5.Etruszk mitolgia
2006.04.16. 15:23
AZ ETRUSZK VALLS S MITOLGIA
Tl vagyunk nhny fejezeten az etruszk mveltsg trgykrben. Lttuk gykereiket, kifejezsmdjuk j rszt, szoksaikrl, hitkrl is kerlt sz nemegyszer, nyelvk lnyegt is megfogalmaztuk. lltk az sszehasonltst a keletiekkel (keltkkal) is derekasan. A vallsukat vezrl eszmk s szemlyek feltallsa klns mdon mgsem olyan knny, mint amilyen szerencsnk a keltkkal volt. Az indoeurpaiak szerint itt elkpzelhetetlen mennyisg istennel kellene megkzdennk, hogy valamikppen tisztn lehessen ltni a rengetegben.
Ebbe az utcba most sem megyek be, mert nyilvnvalan rengeteg flrertst s tvedst is fel kellene vllalni a rendvgs mveletben. Az igazi indokom azonban ms. Ha nem hagyjuk magunkat olyan kzdtrre vezetni, ahol nem a sajt szablyaink szerint vvhatunk, flig gyztnk. A temrdek istensg kpzete nem a mi tallmnyunk, ezrt nem tudunk velk igazn mit kezdeni.
Ezrt most sem istenkarok vgelthatatlan felsorolst vllalom fel, hanem kapaszkodkat keresek az etruszk valls si gykereinek fellelshez. Amikor a teremt istent, az sanyt s a fit, vagyis a vilgot igazgat istent, si istenhrmasunk szemlyeit kutatjuk, sokkal knyelmetlenebb helyzetben talljuk magunkat, mint a hasonl kelta gyeknl. Ott a korai kelta keresztnysgtl kezdve - ha nmikpp kiforgatva ugyan - hatalmas mennyisg irodalom gylt fel s maradt fenn az utkorra.
E tudsanyagot MacCana kedvre csoportosthatta klnfle szempontok szerint, a bsg egyszeren lenygz. Annak ellenre, hogy a kelta s etruszk trgyi mveltsg anyagt sikerlt alapjaiban egyeztetni, s igen sok kzs pontot rgzteni, csak remlhetjk, hogy j ton jrunk. Miutn az etruszk nyelv olvassa ma mg nem megoldott, s a kelthoz hasonl tmeg irodalom felbukkansra rvid idn bell nem szmthatunk, ms utat kell vlasszak, ha mgis kzelebb szeretnk kerlni a megoldshoz.
A bnbeess trtnett a Perugiai K is tartalmazza, az a ktbla, amelyet "Velthina" srkvnek tartanak. ... A szveg azt igazolja, hogy a bnbeess etruszk histrija nagyon hasonlt a Mzes I. knyve III. rszben lert esemnyekhez. Hasonl, de nem azonos. Ugyanezt tapasztaljuk a Halotti beszdnl is. A Pray- Kdex tartalmazza a Halotti Beszd latin forrst, de mg a magyar szveg rszletesen kzli a tiltott gymlcs szaktsnak lerst, a latin forrs csak utal r. Mg klnsebb, hogy a Halotti beszd nem a Mzes knyvbl merti a trtnetet. Utalok itt a gymlcs keser zre vonatkoz rszletre, amelyet jl rtnk ma is s gy szl:
"s oz gyimilcsnek ul keseruuol vize, hugy turkukat migszokosztya uol" (517)
E kt - etruszk s rgi magyar - teremtstrtneti szemelvny igen szp vet alkot. Egyikk sincs mr egyedl tudstsval, s kzs tulajdonsguk, hogy nem egyeznek a Biblival. Egszen pontosan az egyezsk az a kemny tny, amellyel nem egyezik a Biblia. A megfogalmazs klnbsge nem szjtk, hanem lnyeges valsg. A Rgi Keletrl elszrmaz npeink azonosan ismerik a teremts trtnett, mrpedig ez magukkal hozott si tulajdonuk. Trben s idben korn elklnltek egymstl s szintn egymstl fggetlenl tudtk s hittk sajt hagyomnyuk szerint, s legfkppen nem vltoztattk meg egyszer sem menet kzben a magukkal hozott hagyomnyt.
k biztosan nem. Mindez arra mutat, ha a Biblia nem egyezik immr kt egybehangz forrssal a teremts kapcsn, akkor nem a kt egybehangzval van valami nehzsg. A magyar eredet forrsok ksi trsairl nincsen tudomsunk, ezzel szemben a Biblit igen sokan, sokszor tdolgoztk. Az a np, amelyet fentebb rgi magyarknt neveztem meg, ms nven is ismert, a szabirok szomszdai voltak sokig, ma is klns vonzalmuk van a magyar szvetsgi korhoz, k a szkelyek. Vagyis a Halotti beszd s az etruszkok teremtstrtneti hagyomnyai egy olyan korbl kell szrmazzanak, amikor mg nem rtk t a Biblit msok, s lehetleg arrl a krnykrl, ahol azt elszr megfogalmaztk.
Van ilyen kor s hely ez Knan fldje, a Paradicsom egy darabja, mskppen az si magyar Izrael, Bl isten termkenysgi kultusznak szlhelye, ahogy azt Br Lajos nemrg kzreadta. (518) Ha pedig van ilyen hely- mint ltjuk -, akkor a valaha onnt elszrmaz npek teremtsrl vallott nzetei eredetiek. A szkelyek s szabirok Izrael kzvetlen szomszdai voltak a Kr. e. 1000 tjn. Mindkett eljutott a Krpt-medencbe, a szkely mg Itliba is.
Itt tallhatunk magyarzatot dr. Szab Kroly krdsre is, aki nem rtette, mirt jelenik meg Etrriban a teremtstrtnet ppen gy, ahogy. gy tnik, ha elbbre akarunk jutni az etruszkok hitt vezet fontos tnyezk kztt, olyan npi sszetevt is fel kell ismerjnk bennk, akik ppen errl a vidkrl szrmaztak el. Ezen az ton most tovbb sznesthettk az etruszk etnogenezis palettjt, mgpedig kzvetlen knani, Izrael krnyki magyar vonatkozsokkal.
Korbban szt ejtettnk a 12 etruszk vros szvetsgrl. Etrria korai trtnethez kapcsoldik e szvetsg ltrejtte, azt is mondhatnnk, az alaptk egyik els nagyszabs elhatrozst lthatjuk. "ltalnos kzhit volt az sidkben, hogy a szmok jelkpek, jelkpi jelentst hordoznak, s termszetfltti erk kifejezdsei. ... A tizenkett jelkpi rtelemben a szmok, valsgok kiteljesedse, valamint a Napisten teljes vi Fld krli krforgsa (a rgi hit szerint), mivelhogy a Hold krforgsnak alapjn tizenkt hnapra oszlik az esztend.
A tizenkettes szmnak mint jelkpnek risi szerepe van a rgi magyarok hagyomnyvilgban. Ezzel a bvs, mgikus szmmal eleink trtnelmnk sorn szmos alkalommal jelkpi formban azt juttattk kifejezsre, hogy cselekvsk a Napisten - a Magyarok Istene - akaratbl s jvhagysval trtnik, A Krpt-medence rpdi birtokbavtele tizenkt nagy ldomsttel ltal trtnt. (519)
A fenti kp tansga szerint az anyasg az etruszkoknl is megbecslt volt. A szobor brzolsa s kompozcija szokatlan eurpai szem szmra. Egyrszt a gyermek helyzete tr el a madonnai brzolsoktl- okkal gondolhatunk szoptatsi jelenetre is-, msrszt a jelenetet rz szrnyas szfinxek mutatjk, hogy az anya nem htkznapi szemly, de legalbbis kifejezdik benne a n, az anyasg irnti elemi etruszk tisztelet. Ebben mi semmi kivetnivalt nem tallunk, s ezt korbbi eldeink sem tettk. A kusn Nagyboldogasszony, a mezopotmiai eredet Babba Mria, a Napbaltztt Boldogasszony, a Magyarok Nagyasszonya, a kis-zsiai Kybele, a pantokrtor isten anyja, mind Inana, Anahita, vagyis a ragozk elkpzelse szerinti Szent Anya megtestesti klnbz korokban.
A fnyhit ragoz nyelvek Anyaistenei e Nagyasszonyok mindannyian. "E magyar Istenanya jelent meg a Jelensek Napbaltztt Asszonyban is (12,1): Az gen nagy jel tnt fel: egy asszony, ltzete a Nap, lba alatt a Hold, fejn tizenkt csillagbl ll korona. Nagyboldogasszonyunk nnepe augusztus 15-n, az oroszln jegyben van, s az Oroszln a Nap otthona. A Napbaltztt asszony a fnyhoz gi kirlyn, aki a Holdon, a sttsg plantjn tapos, teht a Hajnal, aki megszli a Fnyt s legyzi a sttsget. /521/" Mgsem azt ltjuk itt, amit szeretnnk, vagyis a fenti Istenanya szakrlis bellts brzolst. Legalbb olyat, mint a halcsajni Napba ltztt Boldogaszszony. /522/
Ha mgsem lenne a valdi etrriai Anyaistennk, akit keresnk, van egy msik jellt, aki taln megfelel elvrsainknak. Ez a prts istenn Veii-bl gyerekkel a karjn, ll alak. , a keletrl ismert hun prtban - Magyar Adorjn ltal gyngys harmatcseppekkel dsztett prtban - gyermekt tartva szemben ll a nzvel, mltsgteljesen, mgis pztalanul. Eldje is van Keleten, Kzp-zsiban.
Fentebb Magyar Adorjnra hivatkozva ppen az etruszk Anyaisten, Turn nevnek magyar szrmazsra mutattam r, de szba kerl rvidesen Hercle-Herkules, a Fehrlfia anyjval, Hrval, Fehrlval. Hogy ez a szemly itt most ppen Uni, Juno vagy ppen Hra, esetleg Turan, Venus vagy Aphrodit is lehet, vagy esetleg valaki ms, az most mindegy. Azrt mindegy, mert nem olyan vadszaton vagyunk, ahol a grg s rmai isteneket akarjuk elkerteni a fld all is, hanem az etruszk llek mlyre hatolva keressk azokat a vezrl gondolatokat, amelyek kzelebb segtenek az etruszk isteni hrmassg megragadshoz.
A felsorolt istennk azonban indoeurpai tulajdonsgokat is mutatnak. Eliade szerint Junt az indoeurpai ideolgia hrom funkcijhoz: a szent kirlysghoz, a harci erhz s a termkenysghez trstottk. Doumzil ezt a tbbrtksget a vdikus India s Irn egy kzs eszmjhez hasonltja, nevezetesen arrl az istennrl van sz, aki mindhrom funkcit betlti s ezeket kibkti egymssal, ltrehozva ekppen egyfajta ni mintakpet a trsadalomban. /524/ Lthat, hogy az indoeurpai istenn alakjba bven szremlettek indoeurpai elemek. Ezek miatt mr nem a mi Istenanynk, talakulsa az jonnan kialakul npi tudat kvetkezmnye, vagyis az isteneket az emberek "ksztik".
Az indiai hatsokrl mr korbban szltam, az puszta erltets. A vallsra rrakdott indoeurpai rtegek lehntsnak nehzsgeivel mr a keletiek (keltk) hasonl gyeinek trgyalsakor tallkoztunk. Itt sem grhetek gyors sikert. Egyelre megelgszem azzal is, hogy rmutatok nhny kzenfekv mezopotmiai, kis-zsiai s magyar prhuzamra. Erre annl is inkbb szksg van, mert a szles krben elismert nem indoeurpai etruszk np vallsi lett ennek ellenre ton-tflen indoeurpai gykernek igyekeznek belltani, abbl magyarzni.
Voltakpp itt is tetten rhet a grekofil szemllet, amely mindenron a grg mveltsgen keresztl, annak gynevezett kzvettsvel magyarzza a rmai mveltsg kialakulst. A kvetkez kpen egyelre mg csak remlhetjk, hogy magt Turn Nagyboldogasszonyt lthatjuk, amint felmutatja az jszltt Pantokrtort, illetve a gondolat tovbb lst lthatjuk. Mario lbrelli szerint Laterna lenne a nalak neve, s a kis Apollt tartja kezben. /525/
Az egyenrang trsknt l nvel az indoeurpaiak nem tudnak megbartkozni, nem rtik mire j, de ezen tlmenen indulatokat is vlt ki. Az emberszmba vett n ott mig botrnyk, hisz az leginkbb csak a szerintk elkpzelt "rendeltetsszer hasznlatra" lehet alkalmas, msra aligha. Ezzel egytt nem llthatjuk, hogy az indoeurpaiak gyllnk a gyereket. Nem errl van sz. k mindenkit le akarnak gyzni: nt, termszetet, ellensget. Gyzelmeik azonban a sivrsgba s pusztulsba vezetnek, mert tnykedseik mgl hinyzik a teremt gondolat.
.. Az asszonyok a frfiak oldaln vettek rszt a lakomkon. A grg szerzk meglepetten jegyzik meg, hogy az etruszk felesgek olyan szabadsgot lveznek, ami grg fldn csak a hetrknak van megengedve. Csakugyan, ftyol nlkl mutatkoznak a frfiak eltt, s a halotti freskk ttetsz ruhkban brzoljk ket, amint kiltozsukkal s taglejtsekkel biztatjk a meztelen atltk kzdelmt. /527/
Klns, ahogy e krdst ma trgyaljk, st matriarchtusrt kiltanak, hisz ez a vg, maga a nuralom. Pedig a kplet igazn knnyen rthet lenne. A klcsns tiszteleten alapul emberi kzssg megvalsulsa. A kisiklott, elferdlt ni szereprtkels gykerei valsznleg az akkdokig nylnak vissza, ahonnt tbb szemita s indoeurpai np mertett vallsi elkpzelseket.
Ekkor kezddtt meg a n lealacsonytsa, az istennk kurtiznn alaktsa, ksbb mr tr is akadt a kzbe, megszokott vlt egy kis rmny, szmts, gyilkossg is. Ha ezen tlestek, egyenjogv vltak a mr rgebb ta ldkl frfiakkal. Mindezzel teljess vlt az emberisg lealacsonytsa is. Mindenesetre elkszlt az ideolgia az erszakkal l npek szmra, amely egyttal a felmentst is megadta szmukra fls szmban elkvetett bneikrt.
A dolog amgy onnt nzve rthet, galamblelkekkel nem lehet vilgbirodalmakat sszehozni. Innt nzve nem rthet, leginkbb az nem, hogy mindehhez mi szksg van a ragozk isteneit kiforgatni, leminsteni, de leginkbb ennek ellenre szemlyeit tvenni, majd talaktani. Van magyarzat erre is, mert az indoeurpaiak a szellem vilgban semmit sem talltak fel, mindig csak tvettek. gy rthet meg a ragozk valamikori terletein manapsg elkerl fejbrzolsok tmkelegnek lte. Ezek szinte cmerknt jelkpezik a szellemi ragoz npek ltezsnek bizonytkait.
Hogy mindezen fentebbi indoeurpai eszmk megjelentek Eurpban, ez nyilvn gy lehetsges, hogy az indoeurpaiak, az akkdok vagy valamilyen leszrmazik valamikppen eljutottak Eurpba is, ppen Grgorszgba, netn Itliba is. Ha a mveltsg terjedsnek vizsglatakor kvetkezetesek akarunk maradni, nyilvn rjuk is rvnyes kell legyen a kultratadsrl alkotott trvnyszersg, vagyis kpviseliknek el kellett jutniok Eurpba is. Klns mdon ppen Pallottino maga rul el vallsi, mveltsgi gyekben olyan szlssges, szinte elkeseredetten grekofil nzeteket, amivel igazn nem is lehet mit kezdeni.
E klnssg azon igyekezetben rejlik, hogy egyszerre nyilvntja primitvnek az etruszk vallsi elkpzelseket, s trekszik ugyanakkor mindenron a grgbl szrmaztatni. Ezzel beleesik ugyanabba a hibba, mint Julius Caesar, aki Galliban tallt a sajt isteneihez hasonlt, s emiatt elknyvelte a latin istenek galliai jelenltt, holott korbban ppen a ragozktl vettk t mindet. Az indoeurpaiak egyirny utcjt mutatja most igen jl, hogy szerintk, akinek nincsenek meg ugyanazon istenei, mint a grgnek s rmainak, az csak primitv lehet. Arra nem is gondol, hogy ezzel mellesleg a grg vallsi elkpzelsek primitv voltt is sikerl igazolnia.
Mrpedig, ha az primitv, akkor a rmai is az. Azt mr egyikk sem tudja, hogy- amint e knyv elejn utaltam r - mindkett a mediterrn tjak korakori magyari snpeitl vette isteneit Egyiptombl, Krtrl s Mknbl, mint nyersanyagot, ahogy azt Magyar Adorjn tbbszrsen is kimutatta. Miutn azonban a lnyegi tulajdonsgaikat nem rtettk meg, kedvkre faraghattak isteneinkbl maguknak jakat szzszmra. A kr itt bezrul, az tvev pedig friss tudomnya birtokban minsti a korbbi tulajdonost, majd folytatja:
" ... a grg irodalom s mvszet mr korn - legalbb a Kr. e. VI. szzad eleje ta - elfogadtatta Etrriban a nagy isteneknek azt az brzolst, amely emberi vonsaival s jellemz ismertet jegyeivel a grg vilg vrosaiban nyert vgleges formt. Ebbl a folyamatbl szmos olyan etruszk istenalak jtt ltre, amely lnyegben megfelelje a grgnek, ha nem is azonos vele:
Tin vagy Tinia (Jupiter), az etruszk Zeusz;
Uni (Juno), az etruszk Hra;
Menerva (Minerva), az etruszk Athn;
Sethlans (Vulcanus), az etruszk Hphaistos;
Turms (Mercurius), az etruszk Herms;
Turan (Venus), az etruszk Aphrodit;
Maris (Mars), az etruszk Ars, stb.
Vannak olyan istenek is, akiket egyenesen a grgktl hoztak be Etrriba, mint Hraklsz, az etruszk Hercle s rmai Hercules, Apolln, akibl Etrriban Apulu vagy Aplu lesz; Artemis, aki Aritimiv vagyArtumessz alakul. /529/ Pallottinval egyet is rthetnk abban, hogy pl. Hraklszt lehoztk e fldre is. Abban mr tvolrl sem, hogy ez a grgk rvn trtnt volna.
Nzzk most Hercle-Hraklsz trtnett Magyar Adorjntl: Hraklsz, akit a legrgibb grgk s a fnciaiak mg szltre Makar s Magar nven is neveztek, s aki a mi Magyar Napistennkkel volt azonos, az ert megszemlyest istensg volt- vagyis hmsgi elv Isten-, azt pedig tudjuk, hogy a fldmves munka, a kapls, arats a testi ert nemcsak megkveteli, de igen fejleszti is, s hogy ennlfogva a fldmves ember valban nemcsak egszsges, de rendesen igen izmos s ers szokott lenni.
Emltettem, hogy az smagyarok/530/ a legrgibb idkben tisztn csak nvnyi anyagokkal s tejjel tpllkoztak, ismeretes pedig ez, hogy az gy tpllkoz emberek tbbnyire szintn nem csupn egszsgesek, hanem rendkvl ersek is, mint a hres vegetrinus magyar Bicsrdi is. Valamint a grg hitrege szerint is Hraklsz Hra tejtl lett oly csods erejv, ugyangy a magyar npmese szerint a Hraklsszel azonosthat Fehrlfia is azrt lett oly emberfltti erejv, mert anyja, a Fehrl, hromszor ht esztendeig szoptatta, ami br termszetesen csak mesebelisg, de sszevg azzal, hogy az egszsges, fiatal frfi valban e korban (3 x 7 - 21) s mg nem sok vvel ezutn szokott a legersebb lenni.
E npmesnkbeli Fehrlfia nem ms, mint a Napisten, a Fehrl pedig a Tejt egyik klti megszemlyestse. A grg rege szerint a Tejt Hra istenn kicsurrant tejbl keletkezett, de a grgk ugyane regjbl az is kitnik, hogy k azt mr nem tudtk, hogy hiszen Hra is a Tejt egyik megszemlyestse.. De mi, me tudjuk, hogy Hra is csak a mi svallsunk gi nagy Anyag- Istennje, vagyis a Nagyboldogasszonyunk volt: az Istenszl Nagy Asszony Valamint a grgknl, zavaros mitolgijukban, elhomlyosult mr az is, hogy Hraklsz tulajdonkppen a Napnak mint erforrsnak klti megszemlyestse.
De ugyangy azt sem tudtk mr a grgk, hogy a Nap a Tejt egyik Csillaga, hogy gy teht jelkpesen a Tejt finak mondhat. Nem tudtk mr azt sem, hogy a nluk Alkmenenek nevezett kirlyn sem ms, mint a nagy Fehr Szarvastehn (a Fehrl), vagyis: Hra maga a Tejt; csak arra emlkeztek mgis, hogy Hraklsz apja a nagy gisten: Zeusz, vagyis az ser:/531/ a Csodaszarvas. (A "Fekete Mn", a "Menny".) A grgk ugyanis tvettk az ltaluk elfoglalt flsziget leigzott slaki regit, de anlkl, hogy e regket igazn meg is rtettk volna.
Miknt pedig a Tejt azonos a mi Nagy Boldogasszonyunkkal, gy Hraklsz is azonos a mi "Boldog Isten"-nkkel, akinek emlkt napjainkig is fnntartotta a rgi, mg elrmes monds, hogy "Szegny ember szndkt Boldog Isten brja", amely monds azonban lthatlag keresztny flfogs szerint, ezen Boldog Istent mr nem a Napistennel (Fi-isten: Jzus), hanem a Nagy Istennel azonostja, de tvesen, mivel a mi Boldog Istennkkel inkbb a Napistennk, azaz Magor vagy Magyar azonos, vagyis Hraklsz. Ez kitnik abbl is, hogy Hraklsz a Makar, Magar nevet is viselte, holott a grgben makarosz, a sumrben s asszrban pedig makaru - boldog.
s valban: a bks fldmvel np harcot s betegsgeket nem ismerve - miknt a grg regk szerint a hyperboreusok-, ldott, termkeny munkban s bkben, boldogsgban l, termszetesen csak addig, amg a jgkorszak alatt elvadult, hsev, llattenyszt, harcias s rabl npek ltal le nem igzva, kihasznlt rabszolgasgba nem kerl. /532/ Azok szmra, akik a teljes grg mitolgirl szeretnk megtudni magyar eredetijt, s azt is tudni szeretnk, hogy tvevi mit felejtettek el belle, mit nem rtettek meg belle a grgk, azoknak ezton is ajnlom Magyar Adorjn: Az smveltsg c. mvnek alapos tanulmnyozst.
A Jupiternek megfelel isten Atyaisten-szerept a keltknl nem sikerlt kimutatnom, hisz Daghdha-Donn szilrdan ll helyn. Itt az etruszk horizonton kiss ms a helyzet, mert Tin neve kapcsolatot mutathat az ISTEN vagy STEN valban si megjelensvel, Jupitersge azonban mr csak belemagyarzs, flrerts, a lefokozs szndka. Mindezt erstheti, hogy AISER vagy EISER neve - mint korbban lttuk a nyelvi fejezetben - megfelel az SR, vagyis a (a)Z()EUSZ -Azs - nvnek. Azt gondolhatjuk most, hogy az etruszk Atyaisten, vagyis a teremt Isten kzelbe frkztnk egy pillanatra. A Teremt Isten azonban nem doblzik villmokkal, gy sem lehet az eredeti.
A hraklszi flrerts itt is kzenfekvnek ltszik, hasonlatosan a grg esethez. Pedig etruszkjaink jl vizsgznak e ksi belemagyarzs ellenre is. Elgondolsunk mindenesetre megfelel a mezopotmiai s fldkzi-tengeri magyari hagyomnyoknak. A magyar hagyomnynak viszont nem, mert nevnek kimondsa, lersa, emltse nem megengedett. Ezek utn joggal kereshetjk trgyiasult jelkpekben elrejtve, mint pl. napkorongot idz arcok mgtt, az Egy jelkpt mutat brzolsokban. Itt mr finom rezdlsek mutathatjk a felje vezet utat. Talltak Etrriban kermit szarvasbrzolssal. A szarvas eredeti napszimblum, tttelesen maga az Egy.
Hogy ez mennyire gy van, arra jra Pallottino hvja fel a figyelmet Senecra hivatkozva: "Az antik rk gyakran zavarosan adva vissza a bennszltt (rtsd: etruszk) hagyomnyok egy-egy mozzanatt, beszlnek Felsbb s Beburkolt (vagyis titokzatossg homlyba burkolt) Istenekrl, akik Jupiter tancsadi voltak, mikor legszrnybb villmval lesjtott . /533/ Vagyis a megnevezett isteneken kvl van mg valahol Valaki, aki felgyel. Az Atya, ezttal az igazi, s biztosak lehetnk szrmazsban is.
Mindezzel gy gondolom, sikerl valamelyest kzelebb jutnunk az etruszk letet irnyt felsbb hrmassghoz. Indtsuk, szrmazsuk, hagyomnyaik ismerete erre ktelez, hiszen rszei a mezopotmiai sumr-urartui- hettita- hurri, vgs soron magyar leszrmazsoknak. Kis hja van mg kutakodsunknak, mert a Fit, vagyis egy Pantokrtort, egy Fiisten-alakot eddig nem sikerlt mg felismernnk, Ha abbl indulunk ki, amit mr korbban is hangslyoztam, hogy a mi isteneink nem erszakos, bntet, knyszert istenek, taln sikerl a helyes irnyba elindulni.
A galliai Carnutumban vente sszegyl keletiek (keltk) tallkozsaira gondolok, amely gyszintn megtrtnt Etrriban is Volsiniiben. Mltn illik a Pilis, Glastonbury, Carnutum sorba, az kori magyar Eurpa szellemt vezet szent helyek sorba. A szabad tr jelletlen, termszet adta katedrlisai llnak a felsorolt helyeken. Az ember lba megremeg, ha mr csak nhny morzsa is felsznre vetl e helyeken vagy sikerl felismerni valamit betemetett trtnelmbl. Pap Gbor pilisi felismersei, Glastonbury e ktetben olvashat adalkai, Ceasar carnutumi tudstsa utn Volsiniiben is tallni vlek valamit. Ebben Sznt Lvia lesz segtsgemre, aki egymaga tbbet tett az etruszkolgirt
Magyarorszgon, mint az eltte jrk egytt sem. Klnleges antennkkal, "finom rezdlseket is vev fogkony rzkelkkel" felszerelkezve jrta vgig egsz Etrrit, s tbbet tudott meg e tjrl, mint eltte brki Magyarorszgrl. Bmulatos rzkkel nylt nemegyszer vissza a korbbi mveltsgekhez megltvn a gykereket, egy-egy gondolat tjelz karit. Hozz kpest szmos felkent magyar tuds csak a nyugatiak tudatlansgot hirdet eszmit szajkzza.
Hogy knyve kiadsakor 1977-ben ez mgsem tnt fel, az csak azt bizonytja, hogy akkor senki sem keresett rokont az etruszkokban, maga sem. Ettl hiteles etrriai tudstsa, amelybl most az albbiakat idzem ppen Volsinii kapcsn. "...Nhny lpssel odbb egyszer szrke k eltt ll meg. Kvetem. Durvn faragott k, sarkai alig egy kevss befel veltek, tetejn mlyeds. Ha az ton ltom, taln meg sem llok. Szemem a rgsz ujjt kveti... El tudja olvasni? krdezi.
Az etruszk rovsrs jobbrl balfel halad: TINIA: TINSCVILS: ACIL: SACNI. A Tinia nevet minden nehzsg nlkl brki elolvashatn. Beti azonosak az ltalunk is hasznlt betkkel, csak az N fordul meg. Pallottino professzor azt rja: " ...az etruszk rs nagy rsze klnsebb nehzsg nlkl olvashat s rthett<. (Etruscologia, Hoepli, 1963.) Utal arra is, hogy a nevek idegenek, "bbeliek". Sajnos folyamatosan rtelmezhet szveget a mai napig mg nem talltak. A rvid, rendszerint a halotti kultuszt szolgl, olvashat rsok nem elegendek ahhoz, hogy a filolgusok brmilyen nyelvvel rokontani tudjk. A nevek, dtumok, imk, melyeket nagyon sok trgyon talltak, nem alkalmasak arra, hol ezekbl esemnyekre lehessen kvetkeztetni.
517. Dr. Szab Kroly: Etruszkok s magyarok. Design & Quality Budapest, 1997. 18-19. o. 518 Br Lajos: A magyar Jzus s Izrael elveszett trzsei. Magyar Hz, Budapest, 1998. 35. o. 519. Kolozsvri Grandpierre Endre: Anonymus titkai nyomban. Magyar Hz, Budapest, 1998. 107. o. 520. Kenedin Sznt Lvia: Az etruszkok nyomban. Corvina, Budapest, 1977. 54. kp. 521. Br Lajos: A magyar Jzus s Izrael elveszett trzsei. Magyar Hz, Budapest, 1999. 11117. o. 522. Bakay Kornl: strtnetnk rgszeti forrsai. Miskolci Blcssz Egyeslet, Miskolc, 1997. 228.0. 523. Uo 524 Mircea Eliade: Vallsi hiedelmek s eszmk trtnete. Osiris, Budapest, 1997. 101-102. o. 526 Mario Torelli: Storia degli Etruschi. Laterza & Figli, Roma-Bari, 1997. 165. o. 526. Kenedin Sznt Lvia: Az etruszkok nyomban. Corvina, Budapest, 1977. 3. kp. 527. Mircea Eliade: Vallsi hiedelmek s eszmk trtnete. Osiris, Budapest, 1997. 103. o. 528. M. Pallottino: Az etruszkok. Gondolat, 1980. Budapest. 135. o. 529. M. Pallottino: Az etruszkok. Gondolat, 1980. Budapest. 131-136. o. 530. Magyar Adorjn helyben kialakult npnek tekinti a magyarsgot, ezrt az smagyar nla pontosan meg nem hatrozott korai idben ltek leszrmazottaira vonatkozik. 531. Hmsgi jelkpi rtelemben 532. Magyar Adorjn: Az smveltsg. Magyar Adorjn Barti Kr, Budapest, 1995. 39-40. o. 533. M. Pallottino: Az etruszkok. Gondolat, 1980. Budapest. 136. o. 534. Ugo di Martinos Gli Etruschi. Mursia S.p.A., Milano, 1982-86. 140. o. 535. ld, bvebben: Molnr V Jzsef Vzlat a termszetes modellezshez. rksg Knyvmhely, Budapest,1999. 228. o., Molnr V Jzsef Vilg-virg. rksg Knyvmhely, Budapest,1996.
Tininak, az etruszkok viharistennek, Jupiter s Zeusz eldjnek a bolsenai mzeum udvarn ll, kzel hromezer vvel ezeltt kbe vsett neve olyan megilletdst vltott ki bellnk, hogy mindketten nmn lltunk, mintha ldozni kszlnnk. ldozni egy rg letnt np hite, keze nyoma eltt. "Itt talltk Bolsenban?" "Igen." Gondolatokba mlyedve, egyetlen sz nlkl baktattunk fel a palota tornyba. A rgsz az ablakra mutatott. Napstsben ragyog a Bolsena-t. Hullmz dombok, gynyr erdsg- a megejt ltvny hihetv teszi, hogy az etruszkok ide helyeztk legsibb istensgk - Fanum Voltumnae - lakhelyt.
Lehet, hogy a francia Blochnak s az orvieti Bizarri professzornak is igaza van? Lehet, hogy Bolsentl Orvietig az egsz tj megszentelt liget volt? A Tinia-oltr csak valsznst, nem bizonyt/536/ - mondja Sznt Lvia. Meglehet, de hogy most a kzelben jrtunk, az biztos. Volsinii elemi erej szakrlis hely mlt egy Pantokrtor jelenlthez. (Tinia ugyanakkor a hettita Tesup, a Tell Halaf-i Tesup, az urartui Teseba/537/ azonosa.) Nem tartom kizrtnak, hogy Veii, amely ksrtetiesen hasonlt a Pilisre, korbban nem vitt-e hasonl szerepet, a rmaiak vtizedekig tart makacs ostroma erre mutathat.
Glastonbury utn ide, Volsiniibe is el kell menjnk, hogy alaposabban s kzelebbrl lthassuk meg azt, amit ott ltni kell. Ezt ppen ksi adatok erstik meg, hisz a Kr. u. IV szzadban Constantinus rmai csszr jra engedlyezi Volsinii venknti etruszk sszejveteleit. Mondja meg nekem vgre valaki - hadd bredjek fel -, hogyan lehetsges az, hogy egy kipuszttottknt, beolvadtknt, eltntetettknt nyilvntartott np, hogyan kpes ngyszz vvel lltlagos eltemetse utn szakrlis kzpontjnak visszalltsa rdekben olyan nyomst gyakorolni a rmai vilgbirodalom csszrra, hogy az engedjen a kvetelsnek. St, 408-ban, nem sokkal a gtok rmai fosztogatsa eltt papjaik, tltosaik mjjslsi szolglatukat ajnljk fel.
A hossz csend, ami ezutn kvetkezett majd ezer vre r mg egyszer jra megszakadt. A fiatal ezerhromszzasok j csodt hoznak Eurpba. A renesznsz kezdett Giorgo Vasari (1511-1574), A legkivlbb festk, szobrszok s ptszek cm munka hres 16. szzadi szerzje, az itliai mvszet nagy megjhodsnak kezdett a 13. szzad vgtl keltezi s Cimabue (1240/50-1302 utn), illetve Giotto (1267-1337) firenzei festk munkssghoz kti. /538/Az orszgot ezttal Toszknnak hvjk, j mecnsok is kerlnek, majd Petrarca, Dante, Boccaccio, s a kiboml renesznsz lelkletben jra viszontlthatjuk klsre megvltozott rokonainkat vltozatlan szellem ksretben.
Firenze, az j etruszk vilgvros s a krltte lktet tj vszzados szrnyalsa a szellem mve volt. Elemi erej kinylsa jra emberiv vltoztatta a halott fldrszt. A fnyre, tisztasgra, megjhodsra vgyk, az inkvizcik gett hstl bzl kortl megundorodottak vgre friss leveghz jutottak, szellemk erejvel felszmoltk az intzmnyestett keresztny terrort. Rrzett erre Hunyadi Mtys kirly Magyarorszga is, gyorsan elterjesztette a magyar llekhez is kzelll idtlen, de ott akkor mgis jra friss eszmket s gondolatokat.
ppen Toszkna, ez etruszk rksg soha ki nem halt tulajdonosa hirdette meg szellemi szabadsgharct a mr majd ezer ve sttsget tantkkal szemben. Igen - ht persze -, ppen Toszkna, Etrria szellemi s vr szerinti rkse, amely vgl Olaszorszgot is egyeslsre vitte ders szellemvel
|