TENGRI
Men
 
BEJELENTKEZS
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 
SZMLL
Induls: 2005-05-10
 
HIRLEVL
E-mail cm:

Feliratkozs
Leiratkozs
SgSg
 
.

          Libikka

 

  

 
EGYB IRSOK
EGYB IRSOK : 108 .sisgnk lelki bizonyitkai

108 .sisgnk lelki bizonyitkai

  2007.04.28. 16:15

Tomory Zsuzsa

Tomory Zsuzsa

 

SISGNK LELKI BIZONYTKAI

 

Tanulmnyaimban szmtalanszor kitrtem arra, hogy npnk rokontsakor a nyelvi s mveltsgi elemeken tlmenen els sorban a lelki rokonsgot kell keresnnk. Ha ezt megtalljuk, biztos talajon llva megtalljuk a rokonsg egyb kellkeit is.

Gyakran halljuk, olvassuk, hogy haznk magnyosan, s meg nem rtve li krpt-medencei lett. E magnyt leggyakrabban egy zsibl betolakodott, idegen, kezdetleges np beilleszkedni nem tud termszetnek tekintik a trtnszek, valamint jelen korunkat meghatroz vezetk s szervezeteik, klnbz rzelmi rnyalattal s hfokkal. E magyarzatok eredjbe kevesen voltak hajlandk belenzni, s ezen kevesek is ltalban megtorpantak lltlagos “mveletlen keleti gykereink” elfogadsnl mg akkor is, amikor a napnl  vilgosabban lttk azt, hogy mveltsgnk vezredeken t toronymagasan llt az eurpai npek felett.

Mra mr kzhely szmba megy, de mgis megemltek nhny ilyen, a mveltsg anyagi krbe tartoz klnbsget: seink mg vndortjaikon is hasznltak sszehajthat frdkdakat akkor, amikor Nyugaton mg Szent Erzsbet korban sem ismertk a ennek mibenltt. Tiszta gyolcs alsnemket hasznltunk akkor, amikor a Nyugat j nhny npnek (l. rmaiak, germnok, stb.) mg szabott fels ruhjuk sem volt. shazjukba visszatr seink dszes, szabott ruhikrt a rmai ppa megrovsban rszesltek “hivalkodsuk” miatt. Jsz harcosaink pikkelypncllal vdtk mg lovaikat is akkor, amikor a germnok tskvel erstett laza kpenyt hasznltak, csizma helyett kezdetleges saruval, vagy meztlb mentek csatba. Mindezt nem lenzsknt, de a tnyek feltrsaknt hozom fel. Fldmvels s llamszervezs tern szzadokkal elztk meg szomszdjainkat. A magyar kzponti hatalom s vrmegyerendszer megszervezse utn 800 ves ksssel vlt valra az olasz s nmet hercegsgek egyestse s a kzponti hatalom kialaktsnak kezdetei.

Ismtelten hallottunk s hallunk ma is hres magyar vendgszeretetnkrl, becsletessgnkrl, npi blcsessgnkrl, mvszi hajlamainkrl, s mg szmtalan, magas lelki tartalmat megkvetel tulajdonsgunkrl. A bennnket zsiai nomdokknt kezelt s lenzett, valamint nemzeti tulajdonsgainkat szmbavev s csodl, nyugatiak ltal alkotott ezen kt vilgkp nemhogy nem tmogatja egymst, de szges ellenttben van egymssal. Ezen ellenttes szemllet mveltsgnk nem ismersnek, vagy ellensges flremagyarzsnak eredmnye.

Nyelvnk fejlettsge snyelv voltt bizonytja. satsaink krpt-medencei folyamatos mveltsg ltezsrl adnak hrt. Npmvszetnk rg letnt korok llatvilgnak, ptkezsnek, s fleg lelkisgnek tanja olyan gazdagsggal, amilyen sehol a vilgon nem ltezik. Nemzetkzi npmvszeti killtsokon figyelhetjk meg, hogy a killtott, Eurpa npmvszett kpvisel trgyak sszessge nem teszi ki egy magyarorszgi jrs npmvszeti termkeit. Ha csak a Srkz, vagy Kalocsa npmvszeti trgyait akarjk elhelyezni a killtson, mr ezek befdik a falakat, a killt asztalt, s folynak le a padlra, a kijellt hely legkisebb zugt is szpsggel tltve meg. Az idegenek ilyenkor majdnem ellensgesen nzik az elttk feltrul mesevilgot, s fordulnak sajt vilguk gyr termkeihez, mert nem tudjk felfogni azt a tbbletet, melyet mveltsgnk tr eljk.

Ugyanez ll lelknk hangja, dalaink kimerthetetlen gazdagsgra, npmesink si kincseket rejt valsgra. Az idt nem lehet megcsalni, s mveltsg kialaktshoz id kell. Mg hozz bkben, letelepedett biztonsgban eltlttt id, amikor a llek rezdlsre fel tudunk figyelni, tantst meg tudjuk rizni, s azt tovbb is tudjuk adni gyermekeinknek.

A bks fejlds irnti akarat eurpai szomszdainknl nem tallhat, ahol a hborzsok, vres forradalmak dicssgnek szmtanak, s mennyorszgaikban nmaguktl csendl harangok szava helyett tretlen kegyetlensggel folytatdik a csatazaj. A pldnak elnk lltott francia forradalom borzalmai, a rabszolga-kereskedsek, ksi boszorknygetsek, az indinok majdnem teljes kiirtsa a nyugati mveltsget dicsri.

Haznkba betr idegenek ellen folytatott nvd hbork idejn is igyekeztnk kialaktani csaldnyi bkeszigeteket, ahol a szellem szabadsga s bkje mindenkor rvnyeslhetett. Idegen ltogatk ezrt emlegetik gyakran, hogy amikor Magyarorszg terletre rkeznek olyan rzs fogja el ket, mintha hazarkeznnek. Elcsendesednek, jl rzik magukat a bks, lelket ringat krnyezetben. Ha tudatosan nem is, de lelkk mlyn felismerik az igazsgot: valban hazarkeznek ilyenkor, npek desanyjhoz, Magyarorszghoz.

Addig, amg a vilg elnyomott npei robbantgatsokkal, s az erszak egyb fegyvereivel igyekeznek jogot szerezni maguknak, npnk a trelem, a hit s szellem erejben bzva akarja jvjt biztostani. Ezernyi csalds utn is tovbb reml, s hiszkenysgk ppen olyan kzismert, mint vendgszeretetk, idegent pol, felemel tulajdonsguk. Bks termszetnket mg az irntuk ellensges rzelmek is elismerik. Plda volt erre a kzelmltban amikor egy romn gp lezuhansakor, egy amerikai jsgr megkrdezte a hivatalosokat: taln magyar terror ldozata volt a gp? A krdezett romn tisztvisel a legnagyobb meggyzdssel azt vlaszolta, hogy a magyarok ilyent nem tesznek.

Honnan szrmazik npnk e minden ron bkt teremt tulajdonsga? E krdsre vlaszt, brmilyen hihetetlen is, az si Csodaszarvas regben kapunk, melynek trtnetei a csillagvilgban rdnak, s kpei a teremtst hozzk emberkzelbe. Magyar Adorjn e cmet visel tanulmnya elmondja, hogy e rege salakja kezdetben Magorrl beszlt, aki Isten teremt erejnek fldi megjelentje volt. hozta el e fldre az letet, semlknk szerint a Csallkzi szent szigetre, mely a jvend emberisg blcsje volt. Magor gyermekei, a magyarok – e nv npnk sztrban embert jelent – a teremts folyamatt kpviseltk, mert msknt nem tehettek: ezzel a hivatssal indtotta ket tnak a Teremt. Az s teremts, a fny teremtse pillanatban, szletsnkkor, rombols mg nem volt. Az jszltt ember a teremts ezernyi jsgra, szpsgre csodlkozott, s ezt kpviselte egsz letben. Els, rzelmi nyelvnk egy magnhangzbl ll szavai az Istenre emlkezs ujjongsval adtk hrl ltt. Ezt az shivatst tltjk be ma is, mi magyarok. Ezrt tudjuk lelknk legmlyn is, ha npnk elpusztul, elpusztul az alkots, a fenntarts szent hivatsa, s elpusztul az emberisg. Els elindulsunk ta folytatjuk harcunkat a jsg diadalrt a llek s eszme birodalmban.

Az s teremtst kvet korokban szletett meg a rombolni tuds gondolata is: a nap nemcsak csrt nvel, de puszttani is tud. A teremts ellenttprjt kpviseli a msik kirlyfi: Hunor, a magt Isten ostornak tud iker. Magor a nap magjt, Hunor a napsugarak kt jelenti meg. Az egyik az llandsg mindig ad kzegt, a msik a vltozs lehetsgt kpviseli. A nevk alapjait kpez Mag s Hun, illetve Kun, Kan t egymsnak fordtott alakjai, tkrkpei, s Arany Jnos szerint olyan egyek, mint az egy mag kr ntt kt cseresznye. Sorsukkal kapcsolatos, mig fennmaradt sregink viszont mindig figyelmeztetnek, hogy a vndortra kelt, s a  vlasztnl elvl kt kirlyfi kzl az egyik mindig eltved a sr erd sttjben s boszorknyos rmny ldozatv vlik. Testvre az, aki jra s jra segtsgre siet, mikor az elvls helyt jelz fbl cspg vrt megltva tudja, hogy testvre letveszlyben van. Magor az, aki megtallt testvre feldarabolt testt l egssz vltoztatja, letre kelti. A vilg rengeteg erdejben eltvedt gyermekeinkre, ksbbi mveltsgek embereire ugyanez a sors vr, s csatrozsaik vgn neknk magyaroknak kell ket felemelni, nmaguktl megmenteni.

sisgnk legnagyobb bizonytka lelknknek csak a teremtsre, a teremts jsgra tmaszkod, s azt mindenron kifejez tulajdonsga, s ignye. Npnk krpt-medencei szletse pillanatban ezt tapasztalta, s ennek akar hangot adni, hogy Teremtjhez, s nmaghoz h maradhasson. Ezt a tulajdonsgot rktette t gyermekein keresztl a mba, s ezt a tulajdonsgot tpllta, gondozta nyelvvel, dalaival, nem mese mesivel, mvszetvel. Ez a csak teremteni tuds sisge bizonytka. Ezt a kincset akarja tadni ksi gyermekeinek: a vilgnak. Minl kegyetlenebb egy trsadalom, minl anyagiasabb, annl messzebb szakadt el seredetnek letfjtl, s annl nagyobb szksge van renk, magyarokra.

Fjuktl hol kzelebb, hol tvolabb es gyermekeink, akik a rombolst mr tudatukba engedtk vilgszerte megtallhatk. A rakonctlan gyermek tudatlansgval mg nem fordultak szljk blcsessghez tancsrt, de egyszer k is visszatrnek az elvls pontjt jell vres fhoz megbklst keresve, hogy ott rebegjk el hangosan, amit lelkk hangja mr ma is elmond: desanym, Magyarorszg!

Az alkot magyar szellem poli sorsszeren mindig mellettnk vannak. Tltosaink mg ma is jrjk a magyar utakat, a szeretet magjait hintve. Ihletett kltink, mvszeink, tltoserej nemzeti nagyjaink ezernyi, csak a jt, a szpet szolgl gondolatai, tancsai knyvtrakat tltenek meg, csak fel kell figyelni rjuk, s lelknk minden erejvel vdeni blcs jsgukat a vilg feljk hmplyg szennytl, hogy tretlen tisztasgban adhassuk t gyermekeinknek.

A teremtsben nincsen r. Emberi szintnkre vettve a teremts e trvnyt, minden hinyt, rt igyekeznk feltlteni mind anyagi, mind szellemi skon. Ott, ahol tudsunk hinyos, s e hiny termszetes felltsre ltszlag nincsen alkalmunk, a “negatv-teremts” eszkzeihez fordulunk: szeretet helyett a tmads, pts helyett a rombols magatartsa tnik termszetesnek. Ha pldul nem ismerjk trtnelmnket, ahelyett, hogy e hinyos tuds feltltsre fordtannk ernket s idnket nkpzssel, tanulssal,   bnbakok keressre s azok leszlsra fecsreljk ezeket. Nem eszmlnk ilyenkor arra, hogy minden percet, amit nem pt, tudsszerz s tad tevkenysggel tltnk, Istentl nyert szent rksgnket, magyar mveltsgnket, az emberisg smveltsgt pazaroljuk el. Sttsget, kdt nem lehet karddal sztverni. Csak fny oszlathatja el a flelmesnek tn, haznkat veszlyeztetni ltsz rnyakat. Ilyenkor tudnunk kell, hogy ezek rnyak, s termszetknl fogva ertlenek: lelknk fnye mindig diadalmaskodik felettk.

Eszmljnk arra, hogy mveltsgnk az emberisg legsibb mveltsgt dajklja. Tudnunk kell azt is, hogy minl mlyebben hatolunk az idk mlybe, annl kzelebb kerlnk trben shaznkhoz, a Krpt-medenchez. ppen ezrt, brminek az eredett keressk, sajt hagyomnyainkhoz kell fordulnunk akkor, ha val kpet akarunk nyerni a vilgrl, egy-egy sz rtelmrl, esemny mozgat rugjrl.

studatunk minden erejvel meg kell maradnunk annak, aminek teremtettnk: Isten magyarjnak.

*

E bevezet utn szellemi kincseink egy-egy kzzelfoghat pldjt szeretnm bemutatni. Az adatokat gyjtve, vszmok utn kutatva kellett szrevennem, hogy a mesebeli csodakt eltt llok, melynek mlybl – melybl a csillagokat kimerni soha nem lehet, mert minden este jra tellik – a llek szavt sem lehet kimerteni. gy teht hangslyozom: igen gyr egy-kt pldval tmasztgatom al a fentieket.

 

seredetnk s hivatsunk.

 

studatunk minden parnya tudja, rzi Istentl val szrmazsunk tudatt, Istenfisgunk tnyt. Szrmazsi vonalunk Istennel kezddik. a rlunk gondoskod, szeret, tant j Atya. Els kirlyaink nem Dei gratia rex – Isten kegyelmbl – uralkodnak, hanem a filius Dei, Istenfisg e fldi hordozi. Ezen Istenfisg alkotta a Szent Korona eszmjben megnyilvnul, kivirgz magyar hivats beteljeslst: az Isten-szolglat legmagasabb eszmjnek valra vlst.

Nevnk Isten s-nevnek, az G-nek anyagban kifejezett msa, az letet hordoz, nevel, fenntart MAG, s embere, a MAGYAR.

Hivatsunk mibenltt egyik gyermekversnk rizte meg: “Glya-glya gilice, mitl vres a lbad? Trk gyerek megvgta, magyar gyerek gygytja, sppal, dobbal, ndi hegedvel…” Ugyanez a vilgrt felelssget vllal tudat alkotta a rakamazi hajkorong rajzt: Turulunk kt idegen fikt riz s tant… Ez a hivatstudat ksri trtnelmnk minden mozzanatt. Tudjk, hogy a szer-szerez-szeret gondolati egysge kapcsol mindenkoron Teremtnkhz. Istennel val szerzdsnk (szer) teremt (szerez) eszkze a szeretet.

 

Vezetnk.

 

Istentl mellnk rendelt vezetnk, tantnk Csodaszarvasunk, a csillagos g megszemlyestje. Re bzta j Atynk elsszlttjt, a fny mezbe ltztt letet. hozta magval az let dalt, s a fnyt. Megjelensekor dalolt a vilg, a csillagok, szlt a szl, csengett a barack… Ez a csodavilg volt els eszmlsnk hona, s ennek kpt kitrlhetetlen tisztasggal hordozzuk magunkban.

Ennek az emlkt poljk tltosaink, s ihletett kltink. Taln a vilg egyetlen npnek kltszete nem tartalmaz annyi istenes verset, mint a mink. Istentl kapott fehr lapra rjk szeretetk virgait, s kzben maradktalanul teljestik e fldi hivatsukat. A mindentt jelen lv Istenrl tudja pldul Jzsef Attila, hogy ott van mg a sban, a j tejecskben is. Nem kell tvol l gyermekeink emlkeihez fordulni ahhoz, hogy letnk cljt, rendeltetst, felemelkedsnek tjt felfedezzk, csak fel kell lapoznunk egy-egy ihletett kltnk – s nem versfarag -- rst, s tantsuk nyomn biztos ton jrunk.

Gyermekmesinkre seink mr a llek elkpzelhetetlen magassgait megjr tantsaikat bztk, s csak ihletett llekkel, tiszta szvvel lehet megkzelteni ket. Nem hiba intenek: “Nem mese ez gyermek….”

Llek s let rk lelkezse adja Istenben val rkkvalsgunk tudatt. Ez l lelknkben, s letnk szerves rsze. Lelkiismeretnk az az aranytkr, melyen keresztl az rkkvalsg mindig jelenval, egyszemlyes lmnny srthet. Ezrt hordtk somogyi psztoraink tkrseiket magukkal napjainkig, melyek tokjaira karcolt, festett mintk a vilgegyetem titkait mondjk el neknk. Lapozzuk fel npmvszeti knyveinket, ltsunkat llek vilgtsa gy, mint rgen s tanuljunk bellk.

 

 

snyelvnk a dal.

 

Els eszmlsnk hajnaln rzelmi snyelvnk dal szrnyn indult el. Dalok voltak simink is, amint azt tbbek kztt Erdlyi Zsuzsa si imdsggyjtemnye is megemlti. A testnket kpez anyag alakthatsgnak fggvnyekppen fejldtt az „egyszer, szveg nlkli dalocska” szveges imkk s nekekk. Maga a dal sz Tltos hagyomnyunkkal s ezzel egytt egy magasabb tudatot kpvisel vilggal van sszekttetsben. Tudjuk, hogy tltosaink nem ktblkba vsett tilalmakkal, de dallal tantottak. Lttuk azt is, hogy seink tudatban a dal a teremts eszkze, s dalol az egsz vilgmindensg: kacag a hajnal, dalolnak a csillagok, szl a szl, cseng a barack. A dal hivatott arra, hogy ezen si eszmeisget s az embert a teremts szerves, teremt egszbe kapcsolja.

A zenvel val tants s magasabb eszmeisg jelenkori tltosa Kodly Zoltn gondolatait idzem az albbiakban, magyar hagyomnyainkkal sszevetve.

 

a. A magyar zene a magyar nyelvvel egyids:

 

„A magyar npdal teht nem pusztn a mai falusi let visszhangja, nemcsak a 'falusi ember primitv rzseinek' kifejezje (milyen klns, hogy a legltalnosabb emberi rzsek a legnagyobb kltk lantjn is a npdal 'primitv' hangjn szlalnak meg, annl is inkbb, mennl ersebbek!), hanem az egsz magyar llek tkre. Mint egy nagy gyjtmedencbe, szzadokon t belefolyt a magyar rzelmi let minden patakja, nyomot hagyott benne a magyarsg minden lelki lmnye, blcsjtl fogva: mert ktsgtelennek kell tartanunk, hogy a magyar dal a magyar nyelvvel egyids.”, a magyar llek „az eurpai lleknek egy s ms tekintetben felette ll.” [1]

 

b. Nemzeti fennmaradsunk zloga a magyar nek:

 

A rgi dallamokban nyilatkoz, tretlen si magyar lelket fenntartani, ahol bgyadt, felfrissteni: ebbe az egy tennivalba srthet a magyarsg fennmaradsnak egsz problmja. Ezt is szolgljuk rgi dalaink fenntartsval, terjesztsvel. Mvszeti jelentsgk ma mr nyilvnval, ezek fogjk megteremteni azt a lelki talajt, amelybl egy, az egsz nemzetnek szl, j magyar zene kivirgozhatik, s amelynek teljes kiptsn mg sok nemzedknek kell dolgozni.

Akadtak, akik a rgi dal polsba holmi reakcis, htratekint, visszafel halad szndkot szeretnnek belemagyarzni. Elfelejtik, hogy minden nagy mvszetnek ketts arca van: mennl rgibb szzadokba nylnak vissza gykerek, annl messzibb jvbe sugrzik ki. A fa koronja oly magasra n, amilyen mlyen frdik gykere a talajba. A magyar zene is: minl mlyebben bocstja gykereit a magyar llek talajba, annl magasabbra n a koronja, annl tovbb l...” [2]

 

c. Tndrkert, vagy pusztuls?

 

„Mi lesz a jv? Tndrkert, vagy pusztasg? Rajtunk ll. Azon mlik: lesz-e elg munks kz. Elg kimvelt fej s lelk karvezet, aki megltja, mi a teend, s azt vghez is tudja vinni. Mert kt kzre kell harcolni.” [3]

A magyar dalban is a rgi Tndrkor egy visszatr sugart ltta.

 

d. Llek s anyag kztti hd.

 

Korbban emltettem, hogy a dal az anyag alaktsnak eszkze, magasabb tudat hordozja. Amint gy volt a Tndrkorban, ma is igaz: a leghathatsabb nevel, alkot eszkz a dal.

„Kinek lesz kedve az anyaggal val hosszas s remnytelen kzdelemre (mert ebben merlt ki eddig a prbamunka), ha a llek s anyag kzti utat ennyire megrvidtheti?” [4]

 

e. si jtkok.

 

Kiss ron jtkknyve — minden tantnak a kezbe kellene adni — a magyar gyermek elvesztett paradicsomnak emlkt rzi. Megsejtteti mg azokkal is, akiknek szomor gyermeksge vroson telt el...

Minden nekelt hang a mai iskolbl jformn szmztt Mzsknak kszt szllst a gyermek lelkben. A gyermek sztnszer, termszetes nyelve a dal, s minl fiatalabb, annl inkbb kvnja mell a mozgst. A mai iskolnak egyik fbaja, hogy nem engedi eleget nekelni s mozogni a gyermeket. A zene s testmozgs szerves kapcsolata: nekes jtk a szabad g alatt, sidk ta a gyermek letnek legfbb rme.

Ez si jtkok fenntartsa elsrend kulturlis s nemzeti rdek. Egyrszt valsgos trhzai a tudat alatti magyarsgnak. Tudat alatti elemeknek eddig mg alig mltatott, nagy szerepe van a nemzeti jelleg kialakulsban. Aki nem jtszotta gyermekkorban e jtkokat, annyival is kevsb magyar. Benne a nemzethez tartozs sokg, bonyolult rzse felttlenl szegnyesebb, hinyosabb. Egy csom jellegzetesen magyar testmozdulat, szls-, hanglejtsforma, dallam: kimaradt lelki letnek ptanyagbl. A nevelsnek oda kell trekednie, hogy ez a sz: „magyar vagyok”, minl gazdagabb tartalmat, minl tbb letet, sznt jelentsen mindenkinek egynileg is, klnben vajmi knnyen res frziss szrad...”

 

f. A magyarsgtudat programja.

 

„A zene elemei kln-kln is rtkes nevel eszkzk. A ritmus figyelmet, koncentrcit, hatrozottsgot, beidegz kpessget fejleszt. A dallam az rzs vilgt nyitja meg. Az erfokok vltozsa, a hangszn: hallszervnk lestje. Az nek vgl oly sokoldal testi mkds, hogy testnevel hatsa is felmrhetetlen, — ha tn valakinek a lleknevels nem volna fontos. Egszsgi haszna kzismert; errl kln knyvet rtak.

De lssuk most csak a nemzetnevel szerept. Ezen nem holmi ostoba irredenta dalokat rtek, zszllobogtatssal, soha nem ltott magyaros maskarkban. vodskorban a magyarsg tudat alatti elemeinek beltetse, lass kifejlesztse a feladatunk. Magyar mivoltunk pletnek mintegy a fld alatti alapjait kell itt lerakni. Minl mlyebbre pl a fundamentum, annl szilrdabb az plet.

A tudat alatti magyarsg els talpkve a nyelv.

A tudat alatti magyarsg msik talpkve a zene.

A tudat alatti nemzeti vonsok legjobb megalapozja a nphagyomny, elssorban jtk s gyermekdalaival.[5]

Itt hozzteszem: a tudatalatti szt behelyettesthetjk a „tndrkori” szval. A „tudat alatti” s „tudat feletti” vilgunk a Tndrkor valsgban egyesl.

 

g. A szellem ereje legyzi az anyag ellenllst.

 

„S ahol az emberi megismers hatrait rjk, ott a zene mg tlmutat rajtuk, olyan vilgba, melyet megismerni nem, csak sejteni lehet...

...Kinek lesz kedve az anyaggal val hosszas s remnytelen kzdelemre, ha a llek s anyag kztti tat ennyire megrvidtheti?...Ilyenkor bizonyulhat be, hogy a szellem ereje legyzi az anyag ellenllst. A szellemi ember trekvse, a llek uralma a testen, hatalmas segteszkzt nyer a rendszeres beszdtanulsban.”[6]

 

h. A zene az emberisg kzs nyelve.

 

Mindszenti Dnielt idzve: „A' mi eredett nzi, n azt tartom: a' muzsika termszeti er mve, kvetkezleg ' muzsikai tehetsg az emberrel szletik, 's ennl fogva mita emberi nem e' fldn tanyzik, azta mindg meg van benne e' tehetsg.” [7]

 

i. Pogny szoksaink.

 

„E ktet a naptri ven vgighaladva veszi sorra az idhz fzd nekszval jr szoksokat. Klssgesnek ltszik ez a rend: de jl mutatja a termszettel egytt l ember viszonyt az vszakok vltakozsaihoz. Ismeretes, hogy a keresztny nnepek srgi, pogny, termszeti nnepek idpontjaihoz (tli s nyri napfordul) alkalmazkodtak, s nem tudhatjuk, hogy a vallsosra tfestett kls alatt mennyi spogny elem lappang mig. A pogny elemek szigoran vett tudomnyos feltrsa mg kutatjra vr... Pedig ott (t.i. a rokon npeknl) nhol mg napjainkig eleven let a pognysg, mg a magyar pognysgrl elenysz csekly adatunk van. Szzadokig tartott, mg a keresztnysg, legalbb formailag eltntette. Hogy lelki tartalmbl mennyi maradt meg a npben: nehz volna pontosan megllaptani, de gy ltszik nem kevs.

Mr egyes szoksokhoz val szvs ragaszkods is annak a jele, hogy a pogny elem tovbb l. Egyhzi, vilgi hatsg vllvetve ldzte, irtotta azokat, ha nem illeszkedtek be az j rendbe. Nemcsak rgi, XI-XIII. szzadi trvnyeinkre gondolunk. Mg az 1900-as vekben egy falusi plbnos gy prblta a szentivni tzugrsnak vgt vetni, hogy ajnljk fel e 'pogny szokst' engesztelsl a kzsget rt tzvszrt. Teht a rtapadt vallsos elemek sem mentestettk az egyhzi anatma all.

A smnkods emlkeit a regsnekekben, a varzsols utols maradvnyait gyermekdalokban nyomozzk a kutatk s aligha tvednk, ha azt hisszk, hogy a „lebeke trgy” (l. Kzpkori Magyar Verseink.1921:204) s ms rossz elleni igknek valaha kottzhat dallamuk volt. Ritmusuk erre vall, s ki tudja, melyik dallamunkban lappang valami nyomuk...Ha npnk megrztt bizonythatlag harmadflezerves dallamokat, nem lehetetlensg, hogy ezek kzt ilyen is rejtekezik.

...A jkvnsg...a rgi embernek szinte varzserej rtk lehetett, amit szvesen viszonzott tle telheten. A sok nnepi nvnapi ksznt egy melegebb, bartsgosabb, testvribb, emberszeretbb nplet emlke. A rgi ember lett a npszoksok sr erdeje vette krl. Az let minden mozzanatt kestettk s emlkezetess tettk. sisgkre jellemz, hogy pldul Kalotaszeg hsz lakodalmi mozzanatban az egyhzi eskets csak egy: a tizentdik. (A Magyarsg Nprajza, II.400) A civilizci sokat elpuszttott bellk. Szerepket rszben tvettk ms intzmnyek. Az „ratlan rgi trvny”-t kiszortotta a sok rott „j trvny”. De mg mai maradvnyaikban is mly betekintst nyjtanak mveltsgnk trtnetbe.”[8]

lete munkjt sszegezve pedig ezeket mondja:

 

„Most, hogy szorgos kezek sszehordtak minden babszemet, amit az let tjn elhullattam, ltszik az t, ttekinthet kezdetig. Mi lehetett a hajter, amely minden akadly ellenre mig egyenes ton hol rptette, hol vonszolta ennek az letnek szekert? Egy remnytelen, viszonzatlan szerelem. A nphez, melynek ezerves lthat trtnete, s taln mg jobban nyelvben, dalban l TBBEZERVES LTHATATLAN LETE (kiemels: a szerztl) ellenllhatatlanul vonz maghoz...”

 

„Nem hihet a magyar jvben, aki nincs meggyzdve, hogy ez nem maradhat gy. Kptelensg, hogy magyar gyermekek hathetednek nevelse a legfontosabb letkorban a vletlenre legyen bzva.

Az jabb llektan meggyzen fejti ki, hogy a nevelsben a hrom-ht ves kor sokkal fontosabb a kvetkez veknl. Amit ez a kor elront, vagy elmulaszt, ksbb helyrehozni nem lehet. Ezekben az vekben eldl az ember sorsa jformn az egsz letre.

A tudat alatti nemzeti vonsok legjobb megalapozja a nphagyomny, elssorban a jtk-s gyermekdalaival. Ezekben van ugyan, ami kzs Eurpa npeivel, de van klnbsg is... A llek alaprtegt nem lehet ktfle anyagbl lerakni. Anyanyelve csak egy lehet az embernek, zeneileg is...”

 

Kodly, a zenetuds is si tudatbl mert akkor, amikor felismeri a zene s a nyelv sszefggseit, s a zene — letnk minden vonalra kiterjed — pt, alkot szerept. Gyakran beszl „tudat alatti” ltnkrl, nevelsrl, s ez egyenesen kapcsoldik a korbban kifejtett egyetemes tudat vilghoz, mely az ltalam Tndrkornak nevezett id kzvettsvel maradt fenn ajndkknt. rdekes mdon Kodly Tndrkertet lt ismt abban az esetben, ha az anyagi ember tudata — a zene segtsgvel — ismt az egyetemes tudatban lelne honra.

Neknk magyaroknak egy temre dobog a szvnk, a zennk, mondataink dallama s sztteseink ritmusa. Ehhez foghat tkletes sszhangot elkpzelni is nehz, s nem emberi elme tallmnya.

Zennktl elvlaszthatatlanok tncaink, melyek mind egy egszsges llek letigenl megnyilvnulsai. Tncaink sejtjeink zenjt hozzk felsznre. A magyar tnc emelt kar, egyenes derek Isten el lls s ima, mely soha nem zllik le az alantas rzki kzpontok vonaglsaiv.

 

Nyelvnk

 

Isten adta s az rk termszet formlta tkletes nyelvnk a teremts minden mozzanatt magban foglalja. A Magyar Vets 1993-94 vi szma 19. oldaln Zombori Lajos ezt a kvetkezkben fogalmazta meg: “A magyar nyelv megtart ereje csudlatos… Az biztos, hogy a magyar nyelv sisge, szpsge, vltozatossga, kifejez kpessge s lerhatatlanul nagy megjelent ereje olyan tisztnltsra s ezltal rendkvl kvetkezetes gondolkodsra nyjt lehetsget, ami egyedlll a maga nemben. Gondoljunk csak feltallinkra, rinkra, matematikusainkra, zeneszerzinkre, amikor is nyugodtan elfelejthetjk, mi tbb, kizrhatjuk a hozott genetikai kdot, mert azt mr rg fellrta a gymntkemnysg s kristlytiszta magyar nyelvi logika.”

Tudsainkrl, feltallinkrl ezernyi cikk, knyv jelent meg, s tudjuk, mindezek sszessge sem foglalja magban valamennyi tudsunkat, s ezekhez napjainkban is jabb s jabb nevek addnak. A Kanadai-Amerikai Magyarsg 2005. jnius 22.-i szmban pldul a kvetkez cikket olvashatjuk: Mi a magyar dikok tudomnyos sikereinek titka? cm alatt: “A magyar dikok az egyik tudomnyos versenyt a msik utn nyerik. Az Istenrt, miknt lehetsges ez? – indtja terjedelmes cikkt a cseh Gazdasgi Napilap, amelyben a fiatal magyar tudsok eredmnyeirl szmol be. A cikk szerzje szerint az eredmnyek a magyar nyelv pratlanul logikus felptsnek ksznhetk, tovbb annak – szisztematikus gondoskodsnak – ahogy a magyar iskolkban a tehetsgekkel foglalkoznak. Ezt a programot Zsolnai Tibor professzor dolgozta ki a kilencvenes vek elejn, az ltalnos iskolk szmra. Tny, hogy elkpedve ll a vilg azzal a jelensggel szemben, hogy szinte naponta szletnek vilgra szl magyar tallmnyok. A klvilg mindezt Magyarorszg tnkrettelvel s becsmrlsvel honorlja.” Pedig k is elrhetnk ezeket az eredmnyeket, csak meg kell tanulniuk magyarul beszlni, gondolkodni, lni.

Az idn mjus 8-14 kztt tartott 21 v alatti tudsok olimpijnak egyik gyztese Rtai Dniel. Tallmnya a kznsges szmtgpet hromdimenzis kszlkk s egyben rintkpernys PC-v kpes vltoztatni. Kln elismersben rszeslt Blint Gyrgy tanr r, aki felfedezte a fiatal tuds tehetsgt s elindtotta a siker tjn.

Peter D. Lax magyar szrmazs matematikusnak tlte a Norvg Tudomnyos akadmia “matematikai Nobel-djknt emlegett Abel-djat, a differencilszmts terletn elrt eredmnyeirt.

Nzznk korbbi idkbe? Csak egy plda: a szittya Anacharsis volt a pythagorasi iskola megalaptja.

Tudomnyos eredmnyeinkkel gyakran foglalkozunk. De jelen rsomban a magyar llek nyomn fakad, kzzel tapinthat eredmnyekre szeretnk rmutatni.

 

A magyar llek alkotsai.

 

Mindentt, ahol magyar npeink megfordultak a becslet, a felttlen bartsg, egyenlsg megtestestiknt emlkeznek rejuk. Az si magyar llekbl szletett a vilgban egyedlll felesg fogalmunk s szavunk, s a “minden szkely nemes” eszmeisge.

Szent Korona tanunk Isten kezbe helyezi haznkat. Magas eszmeisgt meg sem kzelthetik a ma hirdetett, demokratikusnak nevezett intzmnyek. A Szent Korona vdelme kiterjedt mindenkire, aki hatrain bell lt, s a balsors zte idegen betelepedket mindig vendgeinek tekintette.

Kirlyaink s gyermekeik lete a szentsg fogalmt mertette ki, s kln tanulmny trgyt kell, hogy kpezze letk elemzse.

Szent Lszl (1077-1095) a virgokkal is beszlni tud Tltos kirly nyomai hegyeinkben, erd-mezinkben a mai napig megtallhatk: Mtravereblyen pldul lova patinak nyoma tisztn lthat. Az ldzttek, gyengk prtfogja, mlyen vallsos llek. Emellett kora kivl hadvezre. Lenya Piroska a biznci egyhz szentje Irene nven.

A keresztes hborban rszt nem vev kirlyunk ptette az els jeruzslemi krhzat a hborban szenvedk polsra, mivel a hit terjesztst nem fegyverekkel akarta megoldani, hanem jsggal.

Knyves Klmn tuds kirlyunk (1095-1116) kijelentette, s trvnybe iktatta, hogy boszorknyok nincsenek. Nyugaton a boszorknyldzsek mg a XVII. szzadban is folytak Amerikban, Salem vrosban.

IV. Bla kirlyunk, (1235-1270) szent gyermekek – Szent Margit s Szent Kinga --  atyja, nemzetnk vdje s felvirgoztat Tltos kirlya. IV. Ince ppval -- haznk s npnk rdekben -- folytatott levelezsben a kvetkezket rta: “…mrpedig, hogy npiesen, azaz kznsgesen szljunk, a np szava Isten szava, s a tmeg vlemnye a prfcia kpt lti fel.”[9] S mikzben a keresztnysg vdelmben a tatrok keze alatt pusztultunk, a ppa kikzstette haznkat.

Mtys kirly (1458-1490) az igazsg bajnoka, ki csillagokba kltztt hsknt ragyog a hollkvi vr felett. Politikai, katonai, gazdasgi, mveldsi risi eredmnyei ezen cme mellett eltrplnek.

A Tordai orszggyls (1557) a lelkiismeret s valls teljes szabadsgt hirdette meg, amit 1568-ban iktattak trvnybe, melybe a vallshirdets szabadsgt is belefoglaltk. Itt nem szabad elfelejtennk, hogy magyar npeinknl ezen teljes vallsszabadsg gyakorlata tbbezer ves mltra tekint vissza testvrnpeink birodalmaiban. Vallsldzsek menekltjei Erdlyben mindig biztonsgot talltak, s innen indult el 

Dvid Ferenc mozgalma, az unitrius valls megalaptsa.

Bocskay Istvn (1557-1606) szobra a protestnsok vallsszabadsgnak hseknt ll Genevban.

Bethlen Gbor (1613-1629) Erdly fejedelme s magyar kirly az eurpai mveltsg s tudomny kzpontjv tette hazjt.

Nemzetisgeink irodalmi trekvseit haznk magyar uralkodi tmogattk. A romnok irodalmi nyelvt a magyar protestns kezdemnyezsek indtottk el, s els nyomtatott knyvei Brass, Szeben, Szszvros s Nagyvrad vrosokban jelentek meg. Az els teljes romn jszvetsget Gyulafehrvron nyomtattk 1648-ban I. Rkczi Ferenc segtsgvel. Az els szerb jsgot, a Srbska Letopis-t Magyarorszg indtotta tnak. 1796-tl a tizenkilencedik szzad elejig a magyar nemzetisgek nyomdinak kzpontja Budapest volt.

Krsi Csoma Sndor (1784-1842) Tibet- s magyar smltat kutat lete Keleten a szentsg fogalmt tlttte be, s a Thaisso Buddhista Kolostorban elhelyezett szobra a szentnek kijr tiszteletben rszesl.

grf Szchenyi Istvn (1791-1860) egsz lett npnk felemelsre, kivltsgok megszntetsre fordtotta, s a hazjrt aggd, kzd, igazi magyar nemes megtestestje s vrtanja.

Kossuth Lajos szabadsghs – Kr Gza magyar mvsz ltal kszlt --  szobra a Fehr Hzban ll. Amerikban elhangzott beszdeibl bven mertenek az amerikai politikai sznokok anlkl, hogy nevt megemltenk. John F. Kennedy ltal elhreslt “Ask not what your country can do for you; ask what you can do for your country…” Kossuth Lajos egyik mondsa, mellyel nzetlen hazaszeretetre tantja a vilgot.

Orvosaink nzetlen llekkel, nfelldoz lettel, s magas tudomnyos kpzettsggel szolgltk betegeiket. Inkvizcis jegyzknyvek tansga szerint tapintssal vizsgltk betegeiket, s vizeletvizsglatokat is alkalmaztak gygyt munkik sorn, amit mindig ingyen szolgltattak, ezrt lland letveszlynek tve ki magukat.

Orvosaink a ksbbi szzadokban szmos, nagy horderej felfedezssel gyaraptottk az orvostudomny egszt.  Mind e mellett hazjuk felvirgoztatsn is dolgozva rtek el szmottev eredmnyeket:

 

Keresri Klcsri Smuel (1663-1732) az erdlyi nemesi csaldok orvosa volt, ugyanakkor a bnyk egszsggyi fellvizsglsn dolgozott. Nyugaton ez mg napjainkig sem lett rendszerestve.

Bl Mtys (1684-1749) Besztercebnya kivl orvosa s tanra volt. Pozsonyban alaptotta Magyarorszg els jsgjt 1721-ben, s Magyarorszg els fldrajzi lersa is nevhez fzdik (1735).

Kibdi Mtys Istvn (1725-1802) Magyarorszg els testnevel knyvt rta.

Jlszi Chzr Andrs (1745-1816) az orszg els sketnma intzett alaptotta 1802-ben Vcon.

Semmelweis Ignc (1818-1865) az “anyk megmentje” cmet kapta, a gyermekgyi lz oknak felfedezsrt s kezelsrt.

Lenhossk Mihly (1773-1840) s kt fia a vese s idegrendszer tanulmnyozsban rtek el nagy eredmnyeket. Mihly fia a neuronologia tudomnynak megalaptja, kinek tbb, mint 300 tudomnyos rtekezse ismert, s e tudomnyg alapkve.

Szent-Gyrgyi Albert a C-vitamin felfedezjeknt az egszsges tpllkozst mozdtotta el.

 

Magyar lenyaink s asszonyaink.

 

Tndr Ilona desanynk jogn minden leny tndr, tr s id felett diadalmaskodni tud  lny, tartja hagyomnyunk. Asszonny vlva felesg s anyaknt k rzik a mltat, szlik s nvelik a jvendt, mindig Istenre tekintve. Ennl szentebb hivats e fldn nem lehet. Egy adatkzl reg nni a kvetkezt vallotta Erdlyi Zsuzsannnak, amikor nyolc gyermekes lenyhoz ment sietve „...a rzsa kivirgozhatna az utamon, mer n annyit imdkozok, ha arra megyek...”

 Trsadalmunk minden szintjn megtalljuk Nagyasszonyaink kezenyomt, s gyengdsggel, de ha kell katonai ervel is tmogattk lettrsukat. Kanizsai Dorottya, Zrinyi Ilona, az aradi vrtanuk emlke kr csoportosult asszonyok eszmt bren tart tevkenysge mgtt millinyi, neve-felejtette hs asszonyi llek egyengeti letnket ma is.

Hmzseiken k riztk meg a valahai krpt-medencei tenger llatvilgnak s a bronzkori magyar hzaknak a kpt.

Imval tlttt rikban k ltjk, hogyan trul a mennyorszg ajtaja, s szlalnak meg hzatlanul is a harangok. k tudjk, hogy minden magyar mell hrom angyalt rendel a teremt: az egyik riz, msik tant, a harmadik a lelknket vrja.

k ismerik a virgok nyelvt s ksztenek rt, orvossgot a rszorulknak.

k nevelik dallal kicsinyeiket embernyi emberr, s tantjk ket a vilgmindensg titkaira, melyeket emlkeztetl hztartsi eszkzeikre faragjk szeret frjeik.

Vilguk dal, ima, szeretet. Ebbl a tptalajbl n trsadalmunk, hogy Isten rendelte hivatst betlthesse, s ezt kell megosztanunk a vilggal.

 

Tltos kltink

 

Lnyk, ltk valban csodakt: kimerthetetlen. Amikor szp nyri estn a csillagos eget csodljuk, szinte beleszdlnk a ltottak nagysgba, szpsgbe. Ugyanilyen rzs fog el bennnket, amikor sszegezni szeretnnk kltink lett, munkssgt. Szinte lehetetlen, hiszen a vgtelennek s rkkvalsgnak rszei. Isten s hazjuk irnti szeretetk, s a jsg diadalmnak hite lebeg rsaik felett. Bennk olvad a rgmlt s a jelen egy, pt egssz. Olvassuk ket. ljnk velk. S ldjuk Istent, hogy ennyi kincset adott neknk. Hogy kegyelmbl magyarnak szlethettnk.

Sinka Istvn Nagy utakrl hazatrve cm knyvben megjelent kt verssel, mint magyar jvkppel szeretnk elbcszni:

 

A POR TEMPLOMA

 

Aranyos kupolj j templomot

rakok a porszemekbl

s oltrtertnek eltertem benne

a reng mezket,

mikre varzsl jjam

rszvi a bzakeresztek arany testt,

s skjt annak a fldnek,

ahol ma, holnap

s mindrkk csak a

kk Duna lesz nnepi orgonja

a por temploma zsolgrozinak.

 

 

DELEJ

 

 
.

 

  

                          

       

      

           

         

 szesen: 657.cikk.    

   

 
.

                       

 

    

 ArdviSura Anahita          

             

                     

 

       

 

Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!    *****    Nagyon pontos és részletes születési horoszkóp, valamint 3 év ajándék elõrejelzés, diplomás asztrológustól. Kattints!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre,egyszer mindenkinek érdemes belenézni.Keress meg és én segítek értelmezni a csillagok állását!    *****    HAMAROSAN ÚJRA ITT A KARÁCSONY! HA SZERETNÉL KARÁCSONYI HANGULATBA KEVEREDNI, AKKOR KATT IDE: KARACSONY.GPORTAL.HU