26.Pnksd
2006.05.17. 15:56
Mi is t rtnt az els Pnksdkor? Az Apostolok Cselekedetei szerint (lsd: Ap.Csel. 2.) sszegyltek az apostolok, a frfi s ni tantvnyok, s elkezdtek kzsen imdkozni. Ekkor egy risi dolog trtnt velk: a Szentszellem tz alakban megjelent nekik s beljk radt. Mvszi alkotsokon, festmnyeken ltalban gy brzoljk a pnksdt, hogy kis lngnyelvek lobognak a tantvnyok feje fltt-ezek a ln-gocskk tulajdonkppen a Szentszellemet jelkpezik. Hagyomnyos egyhzi megkzeltsben a Pnksd nem ms, mint a Szentszellem kiradsa a tantvnyokra, az az esemny, amikor az apostolok befogadjk a Szentszellemet. Ennyit tudhatunk hivatalosan a Biblibl; a szellemi kutats, a szellemi megismers -azaz a mai korszellemnek megfelel megkzeltsmd — szerint azonban j nhny dologgal egszthetjk ki mindezt, hogy lehetsg szerint minl jobban elmlytsk magunkban Pnksd jelentsgt.
V zkereszt s Tzkereszt
Mi rt is brzoljk tzes lngokkal a pnksdi esemnyt a kpeken?
Az rt, mert e jeles nnepnap msik neve: Tzkereszt. A Vzkereszt Keresztel Jnos nevhez ktdik, mint rgi tpus rtus, rgi tpus beavats - Keresztel Jnos a nagy vzkeresztel —; vele szemben pedig ott a tzkeresztsg, Pnksd nnepe, ami viszont mr Krisztus lnyvel ll sszekttetsben. Br a bibliai lersokbl nem derl ki, mgis tudhat, hogy a vzkeresztsg sorn a tantvny kilpett a testbl - tnylegesen elhagyta fizikai testt. Amikor lenyomtk a vz al, egyfajta oxignhinyos llapot lpett fl nla, ettl megvltozott tudatllapotba kerlt, szelleme kicsszott a fizikai testbl, s az illet tlpett a magasabb vilgokba. A Vzkereszt teht lnyegben megfelel a szellem tlpsnek a szellemvilgba, ahol bizonyos tapasztalatokra tesz szert.
Ehhez k pest Pnksdkor, a tzkeresztsgnl ppen egy fordtott esemny trtnt: nem a tantvny emelkedett ki a testbl, nem emelkedett fl a szellemvilgba, hanem fizikai testn bell maradva fogadta be a szellemi vilg erit, impulzusait. Az els Pnksd teht, amirl a Biblia tudst minket, egy kollektv tzkeresztsg volt, melynek sorn a tantvnyok befogadtk a Szentszellemet, a szellemi vilg hatsait.
T zkeresztsgrl csak Krisztus ta beszlhetnk; a Biblia figyelmes olvassbl kiderl, hogy tzkeresztsg Krisztus eltt nem ltezett. Erre maga Keresztel Jnos utal: amikor tallkozik Jzussal, a kvetkez megllaptst teszi: „n vzzel keresztellek titeket," -mint ahogy eldei, az essznusok is vzzel kereszteltek
- „ de jn valaki, aki nlam sokkal nagyobb (...), s tzzel s Szentszellemmel fog keresztelni titeket..." (lsd: Lk. 3:16.). Krisztus eljvetelig a szellemi vilgot mindenki csak testbl kilpve tapasztalhatta meg. A tzkeresztsg ppen abban j, hogy az embernek nem kell kilpnie a testbl ahhoz, hogy szellemi tapasztalatokat szerezzen, hanem fizikai testn bell, ber, nappali tudatllapotban kpes befogadni s tlni a szellemi vilg erit s lnyeit.
Az els pnksdi Grl-kzssg
Ha P nksdt egy szval, egyetlen fogalommal szeretnnk megnevezni, akkor azt mondhatnnk, hogy az a kzssgnek, a kzssgalkotsnak az nnepe. A tzkeresztsg ltal jtt ltre Krisztus korai tantvnyainak a kzssge, ekkor alakult meg az els Grl-kzssg. A Grl-kzssg szabad emberek kzssge, akik szeretetben egyeslnek egymssal, mgpedig oly mdon, hogy ekzben sajt njk, nllsguk, egynisgk nem srl. Krisztus testet ltsig a kzssgi let (kollektivizmus) s az egyni let (individualizmus) kztt egyfajta ellentt feszlt: nem volt lehetsg arra, hogy az ember egyszerre legyen nll individuum, egynisg, s ugyanakkor egy kzssg teljes rtk tagja is. Ezt a Krisztusig fennll ellenttet oldotta fel a tzkeresztsg: ltala — elszr a vilgtrtnelemben
— lehetv vlt az, hogy emberek gy alkossanak szeretetkzssget, hogy kzben sajt szabadsguk, nll njk ne szenvedjen csorbt.
V radi Tibor
|