123.A Szentkorona kszitsnek krlmnyei
2007.11.02. 16:02
A Szent Korona ksztsnek ideje, helye s alkalma
- tszerkesztett s kiegsztett kivonat „A Magyarsg jelkpei” c. ktetbl, ahol a kpanyag s az irodalomjegyzk is megtallhat. -
Trtnetrk a Szent Korona szletsrl
Ibrahim Pecsevi trk trtnetr "azt lltja, hogy hallotta a magyaroktl ezt a nyilatkozatot: a korona 3000 esztends; Iszkendertl (Nagy Sndor) rklte Nusirvn (Krosz) s ettl szllott mi renk. Tovbb Mohammed Emin nagyvezr 1768-ban azt rta Kaunitz herczegnek, hogy az osztrk csszr ‑ mint a Nusirvn idejbl maradt korona rkse ‑ egyedl rdemli meg az "imperator" czmet." (Thry/1893/343, 344)
Nagy Szulejmn 1529. vi hadjratnak lersa szerint a Tas falu melletti llomson a pasa lhton sszegyjtvn a bgeket, elhozatta a kirlyoktl viseltetni szokott koront s megmutatta nekik, ezt mondva: "Ez a korona Nusirvn idejbl maradt fenn." (Katona/1989/127).
Br e trk feljegyzsek nem hagytak mly nyomot a koronakutatsban, Nusirvn (Krosz) s kora nem vethet el, amikor a korona eredett kutatjuk. Vannak ugyanis tovbbi adatok s megfontolsok is, amelyek alapjn bizonyosra vehetjk, hogy Perzsia hunok-jrta hatrterletein szletett meg a Szent Korona.
A kvetkez oldalakon ezeket az adatokat vesszk sorra.
A stlusprhuzamok tansga
A kutats ltal korbban is figyelembe vett technikai s stlusprhuzamok arra utalnak, hogy hun-avar tvsk is kszthettk a koront.
E szerint a Szent Korona annak az j tvs-techniknak a kiemelked alkotsa, amelyik a Volga-vidken a IV. szzad dereka utn, teht a hunokkal egytt jelenik meg. Ennek jellemzi az elssorban indiai piros almandint s sznes grntot meg mervi(?) vegpasztt felhasznl rekeszes kberaks s a filigrnozs. Hasonl trgyak tmegt trtk fel Kercs kbl ptett srkamriban (IV. szzad vge, V. sz. eleje), ahol ez a polichrmnak nevezett stlus mr teljesen kifejlett formjban jelentkezett. A polichrm stlus korai elfordulsai II-IV. szzadi grz s rmny srokbl ismertek, ahova prthus majd szaszanida hdtk vihettk. Magt a rekeszes technikt (zomnccal, vagy kvel) mr jval a hun kor eltt ismertk a szktk, de a sznes kberakst kivlan alkalmaztk a prthusok s a kusnok is (Bakay/1997/159).
A rekeszes ktechnika eredetileg taln a Fldkzi-tenger partjn alakult ki, amely terletet a Krisztus szletst megelz vtizedekben a prthusok is hdoltattk. A stlus kialakulsa minden bizonnyal a prthusok s kusnok mediterrn, sztyeppi s indus terleteket sszekt trtnetnek s kereskedelmi kapcsolatainak ksznhet. Magt a Szent Koront mr a szaszanida puszttsok ell Perzsibl a hunokkal egytt l sztyeppi apar (avar) trzsekhez visszatr keresztny prthus (apar) tvsk alkothattk meg a hun-perzsa hatrterleteken.
A korona stlusprhuzamai megtallhatk a szaszanida Irn krnyezetben, a hun idkben vagy azt kveten kszlt keleti ezstkn is. Ennek pldi a prta hegybrzolsai. A ketts vonallal rajzolt hegyeken lthat kisebb halmok (kraksok, oltrok, lngnyelvek?) az tvssgrl s veggyrtsrl hres mervi ozisban alkalmazott szimblumok (1. bra). A sivatagi telepls fontossgt s gazdagsgt a mellette vezet Selyem-t adta, amely az akkori vilg legjelentsebb kereskedelmi tvonalaknt sszekttte a mediterrn vilgot Knval. Merv ma kihalt romvros a sivatagban, egykor azonban lakossgnak szma meghaladta a flmilli ft.
1. bra. Azonos stlus s szerkezet halombrzolsok egy 421-438 kztt Mervben kszlt ezsttlrl (balra, Marschak/1986 nyomn), egy IX. szzadi keleti ezsttlrl (kzpen, Marschak/1986 nyomn) s a magyar Szent Korona prtzatrl (jobbra)
Megengedi hun mhely felttelezst a Szent Korona abroncsnak mrete s dsztse is. Ez egy eredetileg 52 mm szles aranyszalag, amit gyngydrt keretek osztanak kkveket s zomnckpeket tartalmaz mezkre. A hun diadmok abroncsa 5-8 cm szles aranybdogbl kszlt, s e mrettartomnyba illik a Szent Korona abroncsa is. Az abroncs dsztse is hun mintt kvet. Hasonlkppen gyngydrt-keretek osztjk kkveket tartalmaz mezkre pldul a Verhnye Pogromnojbl szrmaz hun ni diadmot is.
Hun stlus a Szent Korona prtzata is. Az abroncsbl kiemelked 5 flkrves s 4 hromszg alak ‑ hegyeket brzol ‑ prtadsz kzl a homlok fltt elhelyezked kzps flkrves a legnagyobb, a tbbiek jobbra s balra cskken magassgak. Hasonl ehhez a Verhnee Pogromnobl szrmaz hun diadm (2. bra), amelynek kzepn egy nagyobb flkrves prtadsz van, mellette jobbrl s balrl kisebb hromszg alakak, azokon tl pedig jra flkrvesek tallhatk. E hun prtadszeket a szakirodalom azrt nevezi "gomba alak" dsztmnyeknek, mert nem ismerte fel a sztyeppi koronkon lthat hegy- s szarvbrzolsok "kirly" jelentst. S hogy e hun koronn (s tbb hun stn) nem gombk, hanem "nyeles" hegyek vannak, azt egy litvn tnyr fellnzeti vilgmodellje is megvilgtja – a hasonl vilgmodellekben ugyanis nem gombk, hanem a vilg ngy sarknak hegyei szoktak szerepelni (2. bra). Nylre (vilgfra) ltetett ttetsz kristly (hegyszimblum) a magyar uralkod jogara is, ahol a kristly a kbl val lebeg g, teht az gi orszg jelkpe. Ezrt a Szent Korona prtjnak ttetsz hegybrzolsai is az gi orszgok (a kilencszint g) jelkpei.
A Szent Korona egyes stluselemei tovbbi hun vonatkozsokkal rendelkeznek, ilyen a fellet zsfolt dsztse, amely a hun korban jtt divatba (Bna/1993/46). Az gi folykat szimbolizl keresztpnt tmtt dsztse a Szent Koronn a Tejt kiemelt tiszteletre utal, amely Berze Nagy Jnos s Ipolyi Arnold kutatsai szerint szinte napjainkig fennmaradt a hun-utd magyarsgnl.
A keresztpnt boltozatn trnol napos‑holdas Krisztus-kp prhuzama nem csak II. Andrs magyar kirly 1233-as pecstjn, hanem horezmi rmek uralkodkpein, teht az avarokat s hunokat kibocst terletek szvben is felbukkan (Bakay/ 1997/206).

|

|
2. bra. Egy litvn tnyr (lent balra) s a Verhnee Pogromnobl szrmaz hun diadm (fent) „nyeles” hegyei |

|
Hun vonatkozs az apostolkpek nmelyike is, mert Andrs a Fekete-tengertl szakra l npek kztt tevkenykedett s Flp is a "nomd" npek trtje volt. A katonaszentek ‑ Szent Demeter s Szent Gyrgy ‑ pedig hun pnclltzetet viselnek (Csomor/1996/541).
Szinte azonos a felhasznlt kvek fajtja s a kszimbolika is. A Szent Korona kvei: sttvrs almandingrnt, kk zafr, zld veg. A kt szls ves cscsdszen valamikor fehr kvek (kvarcok, oplok?) voltak, s fehrek az igazgyngyk is. A fennmaradt hun aranydiadmokon tlnyom rszben szintn piros grntlapok vannak, de elfordul bennk fehres kvarc s kk, vagy zld vegpaszta-bett is (Fettich/1940/17). Teht a hun koronkon is nemzeti szneinket talljuk, mert az g (a Nap tze), a Fld (zld mezi s kkl hegyei) valamint a vz (a vilgtenger s a ngy szent foly fehr szalagjnak) felidzsvel egyarnt a vilgmindensget jelkpezik. Ugyanez a sznszimbolika jelenik meg a magyar cmerben is.
A Szent Korona abroncsnak s keresztpntjnak sszeszegecselse a - kubn-vidki hun prtadszen lthat kt szegecsnyombl sejthet - pusztai rgztsi eljrssal megegyezik. Szegecselssel rgztettk a honfoglalk is legszebb kszereiket a hordoz felletre (166. bra).
Kiszely Istvn szbeli tjkoztatsa szerint a knai Kanszu tartomnyban lv Dunhuang 325-s barlangtemplomnak Kr. u. III. szzadbl szrmaz falkpein kt hun vezet fejn hasonl fejdsz van, amelyeket szemlyesen ltott s le is fnykpezett. Sajnos, e fnykpet nem kzli a kzelmltban megjelent knyvben, ahol emltst tesz a barlangtemplom kpeirl (Kiszely/1992/293).
A korona Krisztus-kpeinek letfi is irni jellegek. A nyugati, vagy a biznci mvszetben nem llnak letfk a trnol Krisztus mellett. A grg s latin felirat, meg a keresztny szimbolika viszont nem jellemz a szaszanida Irnra ‑ ezrt a koront elllt mhelyet Irn hatrvidkn, pldul a Hun Birodalomhoz tartoz mervi ozisban kell keresnnk. Ez a sivatagi vros ugyanis – mint albb ltni fogjuk - megfelel a fenti rs- s vallstrtneti kvetelmnyeknek.
Szkely rovsjelekkel sszevethet hieroglifk a Szent Koronn
Rgszeti leleteik tansga szerint a hunok s az avarok hasznltk a szkely rovsrs eldjt s mind betrsos, mind pedig hieroglifikus (kpszer, vallsos jelentsg szjelekbl ll) feliratokat egyarnt hagytak rnk (Varga/2001/145). Hasonl jelkszlet mutathat ki a Szent Koronn is, amelyet rtelmezni, st esetenknt olvasni is tudunk.
Hieroglifkat (szimblumokat) forml pldul a Szent Korona szerkezete is (3. bra).
A korona szerkezetnek fellnzete az isten ltal teremtett, rendezett Fldet brzolja, ezrt azonos a szkely rovsrs „f” (Fld) jelvel. A vilg kzept jelzi: a teremts s az isteni eredet uralkod helyt, ahonnan a rend a vilg ngy tjra sztterjed. Megjelli s a teremts folytatsra ktelezi az uralkodt.
A korona szemblnzete az eget tart, az eget s a Fldet sszekt vilgoszlopot (vilgft) brzolja, a hun dinasztia s a kirlyi hatalom gi eredetre emlkeztetve. A szemblnzet ezrt egyezik meg az g/g szavak sbl rvidlt „g” rovsjel formjval.
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Hettita
fmplakett
|
Urartui kpjel |
Knai lolo „g” kpjel |
Szkely „g” (g) jel |
Az den
trkpe
|
Szkely „f” (fld) jel |
Knai „fld” kpjel |
3. bra. A Szent Korona fell- s szemblnzete
Szimblumok tallhatk a Szent Korona dsztsben is.
A szkely "j" rovsjellel sszevethet kacskaring alak filigrnok serege (4. bra) nem vletlenl dszti ppen a keresztpntokat. A keresztpntok ugyanis a rendezett vilg kzepnek (az Isten ltal szablyosra teremtett Fldnek, az Arart krl elterl dennek) ngy szent folyjt szimbolizljk. (A „j” rovsjel a „foly” jelents j szavunk szjelbl keletkezett.)
4. bra. Kacskaring alak filigrnok a Szent Korona keresztpntjain
A hun szrmazstudattal rendelkez, Emese lmban vzbl szlet rpdhz eredethagyomnya miatt igen fontos krlmny, hogy ‑ ismereteim szerint ‑ a kirlyi fejdszek kzl csak a Szent Koronn, a concques-i avarhun szobor koronjn, horezmi pnzek uralkodbrzolsain s a trk Kl-tegin mrvny szobrnak fejdszn (Bakay/ 1997/214, 244) ‑ teht hun, idlegesen hunn vlt, vagy hun-utd npek alkotsain ‑ tallhatk tajtkz hullmot brzol kacskaringk. Atilla elithadseregnek katoni is aranyszalagbl alaktott kacskaringkat viseltek a nadrgjukon (l. Csomor/1996/629!). Ezzel nyilvn ama gzl vzre utaltak, amelyen a csodaszarvast kvetve keltek t, s amely j hazt alapt sebezhetetlen hskk avatta ket.
A fenti Fld s j hieroglifk kiolvashatk „J kirly – j Fld” rtelemben is, mert a krbe zrt kereszt a kirlyt is azonostotta. Ez az olvasat a koronaeszme legtmrebb, legkorbbi rsos sszefoglalsa, azaz a vilg legkorbbi alkotmnyszvege. Az rsmd ma meglepnek tnik s hiba is prblnnk szmon krni e nagyszer kszeren azt, amit a betvetsrl kisiskols korunkban tanultunk. E jelek nincsenek rendezetten sorba rakva, ahogy azt szeretnnk, mert a korona sohasem szolglt olvasknyvknt. Az aranybl formlt hun hieroglifk mgis ezeket a magasztos gondolatokat hirdettk az uralkod fejn. A Szent Korona egybknt alkalmatlan lett volna a koronzsra, de taln nem maradt volna rnk a koronaeszme sem.
S vgl tallunk fonetikus, azaz a modern szoksoknak jobban megfelelve olvashat feliratot is a Szent Koronn.
Az abroncson lv Krisztus-zomnc trdeinek rekeszrajzolatban (5. bra) ugyanis felismerhet a „jm” ligatra, amely megtallhat csng hmestojson, az erdlyi fazekasmotvumok kztt s hun szjvgen is. Nagy Kroly s Szent Istvn ksbbi ligatrs nvmonogramjainak elkpe ez. A rekeszrajzok klns alakzataira Ludvig Rezs tvs hvta fel a figyelmet a Nap Fiai alaptvny ltal szervezett rstrtneti eladssorozaton tartott eladsn. Mint megllaptotta, e rajzolatok a szoksos s indokolt formktl azrt trnek el, mert valamilyen jelentst hordozhatnak.
A „j” s „m” rovsjelek megfelelibl ll rajzolatok rtelmezse nhny vig tart munkm eredmnye.
E szerint a „jm” jelsszevons kacskaringbl s hegyek rajzbl ll s az sszettel olvasata Jma. A j szrl fentebb mr esett sz: foly jelents s a Tejutat brzolja. A ma sz megfelelje magas, mgus, magyar, ml, mart, mez, megye szavaink tvben fordul el. Szintn a magasba vezet tra utal. A jelsszettel hangalakja s grafikai formja kzel tvenezer ves, amit az is bizonyt, hogy a „jm” (pontosabban: Jma) ligatra gyakran elfordul a prekolumbin Amerika szimblumai kztt is. (Varga/2002)
A felirat Jmnak, az znvz eltti aranykor uralkodjnak, vagy istennek nevt rzi, amely az irni mitolgiban Jima, a germnban pedig Ymir alakban maradt fenn.
Kllay Ferenc (1861/246) emlti: A pogny finn faj npek kzt mg ma is vannak ima, vagy juma fistennek blvnykpei, melyeknek ldoznak. A nvlers klnbz az rknl, de a kzrtelem szerint ugyanazon f lnyt jelentik. A votjkoknl inma, ilmar, inmr alakot tallunk. „Mllerben (Der ugrische Volksstamm II. B.) jumar, juma (=ima) jumala vltoz alakzatjai ugyanazon egy sznak, honnan a papok neve jommas (=ims), Schefferben (Lappland Frankf. 1675) jumula, jumal, immel, ibml, jubmel nevek llanak, s az immel … = isten, a lapp si hagyomny Jumi trzsbl szrmaztatja a npet, ki patriarcha volt. Arndt sztrban, jumas, jamas vogul szformk j rtelemben, jumala, jummal, jubmel, ibmel, jumu isten nevek s jumonu istenasszony emlttetnek. … Mohne (Geschichte des Heidenthums Leipzig 1822. I. B.) (szerint) a Teremt fablvnyt lapp fldn jubmelnek rjk … Sndor Istvn mr a finn juma, s a magyar ima gykszt egynek vette.”
5. bra. A „jm” (Jma) ligatra a Szent Koronn
Juma, vagy Kugu-jumo a mari mitolgia fistene. teremti a vilgot (s ezrt emltik nevt a Szent Koronn).
Otto von Sadovszky (1989/165) amerikai nprajzkutat rja: „Since the Penutian word jom is probably the most significant word in California, let us consider in detail its occurrence.” Amivel csak egyetrthetnk. A rgi kaliforniai penut indinok jom szava szmunkra valban a legfontosabb sz. Olyan eset, amely alapos megfontolsra ksztet.
A maidu indinoknl ugyanis a smn neve yomi. A wintu indinok nyelvben pedig a yom „mgikus, termszetfltti”. A jomu sz a bodegknl „lni, szeretni”, a miwok indinoknl pedig „nevets” jelents.
Sadovszky hasonl szavakat tall a voguloknl is, amelyek tvt a magyar j szval veti ssze: a jomas „j, megfelel, szp, szerencss”; a james khum pedig „orvos” - ami ez esetben a smnnal azonos szemly.
A mai magyarban is hasznljuk e szt ima alakban.
E felirat miatt is szent a korona.
A koronaeszme forrsai
A magyar koronaeszme forrsairl a koronba foglalt jelkpek kapcsn mr fogalmat alkothattunk. Ezek nincsenek tvol a szaszanida nagykirly, Nusirvn (Khoszrau Ansirvn vagy Krosz, 531-579) vilgtl, akinek tantst Maszudi egyik szvege rizte meg. "A kirlyi hatalom a hadseregen nyugszik, a hadsereg a pnzen, a pnz a fldadn, a fldad a fldmvelsen, a fldmvels az igazsgos kormnyzson, az igazsgos kormnyzs a hivatalnokok megvesztegethetetlensgn, a hivatalnokok megvesztegethetetlensge a vezr megbzhatsgn, mindez pedig azon, hogy a kirly beren vigyzzon, nehogy a sajt hajlamai parancsra cselekedjk, s kpes legyen gy irnytani hajlamait, hogy uralkodjk flttk s ne azok fltte."
Hasonl magyar llameszme nyomai maradtak fenn Kzainl, Anonymusnl, az Intelmekben s az Aranybullban is. Nincs teht szksg arra, hogy a korai magyar llameszmt nyugati keresztny ideolgikbl vezessk le. Amg ugyanis a korai Karoling llammisztika csaknem kimerlt az uralom szakrlis igazolsban, addig a sztyeppi magyar llameszmben s Krosznl megjelenik a hatalom elvi korltozsnak a gondolata.
S mivel Krosz ktsgtelenl kapcsolatban llt magyar nyelv npessggel (Tabari s a Derbend Nhme szerint alaptotta a Kuma menti Madzsar vrost), a magyar llameszme szmra is knnyebb egy keleti eredetet elfogadni. Annl is inkbb, mert ez az uralkodi nkorltozs a sztyeppi katonai demokrcik alapgondolata. Az llandan fegyverben ll, harcokban edzett nppel szemben ugyanis ez az egyetlen lehetsges uralkodi magatarts.
A Szent Korona jelkprendszere is kifejezetten elrja az uralkod szmra, hogy a genezist naponta megismtelje: a szervezetlen embertmegbl s a mveletlen terletekbl virgz orszgot, a koszbl rendet teremtsen. A vzbl szlet, isteni hsk nfelldoz lettjt kvetend pldaknt lltja az uralkod el, s ebbl szrmazik az Intelmek s a koronaeszme nkorltoz jellege (Varga/1999).
Egy np, amelynek hszezer igen j lovasa van
A magyar krnikk kirlylistjban Keve s Kear neve kt perzsa uralkodt jell: Kavdot s fit, Kroszt. Joggal kapja fel fejt az olvas, mondvn, hogy mit keresnek perzsa csszrok a magyar kirlynvsorban?
A trtneti forrsok alapjn meglepen pontos vlaszt adhatunk e krdsre.
A Tarih-i ngrsz a magyar strtnet honfoglalst megelz szakaszt elbeszlve emlt egy 20 000 lovassal br npet: „egy nap Adzsem (Perzsia) orszgnak padisahja Kosztantinije (Biznc) fejedelme ellen hadjratot indtott, s emiatt Dzsiddija (Szktia)orszgnak uralkodjtl segtsget krt. Dzsiddija fejedelme segtsgl Hunor npbl … hszezer katont gyjttt ssze, s Adzsem padisahjhoz kldte (ezt a sereget). Amikor Adzsem padisahja is Kosztantinije ellen ment, az emltett Hunor npt tmads rte, mely aztn ily mdon elvlt Adzsem padisahjtl, s Pannonija tartomnyba kltztt.”
A T egysges folyamatknt adja el e lovasnp trtnett, mindvgig azonostva ket a Szent Koronval mr bizonyosan rendelkez kzpkori magyarsg eldeivel. A Szent Korona eredetnek kulcst teht e np (eleink) trtnetben kereshetjk.
A trtneti forrsokban azonban hiba kutatnnk azt a npnevet, amit a T hasznl, mert Hunor npvel nem tallkozunk bennk. Azonostsukhoz azt a trtnelmi helyzetet kell megtallnunk, amikor valamelyik hun npcsoport Perzsia szvetsgeseknt Bizncot tmadta, mikzben egy nagy erej tmads miatt vgl a Krpt-medencbe vonult.
Az idpontot a Perzsia s Biznc kztti ellensgeskedsek idpontja hatrozza meg. Brhier (1999) szerint ezekre 527 s 532, valamint 540 s 545 kztt kerlt sor. Perzsit ekkor Kavd (488-531) s fia, Krosz (531-579) uralta. Krosz apjt, Kavdot 498/9-ben a hatalmuk tetpontjn lv hunok ltettk Irn trnjra. Az avar anytl szletett Krosz 557 tjn szvetsgre lp a trkkkel s legyzi korbbi szvetsgest, a heftalita Hun Birodalmat.
506 s 557 kztt a Kaukzus szaki elterben, de rszben a Kaukzuson tl is, a szabrok az urak (Vsry/1993/132), ezrt joggal kelti fel rdekldsnket e np. Mint ltni fogjuk, a hunoktl az avarokon t rpd honfoglalsig vel szabr-magyar trtnet adja meg a vlaszt a krdseinkre.
A kaukzusi szabr terletek ekkor Perzsia rdekkrbe tartoznak. Krosz rja az Intelmeiben, a Karnamag VI. s IX. epizdjban, hogy 53 ezer trkt(kztk 20 ezer igen j lovast!)teleptett le Alnorszg hatrn, valamint Azerbajdzsnban s a mervi ozisban.Ht trzsre osztotta ket s kagnokat jellt ki fljk.
Ezzel fgg ssze, hogy Kavd s Krosz egyik legfbb bizalmasa a vallsi bonyodalmakban s politikai villongsokban oly nagy szerepet jtsz Zabergn (szabr kn) az 526-ban a biznciak ellen kldtt perzsa sereg nesztorinus valls vezre. Mivel Krosz 542-ben lefejeztette a nesztorinus egyhz fejt, ezrt Zabergn s szabrjai elhagyjk Irnt. (Fehr/1972/71-95). Ksbb, a trk tmadskvetkeztben 557 krl sszeoml heftalita Hun Birodalom avarjai kvetik testvreiket: Zabergn szabrjait a kelet-eurpai fves pusztkra.
Taln tbb vletlen egybeessnl, hogy a Fekete-tenger partjn l magyarokrl azt lltja Ibn Ruszta s Gardzi is: „Vezrk hszezer lovassal vonul ki”. Ibn Ruszta mve Kmosk Mihly (1997/66) szerint „meglehetsen rendszertelenl sszefrcelt kompilci, amelynek egyes rszei ms s ms szerzk mveibl vannak kiollzva”. Ezrt knnyen lehetsges, hogy ez esetben egy avar kori adat tovbblsrl van sz, amelyet a trtnetrk nem felejtettek el megemlteni, ha eleinkrl volt sz.
A kijevi orosz skrnika is megrizte e tbb hullmban zajl vndorls emlkt: „Keletrl, a szktk fldjrl elszr a bolgr-trkk rkeztek, s letelepedtek a Duna mentn.Majd az oborok s a fehr ugorok kvetkeztek, akik (623-ban) Herakliosz csszr ellen hadakoztak.Ksbb, mr Oleg fejedelem idejben (897-912) a fekete ugorok vonultak el Kijev mellett.”
Az orosz skrnika elsknt idzett mondatban szerepl hun-utd npeket elszeretettel bolgroknak tekinti a kutats, br a forrsok onoguroknak, vagy szabroknak is nevezik ket. Az 551-ben r Jordanesz ezekrl, vagyis az akkor a pontuszi tenger felett l onogur-szabrokrl rja, hogy egyszer mr jrtak a Krpt-medencben. (k azok, akik az avarokkal vonulnak be jra a Krpt-medencbe s ott vlk azonos nyelven beszl npet tallnak a T szerint.)
Jordanesz e helye ugyanazt a trtnetet rizte meg, mint a Csaba-monda, mert a Csaba nv a szabr npnvbl vlt szemlynvv. Az emlkezet e szabr dinasztia tagjainak cselekedeteit egyetlen szemlyhez, Csaba kirlyfihoz kttte. Ez magyarzza Csabnak a magyar hagyomnyban megrztt magas letkort (a nki megfelel bolgr Irnik 108 ves).
Krnikink szerint Csaba (azaz az nll szabr dinasztia) megrte a Krpt-medencbe trtn els visszatrs idpontjt. Kzai gy r errl: Csaba „fiait Edemennek s Ednek hvtk. Mikor a magyarok msodzben jttek be Pannniba, Edemen az atyjnak s anyjnak igen sok rokonsgval jtt be. Anyja ugyanis Korozminok kzl val volt. Ed azonban atyjnl maradt Szittyafldn.” Kzai e helyen tbb fontos krlmnyre emlkezik. Tud a szabr-magyarok tbb hullmban trtn bevonulsrl; az els visszatrk kt csoportjnak egyeslsrl; s arrl is, hogy az egyik csoport Szktibl, azaz a heftalita Hun Birodalombl rkezett. Korozmia (Horezm) ugyanis a heftalita Hun Birodalom rsze volt, amely a trk tmads kvetkeztben ekkor sznt meg ltezni. Edemen npe teht egyrszt a heftalita Hun Birodalom lakossgbl (avarhunokbl), msrszt a Krpt-medencbl Atilla halla utn keletre (Perzsia hatrig?) visszahzdott hun-utd npekbl (onogur-szabrokbl) kerlt ki.
Hszezer lovas eleink elszakadsnak trtnete a trkk tolmcsolsban is fennmaradt. A szogdok, akik korbban a heftalitk alattvali voltak, a Hun Birodalom buksa utn krtk j urukat, a trk Dizabulost, hogy kldjn kveteket a perzskhoz a kereskedelmi kapcsolatok helyrelltsa rdekben. Az els kvetjrs azonban eredmnytelen volt, a msodik kvetsg tagjait pedig a perzsk megmrgeztk. Ezutn a trkk a biznciakhoz fordultak. A biznci csszr kikrdezte a kveteket s ekzben hangzott el a minket rdekl prbeszd is, amely Menandrosznl maradt fenn:
„Teht ti – krd a csszr – teljesen tnkretetttek a heftalitk hatalmt?” Mikor ezek azt feleltk, hogy igen, azt krdezte a csszr: „Vajon a heftalitk vrosban laknak-e, vagy pedig falvakban?” - „Uram, ez a np vrosban lakik.” – „Teht – szlt kzbe a csszr – nyilvnval, hogy ti valamennyi vrosukat elfoglalttok.” – „gy van.” – feleltk. – „Hanem most arra vonatkozan vilgostsatok fel, mekkora az avarok sokasga, amely a turkok birodalmtl elszakadt, s vajon egy rszk mg most is hatalmatok alatt van-e?” – „Vannak, akik a mi hatalmunk alatt vannak; akik azonban elszakadtak tlnk, azok – azt hiszem – krlbell hszezren vannak.” (Bendefy/2000/120)
A trtneti forrsok szerint (Szdeczky/1992/19) a trkk ell menekl avarok 558-560 krl hdoltattk a pontuszi sztyeppe npeit (kztk a Zabergn vezette szabrokat). Ezt kveten vlk egytt foglaltk el a Duna-Tisza vidkt 561-562 utn. Bajn kagn (aki Menander Pretectornak egy kb. 562-re datlhat hradsban szerepel els zben) ekkor kr letelepedsre alkalmas terletetJusztininusz biznci csszrtl. Bajn kzvetlenl ezt megelzen (kb. 561-ben) vette t a pontuszi npekkel kibvtett avar trzsszvetsg vezetst. Ez jelentette a szabr dinasztia nllsgnak („Csaba kirlyfi” uralkodsnak) vgt, amelyre a magyar s a bolgr trtneti hagyomny egyarnt emlkezik. A dinasztiavltsra valban Atilla 453 kzepn bekvetkezett halla utn 108 vvel kerlt sor, ahogy azt a bolgr feljegyzsek megriztk.
Sikerlt teht fnyt dertennk azon esemnyekre, amelyekre a T, mint a hun-magyar dinasztia trtnetre emlkezik, s amelyek a Szent Korona keletkezsnek s vndorlsnak krlmnyeit is megvilgtjk. Az esemnysort egymstl fggetlenl ler krniksok lnyegben egybehangzan adjk el a trtnetet. Ez a szabr-avar-magyarok trtnete, s egybevg a Bborbanszletett adatval, miszerint a magyarok rgi neve a szabr volt. A T e szabr trtnet keretben adja el a heftalita Hun Birodalmat rt tmadst s az avar honfoglalst is. Ami azt jelenti, hogy a hunok, az onogurok, a szabrok s az avarok egyetlen np fiai voltak a magyar uralkodhz krniksa szerint is. A T teht a hun uralkodcsald trtnetritl szrmaz ktsgtelen hitel adatsort mentett meg, amelyet sztyeppi rovs(?)rsos trtneti feljegyzsekbl s a szjhagyomnybl sajtjaknt rklt a kzpkori magyar krnikafolyam.
Krosz e np fl nevezett ki feljebbvalkat 531 (Krosz uralkodsnak kezdete) s 542 (az els szabr csoport Perzsia hatrrl val tvozsnak idpontja) kztt. A hrom terletre leteleptett ht trzs nyilvn ekkor is szvetsget alkotott s Krosz a szvetsg vezetjnek (a nesztorinus keresztny valls Zabergnnak) adhatta a Szent Koront. Ez az aktus formlis lehetett, Krosznak nyilvn nem volt lehetsge a szabr uralkod tnyleges kijellsre, csupn megersthette a jelents katonai ert kpvisel szabr trzsek vlasztst. Erre utal az a krlmny is, hogy a Szent Korona Mervben kszlt, amely ekkor (mintegy szztven ven keresztl) a hunoknak adzott, azaz a Hun Birodalomhoz tartozott. Krosz teht megszptve adja el az esemnyeket, amelyben neki valjban csupn formai szerep juthatott.
Ezt az esemnysort tmasztjk al azok az rmny adatok is, amelyek szerint eleink a Szent Koront az rmnyektl hoztk volna el. Az emltett perzsa-biznci hbork egyik clja ugyanis ppen rmnyorszg megszerzse volt. Ehhez az okot az szolgltathatta, hogy rmnyorszg trnjn korbban a hun uralkodhzbl szrmaz Arszakida-dinasztia egyik ga lt, s e korbbi helyzet visszalltsra trekedtek a heftalita Hun Birodalombl kivlt szabr trzsek. Az rmnyek a visszatr hun-szabr uralkodt s koronjt a sajtjuknak tekinthettk s ez tkrzdik e sokig nem rtett rmny llspontban.
Lncocskk s birodalmak
Grf Rvay Pter koronar szerint a Szent Korona csngi a korona al tartoz tartomnyok szimblumai. A csngk hrmas tagols kkompozcii valban rtelmezhetk "orszg" jelents hrmas halomknt. E khrmasok keresztpntos foglalata ‑ Rvay Ptert altmasztva ‑ a korona szerkezett s a szkely "f" (Fld) rovsjelet utnozza. Azrt van bellk hrom, mert a korabeli szimbolikban a hegy s klnsen a hrmashalom (a hrom k) „orszg” jelents. Maguk a lncok a teremtsre utalnak (obi-ugor elkpzelsek szerint a teremts trtnhet az gbl lncon trtn lebocsts ltal). A lncokon lg orszgok egyttese a birodalmat a teremt ajndknak, Istentl szrmaz orszgnak mutatja.
A Szent Korona eredetileg kilenc prtacsccsal, de csak t csngvel kszlt. A prta hegyei az gbe vezet t kilenc szintjvel (gi orszgokkal) lehettek sszefggsben, a nagyszkssi szjvg kilenc hegyhez hasonlan, mg a csngk a dinasztia ltal uralt fldi orszgokat jelkpezhettk.
De milyen fldi birodalomrl lehet sz? Melyik az a trtnelmi alakulat, amelyikre e lncocskk utalnak? Nyilvn olyanra, amelyik a korona ksztsekor ltezett, vagy amelynek emlke ekkor mg elevenen lt. S itt aligha gondolhatunk msra, mint a Prthus Birodalomra.
A. v. Gutschmid kzli, hogy a Kr. u. I. szzadban az Azovi-tengertl az Indusig terjed risi trsgben mindentt a prthus Arszakida-hz tagjai uralkodtak. t prthus rszkirlysgrl tudunk, a prthus nagykirly ‑ legalbb nvleges ‑ fennhatsga alatt, ezek: Prthia, Mdia, rmnyorszg, Szktia (a Kaukzustl szakra) s Baktria az Indus vidkvel. Ez utbbibl fejldtt ki a Kr. u. II-III. vszzadban a Kusn Birodalom. Faustus Byzantinus rmny r szerint a szktiai s az rmny rszterleteken a 4. szzad elejn mg arszakida uralkod lt. Tbb korakzpkori rmny forrs az arszakidkat az zsiai hun dinasztibl szrmaztatja, s az rmny rk jl rtesltek lehettek, mert az rmny trnon tbb mint hromszz vig ltek az arszakidk. A hagyomnyokat kvetve, a heftalita hunok Baktriban, az eurpai hunok pedig Szktban ‑ teht egy-egy volt prthus rszkirlysgban ‑ alaktottk meg birodalmukat (Gtz/1994/I/260).
A prthusok ‑ a grg trtnetrk szerint ‑ azrt kaptk prthus nevket, mert elprtoltak rokonaiktl, a "szktktl" ‑ s e szbl e npek magyar nyelvre is nmi fny derl. E rokonok a hunok lehettek, akik a rokonsgot mg szmon tartottk (azaz a Hunortl s Magortl szrmaz kt testvrnp, akirl krnikink emltst tesznek, az avar s a hun volt). Mtys kirly trtnetrja, a magyar nemessget szerzett Bonfini Antal a kvetkez kijelentst tulajdontja Atillnak: "a rmaiak ... sem prthus rokonainkat nem hdtottk meg eddig, sem a hunoknak nem szabhattak mg trvnyt" (Bonfini/1995/77). A hunok teht ‑ Mtys kirly trtnetrja szerint ‑ rokonaiknak tartottk a prthusokat s gy joggal feltehet, hogy a Prthus Birodalmat a Hun Birodalom rsznek, elkpnek, terlett a Hun Birodalomhoz csatolandnak, azaz igny-orszgnak tekintettk.
A Szent Koront tnylegesen egy olyan hun dinasztia terveztette s kszttethette (a hozz meneklt prthus, azaz avar-szabr tvskkel), amelyik tudatosan kszlt a Prthus Birodalom terleteinek jbli egyestsre. (Krosz a hatalmuk tetpontjn ll hunok eszkze volt, a nagyszer program rszeknt betelepl szabrsg azonban mgis uralkodjnak tekintette. Hiszen vr volt a vrkbl.)
A Szent Korona teht a korbbi sajt terletekre vonatkoz hatalmi ignyeket fejezhette ki mr a szletsekor is. E jellegzetessgt napjainkig megrizte ‑ br a korona al tartoz, a csngk ltal jelkpezett orszgok az eltelt vszzadok alatt kicserldtek s kilencre szaporodtak.
A grg s latin feliratok
Merv Kr. e. 323-ban beletartozott Nagy Sndor birodalmba. Utda, I. Antiokhosz (Kr. e. 281-261) itt pttette fel grg mintra Antiokheit, amely a nagy tvolsgokban is meglepen egysges hellenisztikus kultra jellegzetes jegyeit viselte magn. Az ltala ptett szeleukida Merv ngyzethls alaprajz, egymst derkszgben metsz utckbl llt. A Kr. e. II. szzad vgre ugyan a baktriai grg kirlysg is sszeomlik, a hellenisztikus kultra azonban ennek ellenre tovbb l. A mongol pusztkrl ekkor rkez kusnok pldul tvettk az urbnus letmdot s vele a grg bct is. Mg a Kr. u. 20 ‑ 48 kztt a prthus fvrosban, a taxilai Szirkapban vert pnzek, a vrosterv, a templom s az iparmvszeti trgyak is egyarnt a grg kultra erteljes hatst mutatjk. E krnyezetben elkpzelhet grg feliratok megjelense egy hun koronn.
A latin feliratok keletkezse is megmagyarzhat a forrsok alapjn. Kr. e. 92-ben tbb szz ves hborskods kezddtt a prthusok s a Rmai Birodalom kztt, amelynek az egyik legjelentsebb esemnye a carrhaei csata volt Kr. u. 53-ban. E csatban a prthus Suren (Szrny) tzezres seregvel tnkreverte Julius Ceasar uralkodtrsnak, Crassusnak negyvenezres seregt. A prthus sereg gerinct a szakarauka nehzlovassg adta, amelynek pikkelyszer lemezekbl sszelltott (a Szent Korona katonaszentjein lthat) pnclzatt a mervi fegyverkovcsok ksztettk. Plinius szerint a vert seregbl foglyul ejtett tzezer rmait a mervi ozisban teleptettk le. E rmaiak ksbb a hun hadseregben bukkannak fel, s eljutnak egszen Knig. Soraik folyamatos utnptlst kaphattak a Rmai Birodalom szkevnyeibl, szmzttjeibl s hadifoglyokbl. gy korntsem elkpzelhetetlen, hogy Merv lakossgban a hun idkben is mindvgig ltek latinul beszl csoportok, elssorban a pusztai npek ltal megbecslt katonk, kzmvesek, vagy az rtelmisg kztt.
A latin nyelvet nem csupn a hunokhoz csatlakozott, vagy szolganpek ismertk, hanem maguk a hunok is. Thierry korabeli forrs nyomn rja a rszben Rmban nevelkedett Atillrl, hogy zsllyeszkben lve fogadta a gall vrosok papjait s ket rossz latinsggal r akarta beszlni, nyissk meg eltte kapuikat (Thierry/1865/125). A hun fnemessg ln ll testvrpr: Onogesius (Hungza) s Skottas (Szkta) a hun s a grg mellett latinul is jl tudott (Bna/1993/58).
Azaz a latin s grg nyelv feliratokbl korntsem kvetkeztethetnk arra, hogy a Szent Korona nem hun mhelyben kszlt. A ktnyelv feliratokbl ppen egy hun mhelyre, a mervi ozisra lehet kvetkeztetni.
A zomnckpek keresztny szellemisge
Birodalmuk nyugati felben a heftalita hunok a nesztorinus keresztny vallst kvettk s ez magyarzza a zomnckpek keresztny szellemisgt. A szr zsinati iratok 424-ben emltik a mervi s a herti, 497-ben pedig a gurgni hun pspksget. Kosmas Indikopleustes szerint a heftalita uralkod s nagyszm heftalita keresztny 550-ben kvetsget kldtt a perzsiai nesztorinus egyhz vezetjhez is (Czegldy/1954). Az irni uralkodk tmogattk az V. szzad kzepe tjn megalakul perzsa nesztorinus egyhzat az ortodox Biznccal szemben. A heftalitk ltal a trnra visszahelyezett szaszanida Kavd szintn tmogatta a nesztorinus egyhzat (Moravcsik/1938/184). sszefgghet a keresztnysg ismeretvel s tiszteletvel, hogy Atilla ‑ Le ppa krsre ‑ 452-ben elllt Rma elfoglalstl.
E trtnelmi s fldrajzi krnyezetben szletett meg a magyar Szent Korona. Tovbbi sorsa a hunok s avarok nyugatra vndorlsnak megfelelen alakult: a birodalmakat felemel s porba dnt katonai esemnyek, az oda-vissza hullmz npmozgsok vgeredmnyeknt a Krpt-medencbe kerlt. (E vndorls kzben kszlhettek a korona zomncairl azok a msolatok, amelyeket Csomor Lajos tallt meg Tbilisziben.) Az avarokat kirabl Nagy Kroly seregei a hadizskmny rszeknt nyugatra vihettk a Szent Koront is. Tlk a pphoz kerlt, vgl pedig ‑ az orszg keresztny hitre trsekor ‑ a magyarsgot megillet koront Szent Istvn visszakapta.
Akkor kapta meg, amikor az orszg jra a keresztny hitre trt: mert az avarhun nprszek a prthus-heftalita idktl kezdve rizhettk a keresztnysgket. Ezt igazolja egy keleti forrs is, amely szerint 523 tjn egyes keresztny iratokat lefordtottak a kaukzusi hunok nyelvre (Moravcsik/1938).
Visszatekintve az elmondottakra, termszetes a Szent Korona irnt a magyarok krben a kezdetektl megnyilvnul fokozott tisztelet, hiszen egy olyan kirlysg szimbluma, amelyiknek egyarnt adt fizetett a knai, a perzsa, a biznci s a rmai csszr is. A kirlyi kszer jelkprendszere e kdbe foszlott pusztai kirlysg bszke ntudatt rzi napjainkig.
|