3. Beavats s megvilgosods
2007.06.02. 13:22
A beavats a szellemi t egyik kulcsfogalma. Azt tapasztalom, hogy mind az ezoterikus irodalomban, mind az emberek krben, akikkel eladsokon tallkozom, nagyon sok flrerts s tveds van ezzel a fogalommal kapcsolatban, ezrt dntttem gy, hogy rdemes a tmval behatbban foglalkozni. A beavatst tkletesen csak az rtheti meg aki tlte, mgis megprblok valamilyen kpet adni rla.
A beavats egy tudatszintvlts, tudatllapot-vlts. ltala olyan tapasztalson megy keresztl az ember, ami tlmutat, az tlagember htkznapi, t rzkszervvel val tapasztalsn. Ez a nem anyagi vilgok megtapasztalsa, az rzkfeletti vilgokba val belenvs; ahogy rgen mondtk: zisz ftylnak sztszaktsa. Van ugyanis egy szimbolikus ftyol, ami elzrja az ember ell azt a vilgot, ahov a beavats ltal lphet be. A beavats ltal az ember meglthatja az esemnyek mgtt mkd vals szellemi okokat s clokat. A beavatott a szellemi vilg tanja. Nem biztos, hogy egy beavatott - hiszen nagyon sokfle beavats van - folyamatosan tapasztalja a beavatsa utn ezeket a nem anyagi ltformkat, de legalbb egyszer valsgos tapasztalatot szerez errl. Ha ezt valaki megtapasztalja, minsgileg megvltozik az egsz lete.
A beavats tpusai
Nagyon sokfle beavats ltezik, mert sokfle ember ltezik. Attl fggen, hogy valaki hol tart, mi a clja, milyen szinten van, milyen ton indult el, ki a beavat mestere, ms-ms jelleg s szint beavatsokrl beszlnk. Ezek ltalban prokba rendezhetek. Az egyik ilyen pr az szaki s a dli beavats kettssge. Az szaki beavats az extatikus utat kveti, ez egyfajta extatikus kitguls a makrokozmoszba. Ez a fajta beavats a fizikai vilg mgtt mkd szellemi erk s lnyek megtapasztalsrl szl. A dli beavats, a misztikus t a llek mkdse mgtti szellemi erk, tnyek s lnyek megtapasztalsrl szl. Ez teht az els pros: Extatikus kitguls a makrokozmoszba a kls bolygk (Mars, Jupiter, Szaturnusz) erinek a segtsgvel, vagy misztikus elmlyeds az ember bels mikrokozmoszba a bels bolygk (Hold, Merkr, Vnusz) segtsgvel. Ugyangy klnbsg van a keleti s a nyugati beavats kztt. A keleti beavatsok tbbsge tizenkt fok, a nyugati beavatsok nagy rsze pedig htfok beavatsi utat r le. A tizenkt fok beavatsnl elssorban a tizenkt csillagkp erit aktivizljk, a htfok beavatsnl pedig a ht f bolyg erit hasznljk fl. Alapvet klnbsg van a Krisztus eltti s Krisztus utni beavatsok kztt is. A f klnbsg az, hogy Krisztus lnynek mekkora hangslya van az adott beavatsi folyamatban. A beavatsok koronknt is vltoznak. Az ember felptse, az rzkfeletti vilg felptse s a kett kapcsolata idrl-idre vltozik, s ehhez a vltozshoz igazodnia kell a beavatsnak is. A vals beavats mindig igazodik az adott korszellemhez, figyelembe veszi a magasabb vilgok, s az ember adott jelenre, korra vonatkoz llapott. Teht a vals beavatsok a megfelel idben s a megfelel mdon trtnnek. Tbbfle hibaforrs lehetsges. Az egyik ilyen hiba lehet, ha egy tantvny olyan idejtmlt beavatst kap, ami mr nem felel meg az adott kor kvetelmnyeinek. Vagy kaphat olyan beavatst, ami nem az karakterhez val. Br egy beavatsnl a hely szmt a legkevsb, mgis elfordulhat, hogy nem ott kapja a beavatst, ahol a legmegfelelbb. Nagyon veszlyes az id eltti beavats, ami olyan kpessgeket, csatornkat nyit meg, amelyeket a morlis retlensge miatt nem tud valaki helyesen felhasznlni. Vannak lbeavatsok is. Az lbeavats klssgekben, rituljban hasonlthat a vals beavatshoz, de a tudatllapot-vltozs nem trtnik meg. Megtrtnhet, hogy belenylnak az illet egyik csakrjba, ettl tl egy-kt lmnyt, bizsereg a teste egy-kt helyen, lt ezt-azt, s utna gy fogja fl, hogy most mr beavatott. Ez nem beavats, ez inkbb beavatkozs. Teht nem szabad a kettt sszekeverni, mg akkor sem, ha egy-kt rdekes lmnyen megy keresztl az ember, ugyanis ez mg nem garancia arra, hogy vals beavatson esett keresztl. Ezeknek az lbeavatsoknak igazn nagy veszlye nincs, csak az illet egoizmusra nzve, hiszen onnantl kezdve abban a hitben l, hogy egy nagy beavatott. Ennl sokkal veszlyesebb az ellenbeavats. Ez a valdi beavatst inspirl erkkel ellenttes erket mozgst. Ilyen lehet pldul az id eltti beavats, amit szndkosan megadnak valakinek, tudvn, hogy ez nem lesz j hatssal r nzve. Ilyen ellenbeavatsnak minsl az is, ha valaki a kszb reinek megkerlsvel prbl betrni a magasabb vilgokba, vagy ha a megfelel testi-lelki elfelttelek hinyban valamilyen mdon kierszakolja a beavatst, pedig testileg, lelkileg mg nem rett erre. A beavatsnak nagyon komoly elfelttelei, kritriumai vannak, s csak ezek megltvel vlik az ember rett a beavatsi folyamatra. Az ellenbeavatsnl teht tnyleges beavats trtnik csak nem helyes mdon. Ide tartozik az a fajta beavats is, amikor valakit nem az rzkfeletti, hanem az rzk alatti vilgokba vezetnek be, azokba a szfrkba, amelyek mr az ellenerk vilgba tartoznak. Meg kell emltenem mg valamit, amit gy hvnak, hogy kiavats. A kiavats egy olyan szellemi esemny, ami semlegest egy beavatst. Ez megtrtnhet pldul akkor, amikor valaki beavatsban szeretne rszeslni, de eltte semlegesteni kell egy megtrtnt ellenbeavatst. A vals beavats egy trbeli mandalaknt jelenik meg a beavatott aurjban, s tbb inkarncin keresztl ott marad. Ez a gmbszer bra a fej krl tallhat meg, a szma, formja, szne rulja el a tisztnlt szmra, hogy milyen beavatsokon esett keresztl az illet rgebbi leteiben. A beavats korhoz kttt, klnbz korszakokban klnbz tpus beavatsokra volt szksg. Nagyon fontos, hogy a beavats igazodjon a korszellemhez. A megvilgosods ezzel szemben idtlen, tezer ve ugyangy vilgosodtak meg az emberek, mint most. Van mg egy fontos klnbsg: a beavats - korhoz ktttsge miatt - elssorban az adott inkarncira hat ki. Ha valaki kap egy beavatst, ez nem fog lnyegesen kihatni egy tbb ezer vvel ksbbi inkarncijra, hanem akkor egy jabb, korszellemnek megfelel beavatst kell kapnia. Ellenben ha valaki elri a megvilgosodst, ez tnylegesen s meghatrozan kihat az sszes tbbi inkarncijra.
A tantvnysg fokozatai
A beavatsban mindig egy beavatott s egy beavat mester vesz rszt. Az esetek kilencven szzalkban a beavat mester megegyezik a tantvny mestervel. A mester akkor tudja a beavatst megadni a tantvnynak, ha tkletesen harmonikus s kiegyenslyozott kapcsolat plt ki kzttk. Ez elfogadst, odaadst, trelmet s tiszteletet ignyel. A tantvnynak klnbz fokozatokon kell keresztlmennie ahhoz, hogy rett vljon a beavatsra. Hrom fokozatot lehet megklnbztetni. Az els a prbatantvnysg fokozata. (Van egy ennl korbbi fokozat, amikor valaki hallgat. Ez a nulladik fokozatnak szmt; valaki mg csak hallgatja a szellemi tantsokat, de mg nem indul el a beavatsi ton. Amikor valaki hallgatbl prbatantvny lesz, az mr beleszmt a beavatsra val felkszlsbe.) Minden prbatantvny potencilisan beavathatnak minsl. Ez abbl is ltszik, hogy a prbatantvnysg fzisban, amikor a tantvny alszik, a beavat mester testen kvli llapotban bemutatja a tantvnyt azoknak a szellemisgeknek, akik az - akr tbb vtized mlva - megkaphat beavatsban rszt fognak venni. Teht mr itt trtnik egy „hztznz". A prbatantvny azrt prbatantvny, mert ezen a fokozaton a mester prbra teszi a tantvnyait. Termszetesen nem akkor, amikor szemtl szembe llnak, hanem a tantvny a legvratlanabb s leghtkznapibb szitucikban kerl tesztelsre. S termszetesen ezt a beavat mester figyeli. A prbatantvnysg ltalban egy ht ves peridus, plusz-mnusz egy-kt v. Ha valaki ebben a fzisban brmilyen kls-bels ok miatt olyan llapotba jut, hogy megtagadja az utat, amin jr, vagy a mestert, aki segt neki, de utna megint visszatr az tra, akkor ez a ht v ellrl indul. Ha a prbatantvnysg idszaka lejr, akkor az illet a msodik szintre, a tantvny szintjre kerl. Ez abban nyilvnul meg, hogy szorosabb vlik az sszekttets a mester s tantvnya kztt. Szorosabb lesz az a szeretetktelk, ami kettjket sszekti. Ez nagyon fontos, hiszen e nlkl nem trtnhet meg a beavats. A tantvnysg is krlbell ht vig tart. A harmadik fokozatot a szellemi hagyomnyban gy hvjk: „a mester fia". Ennek a fzisnak a vgre egy olyan ers szeretetkapcsolat alakul ki a beavat mester s a tantvny kztt, ami szellemi ltssal nzve a dulprok kztti kapcsolathoz hasonlthat. A dulproknl kt sszekttetsi forma figyelhet meg: az egyik lehetsg, amikor minden egyes csakra sszekttetsben ll a msik megfelel szint csakrjval. A msik lehetsg, az, amikor ezek az sszekttetsek keresztben vannak. Teht az egyik fl egyes csakrja a msik hetes csakrjval van sszektve, s gy tovbb. Ez a kt leggyakoribb sszekttets, s ezekhez hasonl alakul ki a harmadik fzis vgre a mester s tantvnya kztt. Ezen a szinten mr teljes bizalom van kzttk: a mester tkletesen bzik a tantvnyban, a tantvny tkletesen bzik a mesterben. Ez az a lgkr, amelyben a beavats megtrtnhet. Lnyeges klnbsg van a rgi korok s a mai kor mester-tantvny kapcsolata kztt. Rgen a tantvny teljes mrtkben alvetette magt a guru akaratnak, s egyfajta r-szolga viszony alakult ki kzttk. A tantvny feladta a szabadsgt, feladta az nllsgt, s vakon, gondolkods nlkl kvette Mestert. A mai korban a Mester-tantvny kapcsolatnak a szeretetre s a szabadsgra kellene plnie. A tantvny szabad dntsbl kveti Mestert az irnta rzett szeretetbl s tiszteletbl fakadan. A rgi vakon kvets helyett fontos a megrts, a tuds. A tantvnynak a maga szintjn rteni s tudnia kell hogy mestere mit-mikor-mirt kr tle. A mai korban kialakulhat Mester s tantvnya kztt a klcsns bizalomra s tiszteletre pl szellemi bartsg a rgi r-szolga viszony helyett. Tmpont lehet minden mai mester-tantvny kapcsolatban, amit Krisztus mondott apostolainak: „Aki szeret engem, megtarja az n parancsolataimat."
A beavats felttelei
A beavatsnl a tantvny s a mester lelke egybeolvad. Ezrt fontos a tkletes sszhang, tkletes szeretetkapcsolat a tantvny s a mester kztt, ugyanis a beavats csak gy trtnhet meg. Ez nem tud megtrtnni, ha a mester s tantvny kztt nincs tkletes sszhang. A mester minden egyes tantvnynak a beavatsi lmnyt tli. Nagyon fontos elfelttel a test megtiszttsa. Ha valaki kap egy beavatst, ezltal a llek s a tudat rezgsszintje jelentsen n. Ha a test nem elg tiszta, a test s a llek kztti szakadk komoly betegsgekhez, st korai hallhoz vezet. A helyes letmd, amit a legtbb szellemi ton hangslyoznak, egyfajta felkszts a beavatsra. Vannak alapvet mrgek, (pl. hs, tojs, cukor) amelyek cskkentik a test rezgsszintjt, s ki kell rlnik az ember szervezetbl ahhoz, hogy a beavatst megkaphassa. Alapvet fontossg a test tiszttsnl a vegetrinus trend, illetve a cigaretta, kv s egyb drogok kerlse. A kt legfontosabb dolog amit el kell hagyni a beavatsi ton: a hs s az alkohol. Az elfogyasztott tpllk nemcsak fizikai szinten hat, hanem a tudatunkat is befolysolja. A tantvnynak, aki a beavatsi ton halad, gy kell tudatosan talaktania az trendjt s az letmdjt, hogy ezzel a testi tisztulst elsegtse. A folyamatot lehet segteni, gyorstani klnfle tiszttkrkkal, amelyek kzl leghatsosabb a bjt. Br ez egy fontos elfelttel, vannak ennl sokkal nehezebben betarthatak, teht ez a legkevesebb, amit az ember megtehet azrt, hogy beavatst kapjon. Ennl sokkal komolyabb problma, ha a llek nem elg tiszta. Az kaphat beavatst, aki pszichs egszsg egy bizonyos fzisba eljutott. Ameddig valamilyen lelki betegsgben szenved valaki, addig tilos brmifle beavats. Az esetek kilencvenkilenc szzalkban ugyanis a beavats ltal a problma nem eltnik, hanem felersdik. Teht, ha valaki pnikbeteg vagy mnis depresszis, esetleg valamilyen komoly szenvedlybetegsge van, nem kaphat beavatst. Ide tartozik az alkoholizmus, a kbtszerezs, a beteges szorongs, skizofrnia, fbia, paranoia, teht brmilyen komolyabb pszichs vagy pszichitriai betegsg. Ezeket elszr le kell kzdeni, rendbe kell tenni, s utna lehet sz beavatsrl.Egyfajta pszichs egszsg, lelki kiegyenslyozottsg s bels harmnia fontos elfelttele a beavatsnak. A llek megtiszttsban fontos szerepe van az alapvet ernyek kialaktsnak is. Lelki szinten nemcsak arra kell trekedni, hogy egyfajta lelki egszsg kialakuljon, hanem bizonyos ernyeket is ki kell fejleszteni. Amg a tantvny nem r el egy bizonyos morlis szintet, addig nem kaphat beavatst. A beavats elfeltteleknt meg kell szletnie a llekben a kvetkez alapvet ernyeknek: trelem, tolerancia, elnz lelklet, egyttrzs, ldozatkszsg, hit, bizalom, kitarts, llhatatossg, szernysg, nzetlensg. Korunkban a beavats szemlyesen trtnik. A rgebbi idben gyakran megtrtnt, hogy lomban, testen kvl vagy telepatikus kapcsolaton keresztl trtnt a beavats, a mai korban fontos, hogy ez a mester s a tantvny szemlyes tallkozsa rvn trtnjen. Az sszes nagy tantrl, mesterrl tudni lehet, hogy fiatalabb korukban maguk is beavatsokon mentek t, s ezt beavat mesterektl kaptk. gy tudtak eljutni egyre magasabb szintekre. Teht nem szabad, hogy az ember azzal mtsa magt, hogy mindenfle segtsg nlkl eljuthat a beavatsi szintre. Jzus Keresztel Jnos segtsgvel kapta meg egyik beavatst, a vzkeresztsget. Tekinthetjk gy, hogy ebben a szituciban Keresztel Szent Jnos volt Jzus beavat mestere. Mg Jzus sem nlklzhette egy beavat mester segtsgt, akkor ms ember sem kpzelheti azt, hogy ezt a segtsget nlklzheti! Van hrom hatalmas csoda, amelyeket az ember sokszor termszetesnek tart, pedig ezek fel mindig gy kellene reznie, hogy csods dolgok. Ez hrom olyan isteni ajndk, ami lehetv teszi az ember szmra a beavatst. Az egyik az, hogy az ember testet lthet. Vannak olyan beavatsok, amelyeket csak itt, fldi letben kaphat meg az ember. A megvilgosods pedig kifejezetten az emberi lthez kthet. Buddha, az egyik legismertebb megvilgosodott tbbszr hangslyozta tantvnyainak, hogy az sszes ltez lehetsges ltszint kzl, - legyen ez az ember alatti ltszint, vagy az ember feletti ltszint - csak az emberi testetltsben rhet el a megvilgosods. Ez a beavatsok nagy rszre szintn vonatkozik. Teht mr az egy segtsg az ember beavatshoz, ha testet lthet. A msodik ilyen ajndk, ha az ember kapcsolatba kerl a szellemi ttal, a szellemi tantsokkal. A kegyelem vagy a magval hozott karmja rvn gy alaktjk az lett a segti, hogy tudatosan elindulhat egy olyan ton, amelyen beavatsban rszeslhet. S vgl a harmadik ajndk: amikor eljut a szellemi ton egy bizonyos szintre, felbukkan az az ember, akitl ksbb a beavatst esetleg megkapja - tallkozik a mestervel. Ha valakinl ez a hrom egytt van, akkor szinte korltlan lehetsgek llnak eltte. Az ember el is szalaszthatja ezt a lehetsget, ha egytt van nla ez a hrom, de - lustasgbl, figyelmetlensgbl, egoizmusbl, vagy hitetlensg miatt - mgsem l vele kellkppen. Ez egy hatalmas csapda, amely akadlya lehet a beavatsnak. Legenyhbben gy fogalmazhatnk, hogy ez egy risi baklvs. Nem lehet tudni, hogy hny inkarncira, hny szz vagy hny ezer vre van szksg ahhoz, hogy ez a hrom megint egytt legyen. Nem tudhatja az ember, hogy mikor kapja meg megint ezt a kegyelmet. Az ismertebb mestereknek tbb ezer tantvnyuk volt, de ha megnzzk, hogy hnyan kaptak beavatst, akkor azt mondhatjuk, hogy csak minden szzadik vagy ezredik tantvny, pedig mindegyikk megkaphatta volna. Itt az egyik legfbb hiba, amire visszatrnk, ha a tantvny s a mester kztt nem alakul ki az sszhang, az odaads. A beavatsnl a mester s a tantvny lelke egybeolvad, ez teszi lehetv a beavatsi lmnyt. Egytt lik t a beavats lmnyt, teht meg kell, hogy szlessen bennk az odaads egyms fel. Egy mester gy fogalmazott, amikor a tantvnyait tantotta, hogy a tantvny lelkben meg kell, hogy szlessen egy nagy Igen a mester fel. Ekkor a tantvny gy rzi, hogy a mestere mr nem tud neki olyat mondani, nem tud tle olyat krni, amire ne mondana igent, mghozz szvbl! A msik fontos dolog, hogy a szabadsg akarsa, a megszabaduls irnti trekvs elrbbval legyen, mint az let akarsa. Teht aki jobban fl a halltl, mint attl, hogy esetleg elszalasztja a lelki jjszletst, az mg nem ll kszen a beavatsra. Ezrt van az, hogy minden szzadik vagy ezredik tantvny az, aki a mestertl a beavatst megkapja. A tantvnyok nagy rsznl fellphet az, hogy nem tiszta a szndkuk, vagy nem elg ers a trekvsk, vagy valjban nem azt akarjk, ami miatt a mester ott van, hanem valami mst. Van egy nagyon rdekes - s igaz - trtnet Szent Kabirrl. Tbb ezer ember hallgatta a tantsait nap mint nap, s amikor a htves kislnya megkrdezte tle, hogy ez mirt van, akkor Kabir azt vlaszolta, hogy mindegyikk szeretne megvilgosodni, megszabadulni, fejldni. A kislny msnap odallt a bejrathoz egy risi brddal, s amikor jttek a tantvnyok, azt mondta nekik, hogy a mester szeretne velk szemlyesen beszlni s a megvlt tudst tadni, s ehhez bevinn a fejket a mester szobjba. Itt rgtn kiderlt, hogy van aki csak azrt jtt, hogy valamilyen peres gyben tancsot krjen, a munkakapcsolatait rendezze, vagy az egszsggyi llapota miatt, s szp lassan kiderlt, hogy szinte egy ember sincs, aki tnylegesen a megszabadulsa, a megvilgosodsa miatt. Szegny Kabir bent vrta a lelkes tantvnyokat, de senki nem ment be, s aztn kijtt a kislnyhoz, aki tudatta vele, hogy mi trtnt. Valjban a tantvnyok nagy rsze nem azrt jrt a tantsaira, amit valjban szeretett volna adni nekik. Az tlagemberrl azt mondjk a tantsok, hogy alszik. A beavats, majd ksbb a megvilgosods a felbredst szolglja. Az tlagember alszik, mg akkor is, amikor ltszlag bren van. Ez azt jelenti, hogy nappal alszik a szellemi vilg szmra, este a testn kvl pedig a fizikai lt szmra. A tantvny egy olyan ember, aki br alszik, nincs mly lomban, s elrkezik egy olyan pillanathoz, egy olyan lehetsghez, amikor lehetv vlik a felbreds. A mester, aki mr felbredt, segt a tantvnynak ebben a felbredsi folyamatban. A beavatsnak az a lnyege, hogy a tantvny tadja magt valakinek, aki mr felbredt, segtsget kr a sajt felbredshez. Viszont ehhez a tantvny rszrl szksges a teljes odaads. A teljes ntads akadlya az egoizmus. Amg nem szletik meg a teljes ntads a mester fel, addig a tantvnyban mkdik egy szr. A szrs azt jelenti, hogy amit a tantvny a sajt beavat mestertl hall, elkezdi a sajt tudatszintjn szrni. A sajt tudsa, ismeretei alapjn van amit elfogad, van amit nem, valamit megtesz, valamit nem - a sajt egoizmusa alapjn vlogat. A beavatsnl a beavatott lemond a mltrl, elszakad attl, amit a mltban tapasztalt. Ez tnylegesen egy j kezdetnek, egy j letnek minsl a tantvny letben. A beavat mester pedig felelssget vllal a tantvny jvjrt. Innentl kezdve sokkal ersebben kihat a mesterre, amit a tantvny mond vagy cselekszik. A teljes ntadsnak nemcsak a kls, hanem a bels mester fel is meg kell nyilvnulnia. A bels mestere ktezer ve minden embernek Krisztus, a Kozmikus Szeretet lnye. A kls mester az munkatrsnak tekinthet. Kvlrl a kls mester, bellrl a bels mester segti a beavatst. A Krisztusi n, a bels mester a sajt szellemt, a kls mester pedig a sajt lelkt adja a folyamathoz. A beavatsnak ebbl a szempontbl nzve kt tpusa van: az egyik a Krisztus eltti vagy Krisztus nlkli beavats, a msik pedig a krisztocentrikus beavats. A keleti utak nagy rsze nem krisztocentrikus beavatsokat tartalmaz. A Krisztus eltti beavatsoknl nagyon fontos volt az ego, az ntudat lebontsa, egyfajta szemlytelen feloldds a kozmikus ltcenban. A krisztocentrikus beavats ehhez kpest egy fontos vltozst hozott az eltte lv beavatsokhoz kpest: ebben alapvet kritrium az ntudat megtartsa. A magasabb vilgokba val tlpsnek teljesen tudatos llapotban kell megtrtnnie. Ezt a szellemi tantsokban Grl-beavatsnak hvjk. Krisztus ta a beavats elfelttele az ntudat megtartsa, thatsa Krisztusi erkkel. Ebben segt a bels mester. Ezzel fgg ssze az evangliumokban a fgefa elszrtsnak pldzata. Krisztus idejben a fgefa szimbolizlta a Krisztus eltti beavatsokat. Amikor megtrtnik ennek az elszrtsa, ezzel jelzi Krisztus a kortrsai, a tantvnyai szmra, hogy a rgi beavats helyt t kell, hogy vegye egy j beavats. A rgi beavatsoknl a tantvny ntudatt elsprte az a hatalmas lmny, amin keresztlment. Az ntudatos princpiumt legyzte, elsodorta az lmnyek sokasga. A Grl-beavatsnl viszont az n ellenrzi a szellemi tapasztalatokat, s uralkodik felettk. A rgi beavatsnl a beavatott az esetek nagy rszben nem volt tudatban a megtett tnak, hanem ksbb emlkezett vissza arra, ami trtnt vele. Nem tudta sszefogni s kzlni a szellemi vilgban tlt tapasztalatainak a relis s objektv tartalmt. A Krisztus eltti beavatsok testen kvl trtntek. A tantvny alv tudatllapotban, testbl kilpve bekerlt a szellemi tnyek s lnyek vilgba. Krisztus ta (s Krisztus mint bels mester ltal) lehetsges a beavats fizikai testen bell is, amikor is a tantvny teljesen ber, nappali tudatllapot megtartsa mellet fogadja be a szellemi vilg tnyeit s lnyeit. Minden olyan beavats, ami a fizikai test manipulcija ltal segti az tlpst a magasabb vilgokba, (lgzgyakorlatok, szufi tnc, specilis mozgs, drogok) szintn idejtmltnak szmt a mai korban.
A tudati llek kornak megfelel beavats
A beavatsok kultrkorszakonknt vltoznak, krlbell ktezer vente egy j beavatsi forma alakul ki. A tudati llek kornak megfelel beavatst Rzsakereszt Krisztin kapott elszr. Nagyon fontos, hogy lssuk a klnbsget a rgebbi, s a mai, korszellemnek megfelel beavats kztt. A rgi beavatsnak az volt a lnyege, hogy bizonyos gyakorlatok ltal a tantvny megszerezze, mintegy kiharcolja magnak a beavatst. A tudati llek kornak ms a beavatsa. Minl morlisabb teszi magt a tantvny, lland s nehz lelki trekvsek ltal, annl mltbb vlhat arra, hogy kegyelemkppen rszesljn a beavatsban. Ez egy nagyon fontos vltozs. Rgen a beavats volt a cl, s a morlis fejlds volt az eszkz. A tantvny csak azrt fejldtt morlisan, mert tudta, hogy e nlkl nem kaphat beavatst. Krisztus utn viszont kialakultak azok a krisztocentrikus beavatsok, ahol a morlis fejlds, a szeretetben val nvekeds a cl, s a beavats egy eszkz ehhez. A beavats a legmagasabb rend szeretet kibontakoztatsnak eszkze. A szellemi vilg a moralits vilga, az l szereteterk vilga. A beavats ltal a tantvny felveheti azokat az erket, amelyek segtsgvel fldi letben elrheti a legmagasabb szint moralitst. Krisztusi emberr, Homo christianussz vlhat. A mai korban mr nem helyes, ha valaki a tettei eredmnyekppen elvrja, hogy beavatst kapjon. A tantvny clja a morlis fejlds, s ennek eredmnyekppen remlheti, hogy kegyelemkppen megkapja a beavatst. A rgi, Krisztus eltti beavatsok fleg a fizikai, az ter vagy az asztrltest talaktsra, megmunklsra trekedtek, s ezen testek segtsgvel trtnt a beavats. A krisztocentrikus beavatst gy hatrozhatjuk meg, hogy ez n-beavats. Az emberi nre, az emberben lv halhatatlan szellemre pt. Az isteni erk itt kzvetlenl az emberi nt, a szellemet inspirljk, az alacsonyabb testek pedig csak eszkzk a beavatsnl. Egy tlagember sztnsen cselekszik, s a megrzseire hallgat. A jelen korban, ha az ember elindul egy beavatsi ton, minl kzelebb kerl a beavatshoz, ez a bels sztn - ami egy tlagembernek megmondja egy szituciban, hogy mit tegyen - kialszik. A beavats fel haladva az ember mr nem az sztns, bels megrzseire hallgat, hanem tudatosan vlasztja ki azt, hogy az adott helyzetben mi lenne a leghelyesebb. Ez akkorra alakul ki teljes mrtkben, amikor az ember megkapja a beavatst. A beavatott mindig a magasabb szempontok szerint cselekszik, mindig azt nzi, hogy mi az, ami a leginkbb elsegten az egyn s az emberisg haladst, fejldst. Nem a krnyezet elvrsait kveti, hanem azt, hogy szellemi szempontbl mi lenne a leghelyesebb, legdvsebb. A helyesen vghezvitt beavats folyamn a tantvnynak mindenkppen tallkoznia kell a kszb reivel. Ãk figyelmeztetik az embert arra, hogy ne felejtse el azt, amit hallott s ltott, s ennek fnyben lje majd a fldi lett, valamint arra, hogy ne ljen vissza a kapott tudssal. Amikor az ember klnfle drogok s kbtszerek segtsgvel jut szellemi lmnyekhez, minden esetben kikerli a Kszb Ãrvel val tallkozst. Beavatsi ton jrni kbtszerek hasznlata mellett az egyik legveszlyesebb kombinci. (Pl. nagyon nagy a megszllottsg veszlye.) A szellemi vilg megtapasztalst meg kell, hogy elzze a szellemi vilg alapvet tnyeinek s folyamatainak megrtse, megismerse. Ez fleg most, a tudati llek korszakban fontos. Rgebben megtrtnhetett az, hogy valaki gy kapott beavatst, hogy mg nem volt tisztban a szellemi vilg mkdsvel, s a beavat mester utlag elmagyarzta neki mindazt, amit ltott s hallott a szellemi vilgban. A mai korban ez a kett mr nem cserlhet fel. Elbb a szellemi vilg alapvet folyamatainak, tnyeinek, lnyeinek megismersre van szksg, s csak ez utn trtnhet a tanultak megtapasztalsa. A tudati llek korban nagy hangsly van a megrtsen. A magasabb vilgokrl kzlteket minden egszsges rtelemmel br ember megrtheti, azonban kikutatni azokat csak a beavatott kpes. Teht a tantvny feladata az eddigiek mellett, hogy trekedjen a magasabb vilgok tnyeinek, lnyeinek, folyamatainak megrtsre, megtanulsra. Ehhez kpest egy nagy elrelps, amikor megkapja a beavatst, s az, amit odig tanult, l tapasztalatt vlik a szmra. A fizikai skon a tapasztals a megrts elfelttele. Nem tudjuk valakivel megrtetni, mi a piros szn, ha mg soha nem tapasztalta azt. A beavatsnl illetve a szellemi ton ennek meg kell fordulnia: elbb trtnik a tanuls, a megrts, s utna a megtapasztals.
A beavatsra felkszt gyakorlatok
Vannak bizonyos alapernyek, amelyek elengedhetetlenek a beavatshoz. Ide tartozik a szvcsakrt aktivizl hat erny meglte. Ez a hat a gondolatkontroll, rzelemkontroll, cselekedetkontroll, a hit-bizalom, a trelem-tolerancia, s a kitarts, llhatatossg. Ezen kvl vannak olyan gyakorlatok, amelyek felksztik a tantvnyt arra, hogy helyesen menjen t a beavatson. Az els az odaads ernynek kifejlesztse. Elssorban a magasabb rend igazsgok fel kell kifejleszteni az odaadst s tiszteletet. Nem lehet ugyangy hozzllni a szellemi tantsokhoz, mint egy napilap olvasshoz. Br mindkettben informcik vannak, egy napilap ltal tartalmazott informcik s egy szellemi kutatsok alapjn rdott knyv lnyegesen eltr egymstl. A termszettudomnyos informcik megrtshez elg a fej, az intellektus. A szellemtudomny viszont l gondolatok szvedke, ember feletti szintrl szrmaz, rk igazsgokat tartalmaz, amelyek megrtshez nem elg a fej, hanem a szvre is szksg van. A tantvny a szvgondolkods ltal tudja megrteni s befogadni a szellemi tantsokat. Ehhez szksges a szellemi tantsok fel val teljes odaads, amely gy tud kifejldni, ha az ember jbl s jbl emlkezteti magt arra, hogy ezek tanulmnyozsa nem ms, mint Isten gondolatainak jragondolsa. Amikor valaki megismerkedik pldul az angyali hierarchik felptsvel, akkor azt gondolja jra, ami valamikor megszletett a Kozmikus Isteni Elmben. Ez utn jhet az odaads s tisztelet kifejlesztse embertrsaink fel, majd az emberi szint alatti ltezk fel. Ennek az ernynek a kritika az ellentte. A kritikrl tudni kell, hogy a magasabb megismers szerveinek az egyik f sorvasztja. A msodik fontos trekvs a beavats elksztsekppen a bels nyugalom elrse. A legnagyobb idegessg kzepette is kellene, hogy legyen a tantvnyban annyi llekjelenlt, hogy elszakadva a klvilgtl, nmagra koncentrlva tudatostsa: „minden klvilgi befolystl fggetlenl, vagyok". „Nem azrt vagyok, mert brmi is trtnik krlttem, valjban nll lny vagyok, brmi is trtnik a krnyezetemben" - erre kell a tantvnynak emlkeztetnie magt. A harmadik elkszt gyakorlat a rendszeres meditci. Ez a praxis a finomabb testeket s az azokban lv energiacentrumokat gy alaktja t, hogy a tantvny rett legyen a helyes beavatsi folyamatra. Ide tartozik a tudati llek korszaknak egyik fontos meditcis gyakorlata: a szabad, nll, rzkletmentes gondolatok elgondolsa. A negyedik a krnyezet l, eleven me gfigyelse. A tantvnynak minden nap idt kell sznnia arra, hogy megfigyelje a krnyezetben azokat a folyamatokat, amelyek l, eleven, kibontakoz folyamatok, s amelyek pusztul, elhal, korhad folyamatok. Azt is meg kell figyelni, hogy ezek milyen rzst hoznak el az ember lelkbl. Az tdik az orientcis gyakorlat. Ennek az a lnyege, hogy az ember minl gyakrabban, jbl s jbl tudatostja magban azt, hogy sajt rzseinek, gondolatainak ppen olyan valsgos lte van, mint a fizikai vilg trgyainak. Rudolf Steiner egyszer gy fogalmazott: „A szellemtudomnyban csak akkor lehet elbbre jutni, ha az ember ppgy vigyz a gondolataira s rzseire, ahogyan a lpseire vigyz a fizikai vilgban." Teht a fel-le hullmz, kontrolllatlan rzelmeket fel kell hogy vltsa az irnytott, megfigyelt rzelemvilg, s a csapong fantzit, zaboltlan elmt a tudatosan irnytott gondolatvilg. A hatodik a hangok megfigyelse, analzise. Ennek sorn a tantvny a hangjn keresztl prbl egy ltezre - legyen ez l vagy lettelen - rhangoldni. R kell hangoldni arra, hogy mi az rzsbeli klnbsg akztt amikor az ember egy halott trgy hangjt hallja, vagy amikor egy llny ltal kiadott hangot hall. Ez ltal a gyakorlat ltal az elementlis vilg titkaiba lehet betekintst nyerni. A hangok megfigyelse ltal a tantvny megprbl a hangot kiad trgy vagy llny „brbe bjni.". tadhatja magt a termszet hangjainak, ez segti az embert abban, hogy az elementlis lnyekkel szorosabb kapcsolatba kerljn. Vgl a hetedik elkszt gyakorlat: msok beszdnek elfogulatlan hallgatsa. Ez a legnehezebb, de ezt tartom a leghatsosabb gyakorlatnak. Ennek nagyon nagy figyelmet kellene szentelni. A gyakorlat sorn a tantvnynak gy kell msok beszdt hallgatnia, hogy kzben sajt bels vilgt teljesen kikapcsolja. Teht nem helyesli az elhangzottakat, nem is ellenzi azokat, mindent pontosan befogad gy, ahogy az a msiktl rad. Ilyenkor az ember csak az elmondottakra figyel, s mindenfle helyesl vagy ellenz llsfoglalst gondosan kimunkl magbl. A gyakorlat clja az, hogy a tantvny kpes legyen egy msik emberre gy figyelni, hogy minden bels, szubjektv kommentrt kikapcsol. Csak akkor szmthat valaki arra, hogy a szellemvilg objektven nyilatkozik meg a szmra, ha ezt megtanulja. A gyakorlatnak van egy nehezebb verzija, amikor valaki olyan ember beszdt hallgatja, aki valamilyen vonatkozsban messze alatta ll, s kzben nem merlhet fel sem a tudlkossg, sem a flnyrzet. Nagyon j ezt a gyakorlatot pldul gyerekekkel gyakorolni, gy hallgatni amit mondanak, hogy azt belsleg nem kommentljuk. Ennek a gyakorlatnak a hatsra kifejldik a llekben egy olyan hallszerv, amely a magasabb vilgok zeneteit torzts nlkl kpes felfogni. Csak az kpes a szellemi zeneteket teljesen objektven s torztsmentesen fogadni s tovbbadni, aki kpes az embereket a sajt vlemnye kizrsa mellett, nzetlenl hallgatni. (Ha ezt a kritriumot figyelembe vesszk, akkor ersen leszkl a tisztnltk s tisztnhallk kre.)
„Aki gondosan elkszl, kvnsgait, vgyait s szenvedlyeit kikszbli a magasabb letbl, s gyakorolta a sajt vlemnynek a kikapcsolst, hogy ne azrt tartson valsgosnak valamit, mert tetszik neki, az kzvetlenl klnbsget tud tenni igaz s hamis kztt." Rudolf Steiner
A gondolkods szerepe
A mai modern szellemi ton szksg van a fejgondolkodsra, nem kell a gondolkodst kiiktatni, megszntetni. A fejgondolkods a szellemiek ltal kikutatottak helyes megrtst szolglja, a nyitott szvcsakra pedig a klnfle szellemi igazsgok, tnyek megklnbztetst adja. Ha egy embernl csak a szvgondolkods mkdik, de a fejgondolkods nagyon gyenge, akkor rrezhet az igazsgra, de nem rti meg. Ha csak a fejgondolkods mkdik, akkor az ember megrti a tantst, de nem biztos benne hogy az a helyes, a kvetend, vagy pedig mst kne tennie. Rudolf Steiner mondta az egyik eladsban: „A magasabb vilgokban nem tudunk helyesen tlni, ha nem alaktottuk ki elbb a fizikai vilgban az rtelmes gondolkodst." A tudati llek korban a szellemi igazsgok fejgondolkods tjn val megrtshez szksg van a mindennapi letben az rtelmes gondolkods kialaktsra. A mai beavatsi t nem veti el az rtelmet, st ez igen j szolglatot tehet az embernek. A gondolkods trtnetben hrom fokozatot klnbztethetnk meg: az els korszakban az rtelem mg nem alakult ki, az ember belsleg, sztnsen rzett r, hogy mikor mit kell tenni. A szve vezette, de itt mg megrtsrl, intellektusrl nem beszlhetnk. A msodik korszakban kialakult az rtelem, viszont a korbbi sztns megrzs httrbe szorult. A mostani, harmadik korszakban az a feladat, hogy a fejgondolkods mell kifejlesszk a szvgondolkodst is.
Szeretet s blcsessg
Felmerlhet egy krds: mirt van szksg beavatsra? A fldi inkarnci legfbb clja, hogy az ember itt a Fldn szeretetben s blcsessgben nvekedjen. gy is lehetne fogalmazni, hogy az ember gy tud majd az isteni vilgokba flemelkedni, ha van kt szrnya: az egyik a szeretet, a msik a blcsessg. Ez a Fldfejlds s minden emberi inkarnci clja, amely csak akkor tud tkletesen megvalsulni, ha az ember kipt egy l, eleven, valsgos, torztsmentes kapcsolatot a szellemi vilggal. Ez a beavats ltal trtnik. gy kapunk magyarzatot arra, hogy mirt fontos a beavats. A beavatst csak az elfelttelek megvalsulsa utn kaphatja meg az ember. Ha ezek megvannak, a beavats rvn jn ltre az l, tudatos kapcsolat a szellemvilggal, aminek az eredmnye a szeretetben s a blcsessgben val gyarapods. A szellemvilg teht a szeretet s a blcsessg forrsa. Ezek egy bizonyos szintjt mr a beavats eltt el kell rni, viszont van egy szint mind a szeretetben, mind a blcsessgben, amelyen nem tud az ember tovbbhaladni a beavats nlkl. A blcsessg mint elfelttel azt jelenti, hogy a tantvny prblja a szellemi vilggal kapcsolatos tnyeket, folyamatokat megrteni, tanulmnyozni. A mai kornak megfelel szellemtudomnynak az az egyik clja, hogy a szellemvilggal val tudatos s l kapcsolat kialakuljon. A blcsessg a szellemi vilgban - a fnye ltal - a megismerst szolglja. Az a szellemi tuds, amit a tantvny itt a Fldn megszerez, a beavatskor szellemi fnyknt nyilvnul meg. Ez a fny az, ami segti a szellemi krnyezet tapasztalst. Ezrt van szksg a blcsessgre. A szeretet s moralits a beavatskor szellemi hknt nyilvnul meg. Ez a szellemi h burokknt fogja krbe a szellemet, s megvdi t a klnfle elleners hatsoktl. Ezrt fontos elfelttele a beavatsnak, hogy a tantvny a moralitsban egy bizonyos szintet elrjen. Elbb-utbb minden embernek r kell lpni egy olyan tra, ami oda vezet, hogy a beavats rvn l, eleven kapcsolata lesz a szellemvilggal. A ht elfelttel megltre a tantvnynak folyamatosan trekednie kell, ezzel teszi magt rett a beavatsra, aminek rvn mg tovbb nvekszik a blcsessgben, szeretetben, gy tud aztn a tbbi embertrsnak is segteni.
A beavats elfelttelei 1. A fizikai test megtiszttsa, egszsges letmd 2. A llek megtiszttsa, harmonizlsa 3. A szellemtudomny tanulmnyozsa 4. Alapvet ernyek kialaktsa 5. Fejlds irnti vgy s kitart trekvs 6. Odaads s szeretet a kls mester fel 7. Szeretetteljes kapcsolat a bels mesterrel, Krisztussal
Vradi Tibor rsa Megjelent a Manifesztum 35. szmban.
|