert az eddig felhozottak szemnk igazt tmasztjk al. E helyzet ppen a kvetkez kp miatt klnsen rdekes lesz. Tojst nem, de gyngyt inkbb vlek felfedezni az etruszk freskrszleten. Ha viszont gyngy, akkor Tams apostol (a Magyar Szent Korona pantokrtora mgtt lv apostol kpe) okkal kerl a trtnetbe. A magyar mesevilg kiemelked szemlye a Fehrlfia. a mesebeli kirlyfi, aki a leglehetetlenebb feladatokat is teljesti kldetse sorn. Ezttal Egyiptomba kldi apja a srkny rizte gyngy megszerzsrt s ekzben felnttsgnek igazolsra.
Vgigtekintve s sszefoglalva most a teljes etruszkokrl szl knyvrszben (jra) lekzlt kpek anyagt, ttekintve az igen rgrl, a Folyamkzbl, a Kaukzusbl szemmel lthat folyamatos llandsgot a megjelentsekben, tartozom egy megllaptssal. Ki kell mondani, mert nyilvnvalnak ltszik, hogy ezek mind trs nlkli egyazonos mveltsg, azonos elvek, gondolatok, hit, elragadtats mentn, egyazonos np ltal szletett darabok. Ugyanazon snp hatrozott, mssal ssze nem tveszthet kifejezsmdjn trtnt brzolsokat lthatunk csak. Nincs Etrriban olyan kisott trgy, amelynek ne lenne valahol keleten elkpe, prhuzama, valamilyen fok fellelt azonosa. Nincs olyan sem, amelyet ne hasznltak volna tovbb rmai kntsben. s olyan sincs, amelynek eredett nem igyekeztek volna a nem ragozk sajt tallmnyukknt bemutatni valamikor, vagy akr ma is. Ezek a dolgok nem a szelek szrnyn utaztak idig, hanem igazi hs-vr emberek sajt bels valsguk elidegenthetetlen tulajdonaknt.
Ezrt a mvelt, ma mr indoeurpai nyugatnak a vilgon semmi kze sincs Etrrihoz, s szertegaz gykereihez sem, csak a krltte keltett mestersges kdkpzsben voltak igen sernyek. Rma fondorlatos trtnelmnek megsemmistst mr csak e kddel vigyzta rgen, mssal semmivel. A latin Rmnak semmije sem maradt, csak a hazugsgok s az erszak szelleme. Ott, Etrriban a ragoz nyelvek sokadik korszakos honfoglalst lthatjuk, ahol a lakhatatlant lakhatv ptettk igen nagyszabs tervek s munklatok segtsgvel. Lakhatv tettk a mocsarakat orszgnyi mret ptkezseikkel, mvelhet fldet alkottak a malris fertbl ers akaratukkal, akadlyt nem ismer szellemkkel. Megmveltk Etrria, Itlia rettenetesen agyagos fldjt is, amelyet ma is csak egyeks, lnctalpas traktorokkal szntanak!
Htrnyukbl elnyt kovcsoltak, az agyag terrakottv nemesedett kezk kztt. Etrria kornak legfejlettebb technolgij llama volt akr az llamszervezs, ptszet, akr a mvszetek terlett nzzk. Azt is megtudtuk, hogy tudsukat - hitk szerinti idejk lejrtval - maguk adtk t egy arra rdemtelen, mveletlen npnek. Szellemi alkot erejt kszen, kzvetlenl hozta magval Urartubl, Kis-zsibl, a Rgi Keletrl, a Krpt-medencei -Magyarorszgrl a sajtjaknt, mert ilyen er csak egy helyen termett a ma ismert vilgtrtnelem ideje alatt, mgpedig a ragozk sajtjaknt Keleten, a Kaukzusban s a Krpt-medencben. Egyetlen nem ragoz (indoeurpai) nptl sem lttunk ehhez hasonlt az korban, mert azok csak gyilkolni, hasznlni s "tvenni" jttek Eurpba.
Ha mgis ptettek valamit, azt a rabszolgasg fenntartsa rdekben tettk. Hogy a npl Rma sajtjaknt mgis elterjesztette szinte teljes mveltsgket a sajt neve alatt, nem kis elgttel a ragozk szmra, a mag-npek szmra. Mindezzel jabb - korbban mr jelzett -, e knyvben a negyedik nagy nem ragoz (hol indoeurpai, hol kzvetlenebbl: ismeretlen eredetnek nevezett etruszk) lgvr semmiv foszlst rgzthetjk az etruszk trtnet jrakanyartsval. Ha korbban az eurpai s vilgtrtnet trst vetettem fel szksges lpsknt, az ppen ez volt. Els lpsknt magnak a hamis indoeurpai legendnak a szertefoszlatsra vllalkoztam. Mert ez a legnagyobb lps. Nem grtem ugyanakkor minden krdsre kiterjed rk megoldst sem az etruszkok szereplst illeten. Azt azonban mindenkppen gondolom. hogy - ha msknt nem, de - j felvetsekkel taln sikerl elbbre lendteni magunkat a valdi megolds fel.
sszefoglalva most a nagy kori vilghbor elzmnyeit, meglepetssel llapthatjuk meg, hogy szerepli nem azonosak a ma oktatott trtnelemben elnk kerlkkel. Jelentsen megfogyatkozott tmadkat ltunk, s k sem ugyanazok mr, akiknek korbban hittk ket. Egsz Eurpa ragoz nyelv elveken alakult ki. Folyamatos, tbb ezer ves helyben laksuk nehezen cfolhat ma mr. E nagyon si s jl bizonythat npi folyamatossg meghatrozja a fldrsz letnek. A ngy nagy np, amelynek visszavtelt most nnepelhetjk meg a ragoz nyelv snp leszrmazottainak nevben, eldnti a romantikban fogant tveszmk sorst. Keltink s etruszkjaink igazt most teljes mveltsgk keresztmetszetnek felvzolsval sikerlt bizonytani. Nyelv, hit, valls, szellem. E ngy alapvet rv csodlatosan sszecseng egyenknt is, sszessgben is.
|