5.A Kárpátmedence Szent-helyei 2.
2006.05.08. 20:41
Born Gergely/Dobogó 2OO5 decemberi szám
A SZENT HELYEK Á LTALÁNOS MÛKÖDÉSE
A szent helyek mû ködése három szinten zajlik. Elõször is, van egy földi-fizikai arculat, amely a magasabb metafizikai erõk levetülése. Ez maga is három tényezõbõl áll: a hely fizikai jellegzetességeibõl, a mûködés térbeli és idõbeli rendjébõl és a szent helyet mûködtetõ ember(ek) rituális cselekedeteibõl. Másodszor létezik egy szellemi arculat, a szent hely spirituális lényege, amit nevezhetünk a hely szellemének is, aki/ami maga is három megnyilvánulással bír (szellemi, lelki és testi szinten). Emellett minden szent hely nem csak önmagában teljesség, hanem kiveszi szerepét mind az adott nagyobb tájegység, mind a Kárpát-medence, mind pedig az egész Föld szakrális mûködésébõl, azaz a szent helyek hierarchikus elrendezõdést mutatnak, amire számos hagyomány utal.
Harmadszor, találunk egy olyan „közvetítõ közeget", melyen keresztül a szellemiség fokozatosan formát ölthet, vagyis itt a lelki arculattal állunk szemben. Konkrétabban: az eddig vizsgált szent helyek és szakrális szerepû építmények jellemzõ módon a nem-homogén természetû tér kitüntetett pontjaira épültek. A tájban (a Földet körül-ölelve) egy egyszerre több szinten mûködõ, minõséggel jellemezhetõ erõmintázat nyilvánul meg, melynek egyik legfontosabb sajátossága az élõ minõségre oly jellemzõ lüktetés (pulzáció).
A mintázat alapszerkezete a csomópontok (erõközpontok) és az õket összekötõ erõvonalak rendszere. Ez az alapszerkezet legalább három léptékben, egymással minden valószínûség szerint kölcsönhatásban mûködik. E raszterhálós erõhatások egyik része már egyetlen ember által is irányítható-befolyásolható, minden gondolatunkra és lelki rezdülésünkre annak minõségétõl függõen, mintázatának és minõségének megváltoztatásával válaszol. R rendszer 12 hálót tartalmaz (melyek közül a legismertebb elem az un. Hartman-háló), melyek mûködésének térbeli és idõbeli léptéke is (néhány méteres tartomány, közelítõleg napi ciklusosság) a legembersza-básúbbnak és leghétköznapibbnak tekinthetõ.
Úgy is fogalmazhatunk, hogy ember és világ kapcsolatában a „hétköznapi létszint, programozója", amely minket a legközvetlenebb módon sarkall létminõségünk megváltoztatására (egészségkárosító hatások). A raszter-hálós erõhatások másik nagy csoportja már nem befolyásolható ilyen egyszerû és közvetlen módon. E hálók - a Szent György-, a Mária-, és a Krisztus-hálók (valamint ezek interferenciái, az un. delej-vonalak) -elsõdleges és megszentelt csomópontjai - a szakrális mûködésben kapnak kiemelkedõ szerepet. Ezt mutatja az a tény, hogy szakrális szerepû építményeink közül a halmok, patkó alakú{!) földváraink és a templomok többsége elõszeretettel „vonzódik" e hálók csomópontjaihoz.
Befolyásolásukhoz már egy nagyobb közösség együttes imádságára (meditációjára) van szükség. Mûködésük tér- és idõbeli léptéke és az eddig elmondottak alapján e hálók az ember és világ kapcsolatában az éves változásrend és a kisebb közösségi létszint programozói. (Jelenlétük vagy éppen hiányuk, pontosabban megjelenésük „kronológiája" pedig talán a nagy Év precessziós változásrendjével függ össze?!) Mint látható, e két fenti lépték legjellemzõbb tulajdonsága az, hogy raszterháló (interferencia-háló) szerkezetû.
Ezek mellett és felett mûködik egy olyan erõhatás is, melynek épp az a sajátossága, hogy szerkezete nem ragadható meg ilyen egyértelmûséggel, éppen erõteljesen dinamikus jellege foíytán. Olyan örvény-térrõl van szó, mely (nem raszter-) csomópontokba szervezõdve nyilvánul meg a raszterhálók felett, mintegy beforgatva Õket saját örvénylésébe, hogy azután e hálók az egyes, nekik megfelelõ Jelszintekre továbbítsák a kapottakat (és viszont). Biofizikai analógiát tekintve olyan mûködést kapunk, mely megfelel az emberi csakrák és meridiánok rendszerének. Az örvényterek és az õket legközvetlenebb módon összekötõ, helyenként elágazó szerkezetû és nem szabályos egyenes erõvonulatok rendszerünk harmadik, legnagyobb léptékû elemét alkotják, amelyet a legfeltûnõbb formai analógiája okán csillagösvények rendszerének neveztünk el.
Mûködésük tér- és idõbeli jellemzõit és befolyásolhatóságuk sajátosságait tekintve ezek a nagyközösségi és a történeti létszint (nemzet) programozói. A mesterséges szakrális szerepû építmények közül a halmok rendszerei (koncentrikus, pávaszemalakú, sor elrendezésû halom-rendszerek), nagyobb földváraink, legjelentõsebb székesegyházaink és Mária-kegyhelyeink „vonzódnak" csillagösvényeinkhez.
De mi é rkezik az örvényterek téridõ-csatornáin keresztül hozzánk emberekhez? Ma igaz, hogy az õrvényterek csatornái létszinteket (dimenziókat] kötnek össze (gondoljunk itt a HaLoM-FIuLLáM-SzeLLeM hangalaki megfelelésre!), akkor bármi, ami valamelyik létsíkról felénk tart, vagy innen magasabb létsíkra távozik! Mérhetõ-érzékelhetõ mindez? Nos, a válaszunk egyértelmûen igenlõ. Beazonosítható például, mint valamely bolygóminõség földi tartománya vagy mint valamilyen erõalakzat vagy akár úgy, mint az adott hely szellemi õrzõje. De ezzel vissza is csatolódtunk a mûködés szellemi szintjéhez és kérdéseihez is.
„ ...AMINT A MENNYBEN, ÚGY A FÖLDÖN IS."
A tá j régen útmutatóul szolgált a mennyek országához. A Teremtõ akarata valósult benne az ember közvetítése által, így válhatott a lent fenté, a Föld Paradicsommá. A fenti - azaz égi - világ kétféleképpen jelenik meg földi környezetünkben. Egyrészt a táj formáiban/formálásában ölt testet, másrészt mûködésében nyilvánul meg. Minthogy e mûködést az elõbbiekben tekintettük át, ezért kezdjük itt a megfelelések kibontását.
Mivel egy lá thatóan hierarchikus müködésrenddel állunk szemben, az összevetés az ugyancsak hierarchikus kozmikus vonatkoztatási rendszerekkel (és a hagyomány által hozzájuk kapcsolt „világfa"-típusokkal) látszik a legkézenfekvõbbnek, tizek Pap Gábor rendszerezése nyomán a következõk:
- oLaJ - a mindenség mindenütt jelen lévõ „élõ" alapszövete
- eFeK - („furu", „bürüs fa") - (tengely-) forgás
- KÖ Ris, HáRs, éQeR, KöRte - (Nap körüli) keringés
- Tö Lgy („törfa", ,,turu"=sámánfa) - (saját) Tejútrendszerünk
- Nyí K, (jegenye-) RyáR - Nyúl (=szüz) extragalaktikus szuperhalmaz
- szõ lõ, SzíL(va) - „Sûrû" mindenség- „clusterek" (=fürtök)
A fentieknek megfelelõ müködésszintek sorrendben tehát a Következõk lesznek:
- az ember, mint az egé sz rendszert szertartásaival mûködtetõ, nélkülözhetetlen eLeJe mûködésrendünknek
- a l 2 kö zvetlenül irányítható-befolyásolható háló
- a Má ria-háló, Krisztus-háló és a Szent György-háló
- a csillagö svények rendszere
- ez a kozmikus hatá s valószínûleg magában a raszterháló-szerkezetben és a csillagösvény-elágazások örvénytereinek függõleges irányú „húzásában" érhetõ tetten
- az egyre sû rûsödõ, egymásba épülõ raszterhálók rendszerei
Mindezek alapjá n a szent helyek mûködésének hierarchiája nagy biztonsággal meghatározható. Legjelentõsebb helyeinken nyilvánvalóan az összes mûködésszint együttes jelenléte lesz a meghatározó, míg a hierarchia alsóbb fokain azok lesznek a dominánsak, amelyek a hozzá tartozó kozmikus mûködést kapcsolják be.
A forgá sterekben voltaképpen két - egymással poláris viszonyban lévõ - kozmikus erõ találkozik egymással és hoz létre minõségileg magasabb megnyilvánulást. Az egyik a Tejútrendszerünk középpontjából kiáradó teremtõ erõ, a másik pedig - mint láthattuk -, a Szûz csillagkép irányában elhelyezkedõ exfragalaklikus szuperhalmaz nyíró hatása. Kettejük találkozása hozza létre lényegében azt az örvénylést, amely azután ezt a minõségileg magasabb megnyilvánulást már egy emberközelibb dimenzió felé tereli, az éves változás keretébe (Állatöv), ott is elsõrendûen az életet tápláló, és önkéntes áldozatával tovább-gyarapító Rák téridõ-tartomány irányába. Innen osztódik azután a raszterhálók egyre finomabb rendszerein még tovább, az egyes emberig a Teremtõ kozmikus parancsa....!
Ami a bolygó minõségek mozgó rendszerét illeti -ami egy jóval kompaktabb és „teremtésközelibb", ezzel együtt viszont emberközelibb mûködésszintet képvisel -, ennek is megtalálhatóak változó kiterjedésû földi tartományai, általában egybeesve a szakrális szerepû hálók besûrûsödéseivel. A megtapasztalható és a hagyományok által is gyakran megerõsített szakralitás különösen ott erõteljes és kiemelkedõ, ahol a Flap princípiumi területét öleli körül a Hold princí-piumi területe.
A fenti - é gi - világ azonban a fentieknél kézzelfoghatóbban, fogalmazhatnánk úgy: kepszembben is megjelenik a tájban. Ennek talán legismertebb példája az angliai „glastonburyi Zodiákus", egy olyan tíz mérföld átmérõjû körben elhelyezkedõ földábra rendszer, amelynek körvonalait erdõk, utak, dombok és folyómedrek rajzolják ki, pontosan követve égi megfelelõjének 12 állatövi jegysorrendjét. De nyugodtan ide sorolhatjuk az ugyancsak elhíresült perui nazca-vonalak rendszerét és még a világban számosan megtalálható hasonló földábrát.
Az épített halmok gyakran egy-egy csillagot, sõt csillagképet jelenítenek meg. Az elõbbi esetben a nevük az árulkodó (például gyakori a Sánta Katával kapcsolatos névképzés a magyar halom neveknél, márpedig Sánta Kata a Sirius, vagyis a Nagy Kutya csillagkép legfényesebb csillagának magyar népi megnevezése), az utóbbiban elrendezésük. Erre is számos külföldi és hazai példa említhetõ. Hogy csak néhányat említsünk: a gízai nagy piramisok és az Orion-öv csillagainak megfelelése, a Quinche és Cochasqui völgyében (Equador) laláiható, a Göncöl szekere csillagainak pontosan megfelelõ halmok, vagy a kétegyházi (Békés m.) Göncöl-szekér alakú halomcsoport (ami az equadori rendszer pontos megfelelõje). Természetesen települések, erõdítmények vagy ezek láncolata is „ragozódhat" valamilyen égi vagy akár földi(!) mintára, õsképre (például Esztergom, Buda, Debrecen), mint ahogy a természetes formák mögött is gyakran felsejlik valamilyen égi minta. Erre szolgáltat jó példát a Pilis-hegység vagy maga a Kárpát-medence is, mint már láthattuk.
BORN GERGELY
|