1.Bikafkezs
2005.05.28. 21:07
Bikafkezs - legnyavats
Pnksdi npszoksok
Valszn, hogy tavaszi nnepeinkkel sem Eurpban megismerkedtnk meg, ugyanis avatott nprajzkutatink megllaptottk, hogy "A legrgibb forrsoknak azokat a knai lersokat tartjk, melyek a Hiungnu birodalomrl szlnak...E tudstsok nem egyrtelmek, de annyi kiderl, hogy hrom f nnepi peridus volt: kora tavasszal, tavasz vgn, /nyr elejn/, a harmadik pedig sszel, amikor a lovak mr meghztak. E hrom idpont annl is valsznbb, mert az altji npeknl egszen napjainkig,.. ez az ldozat bemutatsnak f ideje is" A tavaszi idszakban tartott nnepek krbe sorolhat a magyar "pnksdi kirlyvlaszts" szoksa.
A magyar nprajznak kln fejezete foglalkozik a tavasszal megtartott, npi nnepi szoksokkal s ezen bell a "pnksdi kirlyvlaszts"-sal.
A magyarorszgi pnksdi alakoskods az eurpai szokssorozat egy lncszeme, de nlunk...a mjusi-pnksdi nnepkrnek nincs boszorknyos, manisztikus jellege, sem vzitndrek, sem halottak nem ksrtenek ezen az nnepen, pedig a Ruszalkk a keleti szlv szoksokban megjelentve is feltnnek. Eszerint a Krpt medencben letelepedett magyarsg gy illeszkedett be szoksaival Eurpba, hogy kzben meg tudta rizni sajtos mveltsgt, melyet Keletrl hozott magval, mint pldul a "bikafkezst"
A np krben vgzett szakszer gyjtseken kvl, a 19. szzadi magyar szpirodalomban is tallhat lers egy, a trgyunk szempontjbl igen fontos s klnleges pnksdi npszoksrl.
Jkai Mr: az Egy magyar nbob c. regnyben a VIII. fejezetben egy pnksdi kirlyvlasztst r le "Nagykunmadarasban". A kirlyvlaszts pnksd harmadik nnepn lverseny formjban zajlik le... amikor ennek eredmnyt a nzk nem fogadjk el, a vetlkedn a felek vad bikt hajszolnak.
Ugyancsak Jkai a Vasrnapi jsg 1856 vfolyamban egy dunntli pnksdi kirlyvlasztst hasonl mdon r le. Kecskemti bikahajszolsrl r Dmtr Tekla nprajzkutatnk 1983-ban: "Bikafkezssel egybekttt pnksdi kirlyvlasztsrl mg szzadunk els vtizedben is hallunk. A szoks azonban napjainkban mr ismeretlen, a kszl magyar nprajzi atlasz krdsre jformn semmi vlasz nem rkezett."
Kzp-zsiban, Mongliban mg napjainkban is kzzel fkeznek, tertenek fldre bikkat, a frfii er bemutatsaknt. Eurpban a kzpkorban nem volt ilyen szoks, a bikktl, fknt a nagytermet, szilaj magyar fajttl, fltek. Albertus Magnus 1248-ban egy lovag s egy bika kzt lezajlott kzdelmet r le, melyben a bika olyan dz dhvel rohant a lovagra, hogy oldalt kapta, iszony lkssel feltasztotta, lovastl keresztlgzolva rajta...
Tltos hiedelmek
Mint minden npszoks, a bikafkezs is egy jval korbbi, si , vallsi, kultikus hiedelembl ered. Az "si magyar hitvilg" - akrcsak a finnugor s trk npek - a ma smnizmusnak nevezett hiedelmeken alapult.
Kutatink egyetrtenek abban, hogy: "Npnk hiedelemvilgban mind a mai napig l az a hit, hogy az emberfeletti hatalommal rendelkez tltosnak idnknt meg kell kzdenie ms tltossal, fekete bika, l stb. alakjban..."
Az si hiedelemben a bika megfkezse nem testedzs, sport volt, hanem valsgos kzdelem, melyet a tltos-smn vvott a gonosz, a rossz ellen. Barna Gbor rja: "Hajddrogon egy psztorembert emlegetnek, aki tltos volt. A legelre ment ki viaskodni. Eltte azonban szlt kt embernek, hogy "gyertek ki, mert nagy vihar lesz. Majd jn egy bika ... oszt sszevereksznk. Csak a kiskrmit sstek, hogy trjn meg, hogy el ne verje a hatrt a jg." Pzs Pistrl, a hres hortobgyi "pnzs" tltosrl is azt tartottk Egyeken s Nagyivnon, hogy "htszer kellett volna megverekednie egy tltos bikval, de nem brt vele. A Tiszafredi Reformtus Egyhz anyaknyvben jegyeztk fel hallt, "1939. december 20. 80 ves, ok: vgelgyengls." Teht szzadunkig lt a bikakzdelem hiedelme, szoros sszefggsben a tltos-smn hittel.
A bikafkezs Dede Korkut knyvben, Bikcs kn nemzetsge eredetmondjban:
"A l lba vgtat, az nekmond nyelve is gyorsul akiknek bordjuk van, fejldnek, akiknek mellkasuk van, nvekednek. A fi, apjval ez idben felkereste Bajandur kn szllshelyt. m knom, Bajandur knnak volt egy bikja s egy tevecsdre. Az a bika, ha a szarvt kemny khz ttte, a kvet lisztknt porlasztotta. Egyszer nyron s egyszer sszel a bikval a tevecsdrt megkzdettk. Bajandur kn a hatalmas oguz bejekkel a ltvnyossgot meg szokta tekinteni, gy szrakoztak. m szultnom, Dirsze kn fiacskja hrom aprddal a tren bokacsonttal kockzott. "Fussatok" - kiltottk a ficskknak, a bikt eleresztk. A hrom fi elfutott. Dirsze kn fiacskja nem meneklt, a nylt tr kzepn llt, nzett. A bika pedig jtt, a fira tmadt, meg akarta lni. A fi felkapott egy nagy kvet s a bika homlokra ttt. A bika farolva htrlt, majd megint a fira tmadt. A fi ismt kemnyet ttt a bika homlokra, de ez alkalommal a bika homloknak fesztve klt elre nyomult s eljutott a tr szlig. A bika s a fi hosszasan tusakodtak. A bika mr kt lbon llt. Sem a bika, sem a fi nem brt a msikkal. A fi gondolvn magban, mondta: "Ha egy tetnek oszlopot tnek, az a tetnek tmasza lesz. n mirt tmasszam a homlokt, hiszen ezzel segtem talpon maradni." Ezzel a fi az klt a bika homlokrl levette, tjbl flreugrott. A bika nem tudott talpon maradni, tbucskzott a fejn. A fi kst kihzta s levgta a bika fejt. Jvn az oguz bejek a fit krlvettk: - ljen! - mondtk. - Korkut atym, jjjn, adjon e finak nevet, vigye t magval az apjhoz, krjen az apjtl a finak bejsget, adjon neki trnt. Hvtk. Dedem Korkut jtt vala, a fit magval vive - az apjhoz ment. Dedem Korkut a fi apjhoz szlt, lssuk knom mit szlott: gy szlt: Hej Dirsze kn! Fiadnak bejsget adj, trnt adj, rdemes - Hossznyak arabs lovat adj, htas legyen, gyes . Az akolbl tzezer juhot adj e finak, nyrsra valk legyenek, rdemes . Teveistlldbl rt tevt adj e finak, mlhsa legyen, gyes . Aranyos fdel lakstrat adj e finak, rnyatad legyen, rdemes . Hmzettvll szokmnyt adj e fira, ltzke legyen, gyes . Bajandur kn nylt tern e fi harcolt, egy bikt meglt, a te fiadnak neve Bikcs legyen, a nevt n adtam, veit Isten adja - mondta.
Dirsze kn a finak bejsget adott, trnt adott. A fi a trnra lt, m apja negyven vitzvel nem szmolt."
Ne feledkezznk meg, hogy Arany Jnos Toldijban is a hs ifj egyedl, puszta kzzel fkezi meg a bikt s csak ezutn vlik - nmaga szmra is - alkalmass a bajvvsra. Toldi btyja is negyven vitzzel lovagol Budra, vagyis annyival amennyi egy vitzz vlt oguz ifjnak is jrt ksretl.
Az oguz eredetmondban a kzssg s annak vezeti szmra a gyermek felserdlst a bika feletti gyzelem bizonytotta. Az ifj nevet kap, mgpedig nem az apjtl, hanem Dede Korkuttl, aki ugyan az apjhoz viszi a fit, de aztn ellentmondst nem trve parancsolja: a te fiadnak neve Bikcs legyen! majd azt is hozzteszi : a nevt n adtam. A trtnetben a nvads kiemelt jelentsg esemny, hiszen nemcsak egy gyermekbl ifjv serdlt nevrl, hanem egy oguz nemzetsg elnevezsrl szl. A nvad az oguzok szellemi vezetje, az ifj a jvben a nevt visel nemzetsg vezre, feje, aki mlt lett az ltala legyztt "er" totemisztikus nevre.
|