TENGRI
Menü
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
SZÁMLÁLÓ
Indulás: 2005-05-10
 
HIRLEVÉL
E-mail cím:

Feliratkozás
Leiratkozás
SúgóSúgó
 
.

          Libikóka

 

  

 
ARVISURA
ARVISURA : 4.Ataisz

4.Ataisz

  2005.10.29. 14:43

.

Sok ezer évvel ezelőtt egy hatalmas sziget létezett valahol a Csendes-óceánon, me­sélik az ősi regék. Ataisznek, Ata-Isisnek nevezték boldog lakói. Mediterrán jellegű éghajlata alatt bőven termett a föld, s az ott élő - magas kultúrájú - népek az írás tu­dományát is művelték.

Bejárták hajóikon a tengereket és a föld különböző helyein kolóniákat hoztak létre. A Mezopotámiában megtelepedettek, akik magukat Úr népének, a velük rokon népek némelyike pedig, sumírnak nevezett, Anina istenasszony tiszteletére létrehoz­ták Anina-óm városát. Az Egyiptom földjén kolóniát létesítők - Hikszosz-óm nevű központjukkal - továbbfejlesztették az őshaza kultúráját. Isteni származású uralkodó­ikat kúpalakú hegyek alá temették. Harmadik telepüket Dél-Ázsiában alapították, Parszi-óm fővárossal. Egy kalandozó csoportjuk - Indijó-óm centrummal - Peru kör­nyékén állapodott meg, egy kis csoportjuk Indiában maradt.

Az agaba-népek a mai Kína partjaira hajóztak Ataiszból és felépítették Agaba­-ómot. A széttelepülők Ataisszal és egymással is fenntartották kapcsolataikat. Történt egyszer, hogy a mezopotámiai Ur-népe elhatározta, hogy Anina-óm mellett felépíti áldozati templomát. Az őshazából huszonnégy hajón segítségük érkezett, ne­mes építőanyagot, kézműveseket és hun lovasokat szállítva, akik a fuvarozásban segí­tettek és a felavatási szertartás lovas-versenyét bonyolították volna le. A hasonló nyel­vet beszélő rokon hun törzsek (avarok, kabarok, széki és kazahunok, úz kézművesek, tatár lovasok) jó versenyzők és kézművesek voltak.

Ez időben - közel hétezer évvel ezelőtt - következett be a nagy kataklizma. Meg­rendült a föld, háborgott a tenger, a vulkánok tüze pirosra festette az esti égboltot. Később érkezett hajósok hozták a hírt Úr-népének: Ataisz legnagyobb része elsüllyedt, lakosainak csak elenyésző töredéke tudta a puszta életét megmenteni.

Úr népe - az őshazával együtt elpusztult Uruk város emlékére - a főváros, Anina­-óm nevét Urukra változtatta. Az ottrekedt lovas hunok - mivel hazájukba nem me­hettek vissza és élelmük kevés volt - a síkságra húzódtak, majd legelőik fogytával északra indultak. A széki-hun (későbbi székely) törzsből származó Magya fejedelem fiaival és 576 lovaslegényével 60 holdévig (60 holdhónap) addig vándorolt, amíg olyan vidékre nem érkeztek, amelyik az elsüllyedt ataiszi lakóhelyükre emlékeztette őket.

Itt Magya fejedelem egy bőséges legelőn megalapította Paripa és Dabósa városokat, amely között felállították az egyistenhívő Úrnépe kegyhelyét, ahol a fejedelmi ifjak­kal együtt 480 fiatal kötött házasságot Uruk városának leányaival.

Az időnként fellépő szárazságok és betegségek elől a hunok többsége a legközeleb­bi hegységen (Kaukázus) át egy termékeny síkságra telepedett. Ott várost alapítottak és azt Magya fejedelem legkisebb fiáról Magyarkának nevezték el. Másik fia, Kurd, Dabósa és Paripa városában maradt, majd mivel egy hegyi törzsből nősült és felesé­gének családjával együtt veszélyben volt, a hegyek közé költözött.

Magya legnagyobb fia, Hunor és a lovasok többsége kelet felé ment tovább, s egy nagy lovas-pusztán felépítették Hunnor városát az Ataisz pusztulását követő 250. holdhónapban. (kb. 19 év múlva). Hunnor város a mai Mongólia déli részén, a Hun­nor, azaz Hun-tó térségében feküdt. Később ezen terület sivataggá változott.

 

Évszázadok teltek el. Ezalatt a hunok folytatták vándorlásaikat. A gazdagabbak le­telepedtek Dabósa-Magyarka-Hunnor vonalának térségében, szegényebbjeik a rokon agaba-népek felé, keletre vonultak, ahol gyérebben lakott területek ígérkeztek.

A Hangun (Sárga) folyó mellett élő, őshonos két népcsoport: a jürcsik és az ajnók háborúba kerültek egymással. A hunok a jürcsikek mellé álltak és az őshaza pusztulása után a 12 000. holdévben (kb. 930 naptári év) legyőzték az ajnókat. Hálából Jümmön jürcsik vezér a hunok ifjúságának adományozta Ordosz térségét. A hunok embersé­gesen bántak a fogságba jutott ajnókkal. Nem vetették béklyós rabságba, hanem 3 hó­nap múlva - hun nőkkel való házasságkötésük után - valamennyit felszabadították.

Az ajnó törzsek, látva a jóindulatú bánásmódot, szövetségre léptek a hunokkal. Később az ajnók a jürcsikektől is követelték a béklyós-rabságba hurcoltak szaba­don bocsátását. Amikor Jümmön vezér ezt megtagadta, a rokonságba került hunok segítségével elűzték a jürcsikeket Hangun térségéből. A szövetségből tartós barátság lett és 130 holdév (kb. 10 esztendő) elteltével 24 000 ifjú hun harcos, a Hunnor biro­dalmi központ jóváhagyásával az ajnókkal összeházasodott.

A hun törzsek egy része a Hanguntól északra telepedett meg. Az úzok a folyó-ka­nyartól nem messze állították fel székhelyüket, Ordoszt (farkas-verem), a vásárok színhelyét. A tengeröböl síkságon élő, Ataiszból származó rokonokkal felvették a kap­csolatot, s velük cserekereskedelmet folytattak. Az agabák az itt töltött ezer esztendő alatt megsokasodtak. Az észak felé terjeszkedő kínajokkal gyakorivá váltak háborús­kodásaik, s végül a kínajok elfoglalták az agabák által lakott tengerpartot. Az agabák egy része behódolt, többségük azonban a hunokhoz menekült. Vezetőjük egy Agaba nevű bölcs sámán volt, akinek leányát az úz törzs vezére, Uzon vette feleségül.

A többségükben hajón menekülő rokonok magukkal hozták legértékesebb áruikat. Élelmük hamar elfogyott és tél közepére helyzetük aggasztóvá vált, éhínség fenyege­tett. Az egyetlen számbavehető élelem a medve volt, de ennek vadászatát a hunok hite tiltotta. Az őshazából hozott hitük szerint a halász-vadász hunok hittek a medve égi eredetében. A medvék így igen elszaporodtak, s ínséges időkben az emberekre is veszélyessé váltak. Az agabák és a kézműves úzok nem voltak medvetisztelők és egy alkalommal egy túl harcias mackót leterítettek és egy ünnepélyen megettek. A hunok csodálkozva látták, hogy ezért nem sújtotta égi büntetés a medvehús-fogyasztókat. Ez az eset, ismerve az őshaza regéit, új ötletet adott Agabának.

Ordoszba téli vásárra jöttek össze a hun törzsek sámánjai.

Agaba felvilágosította őket: istenük azzal büntette meg a kegyetlenkedő medvéket, hogy medvetoron kell befejezniük életüket. Megindult a vadászat, amikhez Agaba népe a medvék elejtéséhez újfajta fegyvereket szolgáltatott. Az első medvetor holdtöl­tétől-holdtöltéig tartott. Ezen idő alatt - Agaba javaslatára - megalakult az Öregek­ Tanácsa, a huszonötödik napon pedig létrehozták a hunok törzs-szövetségét, 24 törzs részvételével. Példának őshazabeli szokásukat vették.

Egyeztették mitológiájukat és megszervezték a törzsszövetségek rendjét. Agaba ja­vaslatára újrakezdték az időszámítást, mivel a teleholdak holdév számlálása - a gya­kori ködök miatt - nehézkes és eltéveszthető volt. Ezért mindenki egyetértett azzal, hogy egységes időszámítást kell bevezetni.

Ekkor már az Ataisz pusztulása utáni 12968. holdévet írták (Kr. e. 4040-ben). Az új időszámítás szerint egy esztendő az egyik medvetortól a másik medvetorig tartott, tehát az egyik téltől a másik télig. Az első törzsszövetségi fősámán Agaba lett, aki írá­sukat is megreformálta és az általa alkotott rovásírást általánosan bevezette a sámánok körében. Az ő javaslatára kezdték el írni történelmüket is. A fősámánok mindenkori kötelessége lett, hogy a hun törzs-szövetség eseményeit a valóságnak megfelelően megörökítsék. Ezért történetírásuknak „Arvisura" azaz „Igazszólás" nevet adták és ezeket Agaba törzsének Ataiszból hozott aranylemezeire rótták, hogy az idő foga el ne pusztítsa őket. A fősámán mellett mindig rovósámánok működtek, mivel a fősámá­nok látása idővel meggyengült.

Legelőször közösen lerótták Ataisz hitvilágát. Uzon nem szívesen vette, hogy az isteneik, azaz az Égiek kérdésével sokat törődtek. Uruk népét például a 24 törzs kö­zül egyedül a baszkor törzs, azaz a baskírok legkisebb fátriája (nagycsalád) nevezte szumírnak. Az isteneik himnuszait mégis lerótták. Ez a rovósámánok között vissza­tetszést váltott ki. Hunnor városának gazdagjai rokoni kapcsolatok révén Uruk népé­nek vallását követték. Gyermekáldásuk kicsi volt.

Az újonnan alakult 24 Hun Törzsszövetség ellenben szakított minden gátló aka­dállyal. Bár Ataisz regevilágát megörökítették, de ezen, időszámítás előtti 4040-ik év­től eredetiben írták le az ősi rovások minden egyes regéjét. Mivel az Ordosz körüli település lakói úzok voltak, a rovósámánok mindig az ő nyelvjárásukkal rótták le az újabb Arvisuráikat. Nyelvük az úz nyelv, amely az évezredek alatt keveset változott, amit ma magyar nyelvnek nevezünk.

 Ataisz a boldogság földje volt, ahol soha nem volt tél. A Nagyvíz partján, a Hangun folyó jobb partján élt Úr népe és az agabák kézműves törzse, míg a folyó bal partján, a Hun síkságon élt Góg és Magóg népe.

- Amíg Úr népe kézügyes­ségben, a rovások megörökítésében, zenélésben és az isten dicsőítésében fejlődött, ad­dig a velük rokon hunok a gyerekek és lovaik nevelését tartották az istenek előtt ked­ves cselekedetnek.

- Ataisz égi fejedelme, Armogur a Kosztroma városa feletti hegyen felépítette Nap­istennek, a bölcs Rátennek a kegyhelyét, engesztelésből

- A Bálvány hegyének másik oldalán az Agabák kőfaragó és állatbőr ki­készítő törzse, a Tigris folyam másik oldalán pedig Góg hun fejedelem népe élt. A Kosztromával szemközti síkság dombos oldalán épült fel Dorozsma városa

- A Kékleny sziklái 500 öl magasak voltak és soha nem ette őket a fene.

- Ur népének Uruk nevű fővárosából széles lépcsősor vezetett fel a 800 öles Rá­ten-hegyen épült Napisten kegyhelyre.

- A hétszáz öl magasságú Kékleny hegygerinc a Gara-zúgóval kettéosztotta a Hun birodalmat a nagy Hun-síkságra és a Hun-felvidékre. Itt kiváló legelőterületek voltak, amelyek szelíden emelkedtek a havas csúcsokig, ahol a felmelegedés növekedésével az erdős terület mind nagyobb lett.

- A kivágott farönköket a Hangony folyóba úsztatták le, majd a Gara-zugó alján és a Hun-csatornán keresztül juttatták el a Hun-tóba, ahol a kézművesek ezt szükség szerint felhasználták.

- Ataiszban a dombokon lép­csős, míg a síkságokon csatornázott-öntözéses földművelést hoztak létre. Így egészsé­gesebb életmódot teremtettek. Az emberevőket fogságba vetették és megtanították a helyes táplálkozásra. Akik újból vétettek az emberevés tiltása ellen, azokat láncos-rab­ságban megtanították dolgozni. Utána megtanították a beavatottak nyelvén beszélni.

 

A fejedelemség felnövekvő ifjúságát az Anyahita hegyen épült „Tudományok várába" küldték taníttatni. Itt a tudományos és gyakorlati élet beavatottjait képezték ki.

- A Bálvány hegyen összegyűjtött híranyagot átadták az Anyahita hegyén lévő tudo­mányos központnak, a hitbeli anyagokat pedig a Bálvány hegyen tárolták. A Bálvá­nyon is foglalkoztak az égbolt megfigyelésével, és fogadták a Kaltes-asszony birodal­mából érkezőket.

- Anya­hita kegyhelyén minden értékes dolgot feljegyeztek. Innen irányították a felmelege­dés alatt a gyarmatok megszerzését.

 

- „Az emberiség hite a legerő­sebb a nagy Mindenségben, mert a Jó és a Rossz, a Világosság és Sötétség örök harcá­ban a Jóság és Világosság az Isten akaratát hirdeti”. Ennek a hitnek hirdetője Magya fejedelem is, akinek utódai lettek a Magyarok, az egyistenhívőknek nevezett jó emberek, akikhez más törzsek gyermekei is csatlakoz­tak. Így az Anyahita kegyhely és Joli-Tórem dombjai között megtelepedett egyisten­hívőket magyaroknak nevezték.

- Ezen egyistenhívők követői nem képeztek külön tör­zset, hanem a jó embereknek a vallási közösségébe tartoztak. Ezen közösségnek tagjai soha nem háborúskodtak, hanem az Anyahita által lerótt egy igaz Isten hitében ne­velték fel gyermekeiket.

- Érdekesség, hogy az Óm jelű beavatottak Ataiszon ugyanezen a helyen éltek.

 

Nemcsak az ataiszi népek, hanem a Kaltes-asszony birodalmából jöttek is több-Is­ten hiten éltek. Többen tisztelték a Bölcs Rátent, a Napistent, a Holdistennőt, a Föld­anyát, az Életanyát, és a Viharistent.

- Anyahita csupán egyedül volt egyistenhívő a legkisebb fiával, Aton­nal. Az ő hitét vették át a magyar egyistenhívő, soknemzetiségű hívők. Ez a csoport, amennyire lehetett, mellőzte a háborúskodást, gyilkolást és Anyahita köré csoporto­sultak. Égi-eredetű hiten éltek.

 

 

Ataiszi versenyek

- Az ötévenként megrendezett ifjúsági ve­télkedőket minden alkalommal az Ildu városrészben tartották, ahol az ifjú hős, akár legény, akár leány megválasztotta élettársát és ifjúsági fejedelem címén a korabeli ifjúság vezére lett.

- Az ifjúsági versenyek a Hun tó partján és a Hun síksági Pusztaszeren zajlottak le.

- Aranyasszony ünnepe után minden negyedik évben, a kéz­művesek viaskodásán mindig nevezetes események történtek, mind a lovaglásban, mind a nyilazásban és a szőrlabdákkal való játékokban.

- A minden évben megrendezett tűzfutás jelentette a kézműves ifjúság legnagyobb viaskodását.

- Minden ötödik évben a sámánok viaskodtak.

- 20 évenként együttesen rendezték az ügyességi versenyeket és ennek győztese lett az ifjúsági fejedelem.

- Az ataiszi versengés a Tűzfutás emlékére történt.

- Kosztroma feletti Bálványhegyen minden győztes egy díszcserje ágat kapott

 

 

Időszámítások Ataiszon

- Az ataiszi Bálvány-hegyen Ilgara aranyasszony Örök-tűz szentélyében holdévben számolták az időt.

- A Hun-felvidék kabar nyílhegykészítői a tűz megszerzésének idő­pontjától számolták az időt. Ezt Armogur fele­sége, Ilgara-asszony nem fogadta el, pedig ez nagyon megkönnyítette volna az idő mérését, a Tyumen-számokban mért holdévek számlálása helyett.

- A kézműves Szavárd törzs, mint ataiszi származású nép a 20. medvetoros évben már a 15 480. évet írta. Ekkor kezdték a tüzet fémeknek az alakítására is fel­használni. Vagyis a mai időszámításunk szerint, 2003-ban a szavárdok, már a 21 504. évnél tartanak.

- A 24 Hun Törzsszövetség megalakulásakor a szabírok már a 15 460. nyár­ünnepet tartották.

- Későbbi időszámítás: Az ataiszi népek közül Ménes (Ten és Aran fia) birodalma tért rá a Nílus áradását figyelembe vevő évszámításra a 9324. tűzszerzési évben (kr.e. 4184), de tekintetbe vették a jégkorszakok elől megmenekült régi beava­tottak feljegyzéseit is.

- 1 tűzszerzési év = 13 holdév

- Eleinte amikor nagyon nagy éhség volt a földön minden evést – mivel nagy eseménynek számított - egy évnek számítottak. Uruk birodalmának bősége már többszöri étkezést biztosított. Sokan az ötszöri étkezés során a különböző, változatos fogásokat nevezték el evési-évnek, s így a deák rovásokban magas élet-éveket róttak le. Ezért volt szükség arra, hogy Esthon-Bothon birodalmában egy évnek elkezdték számolni a Nílus áradásait: Ibos napjától az Iboska napjáig, Ordosz térségében pedig egyik Medvetor havától a másik Medvetor haváig.

 

 

 

A tűzszerzés története kr.e. 13,508

- A Gara-zúgón túli Kuszkó Birodalmában Artupi asszonynak és Kecső kabar nyílko­vácsnagy 4 fia volt: Ragyolc, Miskolc, Rohonc és Tiszolc.

- Ragyolc, Miskolc és Tiszolc a Hangony-tavában fürdött, amikor egy játékos kis mackó a fáról a vízbe esett. Nyomban a fuldokló med­vebocs után úsztak és kimentették a habokból. Ekkor Kemi­-asszony, a medvék anyja az erdőt villámmal sújtotta és rögtön hőség keletkezett. Ragyolc és Tiszolc elszaladtak, de Miskolc a kis bocsával a tűz felé ment. Mindketten gyorsan megszáradtak. Amikor Miskolc testvérei látták, hogy öccsük sér­tetlen, maguk is odamerészkedtek. Egy lángoló tuskóra száraz gallyakat raktak, s an­nak tüzénél tovább melegedtek. Megszáradásuk után Kemi-asszony az erdők tüzét felszippantotta és záporral elverte.

- Ekkor a három testvér a bocsot egy pásztorkunyhóba vitte, ahol hajnalban Kemi-asszony a szájából tüzet fújt és a bocsnak ételt melegített. Ezt öt napon át megismé­telte. Azonban az ötödik napon a kunyhóban elaludt, ekkor a pajkos Miskolc tüzet lo­pott a medvék anyjának nyitva hagyott szájából és azt egy csuporba rejtette. Ekkor ért haza Rohonc, aki az ellopott tüzet Ruda-Tórem, a kabarok égi védelmezője ajándéká­nak tekintette.

- Amikor Kemi-asszony kisurrant a kunyhóból, a nyílkovácsok éjjelig tanakodtak. Kecső azt javasolta, hogy az Égiek ajándékával mindhárom tűzszerző ifjúnak a Bál­ványhegyre kell futnia, hogy a csillagokat és időket rovó sámánok ezen nevezetes ese­ményt megörökítsék.

- A tüzet napokig száraz fával szaporították és öt csuporba szétosztották. Három csu­porral Ragyolc, Miskolc és Tiszolc futva indultak a Bálvány-hegyi Szentély felé, míg a negyedik csupor tüzet Rohonc egy ládikában, a Hangony folyón evezve vitte. Az ötödik csupor tüzet Artupi asszony éjjel-nappal gondoztatta a leányaival.

- Rohonc hatalmas evezőcsapásokkal siklott a Hangony vizén, de még a Gara-zúgó előtti kiszálláskor a folyóba zuhant és a tüzes csupor elveszett. Ragyolc a tizedik, Tiszolc a huszadik napon ejtette vízbe a csuprot, de a 24. napon Miskolcnak sikerült a Gara-zúgó alatti Hun síkságra érkezni. Ekkor Artupi öccse, Garaúz hegyivadász a vállaira ültette holtfáradt kisöccsét és diadallal vitte fel az Isisek lépcsőin a 800 öles hegy tetején épült szentélybe.

 

 

Ataisz pusztulásának okai

- Ráten, az egyedüli Égi istenség na­gyon megharagudott, hogy Ataisz mindentudást kereső népe megfeledkezett az égi­ek tiszteletéről. Még a Holdanya kérésére sem szüntette meg gyakori lángolását.

- Amíg az ataiszi Bálvány-hegyén termett szőlőt csak bo­gyó alakjában fogyasztották, egészségére volt mindenkinek, de amikor bozasörként, mézzel édesített, részegítő italként kezdték a szőlő levét fogyasztani, megrövidült még a bölcsek élete is. A szőlővesszőt a megtévedt bölcsek ellopták a Bálványról és sokan kezdték azt szaporítani. Bozasör készítése után a bűnösök lerészegültek, ezért az Égiek elpusztították Ataiszt.

 

 
.

 

  

                          

       

      

           

         

 Öszesen: 657.cikk.    

   

 
.

                       

 

    

 ArdviSura Anahita          

             

                     

 

       

 

Szeretnél egy jó receptet? Látogass el oldalamra, szeretettel várlak!    *****    Minõségi Homlokzati Hõszigetelés. Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését.    *****    Amway termék elérhetõ áron!Tudta, hogy az általános tisztítószer akár 333 felmosásra is alkalmas?Több info a weboldalon    *****    Florence Pugh magyar rajongói oldal. Ismerd meg és kövesd az angol színésznõ karrierjèt!    *****    Fele királyságomat nektek adom, hisz csak rátok vár ez a mesebirodalom! - Új menüpont a Mesetárban! Nézz be te is!    *****    DMT Trip napló, versek, történetek, absztrakt agymenés:)    *****    Elindult a Játék határok nélkül blog! Részletes információ az összes adásról, melyben a magyarok játszottak + egyéb infó    *****    Florence Pugh Hungary - Ismerd meg az Oppenheimer és a Dûne 2. sztárját.    *****    Megnyílt az F-Zero Hungary! Ismerd meg a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-sorozatát! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    A Cheer Danshi!! nem futott nagyot, mégis érdemes egy esélyt adni neki. Olvass róla az Anime Odyssey blogban!    *****    A 1080° Avalanche egy méltatlanul figyelmen kívül hagyott játék, pedig a Nintendo egyik remekmûve. Olvass róla!    *****    Gundel Takács Gábor egy különleges könyvet adott ki, ahol kiváló sportolókkal a sport mélységébe nyerhetünk betekintést.    *****    21 napos életmódváltás program csatlakozz hozzánk még!Január 28-ig 10% kedvezménnyel plusz ajándékkal tudod megvásárolni    *****    Szeretne egy olyan általános tisztítószert ami 333 felmosásra is elegendõ? Szeretne ha csíkmentes lenne? Részletek itt!!    *****    Új játék érkezett a Mesetárba! Elõ a papírral, ollóval, és gyertek barkácsolni!    *****    Tisztítószerek a legjobb áron! Hatékonyság felsõfoka! 333 felmosásra elengedõ általános tisztítószer! Vásároljon még ma!    *****    Hayashibara Megumi és Okui Masami rajongói oldal! Albumok, dalszövegek, és sok más. Folyamatosan frissülõ tartalom.    *****    A legfrissebb hírek a Super Mario világából és a legteljesebb adatbázis a Mario játékokról.Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    333 Felmosásra elegendõ! Szeretne gazdaságosan felmosni? Szeretne kiváló általános tisztítószert? Kiváló tisztítószerek!    *****    Ha tél, akkor téli sportok! De akár videojáték formájában is játszhatjuk õket. A 1080°Snowboarding egy kiváló példa erre