EMPIRIA Magazin – Kuliffay Hanna rsa
Jegyzetek egy washingtoni killts kapcsn
„SZASZANIDA EZST” A SZKTK KINCSE?
I. rsz
rdekes lenne tudni, vajon milyen mrtkben ismert akr rtelmisgi krkben is Arszaksz s Artavaszdsz neve? Vagy ha magas szinten organizlt, nagyhr birodalmakat kellene felsorolni, vajon hnyadikknt ugrana be a prtusok, ha egyltaln? s ha be is ugrana, hnyan tudnnk akr kronolgiailag, akr geogrfiailag pontosan beilleszteni a vilgrendbe a nagy Prtus Birodalmat? Ex Oriente, lux - mondtk a rgiek. Emlkezteti mg valaki is a gyerekeket Eurpa kzepn az kori keletrl jv fnyre?
Azt, hogy Arszaksz (Arsaces) a nagyhr Arszakida dinasztia alaptja, mg Artavaszdsz (Artavasdes) fl millenniummal ksbb az utols prtus uralkod volt, amerikai s nyugat-eurpai szemszgbl nzve lehet az orientalizmus rdektelen rszadatnak tekinteni, az egyetemes vilgtrtnelem szempontjbl viszont nem rdektelenebb, mint mondjuk a grg vrosllamok agyonelemzett egyms elleni acsarkodsa, - a magyarsg szmra pedig jval fontosabb.
A nyugat-zsiai prtus-szktk magas fok szervezettsgre s trsadalmi koopercira, sikeres diplomcira, zsenilis harcmodorra, nellt fegyvergyrtsra s magas sznvonal fmfeldolgozsra pl, kzel t vszzadot tvel birodalma tendencizusan s mltatlanul mellztt, mint ahogy gazdag mltjrl tanskod, hajdani fnykort idz mvszeti rksge is.
Lehet persze tiltakozni a „tendencizus” sz miatt, mint ahogy ltalnossgban lehet tagadni magt az akadmiai szubjektivitst vagy a trtnelmi s mvszettrtneti eurocentrizmust is. Ugyangy lehet fenyeget hangnemben az egy id ta pejoratv rtelemben hasznlt revizionizmussal vdolni azokat a trtnszeket, archeolgusokat s publicistkat, akik szerint jra kellene rtkelni zsia s Afrika kulturlis hagyatkt, a vilg-civilizcit forml hatst s szerept. Tagads s fenyegets azonban nem vltoztatnak a tnyen, hogy szmos rgi kultra alrtkelt vagy jogtalanul kisajttott, szmos np, etnikum, hajdani neves kirlysg, st birodalom pedig rendszeresen hinyzik a trtnelem knyvek lapjairl.
Ennek megfelelen az archeolgiai satsokat finanszroz intzmnyek s trsasgok, a mzeumok, profi mgyjtk s a mdia rdekldsi krbl is kimaradnak. Jobbik esetben csak klncnek tartottk mg a mlt szzad kezdetn is azokat, akik a bss profitot gr francia impresszionistk, Chelsea porcelnok vagy carrarai mrvny madonnk helyett tibeti bronz harangokat, krsos agyagtblcskkat vagy ppen szaszanida ezstt gyjtttek.
Nem vletlen teht, hogy a vilghr Smithonian Mzeumok lncolatnak egyedlll zsiai gyjtemnye csak kt rendkvli (megszllottnak is mondhat) magnember ltal adomnyozott gyjtemnyen alapszik, s az ebbl val vlogatsnak Washingtonban otthont ad, 1987-ben avatott Arthur M. Sackler Galria is az egyikk bkez anyagi tmogatsval jtt ltre.
Charles Lang Freer, a XIX. szzad kzepn szletett detroiti gazdag zletember s autodidakta mrt tllpve a korabeli, fleg eurpai rtkekre koncentrl divaton, amelynek korbban maga is hdolt, 1887-ben adta zsiai s tvol-keleti mtrgyak gyjtsre a fejt. Hallakor, 1919-ben csak 4 ves volt az az Arthur M. Sackler, aki azonos szenvedlynek hdolva 1982-ben majdnem ezer zsiai darabbl ll gyjtemnyt adomnyozott a Smithonian Mzeumok lncolatnak.
A kettjknek ksznhet, hogy a kevss ismert irni, afganisztni (baktriai) s prtus fm-, s tvsmvszet csodlatos reprezentnsai ma lthatk a Sackler galriban, amelynek megtekintsre a vilg minden tjrl utaznak Washingtonba, mivel a hagyatki szerzds rtelmben a mtrgyak nem klcsnzhetk ki ms mzeumoknak s csak kln engedllyel publiklhatk. (Kp: Arthur M. Sackler Gallery of Art, Washington D. C.)
A fenti terletek elkelsgnek mvszi szinvonal hasznlati ednyei-, dsz- s kegytrgyai az egyszersg kedvrt sszefoglalva Szaszanida ezstkknt vltak ismertt s a szakma hrom trtnelmileg meghatrozott idszakbl szrmaztatja ket: az Akhamenid, (kb. i.e. 55o - i.e. 331) a Szeleukida s Prtus, (kb. i.e. 312 – i.sz. 224) valamint a Szaszanida peridusbl (i.sz. 224 - 651).
A volt Perzsa birodalom Nagy Sndor hdtsait kveten* kerlt a grg Szeleukuszok (Seleucusok) uralma al, majd az i.e. III. szzad kzepn a Prtus kirlysg alaptja, I. Arszaksz kezre, aki visszahdtotta s birodalomm tvzte az eredetileg Akhmenid birodalomknt fellelt hatalmas terleteket. Utdai azonban lland feszltsgben voltak a nagy Rmai Birodalommal. „Carrhae csatja s Crassus (rmai hadvezr, K.H) vgzete utn kt s fl vszzadon keresztl az Arsacid nevezet Prtus dinasztia uralkodott keleten s a Rmaiak nyugaton, kzrevve az rmnyek orszgt s Szrit s a kelet s nyugat kztti hatrvonal a pillanatnyi erviszonyoknak megfelelen llandan vltozott.”*
Az i.e. II. szzadban kialakult Kelet- s Nyugat-zsit, illetve tovbbvve Knt s a Fldkzi-tengert sszekt „nagy selyem t” egy jelents rsze prtus kontrol al esett, ami messze kihat gazdasgi fellendlst eredmnyezett. A kereskedelmi vmokbl, tarifkbl s a vazallusok adibl jelents hasznot hz, katonailag is megersdtt Prtus birodalom hdtsai kvetkeztben hossz tvon Irn, Mezopotmia s Afganisztn dnt rsze (a mai Pakisztnt is belertve) egyestett ura lett az Eufrtesztl egszen az Oxus bal partjn hzd sztyeppkig.
Az i.e. 9o-es vek tjn a kivl koncepcij llamfrfi, II. Mitridtesz (Mithridates) kzvetve az rmny (urartui) kirlysgot is bekebelezte, egyenrang flknt szerzdst kttt a knai csszrral s tovbb bvtette befolyst Kis-zsiban, mg az Eufrtesztl nyugatra is. Volt id, mikor a prtusok birodalma 18 vazallusa felett gyakorolt hatalmat. Kulturlis rtkei s hatsa viszont szakszer feltrsi munklatok hjn, valamint szakmai idegenkedssel s akadmiai eltletekkel kszkdve mg szinte ismeretlen a vilgban.
A BETELJESLT LET VIRGA
Az sszevontan szeleukida-prtus idszaknak nevezett vszzadokbl szrmaz killtsi darabok kzl mvszileg a legjelentsebb az a hivatalosan prtus idkre datlt csodlatos szv alak, sznarany, apr horgas kapcsokkal ruhra, vre, fejfedre varrhat dszt elem, amelyen kt fiatal vadkan les ki vatosan az erd srjbl. A pillanat rgztse s realitsa, a komplex design, a nemes anyag rt kezelse egyszeren lenygz. Az letszersg rendkvli hatst a szkta mvsz hrom dimenzi kialaktsval s az tfedses technika mesteri alkalmazsval rte el (Kp A.1)
Kpek: A.1 s A.2
A magas fok mvszi s mestersgbeli tudst ignyl hrom dimenzis brzolsmd az egyik jellemzje a legnemesebb szkta-prtus dsztrgyaknak, - mint ahogy nem jellemzi a perzskat. Ennek ellenre a killts msik hrom dimenzis ritkasgt, egy elkel frfi mellkpt brzol ezst medalion-tnyrt (Kp A.2) a trl adatkrtyja s az elrhet szakirodalom a szaszanida trgyak kz sorolja. Ann C. Gunter s Paul Jett, a Smithonian Intzet szakrti azonban katalgusukban megemltik, (Ancient Iranian Metalwork) az ezst dsztnyrt elsnek elemz szakrt, Richard Frye a prtus peridusnak tulajdontotta s ezt csak egy ksbbi kutat vltoztatta t „korai szaszanidra”.
A monitor sajnlatos mdon nem kpes visszaadni a klnbz vastagsgura vert ezst lemezbl kszlt medalion portr megkapan drmai plasztikussgt, mint ahogy az nttt-ezst fej utlagos, aprlkos cizelllsa, valamint a fekete bitumen s aranyozott ezst kontrasztja keltette intenzv hatst sem, s gy kevss rzkelhet, mirt is szmt vesztesnek az a kultra, amelytl megtagadjk.
Gunter s Jett sajt bevallsa szerint konkrt lelhely ismerete, teht rtegvizsglat lehetsge nlkl „a bizonyossg gyenge lbakon ll brmilyen emlktrgy brmilyen kzegbe val datlsnl”, – plne mikor egymsba foly idszakokrl van sz, mint a ksi prtus s korai szaszanida korok esetben. ppen ezrt nagyon rdekes, hogy Frye eredeti megtlst a medalion tnyr prtus kultrbl val szrmazsrl mra sikerlt teljesen kiiktatni a szakirodalombl. gy lesz nem egyszer perzsa kincs a szkta kincsbl. Szaszanida kulturlis rdem a prtusbl.
A killts msik szaszanidnak tlt darabja, - ahol a ltogatt ktelyek gytrik a vitrin ismertet krtyjnak felirata lttn – egy VI.-VII. szzadinak saccolt, megkopott ezst tnyr, (Kp B.1) amelynek rszletes ismertetsben Gunter s Jett meglehetsen felsznesnek bizonyultak. A szerzk lersukban egy „kehelyszer kontnerbl vagy alapbl” kinv, gaskod hegyi kecskk ltal kzrevett, szlindval befuttatott tnyrrl rtekeznek, br a javukra legyen rva, megjegyzik a fontos tnyt: a tnyr a maga nemben „egyedlll”, s mg „hasonl jellegt” is csak kettt jegyeznek a szakmban, - abbl az egyik a szkta kincsek vilg kzpontjban, az Ermitzsban talhat.
A Gutter s Jett ltal csupn „inds fnak” nyilvntott letfa az emltett tnyron nem kontnerbl, hanem egy Szriban, Mezopotmiban s Irnban honos ds porzj virgbl, egy nylban lev pipacs-tulipnbl (Papover glaucum) hajt ki, amely leginkbb asszocilhat volt Hathor, a legrgibb Teremt istenn Nlus vlgyi szimblumval, a ltuszvirggal: mindkett az let ads s az let folyamatossga, a megtermkenyls s szaporods jelkpei voltak mr a legsibb idkben.
Az letfa tetejn, sokat mond zenetknt (amelyet ugyan Gutter s Jett antenni nem vettek) egy elnylt pipacs-tulipn, - a hervadssal jr beteljeslt let virga, kzepn pedig a funkcijukat vesztett porzk elterben az Istenn bztatsaknt, az rk let greteknt a jellegzetes hrmas nyrfalevl szimblum lthat.
Kpek ebben a sorrendben: B.2, B.1 s B.3
B.1: Ezst tnyrt dszt, a teremt Istennt szimbolizl letfa. B.2: A Hathor istenn jellegzetes hajviselett s napkorongos koronjt visel ugariti Anat istenasszony szoptatja a kirlyt, akrcsak a szikomor fban megtestesl Nut istenn szoptatta Oziriszt. B.3: A Nlus vlgybl elszrmaz sokemlj efezoszi Artemisz istenn (Anatolia) a Fld meglhetst biztost, tpll erejt jelenti meg.
Nem vletlen, hogy ez a tnyr (B.1) kivteles ritkasg. Az i.e. 24oo krli idszakban a rszben szakrl, rszben keletrl beznl indo-eurpai npek gn varicijuk s btor elszntsguk mellett j vallsokat is vittek magukkal, - a fiatal hdt istenek, illetve a mindenhat atya imdatt. A geogrfiai terjeszkeds sorn az si s a bevndorl teolgik sszeolvadtak, majd vezredek sorn fokozatosan, trzsekknt s krzetenknt, vrosllamokknt s birodalmakknt megkzdve a frfi istenek kiszortottk az istennket, rja Merlin Stone Mikor az Isten Asszony volt (When God was a Woman) cm rendkvli jelentsg knyvben.
A hatalmi harc kmletlen volt. A legfbb Istennt lefokoztk, httrbe szortottk, megcsfoltk, de kzel hrom vezred kellett, mg a frfi isten vallsok, - mithraizmus, zoroaszterizmus, judaizmus, keresztnysg - vgleg ki tudtk trlni a lelkekbl. Templomait, szentlyeit leromboltk, papsgt s hveit kiirtottk, kegytrgyait sszetrtk vagy beolvasztottk. Ami a „pognysg”, teht az svallsok kegytrgyaibl tllt, mint a Sackler galria mitikus zenetet kzvett tnyrja is, az csak a vletlennek tulajdonthat vagy az idegen szimblumok irnti ignorancival magyarzhat.
Az letfa legkorbbi brzolsa (mint az Oziriszt tpll is) az egyiptomi fgefa, a Ficus sicomorus, de ksbb egyb fk is sorra kerltek, mint a datolyaplma vagy a klasszikus grgknl Hra istenn arany almafja. Az egyiptomi Hathor istennt, vagyis Kobra istenasszonyt, a Teremt Blcsessg istennjt Sicomorus istennnek is hvtk.**
A fekete Hathor istennt, mint teremt-oltalmaz Fld-anyt Kis-zsiban Astarte nven, Knanban Tyre s Sidon krnykn Ashtoreth (Asherah, Attoret), Ugaritban Anat, Jdeban*** Astart, Arbiban Attar-anya, Irnban Anahita, mg a grgknl Artemis nven imdtk. Egy ciprusi felirat Anathot Athnval azonostja, mg az idszmts eltti V. szzad zsidsga Anath nven az g Kirlynjt Jahve alkottrsnak s asszonynak tekintette. A Gosztonyi-fle sumr etimolgiai sztr elemzse szerint az Asan vagyis Istenn sz, a fentiek vltozata, a Ba-Dug-Asan, Bo(l)dog-(isten)asszony kompozciban maradt fenn s jutott el Mezopotmibl a szkta-prtus-hun lovas npek kzvettsvel Erdlybe s a Duna-Tisza kzbe
Az eredetileg az isteneket s a csillagos eget is teremt Istenn, a Fld-anyt, aki blcsessge rvn magt a tllst (az emberi, nvnyi s llati termkenysget) biztostotta csak ksbb, pusztn politikai meggondolsbl asszociltk a kgyval vagy srknnyal szimbolizlt, bnsnek nyilvntott tudati felismerssel s a csbt gonoszsggal.
A sumr pantheon Istenn menifesztcii, Nammu, aki „megszlte az eget s a fldet”, ugyanakkor „anyja az istene
knek”, s Nin-khursag anyaistenn, aki az embert teremtette - legelterjedtebb szimbolizlt megjelentsi formja a (mindig szimmetrikus elrendezsben, profil nzetben fel fordul s gaskod) kszli kecskk, gazellk, zergk, szarvasok vagy madarak ltal ktfell kzrefogott letfa tll brzolsait ma mzeumok, magngyjtemnyek, nhny mvszeti album s szakknyv rzi ptolhatatlan kincsknt az utkor szmra.
A Sackler galria prjt ritkt ezst tnyrja azrt is kivteles darab, mert a tulipn motvumok s a kszli kecskkkel, madarakkal krlvett letfa mellett a Teremt istenn harmadik si szimbluma, a blcsessget (s egyben az ltet talajvizeket) kpileg kzvett kgy is szerepel rajta. (Akrcsak nmely egyiptomi s elmi brzolsokon a szikomor fra illetve datolyaplmra tekeredve.) Az letfa gilos mintval hajt ki a tulipnbl majd szkik szrba s inds gai az elnylt tulipn kt oldaln, az Istenn zsiai kedvencei, a pvatykok mellett kgyfejben vgzdnek.
Br Gutter s Jett a killts rendezivel egyetrtsben szaszanidnak tartjk az letfs tnyrt, a szimblumok triumvirtusa s egyb jellegzetessgei rvn sokkal inkbb lenne illeszthet a szumr hagyomny prtus kultrkrbe. Az szlhat mg rvknt a nyugati szkta-prtus eredet mellett, hogy egy - mvszileg s kidolgozsban sokkal magasabb szint - szkta Istenn brzolsa sorn (kpnk) az asszonyalak alteste egy elegnsan hurkolt gilos motvumban s annak befejezsekppen kgyfejekben vgzdik: mindkt esetben a kgy az eredeti blcsessg megnyilvnulsaknt szerves rsze a legfbb Istennnek.
HA KLNLEGES, HA EGYEDI, AKKOR SZASZANIDA?

A Sackler galria zsiai killtsnak mintegy jelkpeknt legismertebb darabja egy ezst gazella rhton, amelyet kpekrl oldalnzetbl ismert, legrdekesebb dszt eleme viszont htul nzetbl lthat: a krbefut, szeld llatokkal dszes frz kzepn ugyanis egy stilizlt tulipnban vgzd, oldalgait visszametszett letfa lthat. (Kp C.1) Magt a stilizlt tulipnt hrom azonos mret nyrfalevl alkotja, amelyek kzl a kzps aranyozott. Az arany nyrfalevl a hall feletti gyzelem szimblumaknt szerepelt a 45oo ves mezopotmiai kirly srokban, ahol nyaklncra fzve vagy koszorszer hajdszknt kestette s vta a msvilgi tjra indul Shu-bad kirlynt. (Kpnk balra)

Kp: C.1 - a hres gazella rhton
A mzeumi ismertet szerint „a gazella rhton klnleges irni formjt tekintve ritkasg szmba megy a szaszanida peridus ezst ednyei kztt”. Ismt egy korai szaszanida korszakbl val (III.-IV. szzad), bevallottan rendkvli darab, amely sehogy sem illik az ismert, zsnerre egymshoz hasonl irni ezst trgyak krbe. s ha „klnleges irni formja” is lenne, vajon mirt dekorlja egy idegen kultra idegen szimbolikja, amely mg csak nem is hasonlt a perzsk szent fjhoz? Egy leginkbb a realits talajn ll mvszettrtneti rtkels szerint a rhton „nem-irni mvszeti forrs ltal befolysolt, s ez a mvszeti forrs valsznleg Baktria.” zsia komplex trtnelmnek valamelyest rt ismerjnek kell lenni, hogy ez az llts a szkta sz elhangzsa nlkl kell sllyal brjon, - hrom felkiltjellel. Ugyanis a ritkasg, klnlegessg s a baktriai szkta hats beismerse egy napon rbresztheti a szakembereket a rgi besorols jrartkelsnek szksgessgre.
Gunter s Jett sajt informcija szerint a rvid gazella-rhtonhoz hasonlt az Ural hegysg nyugati rszn talltak s mg rdekesebb, hogy „egy nagyon hasonl ks prtus kermia rhtonra akadtak Babilonban”. Ebbl is arra kvetkeztethetnk, hogy az u.n. ks prtus idszakot nyilvn egy post-prtus peridus kvetett, amely hossz vtizedek sorn birodalmon belli klcsnhatsok s kvlrl a nagy selyem t forgalmnak ksznheten grg, indiai, biznci behats kvetkeztben fokozatosan egyre eklektikusabb vlt s ezt nevezi a trtnelmi idrendhez ragaszkodva a szakirodalom kvetkezetesen kora-szaszanidnak. A kztudatban s ismeretterjesztsben (de szmos szakknyvben is) viszont a szaszanida megnevezs alatt egyszeren irnit rtenek, vagy mg ltalnosabban perzst.
Ehhez kapcsold rdekessg, hogy a Sackler galria killtsn van egy eddig (tudtommal) nem publiklt ezst tnyr, ahol centrlisan elhelyezve, egy 7 cscs vilghegyen kt aranyozott szrnyas l ll, amelyek a gazella rhton dekorcijhoz hasonlan egy flig nylt tulipnt vesznek kzre, - s a vitrin eltt gynyrkd nem kis meglepetsre a kt szls ezst sziromlevl kztti harmadik ebben az esetben is aranyozott. Radsul a krbefut inds dekorci levelei kztt az Istenn korai idkbl szrmaz termkenysg jelkpei, tmr szlfrtk lthatk, amelyeket ksbb rmai hvei a j Bacchus istennek sajttottak ki.
A trl ismertetse szerint a szrnyas lovakkal dekorlt tnyr szintn „szokatlan” a Szaszanida ezstk kztt. Szokatlan s ritka, de mirt? – krdezhetnnk. Taln mert a korbbi prtus idkbl szrmazik? Esetleg mert ms kultrbl szrmazknt a tbbit meg kellett semmisteni? Vagy mivel jellegben s szimbolikjban idegen s rthetetlen, nem szvesen s csak korltozott szmban msoltk? (Br az ilyen jelleg tnyr mzeumi ritkasg, s eddig pnz s igny hjn cltudatosan senki se kutatott hasonl utn, a korbbi prtus fldrtegekben azonban nyilvn szzval vannak rgen halott papnk s elkelsgek srjaiban s az Istenn lerombolt, legetett, rkre betemetett szentlyeinek kincseskamriban.)
Br a katalgus ri ltalnostva megemltik, az irni uralkodk udvari ezstmvesei gyakran folyamodtak inspircirt msokhoz, - a Mezopotmibl trkt lurisztni s szkta, valamint biznci, helln s indiai kollgikhoz – de msok szerint is innen-onnan importlt s "szerzett" ednyekrl vettk t s kombinltk (mvszien) krnyezetk dekorcis elemeit, jelkpeit, motvumait. Mikor azonban konkrtan egy-egy szaszanida-korabeli trgy rtkelsre kerl sor, errl mindenki elfelejtkezik: a megklnbztet jellegzetessgeket, a ms kultra jegyeit nem emltik, st egyes trgyak idegen mhelyekbl val szrmazst is hanyag elegancival figyelmen kvl hagyva a vgn mindent, ami fnylik egy kalap al, a bvs szaszanida kalap al vesznek.
Nem vitatott, hogy az i.e. III. szzad elejn uralomra jut Szaszanida dinasztia birodalmban, amely a VII. szzad kzepig bezrlag magba foglalta a mai Irnt, Irakot s osztatlan Afganisztnt, jellegzetes, keletiesen gazdag ornamentikj luxus hasznlati eszkzket, kultikus ednyeket s dekoratv emlktrgyakat ksztettek. Ezek a kezdeti idszakban elssorban udvari hasznlatra, majd ksbb a nemessg szmra s export clokra is ksztett, gyakran aranyozott ezst korsk, tlak, tnyrok npszersgk rvn ignyes vevkrre talltak Knban, Indiban, Anatliban s egyes mediterrn orszgokban is. Azonban kelendsge s elterjedt volta ellenre se szabadna minden mzeumnak felajnlott vagy irni kereskedk kzvettsvel vett ezst tnyrt s aranyozott rhtont a Szaszanida uralkodk asztali ednynek nyilvntani.
Az ltalnosts ktelye merl fel Gunter s Jett azon elemzsnl is, mikor a perzsa Achaemenid-kor innovcijnak tulajdontjk azokat a rhtonokat, amelyeknek ivkrtje az llat trzstl megtrve, szgben folytatdik, mivel az i.e. VI. szzad kzepn alapul Akhamenid birodalom idejn ilyen formj rhtonok mr lteztek.
Kpek: D.1 s D.2
Egy nyilvnval s taln a legkorbbi plda erre a Louvre dl-mezopotmiai anyagban az elmi korbl, (i.e. 18oo) a szumr (sumr) civilizci ltal jelentsen befolysolt Susa vrosbl szrmaz bronzszgekkel rgztett mszk tl, (D.1) amely hrom zergt brzol megtrt rhton szer lbon ll.
Az egyik jerevni mzeumban pedig az Urartu (rmny) birodalombl szrmaz nehz, 16oo grammos, 2o cm. magas ezst lfej rhtont riznek, (Kp D.2) amely mestermunka a maga nemben, amellett, hogy az i.e. VII-V. szzadi pldja a jellegzetes, mvszien formba zrt szkta llat stlusnak. Mg az irni llat-rhtonok tbbnyire tldsztettek, ez a nemesen egyszer, fegyelmezett vonal
vezets pldny az ncl dekorls helyett a srny stilizlt s az izomzat naturalisztikus kidolgozsra koncentrlt.
Hasonl formatervezs rhtonok lthatk az i.e VIII. szzadi asszr palotk reliefjeinek nnepi jelenetein is, teht vszzadokkal megelzve a Perzsa birodalom szgben megtrt rhtonjait. Ebben az idben az asszrok kapcsolatban lltak a szktkkal: „Partatua, a szktk kirlya az asszrok nagyhatalm szvetsgese volt”,**** teht a ktoldal kulturlis klcsnhats, majd az Irn fel val kzvetts nyugodtan felttelezhet.
A Sackler galria prtus kori ezst rhtonjai kzl a (baloldali kpen lthat) gazdag szlinda- s levl ornamentikj, bmsz tekintet oroszln figurs a legszebb. Az azonban csak oldalnzetbl lthat, hogy a trombitaszer krt aljt mediterrn akantusz minta dszti, amely az i.e. V.-IV. szzadi rmai s grg csszken s ivkrtkn is kedvelt motvum volt. Ugyanakkor a mai Trkmenisztn terletn lev hajdani Prtus kirlysg fvrosban, Niszban (Nisa) is talltak egy akantusz levelekkel dsztett elefntcsont rhtont.
Az zsiai sztyeppk uralkodinak s arisztokrcijnak gazdagsgt, fejlett mvszi rzkt s tudatos luxus ignyt bizonytjk a washingtoni killts trli. Ennek megfelelen az Eufrtesztl az Oxus folyig nyl „barbr” terleteken a bkez mvszet prtols kvetkeztben magas sznvonal finom-kzmipar virgzott. Az i.e. V. szzadbl egy kpnkhz hasonl, de elefnt csontbl faragott oroszlnos rhtont talltak a rgszek az Oxus templom satsai sorn.
* „Alexander trhdtsa Kzp-zsiban j nevet hoz a trtnelembe: a Prtusokt, egy nyilas hegyi fajt, amelynek vgzete, hogy kb. egy vszzaddal ksbb fontos szerepet jtsszon a trtnelemben s a Baktriaiakat, akik a tevk homokos vidkrl (Kizil Kum sivatag az Oxus jobb partjn, K.H.) szrmaztak. gy tnt, (Alexander) mindenhol rja nyelven beszl npekbe tkztt.” (H.G Wells: The outline of History, New York, 192o)
** A szikomornak nevezett egyiptomi fgeft az kori Egyiptomban a Fld-anyaknt tisztelt Hathor s az gboltot megtestest Nut istenn alaki megjelensnek tekintettk, szentnek tartott gymlcst pedig a hall utn folyamatosan kvetkez tlvilgi let biztostknak tartottk.
*** A Biblia szerint Blcs Salamon, aki krlbell I.e. 96o-922 kztt lt, a helyi istenek mellett a szidoniabeli Ashtoreth hve volt
**** Vladimir Loukonine-Anatoli Ivanov: Lost treasures of Persia, 1996