TENGRI
Men
 
BEJELENTKEZS
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 
SZMLL
Induls: 2005-05-10
 
HIRLEVL
E-mail cm:

Feliratkozs
Leiratkozs
SgSg
 
.

          Libikka

 

  

 
EGYB IRSOK
EGYB IRSOK : 87.A Hsk kora

87.A Hsk kora

  2006.06.04. 18:28

Horvth Rbert

 

Horvth Rbert
A kort, amelyben lnk, az adekvt idfelfogs s idtls szerint Kali-Yugnak, vagyis Stt Korszaknak nevezzk, ahogy az a tradicionlis hindu felfogsban s tantsban (Yuga-vada) megjelent.1 „A holt kirly megannyi elmosdott arca / Halad fnykpszeren az id ttong rjn t / A tompa dob puffansa s dngse / Nem hsi harc tem / Ez az ra szrke fogaskereke / Nem hsk lobogi / Vagy zszl melyet rptetni szeretnnk / Ezek nem bszke rbocszalagok / Hanem a bebrtnztt tudat rongyai / A pholyban ll ember csonkjai / Nem hangja vagy szavai / Istennek vagy isteneknek / A porviharok formi k...”(2)


Vgl is csaknem semmit sem mondunk azonban a Kali-Yugrl, ha megmaradunk a moralizl korkritikk s semmitmond ltalnossgok ilyen s hasonl szintjn: „A ciklus utols korszaka a Kali-Yuga   „a fekete kor” vagy „vaskorszak”   akkor ll be, amikor a gonoszsg tlerre jut, gyhogy a jnak s igaznak mr elkeseredett kzdelmet kell folytatnia a stt, anyagias hatsok ellen; az let tele van szenvedsekkel, az igazsg elhomlyosul, a gonosz gyakran gyzedelmeskedik, s a j elbukik, mert immr csak a szellemi skon rvnyeslhet, az anyagi skon ritkn tud eredmnyesen szembeszllni a gonoszsggal.”(3)

 Szinte semmit nem mondtunk gy a korszakrl, amely   gymond   lassan, de biztosan tllpi mr Hamvas „Karnevl”-jt is, s amelyrl egy hindu Szent Irat, a Visnu Purana gy r: „Vgl mg a ltszata is eltnik a civilizcinak: az emberek llati ltre fognak sllyedni, csupaszon, legfeljebb fakregbe ltzve fognak jrni, az erdk vadon term nvnyeivel fognak tpllkozni, az elemek knynek-kedvnek kiszolgltatva. Se frfi, se n nem l majd huszonhrom vnl hosszabb ideig.”(4)


Nem kell klnsebben bizonytanunk a kapcsolatot, amely a Kali-Yuga s az indiai Kal (Kali) alakja kztt ll fenn, aki Maha-Devi („a Nagy Istenn”) vagy Maha-Sakti („a Nagy r egyetemes hatalma vagy asszonya”) egy specilis s rszleges, „dmoni” megnyilvnulsa.
Klnfle formkban s ideolgiai leplek alatt szrdtak szt mra a vilgban Kalnak, a fktelen s pusztn stt aspektust kpvisel istennnek egykori, helyi s faji sajtossgokhoz alkalmazott meghatrozott kultuszai, flrertve s tlrtkelve ezeket, amelyek Durga kultuszaiban tartottk eredeti-tradicionlis rendeltetsket.

 Klnbz ntudatlan s hibs formkban terjednek teht Kal kultuszai (lkultuszai), amelyek   klnsen emltett verzijukban   a kasztrendszer vgleges sszeomlsa eltt mg a ltszatt sem keltettk semminem alvetettsgnek s teljes behdolsnak (lett lgyen brmilyen aktv is a szban forg „tisztelet”) a szban forg istenn fel   ellenttben a modern lmtoszokkal s lkultuszokkal, amelyeknek viszont ezek legfbb sajtjai.


Annak az Istennnek val alvetettsgrl van sz, aki „legyilkolt sajt fiainak fejbl kszlt nyaklncot” visel; aki csakis „dmoni cselekvst” kpes reprezentlni; s akinek ereje egy olyan „dmon” (Raktavra) erejbl szrmazik, akinek „minden csepp elvesztett vrbl ezer ugyanolyan dmon szletett, mint ”. „Egy alkalommal magnak Sivnak kellett a Kal ltal leldklt dmonok kz vegylnie, s el kellett trnie, hogy a gyzelmi tnct jr istenn rtaposson, mert mskppen nem lehetett Kalt [isteni ervel s fortllyal] szre trteni, s a vilgot megmenteni attl, hogy minden sszeomoljon.”

 Egy Istenn „ntudatlan imdata”, aki minden klnbzsget eltrl; egy Istennnek val behdols, akivel „hlni nem lehet, mert hl velnk, s nem mi vele” (vagyis aki „urt legyzte”)   mindez jl reprezentlja szmunkra a Stt Kort vagy Korszakot, amelyet a „feloldds kornak” (the age of dissolution) is neveztek, szemben a „tudatos s szupraracionlis feloldssal” (Laya).
 

A PAP, A TITN S A TMEG

Mint „tmegeseds”   homlyossg, alaktalansg  , a principlis minsgek eltntetse s nelveszts definilhatjuk a kort, amelyben jelenleg l a fldi-emberi vilg, s vele egytt mi is, mint fldi-emberek. Mint ilyenek, amennyiben egyttmkdnk a kor erivel s sodortatjuk magunkat azzal, fokozatosan elvesztnk minden olyan javat, rtket s minsget, amelyek egy tradcikban foglalt lehetsghez, „az Id birtoklshoz”, egyszersmind fellmlshoz, kondcii alli felszabadulshoz vezethetnek.

 Vilgos, hogy ezek az „rtkek”   mint ilyenek,   vglis csak principlis minsgek lehetnek. Sajtknt birtokolt s egyszersmind meghaladott hierarchikus „kvalitsok”.
Az Id-felettisg ideja tbbnyire mint Aranykor s az „Aranykor visszahdtsa-visszalltsa” jelent meg a spiritulis hagyomnyokban. Az Aranykor idejhoz egy „Sziget” tmja s a „totlis kirlysg” gondolata kapcsoldott, amely utbbi a „mindenki kirly” maximjnak visszfnyben is kifejezsre jutott, mg az elbbi „Sziget” (Hyperborea, Thule, Avallon, ggi, Leuk) olyan szerzk mveiben hagyta nyomt, mint Homrosz, Plutarkhosz, Plinius, Sztrabn s sokan msok.

 Nem kell emlteni npmesket, amerikai, st, ausztrliai mtoszokat, ahol a „Polris sziget” Aranykor-tmja mg homlyosabban, de szintn megtallhat.
Az „Id birtoklshoz”, az „Aranykor spiritulis restaurcijhoz”, az Id-ktelkek alli felszabadulshoz vezet tknt azonban azon alapminsgek megismersnek kvetelmnye ll fenn, amelyekk az Id-felettisget kifejez aranykori kirlyi kvalits az idk folyamn degenerldott. Nyugati vilgunk ebben a tekintetben szerencssnek mondhat, mert Hsziodosz rvn   az Arany-, Ezst- Bronz- s Vaskor gondolatnak hagyomnyai rvn   rendelkezik olyan sajt vonatkoztatsi pontokkal, ahonnan a „ciklusok tantsnak” emltett indiai doktrnja (Yuga-vada) legalbb rszleteiben megrthet.


A krds, amely mindezek rtelmben szmunkra elsdleges, a kvetkez: Egyfell, melyik az az „alapminsg”, amelyik az aranykori „mindent betlt kirly” llapota utn az alszlls els lpcsje; msfell, melyik az az „alapminsg”, amely a „tmegek korval”, a Kali-Yugval szemben, az els valamifle tbbletet mutatja, csekly, mbr tnyleges minsget az ltalnos disszolcival-minsgtelensggel szemben?
Az Aranykor (Satya- vagy Krta-Yuga) totlis-egyetemes, birodalmi-kirlyi, szolris, polris s „arany” voltt az adja, hogy   nmikpp paradoxonnal lve   „termszet-feletti termszet” volt, a termszetfelettit reprezentlta.

 A vilg s a „legfelsbb centrum” egy volt; egyetlen sztszakthatatlan, mindent betlt, ezen „termszetfeletti termszett” rvnyest birodalom.
Az involci ltt a trtnelem igazolta szmunkra, a maga minden politikai, trsadalmi, kulturlis vltozsval s talakulsval, st, minden „szelleminek” mondott ton is (amelyek, gy, vgl, is nem lehettek szellemiek). A Kali-Yuga tapasztalhat lte egybknt elg bizonytk.
Az alszll tendencik els lpcsje az Ezstkor (Treta-Yuga), s megalapozott felttelezseink szerint e ciklusnak kell lennie annak, amely mint „Sziget” megfogalmazza az Aranykort.

 Az, elssorban mr mint „cl”, mint „viszonyba llts” s nem mint szuprarealits jelenik meg ekkor. Tvlatilag, s inkbb potencialitsknt kpviselik. „A Hold [melynek az „ezst” megfeleltethet fmje] az a feminin csillag, amely nem birtokolja nmagban   miknt a Nap   sajt fnynek princpiumt.” (J. Evola) A kirlysg, a kirlyi jelleg dominancijt felvltja a papi jelleg s tekintly. Tvolrl, de ide tartozik minden, ami „tanti”, s csak msodsorban   avagy mint manapsg: egyltaln nem   realizl s kpvisel. Tantja a magasrend ltt, de nem tantja, nem tanthatja annak birtoklst. Olyan rtekints, amely megelgszik az uralomrl val „tudssal”.

 Az uralom s uralkods elvvel szemben megjelenik egyfajta „panteista elragadtatottsg” s „misztikus extatizmus”. Eltvolods a szellemi autoritstl. „Innen az tlps mindabba, ami kzvetts rvn meghatrozott vagy extrovertlt spiritualits, amelyet [vgl] a megbocsts, a lemonds, a szeret, vagy statikus elragadtatottsg attitdje jellemez. gy ragadjuk meg gykerben a szoros rtelemben vett „vallsos” jelensget, theisztikus-devocionlis vltozataitl kezdve a misztikusokig”, s hasonlkppen a jobboldali ideolgusok „intellektuliz” trsadalmi reformjait (Molnr, Benoist, Bloom, Sombart, s msokt) is.

 Az Aranykor „birodalmi llandsgtl” mindez vezet t bennnket a Bronzkor vagy rc-, esetleg Rzkor (Dvapara-Yuga) valsgba. E harmadik alszllsi ciklust a titnok „kornak”, vagy „vilgnak” is nevezik.(14)
A Bronzkor jelenti teht az alszlls msodik lpcsjt ahhoz, hogy lnyegesen hatrozottan elzrasson ellnk az Idk alli felszabaduls lehetsge, illetve az Aranykor, amely ennek kifejezdse. A Bronzkor „alapminsge” a titni. Ennek a jellegnek uralma (ami magt a Bronzkort adja) termszetes kvetkezmnye az Ezst-kornak: annak papi dominancija s szemllds-kzpontsga valsggal kiprovoklta a cselekvs frfias erinek degenercijt, ami a „titni” egy lehetsges meghatrozsa.

 A tuds nem foglalta magban a „virilis” tettet, gy llt be szellemi formk elleni reakciknt felfoghat maszkulin-animlis cselekvsi vgy uralma: a titnok kora. A pap lunris-feminin annyiban, amennyiben gl a cselekvs ellen; a titn pusztn „maszkulin” s nem szolris-virilis annyiban, amennyiben tmadja s nlklzi a tudst. Titni minden, ami merben harcias, s nlklzi a szellemi „nfelldozs” heroikus tettt. Cselekvs-mnia s erszak jellemezheti, mert hozzntt harcnak eszkzeihez s clpontjaihoz, amelyek nlkl mr nem is ltezhetne. „Er gyzelme a szellem felett” (J. Evola), rzs gyzelme az intellektus felett.

 Titni minden, amely abban az rtelemben „mozgat”, mert egybknt lte mr a „tmegbe” (Vaskor) esne; mindenre szeretn rtenni kezt, mert mr nem rendelkezik a mindennel. Teljesen mindegy, hogy ezt minek a nevben teszi   „tradci”, „szellem”, „rtkek”  , valjban nem ezekrt teszi, hanem fontossgnak s „hatalmnak” rzetrt, ami nlkl senki sem volna.(15) Gunon, Burckhardt, Schuon gyakran hvtk fel a figyelmet „istenek s titnok (asurk s devk) harcra”: valjban, ha egy titn a cselekvs ellen szl is, nem msrt teszi, minthogy „mozgats vgynak” (a mshoz val tapads rtelmben), sajt fontossgnak tudatt rezhesse. rzs, let s harc (termszetesen az „let” jegyben)   ezek meghatroz irnyulsai.

 Nem nehz itt felismernnk politikai vonatkozsokban e szzad valamire mg trekv mozgalmainak ismertet jegyeit is. A titn, mivel alapvet mozgatrugja az t megsemmist tuds ellenisg, ha a „minsg” jegyben lp is fel, valjban mr „feltall”, „kivitelez”, „gyes” s „okos”, ltalban „nyelvmvel” s „stilisztikus”.(16) Nem zavarja, hogy valamikppen is mindig kapcsolatba hozhat azzal, amit profn vilgban „szjhsnek” mondanak; az sem, hogy bszkesge nem lehet lland. Nlklzi a bszkesg feladsnak kpessgbl szrmaz igazi, nmaga eltti tekintly mltsgt. Harcos, hatrozott fellpse mgtt nem zavarja mindazon kivteles pillanatok lehetsgnek az elszalasztsa, amelyek megmutatnk szmra, hogy valjban mirt is „kell” mindig az erre, vitalitsra s harcra alapoznia.

 Btor, de nem rendelkezik lnye megingatsnak spiritulis rzkenysgvel, amely a tiszta felszabaduls fel vihetn, ha kpes lenne mindezt felvllalni, s olyan „prbattelek” fel elindulni, ahol „maszk”, „fegyver”, „er”, „nvdelem” azz vlik, ami: nem lnyegg, hanem merben eszkzz, noha fontos eszkzz. A titn valjban nem ismerheti a harc dionszoszi mmornak pozitv tvlatt, amelyben Apolln   a Hs   megszlethet, sem az aphroditi tevkenysg szpsgt, amellyel Apolln egytt lhet.


     Azonban: „Ki kell emelni, hogy ha »titnon« azt rtik, aki nem fogadja el az emberi kondcit s el akarja rabolni az isteni tzet, akkor csak egy vons vlasztja el a hstl”.(17)A titni minsg az, amely   pozitv rtelemben   egyszersmind el is vlaszt mg a „tmegtl”, „jlttl”, s mindentl, amely a mai demokratikus polgrsg blvny-imdsnak trgya (a merben fldi „rtk”, emberi „sly” s a knyelem jegyben). A titn szembefordul a knyelemmel, amely jelenleg mr nem csak az gynevezett materilis letet hatrozza meg. Nem kmli azt, amit nem kell kmlni. „A titn tpus ... lnyegben a hs matria prmja”(18).
 
 

A HS S A KIRLY
A RESTAURCIS CIKLUS IDEJA 

A ciklusok s korok vonatkozsban a kirly mint Aranykor, a pap mint Ezstkor, a titn mint Bronz-kor, a tmeg   minsgtelensge, egyenlsge, merevsge   mint Vaskor mutatkozik. Az alapveten szellem nlkli minsgizmus, formalizmus, rtkizmus titni volta vgl Vaskorr lesz, vgkpp elsikkad s elsikkadhat a Kali-Yuga felold tendencii kzepette. A titn tmeg fel gravitl. Evola ltta meg s emelte ki   Hsziodosz mve nyomn   azt a lehetsget, amely a Bronzkor s Vaskor kztti tmenet ciklusknt val megragadsban jelentkezik.

 A titn   a tmegek ltal kpviselt tendencik felett   itt mg Hrossz, nem szokvnyos rtelemben vett Hss alakulhat, aki legyzve hbriszt s mniit, „restaurlhatja az Aranykort” (amit, mint mondtuk, itt az Id kondcii all val felszabaduls kifejezdseknt fogunk fel). Ez a lehetsg lenne a „hsk kora” vagy „heroikus ciklus” tapasztalsa s megvalstsa. Nyilvnval, hogy azok a vonatkozsok, amelyek az emltett „alap Id-minsgek” adekvt felfogsnak-megismersnek tekintetben ltalnosan rendelkezsre llnak, a Kali-Yugnak megfelelen gyakran frevezethetek.

 Mgis, a Kali-Yugn belli Bronz- s Vaskor (Dvaparalpa-Yuga, Kalyalpa-Yuga) kztti tmenet mg hozzvetlegesen s gyszlvn „hromszz vig” tapasztalhat marad,(19) s megfelel intellektulis s intuitv belltottsggal megvilgthatak lehetnek ennek azon „bens” megfelelsei, amiket megvalstva a szban forg ciklus vagy kor tnylegesen is realizlhat.


A Hs alapveten nem lunarits s papisg ellenes; birtokolni igyekszik ezek rtkeit s lehetsgeit. A Hs ugyanekkor azonban valban kpes tlhatolni nemcsak a titnon, hanem a papon (mint a feminin princpium kifejezjn) is: kpes megrizni sajt-karaktert azon Er s Hatalom mellett is, amelynek segtsgvel   mint amilyen a harc s a tuds   talakult s t fog alakulni. Kirlly vlhat, mert kpes a papisgot virilis realizcis kvalitsokkal kiegszteni, amelyek ltal cljt az sem nmagn kvl keresn s talln meg.

 „A n [mint a papisg megfelelje is], klnsen zvegyknt, az elhallgats kort, vagyis a tradcit, a mr nem birtokolt ert vagy hatalmat fejezi ki, azt hogy elvesztette „embert” s egy j urat, vagy hst vr: ezzel analg a fogva tartott „Szz” jelentse, aki arra vr, hogy kiszabadtsa s felesgl vegye egy erre predesztinlt lovag”. A szlris Hroszok szmra „egy ilyen fajta felszabaduls nem jelenti [azonban] a bels feszltsg megsznst, ezrt egy tovbbi prba a frfias kvalits adekvt formban trtn jramegerstsbl ll az rzkfeletti skon, aminek kvetkezmnye pontosan az Olmposzi [aranykori] transzformci, annak a mltsgnak az elnyerse, amelyet az iniciatikus hagyomnyok mindig „kirlyiknt” jelltek.”(20)


Mindezen sszefggsben a Kali-Yuga nyerhet egy rtelmet, mgpedig azt, ami ltal nemcsak fokozottan tapasztalhat, hanem a felszabadt aktv megismers rvn t is trhetk korltai.(21) A harciassg s a szembenlls principilis „hsiessgg” alakthat, amely kpes lesz felismerni s „megtartani a Kirlyt”. A Kali-Yuga ezen fokozott tapasztalsra vonatkozlag itt mg a mitikus vonatkozsokat idzzk: „Akkor Visnu Kalki alakjt lti magra a megtesteslsben. Kalki [„a Bnk Eltrlje”] szigor tekintet, ragyog ifj kpben jelenik meg, koronval a fejn, szrnyas, hfehr paripa htn, kezben karddal, hogy vget vessen a [...] lesllyedt fldi vilgnak.

 Fnyessge elrasztja az egsz Fldet, szembl tzlng sugrzik, s felemeli vaktan villog ktl kardjt. [...] Visnu a vgtlet brjnak rettent alakjban elpuszttja a fldi letet, [...] de felmagasztalja azt a kevs igazat, aki szve mlyn mg megrizte a trvnyt.”(22)

*

Az „Aranykor-elttisg” vagy „Aranykor-felettisg” gondolatrl kell mg szlni. Az Aranykor ideja mellett, azt nem kizrva, st azzal lnyegileg ekvivalensen, gyakran megjelent a spiritulis hagyomny egy radiklisan-kilezettebben trtnelem-feletti koncepcija.(23) Mindez igen kitntetett vlik a ciklusok tantshoz, az „rk visszatrshez” idkzben trsult deviatv elgondolsok miatt is. Lnyegben az abszolt (ternlis) s a relatv (perennilis) rkkvalsg megklnbztetsnek kpessgrl van sz azzal, hogy „Aranykor-felettit” mondunk.

 Mindennek rtelmben nemcsak a restaurcis trekvsek vltak megkveteltt, hanem azoknak ki kellett egszlnik a „prhuzamos valsgok” lltsnak tudsval, s az abszolt halhatatlansg felttlensgnek metafizikjval.
Ami a ciklusok „rk visszatrsnek” gondolatval kapcsolatos devicit illeti, ez abban ll, hogy a ciklust magt veszik rknek s felttlennek, holott az   mint lttuk   mindig meghatrozott, felttelekhez kttt. Weres Sndor egy gondolatt idzhetjk itt, hozzvetlegesen idzve: „Nem az letk, hanem a halluk nylik vszzadokra vagy vtzezredekre”.

 Eltvelyeds az, hogy a ciklust pusztn „kint”, a „trtnelemben” keresik, majd pedig az, hogy a ciklicitsban rejl visszatrs (amely egybknt perennilis) megnyugvssal s knnyed passzivitssal, avagy „aranykori utpizmussal” tlti el a legtbbeket.
Lszl Andrs, Ren Gunon idevonatkoz feltrsait pontostva s sokkal vilgosabb tve, felhvta a figyelmet a Yuga-vada ismertebb Srs±i „ciklusain” kvl a Pralaya vonatkozsaira is, amely a Kali-Maha-Maha-Yugt kveti, s a Stt Kor minden sszezavarodottsgnak, „minsgtelensgnek” mintegy „okkult okt” s szksgszer kvetkezmnyt kpezi.

 A Pralayt a mitikus interpretcik gy sszegzik: „gy r majd vget az utols tlettel a mostani nagy vilgkorszak. A teremtett vilg elpusztul, s helyt betlti a Semmi cenja.”(24) „A Fld elpusztul, bell a korszakkrt lezr nagy jszaka sttsge, s ennek vizei mindent elbortnak.”(25)
„A Pralayn bell az emberi let Kali-Yuga alatti lesz   fggetlenl attl, hogy a »fehrszrke lovon vgtatva megjelen« (esetleg fehrlfej Kalki-Avatara a nagy megtisztuls utn megmenti az j Aranykor csrit jelent emberek tudati erit.

 Noha vannak hullmhegyek s hullmvlgyek a Kali-Yugn bell, a Kali-Yuga   st, minden Megnyilvnuls   lnyeghez tartozik az, hogy   a Megnyilvnulsok Megnyilvnulatlan Megnyilvnt Urnak kivtelvel   minden hanyatlsban van.”(26) Minthogy Hsk „korrl”, heroikus „cik
lusrl” beszltnk, valjban teht ez is alvetettje magasabb meghatrozknak, amelyek vgl is Kalkit   mint megnyilvnulst   sem kmlik. Mgis, egy igazi heroikus transzmutci   avagy „prbattel”   mg ezt is rthetv   abszolte fellmlhatv   teheti szmunkra. A „heroikus transzmutci” irnyulhat elssorban nem is a „hsre”, hanem a teljesen kondcionlatlanra, s tulajdonkppen minden igazi „heroikus transzmutci” elsdlegesen ppen csakis az abszolte kondicionlatlan ltal valsulhat meg.


 Elkpzelseink a szlris hsrl ma inadekvtak s Kali-Yuga-beliek, nem nlklznek megannyi „pszichikus” szempontot sem, amelyeknek semmi kze nincs ahhoz a harcoshoz, aki „hss alakthat”.(27) Az abszolt halhatatlansg trekvse, a termszetfeletti (Id-feletti) Tradci pontos ismeretein s birtoklsn keresztl, mgis mindig tvilgtott tehet mindent; a vilgban pedig mint „korok” vagy „ciklusok” megismerse, s azok hierarchija jelenik meg.

 

Jegyzetek

1.) Egszen pontosan Kali-Maha-Yugnak, vagy Kali-Maha-Maha-Yugnak. Lsd, Lszl Andrs: Nhny sz a „New Age”-rl; In: shagyomny folyirat, 6. szm; Budapest, l992. prilis, 18-22. o., kln: 19. o.
2.) NO folyirat, 2. szm; Budapest, 1995, 34. o.
3.) Baktay Ervin: A Mahbhrata vilgkpe (A hindu mitholgia alapjai); In: Mahbhrata; Budapest, Pantheon, .n., 23. o.
4.) Veronica Ions: Indiai mitolgia; Budapest, Corvina, 1991, 69.o. A szban forg Szent Szveg beteljeslt jslataira vonatkozlag lsd, Julius Evola: Lzads a modern vilg ellen, Bp.  Nyregyhza, Ktet Kiad, 1997, 491-492. o.
5.) Lsd, Mireisz Lszl: A fekete Mria s a Tantra; In: shagyomny folyirat, 3. szm, Budapest, 1991. szept., 26-36. o. Az rdekes s akr fontos, m felletes analgik kimondsn tl, mint alapveten inadekvt megkzeltst hivatkozzuk le ezt az rst.
6.) „Tisztelet” helyett szvesebben mondannk itt legmesszebb men s megfelel „figyelembevtelt”. Ennek megjelentse pontosan ezen rs egyik  feladata. 
7.) Veronica Ions: i.m.; u.o, 96. o. vatossgra szeretnnk inteni az olvast a szban forg knyv interpretciinak felttlen elfogadst illetleg.
8.) Lsd, Plutarkhosz: De facie in orbe lunae; In: Plutarkhosz: Szkratsz daimonja; Budapest, Helikon (Promtheusz knyvek), 1985, 49-51.o. Tovbbi szerzk, akiknl utalst olvashatunk a „primordilis szigetre”: Lactantius, Kalliszthensz, Ptheasz, Hsziodosz, Adamis Brementis, Martianus Capella, Adamus Orosius, Beda, Diodorosz Szikulosz, Pomponius Mela, Antniusz Diogensz, Giraldus, Seneca, Solinus, Telgesinus, Malory.
9.) Lsd, Hesiodos: Munkk s napok (Erga kai homerai); Budapest, Akadmiai (Grg s latin rk 3.), 1955. Tovbb, Julius Evola: Rivolta contro il mondo moderno; u.o., XXII-XXVIII. fej. Valamint, Hesiodos: Istenek szletse (Theogonia); Budapest, Akadmiai (Az kortudomnyi Trsasg Kiadvnyai 6.), 1967.
10.) Gustave Le Bon: A tmegek llektana; Budapest, Hatg Sp Alaptvny, 1993. Jos Ortega y Gasset: A tmegek lzadsa; Budapest, Hellas, 1938.
11.) A „reprezentci” egybknt lehet egyszersmind egy „sajtos korlt” is, amely bizonyos rtelemben elvlaszthat a termszetfeletti felttlen tartomnytl, s lehet „t” vagy „tengely” is, amely oda vezet vissza. Az utbbi   mint „kldets”, mint metafizikai rendeltets   az Aranykor voltakppeni rtelme.
12.)  A tvoli analgik vagy prhuzamok kapcsn figyelembe vesszk azt a tnyt, hogy az „Ezstkori minsgrl” pldul csak gy tudunk kpet formlni, „ahogy az Ezstkor a Stt Korbl (Kali-Yuga) ltszik” (Tretalpa-Yuga vagy Kis-Ezstkor). V., Lszl Andrs: i.m.; u.o., 20. o.
13.) Julius Evola: Il mistero del Graal e l' idea imperiale ghibellina; VI. fejezet. A magyar fordts kziratt hasznltuk (Budapest, Bdvai, 1996).
14.)  Az Aranykor legtbbszr mint az isteni-szolris rassz kora jelenik meg. Az Ezstkor  szintn mint isteni, de lunris dmtri-kor. A Vaskor vagy Stt Kor, mint az ember-tmegek kora. Ezeket a megjellseket a Kali-Yugn belli, n. „Kis-Arany-, Ezst-, Bronz-s Vaskor” (Satya-Krtalpa-Yuga, Tretalpa-Yuga, Dvaparalpa-Yuga, Kalyalpa-Yuga) vonatkozsban tartjuk helytllaknak (v.. 12. jegyzet). A Kali-Maha-Yugn belli Arany-, Ezst-, Bronz-s Vaskor (Satya-Krta-Yuga, Treta-Yuga, Dvapara-Yuga, Kali-Yuga) vonatkozsban, mginkbb pedig a Kali-Maha-Maha-Yuga vonatkozsban, sszefggsben a „vilgok” (Loka) indiai tantsval, a kvetkez megfelelsekbl add megjellseket tartjuk abszolt helyeseknek: Aranykor   Brahma-Loka; Ezstkor   Deva-Loka; rckor   Asura-Loka; Vaskor (avagy lomkor)   Nara-vagy Manusya-Loka. Az Aranykor gy Brahma kora; az Ezstkor az „istenek” kora; a Bronzkor a titnok kora; a Kali-Yuga pedig az „ember-kor”. Brahma „vilga” kpviseli az uralmat az gynevezett „pokoli-svnyi vilg” (Naraka-Loka) felett. Az „istenek vilga” az n.„nvnyi vilg” (Preta-Loka) feletti uralmat kpviseli. A „titnok vilga” az gynevezett „llati vilg” (Tiryag-Loka) feletti uralmat. A Kali-Yuga „ember-vilga” jelen szempontunkbl ezen „vilgok” sszekeveredettsgt reprezentlja. A Metafizikai Abszoltum (Parabrahma; Samyak-Sam-Buddha) kpviseli a tudatlansg (Avidya; amelybl a „vilgok” erednek) feletti teljes uralmat s uralomfelettisget. Ez   kzvetlenl   nem jelenik meg a „kor” s „vilg”  szimbolikkban. Errl rsunk vgn szlunk.
15.) „n, aki nem jtszani szlettem, / ... / Kit durvn vstek s szerelem fnye nlkl / ... / Nem is tudok egybbel szrakozni, / Mint hogy a napon nzem rnyamat / s csfsgomat magam magyarzom: / ... / lommal, vddal, rszeg jslatokkal / Cselt szttem s veszlyes logikt”, „S gy pre gazsgomat Biblibl / Ellopott kacatokba burkolom” (Shakespeare: III. Richrd; I.1., I.3.)
16.) V., Julius Evola: Az istenek nevetse; In: Arkh folyirat, I. szm; Budapest, 2. kiads, 1996, 65-72. o. Bizonyos rtelemben itt a „titni” egy sajtos, Kali-Yuga jegyben megvalsul keveredettsgt tapasztaljuk a „papi”-val.
17.) Julius Evola: Il Mistero del Graal; VI. fej., u.o.
18.) Evola, uo.
19.) Lszl Andrs: Nhny sz a „New Age”-rl; In: u.o., 20. o.
20.) Julius Evola: Il Mistero del Graal; VI. fej., u.o.
21.) „a Stt Korszakbl egy   az idbelisgre vertiklis   tengely mentn s a tudati transzmutci rvn t lehet trni az rckorba, az Ezstkorba, az Aranykorba s mindenen tlemelkedve az idtlen Abszolt rkkvalsgba.” Lszl Andrs: i.m.; u.o., 22. o.
22.) Indiai regk s mondk; Budapest, Mra, 4. kiads, 1986, 382. o.
23.) „Az Aranykor a szellemi Fny ltal teljesen beragyogott vilg, az ember isteni emberfelettisgben l, akr tbb ezer vig is, s a hallban nem alszik ki a tudata, teht nincs is igazn hall, nincs betegsg, nincs szenveds, a diadalmas boldogsg uralkodik. Az emberfeletti ember kpessgileg knnyebben rhetn el a felbreds llapott mint brmikor mskor,   de ez irny trekvse (teht affel, ami abszolte tl van az Idn, vagyis a Teljesen Tkletes Felbreds fel) minimlis, szinte semmi.” Lsd, Lszl Andrs: Tradicionalits s ltszemllet; Nyregyhza, Ktet, 1995, 204. o.
24.) India blcsessge; Budapest, Gandhi Alaptvny-Tan Kapuja, 1994, 104. o.
25.) Indiai regk s mondk; u.o., 382-383. o.
26.) Lszl Andrs: Nhny sz a „New Age”-rl; In: u.o., 20. o.
27.) jra felhvjuk a figyelemet arra, amit a 10. jegyzetben is jeleztnk. A modernkori titnnal kapcsolatos vlemnyformls szmunkra csaknem lnyegtelen, nem rinti a sz szoros rtelemben vett titni kort, vagy ciklust, s nem rinti a voltakppeni titn mibenltt. Taln „titni maradvnyok tovbbgrdlsrl” beszlhetnnk a Kali-Yuga emberben, amelyek egyre jellegtelenebbek lesznek; ha mgis megnyilatkoznak, akkor annl puszttbbak, mgpedig ppen a voltakppeni titni nem-ismerse miatt. Mi nem egy minsg-keresgetsre s nem egy mer rtktletre szltunk fel. Mint rtktlet, mint erre vagy arra alkalmazott jelz, majdnem teljesen lnyegtelen szmunkra, hogy mibe ltjk bele a „titnit” vagy mst. Az rtkek s minsgek mlyebb meglsrl, megteremtsrl, megragadsrl szlnnk, ahol ezeknek nem pszicholgiai-karakterolgiai, hanem „realizcis” jelentsge lesz. Ilyen rtelemben valaminek a „pontos megrtse”, annak egyszersmind megfelel megragadst, fellrl val birtokbavtelt is jelenti. Msknt az attl val elszakads mellesleg merben felttelezett. Az idbelisg ttrse csak ezenmd elrhet, radsul annak minden pontja fell. Ez egyik esszencilis elfelttele a „korszakok” szimbolizmusa adekvt rtsnek, mert azokkal nemcsak szimpla egymsutnisgrl van sz.

 

 
.

 

  

                          

       

      

           

         

 szesen: 657.cikk.    

   

 
.

                       

 

    

 ArdviSura Anahita          

             

                     

 

       

 

Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!    *****    Nagyon pontos és részletes születési horoszkóp, valamint 3 év ajándék elõrejelzés, diplomás asztrológustól. Kattints!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre,egyszer mindenkinek érdemes belenézni.Keress meg és én segítek értelmezni a csillagok állását!    *****    HAMAROSAN ÚJRA ITT A KARÁCSONY! HA SZERETNÉL KARÁCSONYI HANGULATBA KEVEREDNI, AKKOR KATT IDE: KARACSONY.GPORTAL.HU