9O.Napnnepek muzsikja
2006.06.14. 19:57
NAP NNEPEK MUZSIKJA
KOZ K JZSEF
A jgkorszak embere mindennl tbbre becslhette a fnyt s meleget raszt Napot. Mg a viszonylag kedvezbb, tundra-klmj Krpt-medencben is aggdva figyelhettk telenknt, vajon vget r-e valaha a sttsg, lesz-e mg valaha megjuls. rmteli esemny volt, amikor szrevettk a nappalok hosszabbodst, s taln szomorsgot okozott a napstses rk cskkensnek megfigyelse. Mindkettnek nagy jelentsge volt, gy a Nap vltozsainak idszaka kiemelkedett a htkznapok kzl. Az vente megismtld napfordulk nnepnapokk vltak.
A Nap az g tze. A flttnk elterl mennyboltot gnek nevezzk, ami ez esetben fnv. Idelent a Fldn viszont ige, a tz igje. Az embergyjtotta fldi tz neve pedig az egekben vlik az ldott Nap igjv. A nap tz is, s ha megfordtjuk a szt, st is. A kltvel szlva „tzesen st le a nyri nap sugara".
Idelent a Fldn az gi tz fldi mst kszti el az ember. Ez a tz nem csupn melegedsre, stsrefzsre val. Tbb annl. A Napban megtestesl isteni lt fldi megjelentse.
sidk ta ltezik a hasonlt a hasonlval val sszeboronls szoksa, az analgis elv. A Nap rks krbejrst a krformval lehetett megjelenteni. A tz krbelse gy magban hordozta a hasonlsgot. A Napra emlkeztettek a krtncok is, csakgy, mint a lombjukat mindig megtart rkzldek, melyek llandsgukkal flidzve az rk krforgst, a napforduls szertartsok nneplyessgt voltak hivatva fokozni. A fenyfa, melynek gain nem levl, hanem f n (f-ny - feny), a Napnnepek legfontosabb kellke. Ragacsos, fnyl gyantjval, a fe-nysg jelkpvel, a fnyessg fogalma azonosult. A meggyjtott, fnyesen vilgt fenyg pedig a tli napfordul nnept tette ragyogv.
A Nap, napisten szimbluma, a vgtelensg si jelkpe, a kr. Ezt a formt rzik a smndobok is. A dobok mintzata, vagy a htukon lv tartelemek a kerek dobot ngy rszre osztjk. A kr ngyre osztsa az llandsggal szemben a szakaszossgot jelenti meg, ami az givel szemben a fldi lt megidzje. Ngy vszak van, ngy gtj, ngy elem s az emberlet is ngy szakaszra oszthat; szlets, gyermekkor, felnttkor, hall. A ngyes felosztsra egy Zobor-vidki npdalban is tallunk pldt, melyet a nyri napfordul jszakjn nekelnek:
Tzit megrakljuk
ngyszgre rakljuk
Egyik szgin lnek szp reg emberek.
Msik szgin lnek szp reg asszonyok.
Harmadikon lnek szp ifj legnyek
negyediken lnek szp hajadon lnyok...
A jgkorszak mltval beksznt felmelegeds a hidegtr llatfajokat arra sztklte, hogy szakra vndoroljanak, gy elvonult a rnszarvas is, s vele azok a vadsztrzsek is asszonyostulgyermekestl, akiknek letben a rnszarvas meghatroz fontossg volt. gy kerltek szakra, mai hazjukba az un. finnugor nyelvrokonaink, akik a kzs skkori kultrt napjainkig megriztk.
A helyben maradottak pedig, kihasznlva a kedvez ghajlatvltozst, hozzkezdtek a tudatos nvnytermesztshez s llatszeld-tshez, aminek nagy szerepe volt a neolitikus kultrk kialakulsban.
A gabonatermeszts mellktermkeknt csodlatos dolog jtt ltre, a szalmasp. A szalmaszl egyik vgt sszelaptva egyszer nyelvsp alakul ki, ami a szjregbe helyezve, fvsra rezgsbejn. A szalmaszl oldalra nhny lyukat lehetett vgni, s mr alkalmas is volt dallamjtkra. Mivel a szalmaszl tlsgosan srlkeny, idvel ttrtek a ndbl kszlt spszr alkalmazsra, aminek fels vgbe a kis mret szalmaspot helyeztk.
Mr a legkorbbi idkben prosval fjtk ezeket a spokat, melyek legfontosabb jellemzje a folyamatos hangzs volt. Ezt nem csak gy rtk el, hogy egy levegvel hosszan tart fvst biztostottak, hanem rjttek arra a fvsmdra, hogy mg a szksges leveg-utnptlst az orrukon veszik, kzben a pofazacsk izmainak szortsval juttathatjk a szjregben lv levegt a spokba. Ez a folyamatos hangzs a spot isteni minsgv avatta. Az lland krforgs, az rkkvalsg megidzjv.
Az llandsg rzett az is nvelte, hogy a spok hangereje nem vltoztathat, azaz lland hangervel szlnak. Spol, les, magas hangja pedig az gi szfrk fel jelzi az irnyt.
A sp ellenttprja a dob. A sp folyamatossgval szemben a dob a szakaszossgot jelenti meg. A magas, givel szemben a mly, fldit, az istenivel szemben az emberit alkotja. Tkletes kiegszti egymsnak, a zene valamennyi dimenzija rvnyesl e kt hangszer egyttjtkban. A sp (kettssp) a meldit s a harmnit szolgltatja s a folyamatossgot.
A dob adja hozz a ritmust s a dinamikt, vagyis a megosztottsgot. Ez az egyttes a tkletessg szimbluma lett, ezrt gygythattak seink sppal-dobbal. Ez a pros a teljessg, az egszsg informcijt tartalmazta. A sp-dob zene gy megfelel idtartamban szolgltatva (esetenknt napokon t) a beteg ember szervezett az egszsgesre formzta t.
A s p az isteni rgik megidzjeknt a napforduls nnepek legfontosabb hangszere lett. Ebben az idben az skori hagyomnyok smnjai mr az szaki tjakon vertk dobjaikat, gy a sppaldobbal trtn rtusokat nem ismerhettk. A teljessg ilyen szint ismerete a mindentudkra, a Tltosokra maradt.
A t li napfordul jszakjn a spok hangja tudatta a krnyezettel az rmnnep kezdett. Ez a szoks tzezer ve vltozatlanul l az eurpai emberek kultrjban. A szilveszteri „trombita" az si nyelvspok mai vltozata. Ennek ritulis fvsa nem csupn lrmakelts, a rossz szellemek el-ijesztsre, erre elg volna kolompokat, kereplket hasznlni. A spok az v megjulsnak, a nap jjszletsnek pillanatban az rkkvalsgot, a hall s szlets pillanatnak egyidejsgt hirdetik.
A t li napfordul keresztny nnepe a karcsony. Ennek is a sp a legfontosabb hangszere, de az kori spot a kzpkorban mr felvltotta a brduda. A karcsonyi jfli misn a psztorok dudlva rkeztek a templomba, ahol krtncot jrt az nnepl gylekezet. Mricz Pl a szegedi dudsmist gy rja le 1907-ben:
„ ...A misemond papok mr tvoztak az oltr melll, midn csods hangszernek rvalgsa sikolytott fl. Csodlatos alakok dlngltek be a templomba. A np kvncsian, izgatottan sorakozott elttk. A felstanyai mezkrl, a havas legelkrl rkeztek ezen kldttek. Virgokkal varrott subjukat szrvel fordtottk kifel. Hjjal kent zsros hajuk a subra omlott. Kamps botjuk kopogott a templom kpadljn. A birkasveg all vihartl cserzett arcok tekingettek szt. ...Az orgona bugst tlsivtotta a mekeg duda. ...sikoltoztak a dudk, nosza zengett az nek is. Hajlongtak a kifordtott subs juhszok s a kegyes regasszonyok karikban forogtak a szent rmjszakn, hogy a jszolban Jzuska szletett, kinek
sz ke feje krl aranyos prk lebegtek..."
A duda nem csak a t li, de a nyri napfordul hangszere is. A szoksos Szent Ivn-ji tzugrs elengedhetetlen kellke. A tz s a dudasz egyarnt a napminsg megidzje.
Duda sz lt a temetseken is valaha, ahol a halottat krtnccal bcsztattk, ezzel is megidzve szmra az rkkvalsgot, amit a rgi ember szentl hitt s remlt. A spok gi minsge a fldi ltet kvet mennyei lttr fel terelte az elhunyt lelkt. Ez a szoks is az sidkbl val. Emlkezhetnk az j-szvetsgben Jairus lnynak, feltmadsra. Jzus a hzba belpve ott ltta a halott lny mellett „a spolkat s a tolong sokasgot."
A halott melletti s pols szoksa mr a sumeroknl is megvolt. Egyik spjuk neve halil, vagy halai volt, ami nem hagy ktsget a hangszer hajdani szereprl.
A hal l utn jjszlets kvetkezik, ezt jl kifejezi a halil (hal-l) nvalak. (Barth Tibor j rzkkel vette szre, hogy a halleluja nem egyebet jelent, mint: hal, l jra)
Hal l szavunk a hal-l forma mlyhangrendbe sorolt vltozata. Tartalmazza az anyagi elmlst kvet, ms minsg j let lehetsgt, gy egyltaln nem negatv tartalm. (Taln ez az oka, hogy A magyar nyelv trtneti etimolgiai sztra (1984) ezt a szt nem ismeri.)
J szz ve mg a magyar dudsok kztt ilyen nev hres dudsokat tallhattunk volna, mint Hall Antal az Alfldn, vagy Hall Pista Ngrdban, nevk jl tkrzi
a duda hagyom nyos szerept az rkkvalsg megidzsben.
A s pok sokezer ves kultusznak egy j hangszer, az orgona elterjedse vetett vget. Az orgona is folyamatos hangzs, sppal szl hangszer, gy az antik gyker zenevilgot maradktalanul meg tudta jelenteni. Ugyanakkor, a dudval szemben, a zenei lehetsgek szinte korltlan trhzt biztostotta. A templomokbl gy kiszorult a brduda, persze nem egyknnyen. A kzpkori katedrlisok kls szobrain sorra megtalljuk a duds alakjt, csakgy, mint a kis alsrsi templom kls falnak festsn, ahol nhny ve restaurls kzben bukkantak a templombl mr kiakolblitott duds ottfeledett alakjra.
Sok hely tt, ahol a duda mr rg kihalt a hagyomnybl, mg a huszadik szzad elejn is, megkveteltk a kntortl, hogy a karcsonyi jfli misn „dudsn" jtszn, vagyis igyekezzen a duda hangzst utnozni.
|