Ki hv meg kit s mire?
Te, Ember- s Honfitrsam, tenmagadat, a felismert Igazsg szolglatra s rvnyestsre. Sem fizikai, sem erklcsi knyszer ebben kvlrl nem befolysolhat. Csakis bels ksztetsre mozdulj! Ha ilyet nem rzel, tekintsd trgytalannak ezt a hvogatst.
Valsznleg tudod, mgsem rt figyelmeztetni r: ktfle embertpus s ennek megfelelen ktfle trsadalom-modell mkdik emberltnk kezdettl a vilgban. Mint egynek msokrt vagy msokbl (msok rovsra) lhetnk. Az els esetben kt-kt ember vagy embercsoport kztt minden fajta kzdelem csakis egymsrt folyhat. A ttje pedig az, hogy a msik flben szunnyad rtkeket felsznre hozza, kibontakoztassa. Az ilyen kzdelemnek nincs vesztese, gyztesnek pedig az a fl mondhatja magt, aki a msikat maga fl tudja emelni. A mi mondai strtnetnkben ezt a kzdelemtpust Hunor s Magyar letvitele pldzza.
A msik esetben a kzdelem az egyni, illetve csoport-rdek kmletlen rvnyestsre irnyul. Az erklcs ebben semmifle szerepet nem jtszik. Az rdek pedig a kvetkez stratgit diktlja: tudd meg, ki lehet jobb nlad, s idejben semmistsd meg! Az ilyen tpus kzdelembl szksgszeren a rosszabbik fl kerl ki gyztesen, az ldozat pedig az rtatlan testvr lesz. Plda r a bibliai Kin, illetve az indoeurpai hagyomny ugyancsak testvrgyilkos Romulusa. Ha az emberisg ezt a viselkeds-modellt rvnyesti mindennapi gyakorlatban – ma, sajnos, ezt tapasztaljuk mind a gazdasgi, mind a politikai letben! – a leplse feltartztathatatlanul bekvetkezik. A msok rovsra trtn rdek-rvnyests ugyanis az llatvilg jellemz viselkeds-modellje, nem az ember. Ezen az ton legfeljebb a femls (a majom) szintjig lehet eljutni a trzsfejldsben. Ha pedig trtnetesen embersktl szrmazunk, hatatlanul ide csszunk vissza.
A trsadalom-szervezds ktfle alaptpusa ezek szerint gy alakul:
Ha a kini-romulusi modellt akarom rvnyesteni, mindenek eltt zrt rendszereket kell kpeznem az emberkzssgeken bell. Ilyen zrt rendszer lehet egy termel zem, egy iskola, egy energiaszolgltat vagy hrkzl rendszer, de ilyen lehet egy termszetellenes hatrok kz knyszertett orszg is. Ebben azutn egyenl mkdsi eslyeket kell biztostanom a msokrt l s a msokbl l egyedeknek... (Lnyegben vve az „oszd meg s uralkodj!" elv gyakorlati alkalmazsrl van itt sz.)
Legyen plda a zrt rendszerre a tykudvar, benne az egymsrt l egyedek a baromfiak, a rajtuk lskd egyedek a rkk. Belthat, mi lesz a baromfiudvar sorsa, ha jogegyenlsget hirdetnk meg a tykok s a rkk kztt.
Az ilyen trsadalmi rendszert hagyomnyosan demokrcinak nevezzk, s magyarra ezt a szt npuralomnak fordtjuk. Valjban azonban ebben a mkdsi modellben – akr a jelenkori, akr a mltbeli gyakorlatot nzzk – nem a np, hanem az arc nlkli alattvalkbl sszeverdtt tmeg a jogok gyakorlja. Ez azt jelenti, hogy egy lskd senkihzinak ugyanolyan mrtk a beleszlsi lehetsge az llamgyek intzsbe, mint annak az egynnek, aki egy let nfelldoz munkjval pti, gyaraptja a kzssget. (jabb idkben a helyzet annyival romlott, hogy a demokrcia „npi"-bl „gpi"-be fordult t, amennyiben egy-egy vlaszts kzhrr tett vgeredmnye elvileg korltlan mrtkben manipullhat a gpi adatfeldolgozs „jvoltbl".)
Az ilyen tpus trsadalom mkdst az n. Gresham-trvny szablyozza. Eszerint –lexikon-adat, rdemes utnanzni! – „ha egy orszgban egyidejleg ktfle pnznem van forgalomban, trvnyszer, hogy a rosszabb szortja ki a jobbat". Belthat: itt a kini modell rvnyeslsrl van sz a pnzvilgban. A ttel rvnyessge azonban nem ll meg a pnzvilg hatrn, hanem minden olyan zrt rendszerre (!) rvnyes, amelyben egyidejleg ktfle rtkrend van forgalomban. A „mssg" ilyenformn kzvetlenl rdekelt abban, hogy minden vits krdsben a rosszabbik (az erklcsileg alacsonyabb rend) megoldst vlassza, mert csak gy tud sikerre vergdni.
Az egymsrt vllalt kzdelem jegyben mkd trsadalomban nem a tmeguralom, hanem a magasabb elvek ltal irnytott rend (idegen szval „hierarchia", vagyis „szent uralom") hatrozza meg az egyedek, illetve a kisebb-nagyobb kzssgek egymshoz val viszonyt. Az ilyen mkdsrend trsadalomban minden s mindenki ott s addig jut szerephez, ahol s ameddig a kpessgeit a legszerencssebben, illetve legeredmnyesebben tudja kamatoztatni – a kz javra.
Tudnunk kell: a teremtett vilg – tudomnyos szakszval: az Univerzum – nem demokratikus, hanem hierarchikus rendben mkdik. Ha a trsadalom hosszabb tvon egszsgesen akar mkdni, a sajt mkdsrendjt ehhez a tgabb, t is magban foglal egyetemes rendhez kell igaztania.
A hierarchikus rendszer trsadalom-mkdst egyetlen igazi veszly fenyegetheti, s az ellenzi minden esetben erre hivatkozva is tmadjk. A zsarnoksgg fajuls veszlyrl van sz. Ez akkor kvetkezik be, ha a „szent uralom" kulcsfontossg pozciit –kakukkfikkknt – hatalmi tbolyban szenved njelltek vagy mindenre elsznt maffiavezrek kaparintjk meg. Az emberisg egyetemes trtnetben egyetlen olyan trsadalomszervezdsi modellt ismernk, amelyik a hierarchia keretei kztt hathatsan el tudja hrtani a zsarnoksgba torkolls veszlyt. Ez a Szent Korona mkdsi elve, illetve ennek az elvnek az rvnyeslse a napi gyakorlatban.
A Szent Korona felsgterletn a jogok forrsaknt nem hs-vr szemly (a mindenkori kirly) ttelezdik, hanem maga a Szent Korona, mint szemlyfltti l minsg. Ilyen mdon ezeknek a jogoknak a kisajttsa s a velk val visszals elvileg is, gyakorlatilag is lehetetlenn vlik. A Szent Korona jogainak rvnyestse nem egyetlen szemlyre, a kirlyra hrul, hanem egyenl arnyban foganatostja azokat a nemzet s a kirly. gy mind a tmeguralomba, mind a parancs-uralomba csszs lehetsge kikszbldik.
Nem a magyarsgnak, hanem az emberisgnek a ltrdekei diktljk a Szent Korona felsgjogainak helyrelltst!
Minden ellenttes hresztelssel szemben tudnunk kell: a Szent Korona ltal kpviselt jogrend nem idleges rvny! Ahogy tegnap rvnyes volt, gy rvnyes ma is, holnap is, amg emberi kzssgek emberhez mlt letet akarnak lni a fldn. Ne felejtsk el: a vilg egyetlen „szent" jelzvel megtisztelt koronjrl van sz! Viselje, a magyar kirly pedig az egyetlen uralkod a vilgtrtnelemben, aki az „apostol" minstst jogosan viselheti. Ilyen formn a rend, amely a Szent Korona felsgterletn rvnyesl, a vilgmindensg –magasztosabban szlva a Teremt – rendje.
Mg nhny fontos tudnival. Minden ember, szletstl fogva egyszerre ktfle idnagysgrendben l. Mint egyn, egy 365-66 napbl ll ri. „kis vben", mint valamely nemzet fia, egy kereken huszonhatezer „kis vbl" ll precesszis vagy „nagy Nap-vben" (Ezek nem asztrolgiai, hanem asztronmiai, azaz szigoran tudomnyos megalapozottsg adatok!) A magyar Szent Korona is ebben a ktfle nagysgrendben fejti ki a maga kzjogi tevkenysgt, amikor egyrszt a precesszis nagysgrendben l nemzetre, msrszt a „kis ves" idkerethez kttt egynre, a kirlyra – hangslyozottan gy, egytt – bzza a benne megtestesl jogok gyakorlst. A kt tnyez kztti sszhang a hierarchia, azaz a „szent uralom" zkkenmentes rvnyeslsnek zloga.
Ez az sszhang jellemezte a magyar kirlysg mkdst az rpd-hz (eredetibb nevn a Turul-dinasztia) uralma alatt, majd kisebb megszaktsokkal egszen Mtys kirly hallig. A Habsburg-korszakban ez a harmnia vgzetesen megbomlott. Az egyensly az egyszemlyi joggyakorls, magyarn a parancsuralom irnyba toldott el. A nemzet, mint a „Szent Korona teste", kiiktatdott a hatalom tnyleges gyakorlsbl, az orszglakosok pedig, mint a „Szent Korona tagjai", knyre-kegyre kiszolgltatott alattvaliv silnyultak az idegenszv zsarnokoknak.
Tapasztalati tny: ez az llapot mind a mai napig rvnyben maradt, s orszghatroktl fggetlenl egyforma sllyal nehezedik a magyarsgra.
Mindamellett tudnunk kell: si s mindezideig jogszeren nem mdostott trvnyeink rtelmben a trtnelmi Magyarorszg teljes terlete ma is a Szent Korona elidegenthetetlen tulajdona, amelybl egy talpalatnyi fldet sem lehet kisajttani vagy rba bocstani. Ilyen mdon a klfldrl becsalogatott fldvsrlk, illetve az erszakosan behajtott idegen telepesek legfeljebb ideiglenes haszonlvezi lehetnek az ltaluk birtokba vett fldterleteknek, valamint a hozzjuk tartoz ing s ingatlan javaknak.
A Szent Korona jogrendjnek – vrhatan a kzeljvben trtn – helyrelltsa esetn azonban valamennyi jogszertlenl eltulajdontott fldterlet s vagyontrgy ellenszolgltats nlkl visszaszll jogos tulajdonosra, a magyar Szent Koronra.
Eddig a felismersek. De vajon elg-e felismerni az igazsgot?
n mr dntttem. Mint a Szent Korona tagja, vllalom a benne s ltala megtestesl „szent uralmat", s mindent megteszek annak rdekben, hogy rvnyre is juthasson a Szent Korona felsgterletn, fldrsznk szvben, a Krpt-medencben. Elismerem, hogy minden becsletes ember, aki hasonl szndkot nyilvnt ki, nekem testvrem, fggetlenl attl, milyen nyelven beszl, milyen a brszne, a vallsa, a nemzetisge. Egyetlen nagy csaldhoz tartozunk, egymsrt lnk.
Szent Koronnk kprendje, benne a kt ingyen gygyt szent orvossal, kirlynak s nemzetnek egyforma hangsllyal pldzza: mi nem hdtani, hanem gygytani igyeksznk, az let minden terletn. Mert a vilg ma nagyon beteg. s nem mutatsnl mutatsabb gretekkel, csakis szemlyes j pldval orvosolhat.
Ilyen irny szndkomnak a kinyilvntja ez a pr mondat.
Keresem azokat az embertrsaimat, akiknek hasonl a szndkuk, mert tudvn tudom: egyetlen escsepp, magra hagyva, sohasem rheti el a tengert. Csak ha egyeslni tud a trsaival, a tbbi escseppel. gy lesz bellk elbb erecske, majd patak, foly, folyam... s akkor – de csakis akkor! – minden fldi akadlyt legyzve clba rhet az egyetlen cseppecske is.
Az utat azonban nemcsak megtallni kell. El is kell indulni rajta. gy legyen!
Vgl magamnak teszem fel a krdst, s – ha szksgt rzem – magam, magamnak vlaszolok r.
Mit jelent nekem, szemlyesen az, hogy a Szent Korona uralmi rendjben lhetek? Hogyan lem meg ezt? Mit vrok ettl a rendtl a magam, csaldom, nemzetem s az egsz emberisg sorsnak jobbra fordulsa gyben, s magam mivel kvnok hozzjrulni ahhoz, hogy ennek a „szent uralomnak" a keretben a kvnt jobbra forduls be is kvetkezzk?
Pap Gbor