94.Szimblumok
2006.07.25. 11:59
Szimblumok
"Szimblumok kztt lnk. Jelkpek egsz rendszere veszi krl mindennapjainkat s nnepeinket egyarnt. Tudomsul vesszk jelenltket, zeneteket fogadunk be ltaluk, m legtbbszr taln anlkl, hogy a mlyebb rtegekre is felfigyelnnk. Pedig a szimblum szerepe valjban az, hogy az emberi gondolkods, vilglts mlyebb, sszetettebb elemeinek adjon kifejezdst. Jeleket letnk megannyi tern hasznlunk. Egy egyszer kp valamilyen jelentssel trsul, majd a jelekbl rendszer ll ssze. Ilyenkor a minl jobb felismerhetsg, a minl egyszerbb s egyrtelmbb informcitads a cl, sszessgben ezt a folyamatot nevezhetjk kommunikcinak.
Ugyanakkor ltezik egy egszen msfajta, taln bonyolultabbnak ltsz – mindenesetre ms skon zajl – hasznlata is a jeleknek: ez a szimbolika. Ebben az esetben ugyanis ms tartalmak megjelentsre trekszik a jelkpeket hasznl szemly. A szemlyisg mlyebb rzsei, az t krlvev vilgrl alkotott benyomsai, szinte szellemisgnek egsze alakul kpp. A jelkp kezelse mindezek mellett sztnsebb tevkenysg; az archaikus kultrk spiritulis letben egyfajta mlyebbrl ered, kzvetlenl ki nem fejezhet, belerzst is ignyl tudst jelentenek meg segtsgkkel.
A sznek s formk
Az emberi gondolkods a kezdetektl fogva ellenttes erk kzdelmt s egysgbe olvadst ltta a vilg mkdsben. Az embert krllel, eleven termszet szimblumokon keresztl fedte fel nmaga lnyegt, valamint mkdsnek alapvet trvnyeit a beavatottak szmra.
 A szimblumok egyszer mrtani alakzatokbl s sznekbl ptkeznek, amelyek viszont mr maguk is rendelkeznek jelentsekkel. A kr – mint nmagba zrd vgtelen vonal – az rkkvalsgot s a vilg vgtelensgt jelentheti meg; a ngyzet szablyossgval a vilg rendjt, szilrdsgt kpezi le, a mindensget alkot ngy elem (leveg, tz, vz, fld) harmnijt sszegzi az si jelkprendszerekben; a cscsval felfel tekint hromszg a tz s a frfiassg, mg lefel fordtott prja a vz s a ni elem megjelentje. ltalnosabban is elmondhat, hogy a szimmetrikus, arnyos formk nyugalmat, egyenslyt kpviselnek, a szablytalanok viszont diszharmnit, feszltsget sugallnak. A sznek kzvetlen mdon keltenek bennnk rzelmeket, gy nem csoda, hogy a szimbolikban is igen meghatroz a szerepk. A fehr a tisztasgot jelkpezi, egyes kultrkban viszont a hall, az lettelen (vrtelen) test szne; a srga a nap s az arany sznt mutatja fel, a hinduizmusban az igazsg jelkpe; a zld a termszet, az egszsg s az jjszlets szimbluma; a vrs az leter, a tz s a hbor szne; a kk a vrs ellentteknt ppen a vz s a bke szne; a fekete kultrnkban a hallhoz ktdik, m pldul az egyiptomiak szmra az rk jjszletst jelkpezi.

A kezdetben a termszettel szoros egysgben l ember legelsknt az t krlvev termszeti jelensgeknek, elemeknek – gy pldul az llatoknak – tulajdontott szimbolikus jelentstartalmakat. A megfigyelt tulajdonsgok vagy viselkedsjegyek alapjn mindegyik llathoz jelents vagy jelentscsoport kapcsoldott,– kialakult ezek tisztelete, majd az adott termszeti np mitolgijban s vallsban is megjelentek (gondolhatunk a totemizmusra vagy a smnizmusra).
Egszen nyilvnvalk ezek a jelentstrstsok ma is: a sas s a slyom a vilg felett uralkod er, valamint a mindent-lts szimbluma; az oroszln, a tigris, mshol a medve a hatalom, a btorsg s a (nha nyers) termszeti er megtestestje; a l vagy a szarvas a gyorsasg, a nemessg jelkpe; a lepke az talakuls, a hallbl val jjszlets kpt adja; a tekns megjelense a vilgegyetem egszt (eget, fldet, alvilgot) mutatja;– s mg sokig folytathatnnk.
Nhny llatnak egszen sszetett szimbolikja ismert, nzzk meg pldaknt a kgyhoz kapcsoldt: a sajt farkba harap kgy a kr alakjt felvve a vgtelensget, az jjszletst, a lt rk krforgst jelenti meg; az egymsba tekered kgyk a vilg szembenll erinek kzdelmt s az ebbl ered j ert szimbolizljk; de tulajdonkppen a srknyszer mitolgiai lnyeknek is alkotja a kgy.
A nvnymotvumok kzl taln a fa a leggazdagabb jelentshordoz. A termszeti npek szmra az letft alkotja, amely a vilg kzepn helyezkedik el, s ott sszekti a kt szfrt: az eget s a fldet (ms feloszts alapjn hrmat: eget, fldet s alvilgot). A fa gykerei a fldbl tpllkoznak, mg lombja az g fel trekszik, gy biztostva tjrt a vilgrszek kztt.
Ismertek virgokhoz kttt jelkpes jelentsek is, csak nhnyat nzznk meg ezek kzl! Rzsa: a keresztnysgben a piros rzsa Krisztus keresztfra ml vrt jelentheti meg, emellett jelkpe a titoktartsnak is (a gyntatszket gyakran dszti motvuma); ltalban is a fny s az let jelkpe. Krizantm: keleten az elmlkeds, a kitarts s az ernyessg szimbluma. Liliom: a fehr liliom a tisztasgot, az rtatlansgot jelkpezi.
A termszeti ember jelkpalkotsa igen lnk kpzelerrl tanskodik, s tegyk hozz: az ember gyszlvn mindent jelkpes jelentsgv lnyegtett t, amit csak maga krl fellelt. gy teht megvan a maga jelkprendszere az g-fld prnak, a Holdnak, a Napnak, a hegynek vagy a folynak…
seink vilgltsnak egyik legalapvetbb eleme a termszet tagolsa: az embereket a termkeny fldanya lteti, akit viszont az g termkenyt meg es ltal. A Hold s a Nap is kt plust alkot: vltozkonysg s llandsg, n s frfi. A Nap kzponti jelentsg a mitikus rendszerekben, az ltet fny forrsaknt, a teremt frfier megjelenseknt tiszteltk, amely ugyanakkor csak a Holddal lland krforgsban lphet fel az gre. A Hold a Nap folytonossgval szemben a ciklikussgot jelenti meg; viszont szmos kultrban a sors kijellje s irnytja is.
A hegy szimbolikja hasonl az letfhoz: gbe nyl cscsa a fldrl az istenek vilgba vezet t, a szellemi ltbe val felemelkedsnek ad teret. A vlgy valamikppen ezzel szemben a fldhz val ktdst adja, de elssorban mgsem negatv tartalommal, hanem inkbb az ltet, oltalmaz termfld jelentsben.
Mg nhny elemet kiragadva: igen szp s kiterjedt szimbolikval rendelkezik pldul a foly fogalma. A foly az letad vz forrsa, ugyanakkor az let s a hall kztt hzd vlasztvonal, olykor a llek evilgot s tlvilgot sszekt tvonala. A hinduknl a megtisztuls szimbluma, olyan kzeg, amely kpes lemosni minden bnt, minden rosszat az emberi ltezsrl. Egszen ms oldalrl, de szintn a legsszetettebb jelkpek kz tartozik az erd kprendszere. Eredeti jelentse – mely szerint az erd sr sttjvel bizonytalansgot, rendezetlensget, szorongat sszevisszasgot, stt, irnythatatlan burjnzst jelent meg – mg azokbl az idkbl szrmazik, amikor az ember fradsgos munkval tette megmvelhetv a fldet, ekkor az erd skpe szemben llt a mvelt szntfldek s rtek nyitottsgval, rendezettsgvel. Ksbb azonban jelentse ettl eltr rnylatokat is kapott: az erd egyfell a megnyugvs, a bke, az rintetlen, oltalmaz (anya)termszet szentlyv lett; msfell pedig az erd srjben val barangols bels utak bejrsval, titkok feltrsval lett kpszeren rokon (a labirintus vagy a kert motvumval is rintkezve, amelyekrl ksbb mg esik sz).
Noha idvel az ember egyre tvolabb kerlt a termszettl, szimblumalkot kpessge egyltaln nem cskkent, hanem kiterjedt a civilizci ltal ltrehozott elemekre is. A hd, a haj, vagy a kert motvuma pldul ugyanolyan kiterjedt jelentstartomnnyal rendelkezhet, mint a termszeti jelkpek akrmelyike. A hd kt – klnben egymstl elvlasztott – vilgot kt ssze. Szimbolizlhat tmenetet az letbl a hallba, brenltbl lomba, a vilgibl az isteni trbe egy szellemi t sorn, azonban ingatagsgval az t veszlyeit is megjelentheti. Az ajt hasonlan tjrt kpez kt vilg kztt, itt azonban a hatrpont ms tulajdonsga kap hangslyt, az ajt ugyanis olyan akadlyt jelent kt vilg vagy vilgrsz kztt, amelyen csak az tud thatolni, aki kulccsal rendelkezik. Az ablak szimbluma viszont eltr az elbbiektl, ppen nyitottsgot, tjrhatsgot nyjt: a templom ablakai beengedik az isteni fnyt, gy kzvettve Isten s hv kztt. brzolsa ltalban is szemlldst jelent meg, amely lehet akr bels, nmagunkba irnyul pillants s a vilgra val kitekints is. A templom vagy a szently a szellemi felemelkeds lehetsgnek lekpzse, ugyanakkor ptszeti megjelensben a vilgegyetem felptst, a vilgmindensg jelkpes szerkezett adja; mindezek mellett menedkl is szolgl, biztonsgot nyjt, akrcsak a hz, vagy a vr.
A haj a legklnbzbb formkban jelenhet meg a szimbolikban. A keresztnysg szmra No brkja a legalapvetbb plda, amely a hit ltali dvzls kpi megjelentje. ltalban a kzdelmes, de eredmnyes utazs eleme, amely lehetv teszi a viharok tvszelst; csnakknt, tutajknt a „tlpartra” val biztonsgos tkelst jelkpezi.
A kert szimbolikja is igen sszetett. Kpe egyfell a szabad stermszettel kerlhet szembe, mint emberi felgyelet alatt ll termszet; ha gondozatlan, tlburjnzott formba megy t, kacskarings, nehezen jrhat svnyeivel rendezetlensgbe val visszahullst szimbolizl, melyben az ember eltvedve, magra hagyatva jra kiszolgltatott helyzetbe kerl – ide kapcsolhat a labirintus (tveszt) szimbolikja is. Msfell viszont mindezek mellett ltezik pozitv elvont rtelmezse is, amennyiben az emberi llekkel azonostjuk: az pols, elrendezs, gondozs ignye teszi rintkezv a kt vilgot; valamint a labirintussal rokonthat kert elgaz svnyein bolyongva mgis megmarad a lehetsg, hogy felleljk a llek igaz tjt. A kert s a labirintus teht a bels utazs kpe is egyben, a bels kalandozs, amelynek vgeredmnyeknt nmagunkra tallunk..."
|