32.Nyri napfordul
2007.05.22. 20:26
A szimblumok s szertartsok szerepe a modern kori ember letben
A nyri napfordul
Az vkr rtusaiMg az emberlet fordulinak, az tmeneteknek -- szletsnek, mennyegznek, hallnak --, a szertartsai az j rend megteremtsre, a megszokott elengedsre, az j kzssgi szerep feladatainak s ktelezettsgeinek felelssgteli vllalsra ksztenek fel, addig az vkr szertartsaival egy nagyobb, szemlyes ltezsnkn tlmutat, ismtld, mindig ugyanaz, teht rk rszei lehetnk.
A vltozsok mindig idbe vetettek, idben jelennek meg, megragadsukhoz pedig leginkbb a termszet nyjt fogdzt. Rgen az emberek gy ltek, hogy letk minden percben igazodtak a termszet rendjhez, hiszen benne s ltala ltek. A benne megtapasztalt krforgs, rk megjuls egy kozmikus folyamat rszesv tette ket, amit cselekedeteikkel k is fenntartottak, mg ha ellenszegltek s megbontottk a rendet, azzal az egsz vilgmindensg szakadatlan munkjt, trvnykezst akadlyoztk, s hatatlanul tapasztalniuk kellett az erk visszatst.
A termszetben megltott krforgs, a hallbl val rendszeres szlets, megjuls arrl nyjtott szmukra bizonyossgot, hogy az letk sem r vget porhvelyk fldbe ttelvel, j letre szmthatnak, miknt az elvetett magbl is j nvny sarjadzik. Az gre tekintve azonban a vltozatlansgrl, az rkkvalrl is kpet kaphattak.
Az ghez kapcsold rk tuds az ember vilgmindensgben elfoglalt helyrl szl. Teht a feladatrl, lehetsgeirl, termszethez val viszonyrl, a termszetben s az ember nnn termszetben fellelhet trvnyszersgek megfigyelsrl s alkalmazsrl, a termszettel val egyttlsrl. Mert nem a termszeti erk all val felszabaduls biztostja az ember szabadsgt, hanem az azokhoz val igazods.
A hagyomnyok arrl a lehetsgrl is zennek, hogy az ember lete meglthat a vilgmindensg trtnseiben -- ezrt szemlyestik meg a mtoszok a mindensg erit. De ez fordtva is igaz: az ember azzal szenteli meg lett, ha viselkedsnek, tetteinek mintja a tgabb lt, ha az egyetemes lttel azonosul, ha lmnyt egyetemesnek li meg. Ez akkor kvetkezik be, ha kvetjk az erk termszett a vilgban, amelyek naprl napra kihvsokat hoznak, feladatokat rnak rnk, amelyekkel sszhangban mkdve kiteljesedhetnk, s azon tl, hogy a vilg elidegenthetetlen rsznek rezhetjk magunkat, minl inkbb figyelnk, annl inkbb alaktjnak is. Ha az ember felleli magban is a vilgban zajl folyamatokat s ezeket tudatosan megfigyeli, megismeri, akkor az let ritmusa a mindensg ritmushoz igazthat.
A bels s kls, ember s vilg, szellem s termszet sszehangolhat. A lt rtelme igazn akkor trul fel, amikor az ember azt teszi, amit a mindensg, amikor megtallja vele elszr az sszhangot, majd az azonossgot.
Az ember gy megalapozott tettei nem elszigetelt, hanem a vilg egszbe gyazott jelensgek lesznek, lete pedig jra s jra meglhet s pt szertartsok lncolatv vltoztathat. Ennek rdekben tartjuk fontosnak a termszet vltozsait megidz vkri nnepek feleleventst, hiszen gy thozhat a mba, ami jelenleg is tmaszt s keretet adhat a mindennapi letnek. Annl is inkbb, mivel az ember tudatnak alapstruktrja vltozatlan -- mint ahogy az id felosztst, pldul az vet is sidktl fogva a Nap jrshoz igaztjuk.
A Napnak az llatvn, a Napton egyszer megtett krve adja az vet, a fnynek a sttsggel vvott harcban mutatkoz fontosabb llomsai, a napfordulk s napjegyenlsgek pedig az vszakok kezdpontjait. Az vkr ngy sarkalatos pontja analgiban ll a Fld ngy szegletvel, azaz az gtjakkal s a napszakokkal: a tavasz, a kikelet kelettel s napkeltvel, a reggellel, a nyr -- mindkt rtelmben -- a dllel, az sz a nyugattal s a napnyugtval, a tl az szakkal s az jszakval. Eme napjrs szerinti gtjkapuk fel tjoltk a rgiek srjaikat, straik, majd hzaik ajtajt, s templomaiknak a kaput a szentllyel sszekt tengelyt, mgpedig kelet--nyugati irnyba, amerre a keletkezstl az elnyugvsig vezet t hzdik. Mg az jszltt gyermeket a felkel Napnak mutattk fel, addig a halottat lbbal keletnek s fejjel nyugatnak temettk el, amerre az rnykvilg, a Holtak Birodalma esik.
Valaha az vet a Nap jrsa alapjn teht ngyfel osztottk. Az v hnapokra osztsa is a kozmikus erkhz igazodott, amit a Napnak az llatv kvetkez jegybe lpse jelzett. Az llatvi jegyek alakjai az ppen megtapasztalhat erket jelentettk meg. Mivel a Nap jegyekben tartzkodsnak tartama nagyjbl egyforma a Hold egyszeri fogysnak s telsnek idejvel, a hold egy napjnak, holdnapnak, hnapnak neveztk el.
Az vkr kezdete az g Knyvbl kiolvashatan hajdan a Nap fnynek nvekedsvel, a naphs vilgrajttvel esett egybe. A tavaszi napjegyenlsg idejn megfogant Napgyermek a Tejt hasadka, az gi nyls, s a Nyilas jegynek vgnl, mintegy a mindensg anyamhbl bukkan el. Az gbl, a Teremttl a Vilgfn lekldve -- mint minden jszltt llek -- a fa tvhez rkezik meg, a gykereknl szletik a nvekv vilgossg, gi plyjn innentl emelked Nap. A nvekv vilgossg a tudatossg nvelst szabja feladatul az embernek.
Az jesztend kszbn ltallpve immr a mindinkbb emelked Nap rvn hosszabbod nappalok flesztendejben jrunk, mikor bens fnynket, tudatossgunkat is hozzigazthatjuk a nvekv gi fnyhez. Ez az analgia alkalmat ad arra, hogy azonostsuk nnn magunkat, tudatunkat a Nappal, s felvllaljuk a Naphs lettjt: amg a vilgossg n a vilgban, a hosszabbod nappalokkal, a fny nvekedsvel a tudatossgunkat fokozzuk. Az vkr, a Nap tja gy a mi -- mitikus szinten meglhet -- letnkrl szl. A mesk jl ismertk a tudat termszett: ami sttsget fnnyel, a megnvelt tudatossggal megszntetnk, az ert s mg nagyobb tudatossgot szl. Az t, a szellem tette a tudat kiterjesztse a nem tudatosra, nmagunk nem tudatostott rszeinek integrlsa.
Nyri napfordulA nyri napfordulra a sttsg teljesen sszehzza magt, az jszakk egszen rvidek lesznek a hosszra nyl nappalokkal szemben, s mg ekkor, jnius 21-n, amikor a Nap pp belp a Rk jegybe s a legmagasabbra emelked Nap pontban dlben az gbolt kzepn lthat, egy szertartssal mi is megrinthetjk, megszilrdthatjuk, teljess tehetjk nmagunkban legfnyesebb, legvilgosabb, legtisztbb llapotunkat.
Ez a terms bersnek kezdete, termkeny idszak, amikor az anyafld, az anyatermszet bkezen osztja, ontja, adja ldst.
A gygynvnyek is ekkor teltettek leginkbb vilgossggal, gygyervel, ekkor rik el haterejk teljessgt, a fvek szedsre teht a legjobb alkalom. Az nnep napjnak hajnaln, amikor megkerltk a fldeket, s gygyfveket gyjtttek az emberek, klns gonddal kerestk az aranyospatrcot, mert gy tartottk, az ilyenkor megszlal, s a tbbi f titkt is kibeszli.
A mezn szedett virgokbl, fvekbl koszort is ktttek s a hz elejre akasztottk tzvsz ellen, mert ekkortl lesz elemben a nyr: ami a tz elem vszaka. A frissen gyjttt gygyfvekbl a mglyba is szrtak, amit a falu hatrban vagy egy dombon, halmon, netn magasabb hegy tetejn raktak, vagy a hegy tvben forrsnl, esetleg ktnl a faluvgi rten. A mglya rmtz, a mglyaraks nem egyszer jtk a tzzel, hanem mlysges rtelm szertarts.
A cl a Nap erejnek megerstse volt, a fny megtartsa a vilgban, a sttsg visszaszortsval tisztts s gygyts is egyben. A kt lejrat az als vilgba, mely a sttsget jelkpez srknyok, kgyk lakhelye. Az effle alvilgi lnyek ellen kell megfstlni a forrsokat, kutakat, a tzre tett illatos fvekkel elzni a srknyokat, hogy "a vetsben ne tegyenek fergeteggel krt, hogy a kutakat, forrsokat ne itassk tele mreggel". Mi is tzet gyjthatunk ekkor trsaink, bartaink, szeretteink krben, tudva, hogy a vilgos megltsokat rdemes kiterjesztennk a tudatunk mlyn megbv rnykos tartomnyokra, lappang ksztetsekre, eddig t nem ltott szndkokra, a htkznapokban szinte lthatatlan szlakon mozgat vgyakra.
A tzrevalt: rgi ft, rossz zspot, szalmt, de a parzsra sznt almt is gyerekek kregettk, gyjtttk ssze. A felnttek, mieltt odaadtk volna, hromszor feldobtk az almt a levegbe. A legnyek kzl a legnpszerbb vagy legidsebb, nemegyszer maga a pnksdi kirly lett a toborz legny, aki sszegyjttte a falu legnyeit. Az elmlt hetekben hntott nyrfahjakat felfztk egy botra, s amikor az els csillag megjelent, ezekkel a lobbogatkkal, lobognyokkal kimentek a falu hatrba, hogy megrakjk a hatalmas mglyt. Helyenknt ht, mshol tizenkt raksba tettk a szalmt s a szalmaraksokba fveket kevertek, de a nagy mglyt ngyszgre rakoltk, szablyos ngyszg alakra, s nhol mglyra tettk a mjusft vagy az elz esztendei aratkoszort is. A tz sarokpontjaihoz kor s nem szerint telepedett a np, miknt a dal is szl:
Tzt megrakoljuk, ngy szgre rakoljuk,
egyik szgn lnek szp reg emberek,
msik szgn lnek szp reg asszonyok,
harmadikn lnek szp ifj legnyek,
negyedikn lnek szp hajadon lnyok.
Mikor ksz lett a mglyaraks, egy leny hromszor krljrta vzzel s ezzel szentelte meg, mg a toborz legny is hromszor kerlte meg tzzel, majd meggyjtotta. A tzgyjtskor hossz, tbbrszes neket nekeltek. A legnyek legelsbbike ezalatt a mglyrl meggyjtotta a maga lobbogatjt, majd tovbbadta a lngot a tbbieknek, hogy azutn a tz krl tncolva lngol sepriket jobbjukkal krbeforgassk s fel-felhajigljk mind magasabbra a koromstt, most mr nem csupn csillagoktl szikrz gbe. Az alhull parazsat eltapostk, mondvn, hogy lbuk eztn ki ne sebesedjk.
Amikor mr lohadt a tz ereje, s a lngok sem nyjtztak akkort, elkezdtek ltalszkdsni a mglya felett. Hromszor ugortk t a tzet, nha kzsen is, s kzben kvntak valamit, pldul azt, hogy minden szomorsguk gjen el. gy tartottk, a tz gonoszz erej, megvd a kd, a jges, a dgvsz ellen, megv bajtl, krtl, de meg is gygyt a betegsgekbl, j mg fekly ellen is s mindemellett bsges termst is hoz. Nhol a lnyok ugrottak elszr, csak aztn a frfiak, mert a gonosz elbb rontja meg a lnyokat. A lnyok ugrsbl frjhezmenetelkre jsolgattak, hiszen aki gyesnek bizonyult s btorsgot is tanstott, azt bizony ki is szemeltk ilyenkor asszonynak. Az anyk ugyanakkor csecsemjket vittk keresztl a lngok fltt, tzzel szenteltek si szoks szerint, hogy gyermekk ellenll legyen a betegsgekkel szemben.
Mikor mr ki-kihunytak a lngok, de mg perzselt a parzs, beledobtk az almt s a tbbi gymlcst. Ezeket azutn kikapartk, mert jk torok- s hasfjs ellen, gygyerejek, hiszen a tz minden szennyet eltvoltott bellk s ugyanakkor erejvel teltette ket. Az alma gygy- s gyermekv szer, gyerekek azrt kaptk, hogy egszsgesek maradjanak. Ezekben a napokban viszont nem ehettek cseresznyt s nem ehettek a slt almkbl sem azok az anyk, akiknek meghalt a gyermekk, hogy az kaphasson a tlvilgon. Mindemgtt a llekmagvakat term vilgfa kpzete rejlik, mert a cseresznye gy terem, mint e fn a llek, az alma pedig mint egy kis Nap -- mint aranyalma -- maga az rk let... Ezrt futottak ksbb a slt almkkal a temetbe, s tettek a srokra is bellk.
A mg parzsl tzbe frissen szedett virgokat is szrtak s gygyfveket proltak fltte. Virgos bodzafagat tartottak pldul a tzbe, s gy megprolva ksbb daganatra tettk. Az ugyangy megfstlt vasf, fodormenta s tisztesf tejt hatkony szernek tartottk mellfjs ellen. Leginkbb mgis ez utbbit, tisztesfvet tartottak a tz fstje fl, nem vletlenl, mert tisztel, tisztt, tiszta szavainknak mly a kapcsolata a tzzel.
A csvbl, fklybl maradt szks csutakokkal hazafel megkerltk a hatrt, a vetseket, majd a bzban vagy a kposztafldn lltottk fel ket szg s hernyleps ellen. A kposztt a mglya mellett forrt vzzel is locsoltk ksbb. Nhol eztn a kenderfldre mentek a lenyok a legnyekkel, ahol egyenknt a kenderbe heveredtek.
Azt tartottk, hogy amelyikk utn a lehevert kender felll, az egy ven bell frjhez megy, illetve meghzasodik. Mshol jfltjban, amikor mr kialudt a tz, csak a lenyok indultak a kenderfldekre, s a sttben minden leny kt szl kendert sszekttt. Kilenc nap mlva megnztk: aki virgos, annak legny, aki magos, annak zvegyember lesz az ura.
Ezen az jjelen a fld alatt lv arany meggyullad s ami rozsda vagy salak van rajta, kkes lnggal elg rla, mondtk. Az arany ott lngol fel, ahol a gurul kerk megll vagy ahov a felkel nap els sugara esik. Ez a kp azonban mr a mi lehetsgeinkrl szl.
Sok minden eldl ugyanis ezen az jszakn, hiszen a kinti fnyhez, a legmagasabbra hgott Nap erejhez mrten a tudatossgunk is elrheti legtisztbb, legvilgosabb llapott, amikor nnn bens kzppontunkban megszilrdulva mintegy a teremts pillanatbl szemllhetjk a vilgot. S miknt a kt krl, a sttsgben lngra kap a hatalmas mglya, mi is krbejrhatjuk, megvilgthatjuk cselekedeteinket, hogy titassuk nnn mlynket a tudatossg fnyvel. Elgethetjk, ami muland, tzre vethetjk, ami gyis az enyszet, elhamvaszthatjuk a vgyakat, szenvedlyeket. (Ezt minden reggel s este, napkeltekor s napszentletkor is megtehetjk egy gyertyagyjtssal.) Mondjk, e h utols napjn megszakad a bza tve, azaz most mr nem n tovbb. Most j teht a betakarts ideje, a szret, tetteink gymlcseinek learatsa.
Most az gen s az vkrn vgigvndorl Naphs egy esztendbe srtett letsorsban elhagyta lete delt, m uralma szinte mg teljes, fnye csorbtatlan. Az azonban, hogy a nyri napfordul ta mr rvidlnek a nappalok, azt jelzi, hogy nem lhetnk a babrjainkon.
A sttsg nvekedtvel a tudattalan ksztetsek uralkodhatnak el az emberben, gy az esztend els felben megnvelt s most "termsknt" begyjthet tudatossg az, amire szmthatunk az esztend msodik felben.
letnkben is hasonlkpp zajlik: amikor a Nap is albbszll, s mind kzelebb jr a dli lthatrhoz, letnk deln tl az eddigi nvekeds utn a termszet mintjt, a magba srsdst kvetve bennnk is alszlls, magunkba szlls, visszahzds, elmlyeds, befel tekints s elengeds kell kvetkezzk, hogy majdan, a tli napfordulhoz, a sttsg mlyhez, az vkr vge jelkpezte hallhoz elrkezve meglegyen a biztos alapunk, ne kelljen kvl tmasztkot keresni ltezsnkhz, nmagban meglljunk ktttsgek nlkl, minden ragaszkodstl mentesen s eloldottan kpesek legynk tvinni a csak az rk halhatatlan lnyeget tartalmaz tudatossgunkat a tls partra.
|