7.Mandalameditci
2007.06.09. 15:55
http://vmek.oszk.hu/00100/00116/html/index.htm
A "mandala" sz a szanszkritbl ered, teht keleti eredet (ha az ember eltekint attl, hogy a brahmanista hagyomny esetleg druida /Ram/ eredetre vezethet vissza). A legtbb ember tudatban a mandalka mai napig szorosan a Kelethez kapcsoldik. Ez viszont nem jelent kizrlagossgot, ahogy a gtika rzsaablakai tanstjk, teht nem kne azt kizrlag kelet sajtjnak tekinteni, hiszen a mandalk minden kultra eredetnl, minden ember gykereiben ott vannak. A mienk. Ahogy Rdiger Dahlke mondta: „A mandala mozgs, az let kereke, az univerzum lekpezse, mindig egy kzppontbl indul ki, kifel trekszik, s a sokflesgbl egyidejleg halad egy Kzp Pont fel. Ezt az alapmintt minden ember felismeri, mert magban hordja.
A sz jelentse kr, kapcsolat, kzssg, az t kszt n vagy frfi szimbluma a vilgban. A tibeti mandala a kozmosz s az ember jelkpkre, az elmlyls eszkze, a vilg rendjnek s trvnyszersgeinek a kifejezje. A meditl szmra egyfell az bersg, msfell az htat s az odaads vdkre. A mandala jelkpezi azt, hogy az ldozattev szimblikusan felajnlja sajt magt s a vilgot a rajta lev lnyekkel egytt az adott istensgnek, aki nem ms, mint Buddha egy aspektusa. Ha egy mandalt felldozunk, tisztban kell lennnk azzal, hogy annak igazi lnyegt egyltaln nem lehet elpuszttani. Mi csupn a materializlt - s ezltal megmerevtett - formjtl tudjuk megszabadtani s visszajuttatni oda, ahonnan jtt. Ugyanezt a gondolatmenetet kvetik a navajo indinok, amikor homokmandalikat a ritulis szertarts utn tengedik az enyszetnek. Az igazi forma, elkpzelseik szerint, mr rg egyeslt az illet emberrel, llattal vagy istennel. Ugyanakkor nem kell minden mandalt fizikailag elpuszttani - jllehet, egy mandalt visszakldeni az egysgbe szp rtus. Egyszer valamit, valban mltats nlkl, nmagnak, hts gondolatok nlkl tenni... ppen ilyan szp lehet a ksz mandalkat megtartani s azoknak rlni. Tibetben sem semmistik meg a mandalkat, hanem megfelel kultikus helyisgekbe viszik ket, ahol azok kegyeletteljes lgkrt rasztanak, s mint meditcis segdeszkzk, sszpontostst szolgl trgyak szolglnak tovbb. A buddhista gyakorl a mandala rvn lp be az adott istensg (Buddha egy aspektusa) vilgba. A mandala ppen gy, mint a smnfa egy vilgmodellt rejt magban. A msik fontos prhuzam, hogy a smn a vilgfn utazva a vdszelleme erejt hasznlja a feladata elltsban, ugyangy a lma a mandala rvn jidamjval (vdszellemvel) egyeslve, annak segtsgt alkalmazza a meditci sorn. A szibriai samanizmusban a smn vdszelleme gyakran a vilgfa tvben l, akrcsak a buddhizmus jidamja, aki a mandala mgikus diagramjnak a kzepn foglal helyet. A smn a vdszellemvel egyeslve csak annak ereje segtsgvel kpes a nehezebb faladatait elltni, mg a meditl lma a jidmmal egyeslve, annak a tulajdonsgait igyekszik magban meggykeresteni. Egyesek szerint egy adott kultrban a vilgkzpontok szma tbb is lehet, Tibetben ilyen jellt helynek szmt minden mandala s minden meditl.
A mandala ltalban egy palott brzol, melynek ngy kapuja a Fld ngy sarka fel nz. ltalban kt dimenziban kszl: papr, textlia, homok, vagy legjabban komputer felhasznlsval. A leghresebb termszetesen a homokbl kszlt mandala mivel elksztse klnsen nagy figyelmet, trelmet s odafigyelst ignyel, valamint a legknnyebben megsemmisthet. A homokbl kszlt mandalt festett homokbl ksztik egy lapos asztalra vagy a fldre „csipegetve” aprlkosan a homokszemeket. Nem csoda, hogy a mandala a meditci legjobb eszkze: ilyen rszletessg mellett csak rvlni lehet. Egy homok-mandala elksztse akr napokig is eltarthat. s rgtn elkszlte utn megsemmistsre kerl felszabadtva azt
|