31.Boszorknysg 1.
2006.10.04. 15:04
E tanulmnyom tmja a boszorknysg egy sajtos formja, amelynek ltezsrl mindezideig csak Erdlybl tudok. Elemzsem nhny ve vgzett terepmunkmon alapul, amelyet egyetemi tantvnyaimmal kzsen folytattam kt faluban a volt Csk megybl: Cskkarcfakvn s Cskjenfalvn. A kt kzsg laki rmai katolikus magyarok, akiknek kevs kulturlis kapcsolata van a Szkelyflddel hatros terletek ortodoxromnsgval; az albb lert esetek a kt felekezet kzti rintkezsnek szinte egyedlll pldi.
A boszorknysg mint kzssgi konfliktusokat szablyoz trsadalmi rendszer smint egy ennek htterben mkd ideolgiai rendszer itt a Kzp- s Nyugat-Eurpbl ismert rendszerekhez kpest tbb sajtos ismrvvel rendelkezik. Ezek egyike az, hogy a boszorknysg lnyege, a ronts, nem kzvetlenl a kt rintett, a ront s a srtett kzti kzvetlen (valsgos vagy virtulis) interakci, hanem egy kzvett szemly rvn megy vgbe. A msik ismrv az, hogy a rontst egy szent szemly kzvetti, t bzzk meg vghezvitelvel.
Ez a szemly a vizsglt esetek tbbsgben egy romn pap vagy szerzetes, akit felkeresnek a magyarok lakta falvakbl is azok, akik szkebb kzssgk egy msik tagjt meg akarjk rontatni (megcsinltatni). A boszorknysg megszokott szereposztsa teht kibvl egy kzssgen kvli s a vallsos szfrt kpvisel, a keresztny tlvilgfel kzvett meditor szemllyel. A meditor valsgos s a hiedelemekben s narratvokban neki tulajdontott tevkenysge, egyben a vallsos boszorknysg egsz rendszere az isteni igazsgszolgltats, istentlet s divinci vonsaival is rendelkezik, st, sok tekintetben e vallsos rendszereknek alrendelve mkdik.
A terepen tlttt id kevs volt a rendszer teljes ttekintshez, trsadalmi s mentlis kzegnek feldertshez; nem annyira a gyakorlatot sikerlt megfigyelni s rgzteni, mint inkbb a rla szl narratvokat, amelyekbl csak tttelesen s felttelesenlehet a valsgra kvetkeztetni. A tma azonban annyi rdekessget rejt magban, hogy rdemesnek ltszott egy figyelemfelkelt elzetes hradst adni rla addig is, mg a kutatst folytatni tudom. Ebben az els hradsban lertam a rendszer f vonsait, mgpedig a rontst, tkot a papoknl megrendel falusiak szemszgbl, valaminta boszorknysg ms, nem kzvettk rvn gyakorolt rendszereivel sszevetsben.
De kevss vizsgltam az intzmnyt mint egyhzi rtust, amivel mintegy sszeplt a npi rendszer. Ez a feladat mg most is htravan; teljestshez az ortodox kolostorokban s krnykkn vgzett hossz terepmunkra lesz szksg. Megksreltem azonban addig is ms szempontbl tovbblpni: megnztem, hogy a nyugati keresztnysg kzpkori s kora jkori prhuzamai milyen tmpontokat nyjthatnak az erdlyi ortodox papsg adatainkbl kirajzold gyakorlatnak, a vallsos boszorknysg e sajtos rendszernek rtelmezshez.
A boszorknysg itt lert vallsos vltozata felteheten otthonos az erdlyi romnsgnl is, egyelre azonban a romn szakirodalomban nem ismerek r vonatkoz informcikat. Az erdlyi magyarsgnl nem kizrlagos, a szorosabban vizsglt cski falvakban sem; lnek mellette a nprajzi s trtneti antropolgiai kutatsokbl ismert kzp- s nyugat-eurpai formk is. Voltakppen tbb forma egyttlsrl van sz, amelyekkztt kt kzsgnkben dominnsnak ltszik ez a jellegzetes vallsos ortodox/keleteurpainak nevezhet vltozat.
A klaszszikus kzp-nyugat-eurpai gyan/vd-tpusnak nevezhet formk a 16–18. szzadi magyarorszgi s erdlyi boszorknyperekbl ismersek, de egyes vonsaikban mind Magyarorszg, mind Erdly magyar lakossgnl mg a 20. szzadban is megfoghatk. E formkban a boszorknysg ltalban a ront- srtett azonost -gygyt kapcsolathlzatban mkdik. A kvlll azonost szemly nem szksgszer, de sokszor jelen van, a srtett gyanjt vagy ppen biztos tudst megerstend. Klnbz divincis eljrsokkal, vagy spontn lttechnikk segtsgvel llaptja meg a tettest, vagy esetleg csak azt, hogy a baj rontsbl szrmazik.
A gygyt az okkult ton ront boszorkny ellenfeleknt hasonl eszkzkkel lp fel, mskor valsgos, mindennapi gygyt eljrsokat alkalmaz. (Legltalnosabb azonban, hogy a boszorkny egyben a gygyt is; s csakis tudja sajt rontst helyrehozni: termszetfeletti ton visszavonni. Jellemz, hogy a ront s a srtett egyazon kzssg egymssal szemlyes rintkezsben lv tagjai, ltalban a gygyt is helybeli, mg az azonost ha van ilyen szemly az esetek jelents szzalkban mshov val. Ez utbbi tny ellenre a boszorknysg falun belli szemlyes gy, a sajt kzssg gye, a valsgos vagy fiktv mgikus gyakorlat a mindennapi let rsze, a vallsi szfra csak a szereplknek (a boszorknynak, az azonostnak s a gygytnak)tulajdontott termszetfeletti kpessgek (s segtk) rvn kapcsoldik be a boszorknysg ideolgijba.
A ront szerepnek betltse az esetek tbbsgben fikci. A boszorkny rontsa a boszorknyldz demonolgia terminolgijbl szrmaz nevn maleficium kt szemly kztti, okkult ton vgbemen interakci, s vagy jr valamilyen vghezvitt cselekmnnyel is, vagy nem. Lnyege az, hogy egy engem rt csaps esetn valakinek, akire komoly okom van rfogni ezt, ellenem irnyul ront szndkot s tetteket tulajdontok, bajomat az rontsa eredmnynek tartom. A boszorknysg ilyetn rtelmezse szerint boszorknyok tulajdonkppen nincsenek; nincs (vagy ritkn van) ntudat boszorkny; a boszorkny majdnem mindig a msik, egy specilis okok ltal kivlasztott bnbak.
Ennek felel meg, hogy a Kzp-Eurpai boszorknysg lersnak, rtelmezsnek alapjul szolgl, 20. szzadi folklrgyjtsekbl (vagy a boszorknyperekjegyzknyve ibl) szrmaz ronts-narratvok ltalban a megrontott szemly szemszgbl beszlik el az esemnyeket, ennek megfelelen kiindulsuk ltalban egy vratlan baleset, betegsg, vagy ms csaps, rontsknt rtelmezse. A rontsgyan elbeszlse sorn sokszor felidzdik egy, a rontst mintegy megelz konfliktus: egy szemlyes interakci, pldul egy szomszdsgi perpatvar, amelynek kvetkezmnye a ronts.
Ilyesfajta rontsnarratvokat cski terepnkn is tudtunk gyjteni, s segtsgkkel e klasszikus boszorknysg mai napig tart kis mrtk szerept is rekonstrulni lehetett. A narratvok dnt tbbsge azonban msfajta ltsmdot s a boszorknysg fentemltett eltr rendszert tkrzi. Ennek egyik legfontosabb jellegzetessge a ronts valsga: vagy sajt maguk viszik vghez, vagy egy msik szemllyel vgeztetik.Az Evans-Pritchard-i varzsl boszorkny megklnbztets rtelmben ez tulajdonkppen nem is boszorknysg, vagy kevss az: itt ugyanis nemcsak rontsvdrl, hanem tnyleges fekete mgirl is sz lehet.
Az ntudat boszorkny ltalnos eurpai hinyval ellenttben itt vannak ilyenek, vannak tovbb elsszemly ronts elbeszlsek is. E ront szemszgbl szemllt s elbeszlt boszorknysg sokkal kevsb csaps-magyarz ideolgia, mint a rontsvdra pl bnbakkeres kzp-eurpai rendszer; a maleficium e kzegben inkbb a csapsokra vlaszul adott, igazsgoszt, a rendet helyrellt gyakorlat, amely a normakontroll szerept tlti be. Mg vilgosabb ez a msokkal csinltats (a sajt vghezvitelhez kpest) valsznleg sokkal gyakoribb eseteiben:
Cskban a maleficium mint emltettem , tbbnyire msokkal vghezvitetett akci. A kzvett, akivel a rontst a helyi terminus szerint megcsinltatjk, az esetek tbbsgben egy romn szerzetes vagy pap, de lehet laikus is: egy helyi vagy krnyez falvakbeli varzsl. Ez utbbi szemly ltalban n, s guruzsl, gurucsl, gurucsl/guruzsml asszony nven beszlnek rla. Hiedelemmondik szerint bka, macska, vagy kgy segtjk van. A kgyt olykor az rdggel azonostjk, a gurucsl tbb vlemny szerint rdggel dolgozik, ms vlemny szerint rdgtl megszllott.
gy ltszik, klnsen az ortodox Kelet-Eurpban ez nemcsak hiedelemmondai attributum, hanem tnyleges gyakorlat, egyben a boszorknysg kelet-eurpai tpus rendszereiben betlttt valsgos trsadalmi szerep is. A hozz fzd hiedelmek a romn, bolgr, szerb rdgtl megszllott, s/vagy kgy-, bka-, gyk-, s egyb llat-segtkkel br boszorknnyal rokontjk. A boszorkny ismert helyi terminustnem vonatkoztatjk r; nem asszociljk hozz a kzp-eurpai boszorknyhiedelmeket (a tehnronts, tejelvevs hiedelmeinek kivtelvel). A dmonikus, Norman Cohnterminusval jszakai boszorknynak nevezett lnyt (amely egybknt az egsz magyarsgnl honos volt) itt is ismerik, de egyes jellemvonsai s terminusai ms hiedelemlnyekhez (tndr, jszakai nyom dmon) ktdnek, a rontst vgrehajt varzslkhoz(vagy laikusokhoz) sohasem.
E varzslasszonyokat a 20. szzad vgn legalbbis a romn papok, szerzetesek kiterjedt pacientrjhoz kpest kevss vettk ignybe, de azrt az derl ki adatainkbl, hogy minden faluban teljestettek ilyesfle szolglatokat. Ezek a segtszellem-hiedelmekkel krlrt gurucslk varzslk s nem boszorknyok az Evans-Prichard-i fogalmak rtelmben, a boszorkny varzsl megklnbztets azonban esetnkben nem relevns. Leginkbb az Eurpa-szerte ismert archaikus, ambivalens boszorknyalakkal azonostanm ket, amelynek pozitv varzsli attributumai is vannak, de elssorban a fekete mgia gyakorlst tulajdontjk neki. Azt a kzssgi hiedelemrendszert pedig, amelynek keretben a ronts gyakorlsa vgbemegy, boszorknysgnak kell tekintennk, minden eddig emltett s ezutn emltend nemboszorkny sajtsg ellenre.
Ilyen sajtsg a boszorkny terminus mellzse mellett az is, hogya vizsglt kt cski faluban a magyarsgnl egybknt ltalnos ronts terminus is ismeretlen. Az ‘embernek vagy hztartsnak okkult eszkzkkel rtani’ illetve ‘maleficium’ jelentst itt a megcsinls s megcsinltats terminusok, a szkebb rtelm, de szintn ltalnos tkoz, tkot tesz r kifejezs hordozza. A cselekv mveltet igk kettssge nagyjbl fedi a sajt ronts s mssal vgeztetett ronts kettssgt.
A legkeresettebb mdszer ma (a narratvok tkrben legalbbis) a ronts romnpappal, szerzetessel (kalugerrel ), val elvgeztetse. E vallsos rendszer is boszorknysg, pontosabban, mint albb mg ltni fogjuk, valsznsthet, hogy a npi boszorknysg s bizonyos vallsos normativ, igazsgszolgltat rendszerek sszefondsrl, egymsba plsrl van sz. A boszorknyhiedelmek (s az ezekkel kapcsolatos terminolgia), valamint a boszorknysg albb trgyalt gyakorlata (s ennek ms tpus terminolgija) kzti diszkrepancia is arra vall, hogy itt legalbbis kt klnbz tpusrendszer rtegzdtt egymsra.
E diszkrepancia ellenre sok minden ssze is kti a boszorknysg klnbz egyttl rendszereit. Egyik sszekt szl, hogy a maleficium a megcsinltats azonos bajok, betegsgek magyarzata vagy ltrehozja lehet mindegyik rendszer esetben. Ha azt mrjk fel, hogy milyen csapsokat, krokat, betegsgeket tulajdontanak ronts eredmnynek, akr a rontst megcsinl fl rt szndkai, akr a csapst elszenved szemszgbl tekintve, a kvetkez sorozatot kapjuk:
Hosszan akr vtzedekig tart gygythatatlan betegsg, mozgskptelensg, bnasg, bna vgtagok (fszegsg), vgtagok sszezsugorodsa, megvakuls, megnmuls, ltalban gygythatatlan s/vagy orvosilag meghatrozhatatlan bajok, hirtelen hall, pldul baleset kvetkeztben; hzastrsak, szerelmesek elhideglse; llatok dglenek, betegek, a tehntej elapad; ltalban szerencstlensg a csaldi letben, hztartsban: hanyatlott a csald. Gyans a csapsok sr egymsutnja is, ahogy jellemzenkifejezi egy karcfalvi asszony: mikor sorozatosan kezd jni ez a pusztuls, akkor ott valakinek a keze benne van. Ami maguknak a megrontottaknak az lmnyeit illeti, k fejfjst, ltalnos rossz kzrzetet, gyengesget, tovbb szorongsokat, depresszis tneteket emlegetnek, amelyek nagy rsze azonos az rdg ltal megszlltak lmnyeivel.
Egy volt megszllott pldul mly lehangoltsgt, remnyvesztett llapott, ngyilkosgondolatait hozta rdgi megszllottsggal, egyben haragosa megcsinltat akcijval kapcsolatba. A ronts okozta bajokrl idnknt gy vlekednek, hogy a megcsinl/megcsinltat vagy tkozd szemly megszll rdgt kldtt r a clszemlyre, netn hzba, udvarra. Az rdgi megszllottsg esetei (s a megszllottak gygytsa rdgz romn papok, szerzetesek ltal), ha nem is gyakoriak, de mai napig ltalnosan benne vannak a falusiak kztudatban. (Az rdghiedelmek szerepe egybknt isfontos mind a mai napig, s ezek a hiedelmek a boszorknysg rendszernek is tbb vonatkozsban rszei.)
A rontstl val flelem mai napig indukl az idsebb generci egyes tagjainl bizonyos vdekezsi mechanizmusokat: kst tesznek az ajtba, fokhagymt zsebkbevagy melltartjukba, st hintenek a kszb kr, seprt lltanak az gy vgbe, s a legtbbet emlegetett mdszer: egy ruhadarabjukat kifordtva veszik fel. Szmos lmnytrtnet szl ront trgyak megtallsl, az ezzel kapcsolatos gyanrl, flelemrl. Voltpldul dgltt tyk, mskor fejkend a lpcsn, ednyben elsott dolgok az udvarban, olvas a kapu sarknl.
A ronts-elbeszlsekbl leszrhet, hogy a kzssg tagjai mindegyik rendszeresetben (belertve a nyomokban fellelhet kzp-eurpai tpust is) azonos trsadalmikzegben, azonos rontsindukl feszltsgek, konfliktusok kvetkeztben, "csinltatjk meg" embertrsaikat. A rontsnarratvokban a megcsinltats elzmnyeknt, okaknt megnevezett, szemlyes viszonyok hljban keletkez feszltsgek, konfliktusokvitban, veszekedsben, verekedsben is megnyilvnulhatnak, amelyek a narratvok felszni strukturjban, visszatr szvegmotvumknt is megjelennek.
A konfliktusok leggyakoribb fajti a kvetkezok: hatrvillongsok, csaldi konfliktusok, pereskedsek, hamis esk az rksg krl, hzassg megakadlyozsa, jegyessg felbontsa, elhagyottszeretk, be nem vltott hzassgi gretek, szerelmi, hzastrsi fltkenysg, rossz hzassg, htlen frj, vls; gyilkossg (csaldtag meglse, amibl nem lett, taln bizonytk hijjn bnteteljrs); lops (pnz, gabona, llat, ruha, gynem, lelem, kszer); gyjtogats; feljelentsek a hatsgnl (pl. plinkafzs jelentse, vagy politikai termszet feljelentsek), rgalmazs kz vagy magngyekben (lops, hzastrsi htlensg, abortusz, stb.); konfliktusok a kzsgi vezetsggel, termelszvetkezettel; ellensgeskeds, gyllkds, veszekeds, verekeds meghatrozhatatlan okokbl csaldon bellvagy szomszdok kztt.
E konfliktusok szvegmotvumnak a narratvokban elfoglalt helye jelzi agyan/vdcentrikus (kzp-eurpai) s a ronts/igazsgszolgltats-centrikus (kelet-eurpai) boszorknysg klnbsgeit. Itt a ront (vagy mssal rontat) szemly szemszgbl elbeszlt esemnyek sorn sokszor a narratv kindulpontja, illetve a ronts vghezvitelnek tnyleges indtka a konfliktus. (Nem pedig a kr, betegsg rontsknt rtelmezse.) A ronts szndka, a megcsinltats a narratvok szerint a keletkezett kr kiegyenltsre, az egyensly helyrelltsra val trekvs, vagy szimbolikusan (mintkompenzci, bossz), vagy valsgosan
A rontsnak az elbeszlsekben kinyilvntottszndka termszetesen nem a krokozs, hanem az elz ronts helyrehozatala, akr megtrlse: teht a (megrontott) beteg gygyulsa, a tolvaj kzrekertse, az ellopottruha, llat, pnz stb. megkerlse. Az "igazsgos bossz“ kontextusban leggyakoribb a lops: ilyenkor a ronts clja voltakppen a tulajdon visszaszerzse, emellett bntets atolvajlsrt. Gyakori, hogy a ronts kzvetlen indukl tnyezje egy elz ronts, vagyms krokozs, teht az anyagilag s erklcsileg krosult boszorkny egyben egy elzrontseset krosultja. Pldul: valaki azrt csinltatott meg egy msik szemlyt, mert diszni dglenek, tehene teje elapadt, vagy a hzassg felbomlott, a vlegny a tervezett hzassgtl visszalpett.
A ronts ilyenkor visszaronts, teht lncolatosan egymsbafond esemnyekrl illetleg narratvokrl van sz. A ronts s ms krokozs ldozatai kzt nincs les hatr; nem mindig vilgos, hogy a klnbz mikro trsadalmi esemnyek krosultjai (akiknek elloptk a tykjt, akiknek elvettk a hzt, akinek a veje felesgl vette volt a lnyt stb.) mennyiben tekinthetk tulajdonkppen ronts ldozatainak is? Mindenesetre, ilyenkor is dominl az egyenslyhelyrellts, az igazsgosbossz szndka.
Mgis, mint mondtam, a mdszerek mindegyike a nyomokban szintn fellelhet kzp-eurpai rendszer is sszefondik egymssal a kzs trsadalmi konfliktusoktalajn: azonos problmkra adnak klnbz vlaszokat. Adatkzlink is gy vlik, hogy rontani tbb ton lehetett, s ezek lnyegben azonosak. Azonosak a ronts techniki is: a fekete mgia helyileg ismert, a varzslk s olykor laikusok ltal is gyakoroltmdszerei plnek be a szent szemlyek gyakorlatba. (A laikusok pedig gyakran aszerzetesektl, vagy varzslktl kapjk a recepteket vagy tancsokat sajt ront gyakorlatukhoz.) Nzzk meg kicsit rszletesebben az alkalmazott technikkat, illetve az ezeket tkrz rontselbeszlseket.
1. Ami a sajt rontst illeti, a legfontosabb mdszerek:
a) Trgyakkal manipullni, az rintkezses mgia elve alapjn: a megrontand szemly tartozkaival (zsebkend, gyufa stb.) vagy ms trgyakkal (csont, gyapj, tykfej, crna, lnc stb.) ront mveleteket elvgezni, vagy terletre (udvarba, hzba) behatolni s ott a ront trgyakat elhelyezni, hogy akaratlanul rintkezsbe kerljn velk.
b) A legjellegzetesebb sajt technika az tok, nem szksges hozz fekete mgibanjratos szakember, mg a tancsa sem. Tulajdonkppen az tok vallsos formjrl van sz, amikor nem egyszeren rosszat kvnnak, hanem felsbb hatalmassgra hivatkozva teszik ezt: ez a par excellence tok-forma, tulajdonkppen exorcizmus. A szmgia tiszta eszkze helyett (trjn ki a nyakad), ennek vallsos formjt kell hangoztatni:Isten trje ki a nyakad. Azltal, hogy Istenre hrtjk, a ronts emberi eszkzt felemelik a termszetfeletti szfrba, ahonnan mint isteni csaps sjt le az a fldi halandra, akkor is, ha nem pappal vgeztetik:
Isten ostora utolri. Aki megrdemli, utolri.
Teht bizonyos rtelemben az egyni tkozds is a vallsos boszorknysg jellegzetes ptelemnek tekinthet. Az tok ugyan sztereotp beszdformulaknt is rsze a mindennapi nyelvnek, de elbeszlt rontsnarratvjaink a sokszor ritulisnak nevezhet tkozdsra mint tudatos ront akcira is vallanak. Ami a vgkimenetelt illeti: az tkozdssal mint rontssal legtbbszr vratlan (pldul kzlekedsi) baleseteket, vgtagtrst, hirtelen lebnulst, baleset okozta hallt, mskor a csaldi let sorozatos bajait asszociljk. Mindez lehet az tok clja, vagy fordtva, az tok lehet e bajok utlagos magyarzata (...azt gondolta, hogy taln el van tkozva). Pldul egy tokszveg, aminekaz elbeszls szerint meg is lett a kvnt hatsa (meghalt a clszemly kzlekedsi balesetben):
Az ldott risten engedje meg, hogy kerljn a nyakad a kerek al!
Egy informtorunk anyja gy tkozdott, hogy letrdelt az t kzepre, feltartotta akezt s gy krte Istent,hogy szerencst sose adjon neki. Ez esetben ritulis formrl van sz, ahol az ima nyilvnossgnak motvuma is jelzi, hogy jogosnak tlik az tkozds indtkt.Az tok igazsgossghoz tartozik, hogy gymond visszaszll a bns tkozdra. Mg a betegsgmagyarzatok kzt is helyet kap olyan vlekeds, hogy esetleg magt az tkozdt vagy egy csaldtagjt fogja meg az tok: egy lny pldul apja tktl volt fszeg, egy bna fit az anyai tok fogott meg. ltalnos nzet, hogy az tok csak arra szll, aki bns. Ez az tok istentlet jellegt, teljeslsneksorsszersgt s nem a mgia interperszonlis viszonylatait hangslyozza: mintegy felmenti az tkozdt. Adatkzlink nyltan beszltek tkaik beteljeslsnek hajrl, mg akkor is, ha az embertrsaik slyos betegsgbe, esetleg letbe kerl; azt nem tartjk bnnek, vagy rosszakaratnak, csak a sors vagy Isten igazsgos bntetsnek.
Ezzel az igazsgoszt jelleggel fgg ssze az els szemly rontselbeszlsek egy jellegzetes szvegmotvuma: a ronts mrtknek pontos meghatrozsa. Pldul egyjenfalvi asszony bjtlt s olajmcseket getett hossz ideig minden kedden veje ellen, aki akarata ellenre vette el lnyt. Mint elbeszlte, ettl az meg is halhatott volna, de nem akarta veje hallt, ezrt llatai pusztultak el szpen sorban. Mskor arrl beszlnek, hogy nem szvesen csinltk (de kellett, hiszen k a sors eszkzei): egy asszony hallt hoz kancokat get, derossz volt neki, mint mondja, hogy n ezeket olyan lesen vegyem.
c) A ronts harmadik fontos eszkze a bjt. Az tokkal egytt s kln is hathatsritulis bjtt fogadni az rt cl rdekben pldul minden kedden, kilenc kedden, hrom kedden stb. (ilyenkor egsz nap, vagy dlig nem esznek, csak vizet isznak, esetlegcsak zsrosat nem esznek). Folytathatjk addig is, mg a cl nem teljesl: beteg lesz, lebnul, meghal a clszemly. A megcsinltats divincis jellege a pap elrta fogadottbjt vonatkozsban is nyomon kvethet. A rosszra fogadott bjt gy mkdik, mintaz tok, csakis azt lehetett vele megbetegteni, aki megrdemelte aki elzleg rosszattett; ha rtatlanra irnyul, a vgz csaldjra szll. A bjt ilyetn alkalmazsa a mgikus knyszertsnek specilis, az egyhz ltal elirt, testi-lelki megtisztulst clz bjttl merben elt vlfaja Ellenttben az tkozdssal, amely egsz Eurpban fontosrsze volt a boszorknysg falusi rendszereinek, ez a fajta fekete bjt az eurpai kultra jkorban igen ritka jelensg: szinte egyetlen eurpai alkalmazsi terlete ppen a balkni (romniai) boszorknysg.
2. Ami a msokkal val csinltatst illeti, a varzslasszonyok technikira nem sok fny derl adatainkbl. Annyi llapthat meg, hogy elssorban a trgyakkal klnsen a megrontand szemly hozzjuk vitt tartozkaival val manipulls mdszereitalkalmaztk. Volt, akinek a tudsa s gyakorlata csak szerelmi rontsra terjedt ki, volt gy ltszik aki mindenfajta megcsinltatst vllalt. Mindazonltal gy ltszik, hogy avarzslkra (s segtszellemeikre) vonatkoz hiedelmek elevenebbek ma, mint a tnyleges szerepk a boszorknysg rendszereiben.
|