6.A Krptmedence Szenthelyei 3.
2006.05.08. 20:48
Born Gergely/Dobog 2OO6. februri szm.
EGY KIS KUTAT STRTNET
Visszakanyarodva az energia-vonalak t mjhoz, tanulsgos ttekinteni ezek eurpai jrafelfedezst. Azrt kell jrafelfedezsrl beszlni, mert mg ezeket a keleti kultrkban folyamatosan szmon tartottk -a srkny svnyeiknt, addig a nyugati mveltsgbl e tuds nagyrszt kiesett (a vrosi kultrbl teljesen eltnt). Angliban John Aubrey s William Stukeley vette szre elszr 1648-ban, hogy a tjban egy pre-historikus templom rejtzik meg. Ezt kveten a legelmlyltebben egy Alfrd Watkins nev kutat foglalkozott a krdssel. szrevette, hogy a prehistorikus kptmnyek (dolmenek, kkrk, ingkvek) egy geometriailag tkletes pontossggal felfektetett vonalhlzaton helyezkednek el.
E vonalakon valamilyen er ramlik, mely lthatan a madarak tjkozdst is befolysolja s minden egyes vonalhoz (svnyhez) kln-kln azonos fldrajzi nvanyag kapcsoldik. A dlk, dombok, hegyek, erdk vagy legelk neveiben leggyakrabban „ley" („ugar") sz szerepelt, ezrt Watkins az svnyeknek a „ley-vonal" nevet adta. Igen gyakori volt mg hrom szn ismtldse is, ezek: a fehr, a fekete s a vrs. Az svnyeket rgi kereskedelmi utaknak gyantotta, br azt is szrevette, hogy sokuk magas hegycscsokra vagy ppen egy t fenekre fut. Ha azonban e hrom sznbl indulunk ki, egy egszen msfajta szerep bontakozhat ki elttnk.
Ezek ugyanis mind a nyugati alkimiai hagyomnyban, mind a keleti (fknt buddhista) tantsokban „beszdes" szneknek szmtanak s a szellemi megvalsuls beavatsi fokozatai ktdnek hozzjuk. A fekete megfelel az alkmia „nigredo" s a tantrikus buddhizmus „Trikaja" (Hrom Test) tantsban a „Nirmna-kja" (sztmrstest) fokozatnak. A fehr az „albedo" s a „Sambhogakja" (sszegy-nyrkds-test), mg a vrs a „rubedo" s a „Dharma-kja" (trvnytest) megfelelje. Mint lthat, itt a hall tudatostsnak s legyzsnek hrom szellemi fokozatrl van sz, vagyis svnyeink szellemimgikus-beavatsi utak a tjban, melyeket a lthat vilgban szakrlis kptmnyek s halmok, a lthatatlan vilgban pedig hullmz(pulzl) er jell ki.
A HALMOK
H rodotosz grg trtnetr rja le az irni vallsi gyakorlattal kapcsolatban, hogy papjaik nem ptettek templomokat s szobrokat, hanem a hegytetkn s magaslatokon mutattak be ldozatokat a Napnak, Holdnak, csillagoknak s fehr lovat ldoztak. E mgikus vallsi gyakorlatot tbben is Nimrdtl szrmaztatjk. A vallstrtneti irodalom inkbb Zarathustra szemlyhez kapcsolja, de Epiphanius biznci szerz azt kzli, hogy az szemlye azonos Nimrddal, a ku-sok fival, aki a csillagszat s a mgia tanait felfedezte.
Az izraeli-knani vallssal kapcsolatban olvashatjuk az szvetsgi Kirlyok Knyvben: „...s megfertztette a magaslatokat, amelyeken a papok tmjnezte" /Kir. II., 23:8/ „...s eltvoltotta a lovakat, amelyeket a napnak szenteltek"/Kir. II., 23:11/. Szkta, hun s magyar seink vallsi gyakorlatval kapcsolatban is ugyanezen jellegzetessgeket veszik szmba a kortrs szerzk. Mindezekbl s szmos ms adatbl is arra kvetkeztethetnk, hogy a halmokat s hegytetket az els szent helyek kztt tarthatjuk szmon. Az si valls oltraiknt „Isten csillagvrban", a magassg-mgussg-magossg , azaz egy szerves-termszetes s emelkedett szellemisg lt taniknt.
A magyar nphagyomny szintn szmon tartja e mgikus-szakrlis mkdst a hozzjuk kapcsolt mondkban. Ezek szerepli leggyakrabban tndrek, tltosok vagy garaboncisok, akik az esztend valamely jeles napjn - rendszerint jszaka - megjelennek s az ppen ott tartzkodra valamilyen titkot bznak vagy ppen mly lmot bocstanak r, melyben aztn klns dolgokat tapasztal.
Ha a halmok neveib l prbljuk megfejteni szerepket, akkor a kvetkez lehetsgek addnak:
- szakr lis szerep /pl.: egyhz-, pap-, remete-, klvria-, templom-halom nevek/
- hat rjell s megfigyel szerep /pl.: hrmashatr-, strzsa, svny-, cssz-, r-halom nevek/
- h r-lncbanjelz szerep /pl.: mcses-, tz-, har-sog-halom nevek/
- temetkez si szerep /pl.: temet-, keresztes-, bcs-, Szent Jnos-halom nevek./
- csillag szati /csillagvrta/ szerep /pl.: Snta Kata/=Srius/, ebdles szk, szekr-halom nevek/
Term szetesen egy-egy halom nem kizrlagosan egy szerepet lthatott el, st, ezek a lehetsgek szorosan ssze is fgghettek egymssal, ppen a szak-ralits okn. Ezt a szakralitst pedig a minden halmon ott lktet er-csompontok is erstik/felttelezik. Mint korbban mr lthattuk, e csompontok olyan „transzformcis kzpontok", ahol az energiamintzaton raml fldi energik, a „srknyerk" (az alkmia „prma materija" s „szzfldje") szellemthetk t, emelhetk fel s egyesthetk az gi erk-kel, hogy a fld ismt fnnyel teltett, paradicsomiv vlhassk. Ezrt lehet egy halom egyszerre szakrlis ldozhely, temetkez vagy ppen rhely, vdelmi pont. Itt teht egy olyan, igen mly szellemisg vallsi gyakorlat krvonalai bontakoznak ki, melyben a fny felszabadtsn keresztl g s fld egyestse kzponti szerepet jtszik.
Egy ilyen m veltsg szmra ltkrds, hogy ezt az eleven errendszert szmtsba veszi vagy sem! Hogy mi trtnhet ez utbbi esetben, arra j plda lehet Dva vrnak trtnete, ahol az eleven asszony felldozsra taln ppen annak kvetkezmnyekpp kerlhetett sor, hogy a vrat (nyelvnkben erssg is, azaz ervrta hely!) nem eleven rendszernkre terveztk.
A nyelvi ton trtn megkzeltst rdemes magval a halom szval folytatni. E szban ugyanis egyszerre ott bujkl a hal(ak), a hal(l) s a hal(ls) is, tovbb a hullm (hullmtermszet ltezi), a hallom, az elem s az lom, mint a sz hangalaki, teht lnyegi megfeleli. A ugyancsak a hullmtermszetre is utal, s hogy a halmok s a hang/hullm/ kztt igen szoros a kapcsolat (teremt hang!), erre kzvetlenl utal az Arany Ilona knnycseppje c. aradvgi monda, melyben az elhordott aranyhegy/!/ helyn zgst hallani a fld mlybl. Itt teht a hallsnak dnt jelentsge van s hogy ennek mi kze lehet a hallhoz, arrl pldul a tibeti buddhizmus halottas szertartsa adhat j felvilgostst, ahol a pap a szent tmutat szavakat 49 napon keresztl kntlja abban a meggyzdsben, hogy a tetemtl megszabadult llek hallja a szavait, s megfogadja tancst.
(Magnak a Tibeti Halottasknyvnek is ez a teljes cme: A kztes ltbl halls tjn val szabaduls. Ez a szabaduls viszont testetlenedssel, azaz hullmtermszetv vlssal jr, s itt azt se felejtsk el, hogy a „hullm" sznak van „hallos" jelentse is!) Tovbbi megfelelst jelenthet, hogy a fl, mint a halls szerve, a magzati llapot formjt, gy ezzel a megszletstjjszletst idzi. Ehhez azonban a ltnek elemi szintre kell sszevondnia. Azt is tudhatjuk tovbb, hogy a hallban megtapasztalhat llapot rendkvli mdon hasonlt az lomblihez, mely utbbi pedig ppgy hullmz ltllapot, mint a szerelem (a halom hangalaki vltozata) s a rvls (ezrt nevezzk rvnek a vzparti tkelket s ezrt jelkpezi a hallt a vz, mint ahogy a hallon val tkelst a vzen val tkels s a hall legyzst a vzen val jrs!).
Viszont hal, hall, halom s hullm nemcsak a fldi, hanem az gi vilgban is tallhat. Keressk ht meg ket sorrendben! A hal s a hall egyarnt a vizes elem/!/ Halak jegyet idzi. A halom, minthogy nagy tmeg, fldbl ptett, masszv alakzatrl van sz, a fld elem Bak jegyet idzi meg. E kettt viszont az gen is pp egy hullmz kzeg fogja kzre: a leveg elem Vznt! E hrom jegy az esztend menetben pedig ppen a fny megszletstl a hall stcijn keresztl az jjszletsig/feltmadsig vezet el bennnket.
rdemes mg a halmok msik magyar nevt, a dombot is megfaggatni. E nven keresztl ugyanis a dob (dobols, dobbans, dobogs), st a doromb irnyba is thallst kapunk (ezek. a tltos szertarts kellkei, teht a hely mkdtetsvel kapcsolatosak!).
Ugyanakkor a s ksgbl kiemelked voltuk (nevk sok helyen fldpiramis!) a helyszn emelkedettsgt jelzi, ahov elzarndokolva mi is nmagunk fl emelkedhetnk (tltos rvls!). Ezen a ponton esznkbe juthat a Szent Korona zomnckpeinek apostolain lthat furcsa fejbb, ami pp a tltossg egyik jele s a magyar hagyomnyban pilis a neve. Nevezhetjk azonban sokatmondan gy is, hogy a „koponyk hegye", azaz Golgota, ezzel egyszersmind dvtrtneti magaslatokba kapcsolva a koronzst (hiszen megkoronzott „megvlt kirlyunknak"(!) pp a pilise fl kerlt a „szent kereszt") s halmainkat is.
De e kiemelked s nemcsak mint magaslat, hanem mint kihasasods is rtelmezhet, mgpedig a Fldanya ldott hasnak kidomborodsaknt, amely alatt a Fldanya ldott mhben az let szletik jj. Ezrt is temetkeztek teht halom al seink, hogy az eltemetett jjszletst/feltmadst ezltal is biztostsk. (Ezt szolglta az okkeres zsugortott temetkezs is!) Ezzel viszont j gi helyszneket vonhatunk be vizsgldsunkba, ugyanis annak a folyamatnak, ami egy szzi llapotbl egy kihasasods llapotn keresztl az anyasgot valstja meg, a fenti vonatkoztatsi rendszerben a Szz-Oroszln-Rk jegyhrmas felel meg. Ezek pediglen a korbban megkapott hrom llatvijegy szemkzti prjai!
Ha viszont a t ltos szertarts irnybl kzeltnk, akkor a Nyilas-Ikrek tengely addik. Ezt kiegsztve az lom gi helysznvel s annak szemkzti prjval, a Bika-Skorpi jegyprost kapjuk. Gondoljunk itt Emese lmnak trtnetre, ahol az Emese nv az anyakoca (emse!), s ezen keresztl a Bika llatvijegy megidzje (annak keleti jelzllata), mg az t lmban meglep turulmadr a szemkzti Sas csillagkp (s Skorpi jegy); ugyanakkor az gykbl elindul fnyes gi folyam a Tejutat jelkpezi (ennek okn is mondhatjuk, hogy „alszik, mint a tej"/, gy a teljes Tejt is kirajzoldott! Ezzel kt olyan gi helyszn addott, amely jl rzkelheten a halmok mkdsvel-/mkdtetsvel kapcsolatos. Szmba kell vennnk azonban mg egy harmadik tnyezt is, amely pp az elbbieket kapcsolja ssze, de ehhez kanyarodjunk vissza Atill
|